Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Argh.. Kan niet meer in BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 2.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steve
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07-02 19:02

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Tweakers...

Laatste tijd kon ik niet meer in m'n BIOS, als erin wou gaan kreeg ik een zwart scherm met een knipperende cursor, en een blauwe balk onderaan. Dus heb ik ff m'n BIOS gereset, maar nog steeds hetzelfde. Ik heb eigenlijk al alle hardware behalve CPU, videokaart (heb er verschillende getest) en geheugen (heb verschillende reepjes getest) losgehaald, maar nog steeds hetzelfde..

Wat erger is.. Door het BIOS te resetten is de FSB weer teruggezet naar 66 mhz, en dat is wel zwaar kut (CPU @ 400 mhz), en ik kan het nu uiteraard niet wijzigen.

Dus weet iemand hoe ik dit kan oplossen?? Behalve een BIOS-flash..

Jupiler

Steve wijzigde deze reactie 22-11-2002 18:52 (5%)

• sdomburg
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-05-2016
Ben bang dat het toch een flash word, maar is het probleem spontaan opgetreden?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Een paar maand geleden heb ik m'n BIOS al eens geflashed.. Ik herinner me dat ik een tijd later wel een paar maal dat scherm had bij het binnengaan van m'n BIOS, maar meestal kon ik er gewoon in.. Maar nu krijg ik steeds dat scherm.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

Lijkt me dat er toch wat fouts is gegaan met die flash, opnieuw doen dus.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik weet nog dat ik 'm opnieuw geflashed heb toen ik zag dat ik soms zo'n scherm kreeg, maar dat hielp niet.. Maar ik probeer het iig opnieuw..

66 FSB is zwaar kut :(

• Dannyke
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06-09-2003

Dannyke

Jullie zijn

quote:
Jupiler schreef op 22 November 2002 @ 19:45:
Ik weet nog dat ik 'm opnieuw geflashed heb toen ik zag dat ik soms zo'n scherm kreeg, maar dat hielp niet.. Maar ik probeer het iig opnieuw..

66 FSB is zwaar kut :(
gil ff ast gelukt is ?

k vind 100mhz fsb al traag tov 143 :)

dus zal jij je wel helemaal k*t voelen,

|*|*Rammelbak Specs** **Server Specs** | Hier had u reclame kunnen staan! mail voor info :+

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Yep, normaal gezien is het 150 Mhz.. Dat is bijna 3x trager.

• Gem1e
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 03-07 15:47
Opnieuw flashen met de oude bios versie?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dit verhaal heeft - op z'n zachtst gezegd - een verrassend staartje gekregen..

De grote boosdoener bleek een Enermax 8 cm speed-adjustable fan, die ik in m'n voeding heb gemonteerd.. Als ik deze aansluit (op een gewone fan connector op m'n mobo) kom ik niet in m'n BIOS. FF loshalen en alles werkt weer perfect.

Ik zal maar eens een knip in het gele kabeltje van de fan zetten :)

Steve wijzigde deze reactie 23-11-2002 00:14 (9%)

• BalusC
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Woei! Je bent de eerste met de oplossing! :)

Dit ga ik eens in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter vrotten ;)

BalusC wijzigde deze reactie 23-11-2002 06:52 (3%)

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:31

Abbadon

Mac Powered

Idd zelfde probleem ook hier meegemaakt, erg eh... 'verassend' :+

And now I'm off to the HCC :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Baffo295
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-05-2006
T is niet de fan ansich, maar zn snelheid, als je m ff sneller had gezet kun je gewoon je Bios in, k heb t idd met 80mm Enermax ook, niet de 120mm

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zal ik ff testen.. Maar volgens mij komt het omdat de rpm-waardes niet helemaal goed worden weergegeven.. In speedfan zie ik vaak zo'n 48500 rpm. Volgens mij is dat het probleem.

By the way, ik herinner me ook dat m'n PC altijd vastliep als ik in m'n BIOS naar "PC health status" ging.. Je zag de temps en de snelheid van de CPU fan, en eronder zag je "FAN2" (die enermax dus) maar geen waarde ernaast, en de PC zat vast. Zal er dus wel wat mee te maken hebben :)

• HedKandi
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

HedKandi

Koppensneller

Weer gekloot met die enermax fans.. :(

Die krengen zenden zoveel EMI de lucht in, dat je er bijna een zendvergunning voor nodig moet hebben.

niet om mezelf op de schouder te kloppen ofzo, maar misschien heb je wat aan mijn reply in nog zo'n enermax gevalletje. Verklaart misschien 't één en ander.

Ben persoonlijk heel benieuwd of deze fans überhaupt wel voldoen aan FCC part 15, aangezien ze ook in de US verkocht worden. Want dat ze 'Harmful interference' veroorzaken, is mij wel duidelijk nu.

Human Intelligence is highly overrated.... And so is Grolsch
wtf'ed U mee: <LuNaTiC|divx> het mooiste is dat iemand een 3 ging representen en bleef betten en bluffen tot en met zijn allin op de river

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik ben verder eigenlijk heel tevreden over die fan.. Ik wil me trouwens nog een 120mm versie ervan aanschaffen om in het toppanel van m'n case te plaatsen. En ik heb wat stukjes gelezen, en blijkbaar kan mijn BIOS-probleem ook gebeuren met andere speed-adjustable fans.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nog wat, ben je zeker dat het ook via de stroomkabels gaat? Die RPM kabel kan ik nog knippen :)

En ik heb nog helemaal niks gemerkt ervan.. Die Enermax zit nu in m'n voeding, en daarvoor zat hij in het sidepanel van m'n case.

• HedKandi
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

HedKandi

Koppensneller

quote:
Jupiler schreef op 23 November 2002 @ 20:49:
Nog wat, ben je zeker dat het ook via de stroomkabels gaat? Die RPM kabel kan ik nog knippen :)

En ik heb nog helemaal niks gemerkt ervan.. Die Enermax zit nu in m'n voeding, en daarvoor zat hij in het sidepanel van m'n case.
Zowel de voedings(met rpm-draad)- als de toerentalregelaar-kabel werken als een antenne voor de EMI/RFI.

Nu hij in je voeding zit, heb je in principe nergens meer last van, want hij zit nu:

1. in een afschermende behuizing

2. voeding heeft componenten om eventuele RFI en EMI te filteren(smoorspoelen enzo) voor 't via de voedingskabel van de voeding zelf de onderdelen van je computer bereikt

3. Op voldoende grote afstand van 'data-dragende' kabels/printbanen

Bij mij ging iig het grootste deel van de probs wel weg toen ik de kabels uit de fan om een ferrietring had gewonden. Misschien een tipje voor de aankomende 120mm versie?

Ferrietringetje kan je misschien nog uit een oude case halen - zitten vaak om de snoeren richting powerled ed gewikkeld - anders kan je ze wel bij de electroboer halen

Als je echt je lol op wilt kan je bij wijze van test ook eens je enermaxje bij je IDE kabels houden - Crash gegarandeerd.. :(

Human Intelligence is highly overrated.... And so is Grolsch
wtf'ed U mee: <LuNaTiC|divx> het mooiste is dat iemand een 3 ging representen en bleef betten en bluffen tot en met zijn allin op de river

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Die nieuwe enermax komt in het toppanel, boven de DVD enz dus.. Op een redelijke afstand van beide HDD's.

Maar er is een probleem.. Waarschijnlijk zal ik 'm op 7V laten lopen, en dan ben ik wel verplicht om 'm op een molex stekker te zetten, en die is rechtstreeks verbonden met een HDD.. Zal dat geen problemen opleveren?

• Baffo295
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 02-05-2006
Een regelbare op 7V? Waarom?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zodat hij nog stiller wordt, want op het laagste niveau @ 12V is hij 34 dB.

Steve wijzigde deze reactie 24-11-2002 01:04 (5%)

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:54

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Damn, ik had dus hetzelfde probleem. Stom Enermax fan.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True