Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb net zo'n toestel gekocht en er staat dat er een videouitgang opzit; dat zit er ook, er staat alleen nergens WAT je ermee kan. Kan je een stukje film opnemen en op pc of tv afspelen? Klinkt misschien dom, maar ik heb echt geen idee 8)7
Ook zijn de foto's die ik in de huiskamer maal als de lampen branden maak niet mooi; de kleuren zijn niet goed. Het lijkt wel of er een teveel aan kleur is dan.....
Heeft iemand hier nog tips voor?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03 14:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Videouitgang: daarmee kun je met behulp van een kabeltje (bijgeleverd neem ik aan) je televisie gebruiken op dezelfde manier als het LCD.
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/DX3900/DX3900_io.jpg
Dat gat links is het dus.

De kleuren die binnenshuis niet kloppen komt door een verkeerde witbalans, gloeilampen geven geel licht, zonlicht is wit. Je moet hem dus zelf instellen op geel licht, oftewel "Tungsten"
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/DX4900/DX4900_rec_menu_anim.gif

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar hebben we wat aan; bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Oh....mag ik toch nog iets vragen?
Ik heb op zo'n site foto's gezien die met deze kamera gemaakt waren (steve's nogwat) en die waren allemaal zo'n 1.7 mb per stuk; degenen die ik hier heb zijn allemaal rond de 1 mb en toch staat hij in de hoogste resolutie.
Doe ik nou iets fout?

Verwijderd

Je kan per resolutie ook nog de compressie instellen.
Dus bv. standard, fine en superfine, dus steve had 'em waarschijnlijk op super fine staan.
Maar zit er geen manual bij?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit wel een handleiding bij, maar dat kan ik daar niet in vinden...... Weet jij hoe dat moet?
Ik krijg trouwens ook erg veel bewogen foto's. Is daar ook een oplossing op? De handleiding is naar mijn idee erg beknopt.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik heb 'm, en met de volgende instellingen zijn de pics (IMHO) het best, en tevens het grootst (1.4MB, met uitschieters tot 1.9MB en soms maar 1.1MB).

Exp. com.: Per foto afhankelijk, meestal 0.0
White balance: Vrijwel altijd auto
Color mode: Color (duh :P )
Quality: 4.0MP (NIET met High compression!)
Exp. metering: Multi-pattern, maar ook dat heeft geen invloed op de grootte.
Sharpness: Sharp (En dat scheelt wel flink, maak maar eens 3 identieke foto's op de verschillende modes)
ISO: Fixed op ISO100, de rest is kwalitatief minder dan wat langer belichten op 100 namelijk.
Shutter spd.: Niet zo relevant, en per foto anders :)

Verder zijn digitaal gezoomde foto's nooit 1.7MB, maar veel kleiner. Maar digitale zoom wil je toch niet gebruiken.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 18:10:
Er zit wel een handleiding bij, maar dat kan ik daar niet in vinden...... Weet jij hoe dat moet?
Ik krijg trouwens ook erg veel bewogen foto's. Is daar ook een oplossing op? De handleiding is naar mijn idee erg beknopt.
Bewogen foto's krijg je meestal door te weinig licht, hierdoor houdt de camera de sluiter langer open.
Flitser aanzetten kan dit probleem verhelpen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik de flitser automatisch laat gaan is dat ook weer anders dan wanneer je hem op geforceerd flitsen zet; welke is dan beter?
Intoxicated; jij zegt: "ISO: Fixed op ISO100, de rest is kwalitatief minder dan wat langer belichten op 100 namelijk." Je noemt twee keer 100 op; dus 1 klopt er niet neem ik aan......welke?
Bedankt voor de tips; als hij weer opgeladen is ga ik het direct proberen!

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 19:26:
Intoxicated; jij zegt: "ISO: Fixed op ISO100, de rest is kwalitatief minder dan wat langer belichten op 100 namelijk." Je noemt twee keer 100 op; dus 1 klopt er niet neem ik aan......welke?
Die zin klopt perfect. Nog een keertje:
ISO: Mijn instelling is: fixed op ISO100. De rest, dus alles wat hoger dan 100 is, is kwalitatief minder dan mijn instelling. En mijn instelling is, zoals gezegd: Altijd ISO100 en langer belichten indien nodig.

Maar goed, het had misschien iets duidelijker gemogen ja :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zie het nu :) Sorry hoor, ben niet zo wakker ;)
Maar hoe zie je of langer belichten nodig is dan? Als ik met kunstlicht foto's maak op "tungsten" zoals Johnnie zei; worden alle foto's blauw...... Is dat het?

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 19:40:
Ja, ik zie het nu :) Sorry hoor, ben niet zo wakker ;)
Maar hoe zie je of langer belichten nodig is dan? Als ik met kunstlicht foto's maak op "tungsten" zoals Johnnie zei; worden alle foto's blauw...... Is dat het?
Langer belichten is nodig als de foto te donker is en je geen flits wilt of kan gebruiken. Bijvoorbeeld wanneer je een foto maakt van een object ver weg, waar de flits toch niet voor voldoende licht zorgt.

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Overgens is ISO200 ook prima qua kwaliteit, en je hebt iets minder licht nodig.

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 19:46:
Overgens is ISO200 ook prima qua kwaliteit, en je hebt iets minder licht nodig.
IMHO vallen hogere ISO-waarden juist erg tegen bij de DX4900. Maar dat is natuurlijk mijn mening, als de topicstarter er tevreden mee is, is dat natuurlijk best :)

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit bij die 4900, maar bij mij camera (Dimage 7i) zie ik in het display de sluitertijd en het diafragma staan.
Als het diafragma helemaal openstaat (bv. F2,8), dan betekend dat dat het te donker is en wordt automatisch de sluitertijd langer.
Dan moet je of zorgen dat er meer licht komt zodat de sluitertijd korter wordt, of dichterbij het voorwerp gaan staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 19:57 ]

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Een 4900 laat inderdaad ook zien welke sluitertijd en diafragmaopening gebruikt gaan worden, waneer je de camera richt en de afdrukknop half indrukt.

- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 18:10:
Waarschijnlijk staat er op de CD een uitgebreide handleiding in .PDF formaat.
Handleiding op papier zijn tegenwoordig nogal duur, heb ik het idee...

Verwijderd

Topicstarter
Dat begint allemaal een stuk duidelijker te worden.
Wat betreft die handleiding; die staat ook op de cd. Maar het gaat een beetje als; "iso kan je instellen op 100 200 400 of auto." Even overdreven gesteld, maar voor een leek als ik komt dat zo over.

• Johnny

Johnny

http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis1.htm
Alles wat je moet weten over digitale fotografie in simpel Nederlands uitgelegd, lees de basistechnieken door en je leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik toch nog iets vragen?
Als ik in paintshop pro 7.0 de fotogrootte aanpas naar zeg 20cm, terwijl er standaard staat dattie iets van 85cm is met een resolutie van 72pixels per inch. Als ik de foto met "resize" verklein en afdrukvoorbeeld kies, is de foto daarop niet mooi; WEL als ik verklein en dan 300 pixels per inch aangeef....... Maar hoe hoort het nou dan? Hoeveel pixels per inch zitten er standaard in?
En vooral; als ik de foto's opstuur naar een afdrukker; moet ik ze dan ook "aanvullen"? Of verkleind hij ze zelf en "gooit de extra pixels weg"?

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed; wat ik ook doe, de foto's zijn gewoon niet scherp. Als ik binnen fotografeer, en dan maakt het niet uit bij welk licht, dan is onscherpte troef. Ik heb dit ding voornamelijk voor mijn dochtertje van1 om foto's van haar te maken, ik heb er ondertussen iets van 180 (in twee dagen) en er is er niet een scherp.
Mag ik eens iemand van jullie zo'n foto sturen op ware grootte? Als ik hem verklein dan zie je het niet meer zo namelijk.
Dat een van jullie misschien zo ziet wat ik verkeerd doe?

Verwijderd

Je moet eerst even buitenfoto's maken, en kijken of die wel scherp zijn.
Dan weet je tenminste waar het aan ligt.
En stuur maar een foto op, check profile voor adres.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Buitenfoto's zijn wel scherp denk ik. Ik zeg denk want ik kan het niet goed vergelijken.
Maar die zien er zo op het eerste gezicht wel beter uit ja. Maar dan weet ik niet waar het aan ligt.......
Fotootje is onderweg.

Verwijderd

Ik zal even de exif-info plaatsen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
ExposureTime : 1/30Sec
FNumber : F2,8
ExposureProgram : Program Normal
ExifVersion : 0220
DateTimeOriginal : 2002:11:04 10:16:08
DateTimeDigitized : 2002:11:04 10:16:08
ComponentConfiguration : YCbCr
---> ShutterSpeedValue : 1/32Sec 
---> ApertureValue : F2,8 
ExposureBiasValue : EV0,0
MaxApertureValue : F2,7
MeteringMode : Average
LightSource : Unidentified
Flash : Fired
FocalLength : 7,30(mm)
MakerNote : Unknown Format : 924Byte (Offset:980)KDK I
FlashPixVersion : 0100
ColorSpace : sRGB
ExifImageWidth : 2448
ExifImageHeight : 1632
ExifInteroperabilityOffset : 1900
ExposureIndex : 140/1
SensingMethod : OneChipColorArea sensor
FileSource : DSC
SceneType : A directly photographed image

Hoewel ik moet zeggen dat ik de foto redelijk scherp vind, is er in de info te zien dat het diafragma helemaal openstaat en de sluitertijd op 1/32 sec.
De sluitertijd is veel te lang, maar dat komt toch echt doordat het te donker is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Staat die info allemaal in de foto? Gaaf!
Diafragma is toch die f2.8? Die staat altijd zo, welke instelling ook; het is mij nooit opgevallen in ieder geval dattie lager staat. Kleiner getal= minder open toch?
Ook de sluitertijd kan ik niet beinvloeden; als ik die handmatig kies, gaat hij alleen maar langer open. Dat denk ik tenminste, want dan kan ik geen foto nemen zonder statief.

Verwijderd

Hoe lager het F-getal, hoe groter de diafragmaopening.
Jouw camera loopt van 2,7 tot ongeveer 9,5.
Dus 2,7 is helemaal open, en 9,5 is helemaal dicht.

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe krijg ik hem dan op die hogere waarde? Dat kan ik nergens instellen; ik kan het in ieder geval niet vinden.

Verwijderd

Ik heb hier een soort manual gevonden, kijk daar eens naar.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, das jammer genoeg (bijna) het zelfde als de handleiding op de cd rom.
Wel heb ik uitgevonden dan wanneer ik inzoom, dat f2,8 veranderd en wel groter wordt; das toch goed?
Daar ben ik nu mee aan het expirimenteren............

• Johnny

Johnny

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 17:55:
Tja, das jammer genoeg (bijna) het zelfde als de handleiding op de cd rom.
Wel heb ik uitgevonden dan wanneer ik inzoom, dat f2,8 veranderd en wel groter wordt; das toch goed?
Daar ben ik nu mee aan het expirimenteren............
Nee, hoe lager het getal, hoe groter de opening van het diafragma.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis3/tabel.jpg
http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis3/basis3.htm

1/30 sluitertijd is vrij lang, je moet dan je camera heel goed stilhouden. Lees hier hoe je dat moet doen.

Ik denk dat een statief wel een goede oplossing zal zijn, daarmee kun je scherpe foto's maken met een lange belichting.

Verwijderd

Johnny64 schreef op 26 november 2002 @ 15:44:
[...]

Nee, hoe lager het getal, hoe groter de opening van het diafragma.

Klopt, maar hij bedoelt het anders.
Het is nu blijkbaar zo dat als hij inzoomt de camera meer licht pakt, dus knijpt het diafragma (hoger getal).
Dus in zijn geval is dat gunstig, de camera werkt nu niet meer op z'n maximale stand en zijn er niet meer zulke lange sluitertijden nodig.

Ik denk dat een statief wel een goede oplossing zal zijn, daarmee kun je scherpe foto's maken met een lange belichting.

Dat werkt altijd wel ja. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wil ik toch nog even zeuren; het lukt mij na veel oefenen en tips van die ene site over hoe je het moet doen, toch niet om het toestel stil genoeg te houden om een beetje goede foto te maken. Ze zijn allemaal bewogen; de een meer dan de ander.
Hiervoor had ik een fuji fp1300 en ik kon gewoon afdrukken wanneer ik wilde en ik had bijna nooit een bewogen foto!
Is dit zo'n klereding dan daarmee? Zelfs met een statief krijg ik ng bewogen foto's. En dan staat de sluitertijd nog wel op zijn kortst; nog korter en de foto's zijn helemaal donker......

Verwijderd

In de instellingen menu heb je de optie om de camera te resetten.
Als je de camera reset en het dan nog eens probeert?
Bij normale licht omstandigheden moet je geoown foto's kunnen maken.
Zet de camera anders even op ISO400 dan wordt de camera wat licht gevoeliger en reagerd wat sneller.

Mocht het probleem nog niet weg zijn kan je altijd contact opnemen met Kodak zelf om te zien of dit juist is.
Je kan ook foto's naar ze opsturen zolang ze maar op hoge resolutie zijn gemaakt en de EXIF info nog aan wezig is .

telefoon nummer is 020 346 9372
Email kdisc@support.kodak.com
Je kan gewoon in Nederlands opsturen.

Complete handleiding staat trouwens op de cd-rom die is mee geleverd in Nederlands :)
Pagina: 1