wat voor chips op 32Mx64 module?

Pagina: 1
Acties:

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33
Om de pc van mijn vader (Pentium II met 440BX chipset) te upgraden ben ik op zoek naar een 256 MByte reep. Ik werd gewaarschuwd op te passen met die upgrade, omdat een 440BX chipset niet kan werken met repen die uit 256 MBit chipjes (of hoger) opgebouwd zijn. Affijn, ik dus op zoek naar een "goeie" Kingston reep.

Ik weet dat een 256 MByte module aangeduid kan worden met 32Mx64. Kan ik daaraan ook zien wat voor chips erop zitten? De websites van de meeste computerwinkels geven er uberhaupt geen duidelijkheid over. Medewerkers van dezelfde computerwinkels weten vaak niet waar ik het over heb. De Kingston website verschaft ook niet veel duidelijkheid en aan hun artikelnummers (bv. KVR133X64C3/256) kan ik het ook niet zien.

GoT heb ik ook al doorgezocht; er zijn veel topics over "welke geheugens op 440BX borden" en daarin wordt steeds gezegd "koop geheugens met 16Mx8 chips". Hoe je kan zien WELKE geheugens 16Mx8 gebruiken staat er echter niet bij.

Iemand?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Dat kun je idd niet zien aan de 32Mx64 aanduiding. Aan één ding moet een dergelijke DIMM sowieso voldoen: acht chips aan beide kanten (dus 16 totaal) en dan ben je al een heel eind op weg :) Je hebt dan kans dat je met 32Mx4 chips of met 16Mx8 chips van doen hebt, maar omdat de 32Mx4's niet aan de unbuffered Intel PC100 specs voldoen mag je er gerust van uitgaan dat een 256MB PC100/133 DIMM van een gerenommeerd merk welke is voorzien van 16 chips de juiste is. Wil je 100% zekerheid, dan kun je altijd de memoryconfigurators van diverse merken (of zoals die van T.net) gebruiken om zo het juiste type DIMM te bestellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33
Abbadon schreef op 22 november 2002 @ 21:06:
Wil je 100% zekerheid, dan kun je altijd de memoryconfigurators van diverse merken (of zoals die van T.net) gebruiken om zo het juiste type DIMM te bestellen.
Thnx voor de reply! De memory configurators op T.net en Kingston.com heb ik idd. ook geprobeerd. Die weigeren echter om PC133 modules te voorschijn te toveren als ik om geheugen voor een Dell Dimension XPS R350 vraag :).

Ze houden zich wat dat betreft keurig aan de Dell specs die zeggen dat er maximaa 128 MB PC100 moduels in kunnen. De site over het upgraden van Dells van Robert Hancock meldt echter dat er wel degelijk PC133's in kunnen.

Voor de volledigheid van dit GoT archief zal ik maar bekennen dat ik in eerste instantie niet goed genoeg gezocht heb. Toen ik Google losliet op het artikelnummer (KVR133X64C3/256) van die Kingston 256MB reep vond ik deze PDF file. Daarin staat idd. keurig dat ie uit 16Mx8 chips gebouwd is.

Op de site van ValueRam vind je van alle Kingston modules de datasheet met daarop ook welke chips erop zitten. Gek genoeg kan ik die sheets op www.kingston.com niet zo snel vinden.

Voor de mensen die mij inmiddels verdenken van reclame voor Kingston; de reden dat ik persé dat merk wil is dat er al een reep Kingston van 128MB in het betreffende systeem zit. Ik heb slechte ervaringen met het mengen van verschillende merken, dus vandaar.