Toon posts:

[OpenBSD] Mounten van partitie, rechten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus met een probleempje met het mouten van een openbsd (ffs) partitie. Ik wil graag dat gebruikers kunnen schrijven op die partitie, maar hoe geef ik dit in /etc/fstab weer?
In linux doe je dit via uid=value en gid=value of umask, maar in openbsd werkt dit dus niet :(

wie weet er hoe dit wel moet? heb de openbsd faq al gelezen, kan niets vinden, op google valt ook al niets te vinden.

Bij voorbaat dank

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

je had beter even [OpenBSD] in je titel kunnen zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry, niet aan gedacht.
Maar geen idee hoe dit mogelijk is?

Verwijderd

Met umask, of met de -o optie van mount (-o umask,uid,gid,value,ownmask,othmask,setuid,setgid, etc.). Zie man mount. umask documentatie is vast ook wel ergens te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
root@Firewall:~# mount -t ffs -o umask=777 /dev/wd0h /SHaRe
mount_ffs: -o umask: option not supported

Het gaat dus om een OpenBSD partitie...

Verwijderd

Bij 'man mount' staat (als 't goed is) welke partitie types welke -o opties ondersteunen.

En anders umask 000; mount -t ffs /dev/wd0h /SHaRe

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ehm, UID en GID meegeven heeft geen nut, want ffs is een FS met ownership/permissions (net als ext2 en verschillende andere FSen). Of users erop mogen schrijven wordt dus bepaald via het gewone rechtensysteem. UID en GID meegeven bij een mount is in het leven geroepen om controle te hebben over de lees/schrijfbaarheid van OSsen die geen Unix rechten ondersteunen (zoals fat32).

Of je op een gemount fs mag schrijven kun je in GNU/Linux bepalen door het mountpoint te chownen/chmodden nadat het fs erop gemount is. In OpenBSD gaat het waarschijnlijk op dezelfde manier.

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk! bedankt!
heb nu even chown user gedaan en het werkt

hartstikke bedankt!
Pagina: 1