Toon posts:

Mijn Text is niet zwart genoeg (Freehand)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met mijn DPI is het nu eindelijk (redelijk) goed gekomen, maar mijn drukker vertelde dat de zwarte text in het bestand niet zwart genoeg zijn. Als hij ze zou gaan drukken komen er kleurige lijntjes naast de text te staan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik werk met Freehand, en ik vraag me af hoe dat ik instel dat de text echt 100% pik- en pikzwart is.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 20:51:
Met mijn DPI is het nu eindelijk (redelijk) goed gekomen, maar mijn drukker vertelde dat de zwarte text in het bestand niet zwart genoeg zijn. Als hij ze zou gaan drukken komen er kleurige lijntjes naast de text te staan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik werk met Freehand, en ik vraag me af hoe dat ik instel dat de text echt 100% pik- en pikzwart is.
Staan bij je kleur-settings wel de CMY op 0 en de K op 100?
Anders zou ik het ook niet weten.. gebruik geen Freehand. :{

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
OkkE schreef op 22 november 2002 @ 20:59:
[...]

Staan bij je kleur-settings wel de CMY op 0 en de K op 100?
Anders zou ik het ook niet weten.. gebruik geen Freehand. :{
idd, anders krijg je combi-zwart-grijs-bruin-bah kleurtje :P

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Je wil dus een volle zwart hebben, als je alleen zwart gebruikt bij je cmyk-settings dan krijg je eerder een grijs.. Dus je moet de c, m en y ook wat geven [ze wel allemaal een gelijke waarde geven.] dus iets van rond de 15-20%..

Je moet er niet te veel bij stoppen, want anders krijg je inderdaad een ranzige zwart. of eentje die gewoon niet goed gedrukt kan worden.

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:34
Wat ook een oplossing kan zijn is 100% zwart en 30% blauw. Dit is vaak als goed zwart te drukken.

Wanneer bij elke kleur het percentage wat ophoogt is het bij tekst moeilijk voor de drukker om dit passend te krijgen.

[ Voor 39% gewijzigd door Stalkert op 23-11-2002 14:42 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

|HunterPro| schreef op 22 November 2002 @ 21:23:
[...]

idd, anders krijg je combi-zwart-grijs-bruin-bah kleurtje :P
Hmm, ja, dat doet me aan iets van jou denken dat laatst nog uit de copier rolde... :X ...met vijf verschillende tonen zwart erop... :P

Even vreemd (n00big) vraagje aan jorus31: is Freehand eigenlijk wel bedoeld voor drukwerk? Ik zie dat je er nou al meer problems mee hebt in diverse topics... kun je dan niet beter iets anders gaan proberen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Niet online
Dark Blue schreef op 23 November 2002 @ 14:50:
[...]

Hmm, ja, dat doet me aan iets van jou denken dat laatst nog uit de copier rolde... :X ...met vijf verschillende tonen zwart erop... :P

Even vreemd (n00big) vraagje aan jorus31: is Freehand eigenlijk wel bedoeld voor drukwerk? Ik zie dat je er nou al meer problems mee hebt in diverse topics... kun je dan niet beter iets anders gaan proberen?
mja, als jullie nou niet snappen dat RGB-zwart (#000000) naar volledig K-100 moet worden omgezet ;) :P 8)7 :*

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
Dit hieronder is offtopic

Hey hey, kijk wel uit he, je bent al gematst! Als jij die kleuren door ons had laten bijwerken komen er per uur nog 80 euro dtp kosten bij :P - wat wil je liever?
op zo'n schoolfeest is het toch donker...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Niet online
Dark Blue schreef op 23 November 2002 @ 22:56:
offtopic:
Dit hieronder is offtopic

Hey hey, kijk wel uit he, je bent al gematst! Als jij die kleuren door ons had laten bijwerken komen er per uur nog 80 euro dtp kosten bij :P - wat wil je liever?
op zo'n schoolfeest is het toch donker...
mja, maar die posters hangen al eerder B) :P

* HunterPro had gewoon niet lui moeten zijn en zelf die conversie naar CMYK moeten doen... maar ach, dan had ie nu jou niet kunnen zieken :P

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
Let op: dit hieronder gaat weer offtopic worden!

IK heb die poster niet naar de printer gestuurd... sue my collegues >:)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

1)
Flikker Freehand aan de kant

2)
Pak Quark of Indesign
(korte motivatie: Freehand is niet voor opmaak, net zoals Illustrator daar ook niet voor is)

3)
Je drukker bedoeld wellicht dat je zwarte tekst is uitgespaard. Zwarte tekst moet eigenlijk altijd op overdruk staan.

4)
Veel mensen hebben het erover dat zwart 100% K moet zijn. Dat is in principe onzin. Zwarte tekst op wit is 100% K. Zwarte tekst op een beeld, image is door overdruk te gebruiken veel zwarter. 100% K is dan ook niet echt zwart, daarvoor is het pigment uit de inkt niet krachtig genoeg cq wordt er niet genoeg inkt voor gebruikt. Tis tenslotte ook leuk als je drukwerk ook nog een keer droog is. Dat is ook de reden waarom Photoshop Zwart absoluut geen 100% K is maar een combi met daarbij CMY. Dat is namelijk een stuk zwarter.

5)
Waar kan ik mijn factuur heensturen. Ik vind iemand helpen niet al te erg, dat doe ik al langer, maar wat jou betreft en je opmaak gefreubel ga je wel erg ver. Dat gaat imo het stadium van 'een vraag stellen' voorbij en begint behoorlijk op een cursus te lijken.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

TIP! Als je foto's gebruikt, kijk dan wel even in photoshop of je ze hebt omgezet naar cmyk........
niet lullig bedoelt, maar als je voor het eerst gaat aanleveren zijn dat vaak de fouten waarbij je voor de bijl gaat.
zwarte letters is 100%k + 30%c
En gebruik inderdaad maar beter quark of indesign (kijk wel of je drukker indesign kan verwerken).

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op 24 November 2002 @ 00:30:
Waar kan ik mijn factuur heensturen. Ik vind iemand helpen niet al te erg, dat doe ik al langer, maar wat jou betreft en je opmaak gefreubel ga je wel erg ver. Dat gaat imo het stadium van 'een vraag stellen' voorbij en begint behoorlijk op een cursus te lijken.
Ja.. Sorry,. Klopt helemaal. Maar ben jullie wel erg dankbaar voor de info. Ik ben van plan me toch helemaal in Quark te gaan storten. Maar ik heb vantevoren nog een (klein vraagje)...

Ik heb in mijn file (nog steeds met Freehand) een aantal plaatjes die uit alleen Zwart of Wit moeten bestaan. Als ik hem nu laat printen heb ik hetzelfde probleem al bij de text. Het is me inmiddels gelukt om de text pikzwart te krijgen, en nu wil ik dus dat het zwart op de zwart wit plaatjes er ook goed komt... please...

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 20:22:
[...]

Ja.. Sorry,. Klopt helemaal. Maar ben jullie wel erg dankbaar voor de info. Ik ben van plan me toch helemaal in Quark te gaan storten. Maar ik heb vantevoren nog een (klein vraagje)...

Ik heb in mijn file (nog steeds met Freehand) een aantal plaatjes die uit alleen Zwart of Wit moeten bestaan. Als ik hem nu laat printen heb ik hetzelfde probleem al bij de text. Het is me inmiddels gelukt om de text pikzwart te krijgen, en nu wil ik dus dat het zwart op de zwart wit plaatjes er ook goed komt... please...
schop je vormpjes naar een exporteerbaar vectorformaat, schop dit geheel naar Illustrator, doe je nabewerkingen, sla 't op en gooi 'm in Indesign er bij. Flikker al je andere zooi er bij, hard roeren, en druk op export to PDF, en schop dit bij je drukker naar binnen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je zw/w afbeeldingen 100% zwart wil hebben. Zorg dan dat je niet met grayscale images werkt in Photoshop. Maar zet ook die afbeeldingen om naar CMYK. Zwart in een grayscale image kan immers nooit meer zijn dan 100% zwart en dat is optisch dus niet echt zwart op papier. Als je bij Photoshop zwart kiest dan zie je ook dat die C75 M68 Y67 en K90 is. Maar ik begin me steeds meer af te vragen hoe je drukwerk er uiteindelijk uit gaat zien.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• HunterPro
  • Niet online
OzBoz schreef op 26 november 2002 @ 19:44:
Als je zw/w afbeeldingen 100% zwart wil hebben. Zorg dan dat je niet met grayscale images werkt in Photoshop. Maar zet ook die afbeeldingen om naar CMYK. Zwart in een grayscale image kan immers nooit meer zijn dan 100% zwart en dat is optisch dus niet echt zwart op papier. Als je bij Photoshop zwart kiest dan zie je ook dat die C75 M68 Y67 en K90 is. Maar ik begin me steeds meer af te vragen hoe je drukwerk er uiteindelijk uit gaat zien.
klopt, dat probleem had ik ook toen ik met naar CMYK omgezette RGB images met zwarte achtergrond werkte, en een échte 100K zwarte achtergrond... kleine kleurtoonverschillen.
Pagina: 1