Drugs, drank en seks bij studenten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben sinds een korte tijd in het echte studentenleven gevallen. Hiervoor was ik ook wel student, maar dat voelde nooit zo. Hiervoor was het HBO, en nu is het dus universiteit.

Wat me opvalt is een aantal grote verschillen tussen deze groepen. Alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat het vooral komt door mijn persoonlijke ervaringen, en ik zeker weet dat niet iedereen zich kan vinden in de verschillen.

Er vallen me kort twee dingen op:
1. Er wordt bijster veel gezopen en er wordt zoveel mogelijk gerotzooid met bier en andere alcohol-houdende dranken.
2. Er wordt flink geblowed en coke gebruikt. Meer dan ik ooit heb gezien (ik had het uberhaupt nooit gezien - coke that is).
3. Er wordt flink aan gewipt. Daarmee bedoel ik dat wel er wel een enorme 'scoor'-cultuur heerst bij de studentengroep die ik nu ken.

Ik vraag me af waarom dat zo is. Een verklaring die ik zelf opgesteld heb is de volgende:

HBO studenten blijven voornamelijk thuis wonen, bij de ouders. Ze voelen zich zelden echt volwassen om deze reden. Althans, ze voelen zich wat minder verantwoordelijk voor het eigen leven want er is nog een thuishonk waar ze zich moeten verantwoorden.

Universitaire studenten gaan veel vaker op kamers wonen. Het valt me op dat ze zichzelf allemaal reuze volwassen en verantwoordelijk vinden. Een schril contrast met de HBO-ers die ik hiervoor 4 jaar heb mogen meemaken. Ook valt me op (maar ik heb geen onderzoek gedaan - dus het is subjectief enzo ;)) is dat het wel lijkt alsof de studenten die op kamers wonen zichzelf als veel beter zien dan diegenen die dat niet doen. Bovendien vinden ze zichzelf erg volwassen en zelfstandig. Meer dan diegenen die nog thuis wonen.

Maar in onze maatschappij is het maar moeilijk om echt als volwassen ervaren te worden. Er is geen duidelijke scheidlijn tussen jeugd en volwassenheid. Velen zien het misschien als uit huis gaan, anderen als afstuderen, anderen als na de ontmaagding, etc. Veel mensen zien het volgens mij als het op kamers gaan of iig uit huis gaan.

Drugs, drank en seks zijn zaken die ik zie als voorwerpen die te maken hebben met volwassenheid. Kinderen gebruiken ze niet. Het komt uit de wereld van de volwassenen. Veel studenten willen zich volwassen voelen en bewijzen dat ze dat zijn tegenover vrienden. Het gevolg is dat ze grijpen naar de middelen uit de wereld van volwassenen: drugs, drank en seks.

Misschien klinkt het heel overdreven, maar zit er niet ergens een kern van waarheid in?

Deze theorie wordt ook geuit door de psycholoog Terrie Moffit. Zij stelt dat het 'probleemgedrag' van jongeren in het westen een pathologisch bijeffect is van de vroege puberteit die kinderen hier doormaken en de lange duur van acceptatie tot een geaccepteerde volwassene die westerse culturen kenmerkt. Ze komt bewijs dat de de piek van geweld en ander probleemgedrag (drugsgebruik e.d.) piekt gedurende de adolescentie. Deze piek is aanzienlijk groter in westerse culturen dan in andere culturen.

Volgens haar proberen jongeren die de puberteit voorbij zijn en biologische gezien volwassen zijn gemotiveerd om de wereld van de volwassenen binnen te treden op iedere mogelijke wijze. Seks, alcohol, drugs maar ook geweld e.d. behoren daartoe.

Verwijderd

ik ben student op WO en doe niet aan dat alles(beetje alcohol, no drugs, no sex). misschien dat het meer leeft binnen een studentenvereniging? Daar moet je je ook "bewijzen" tegenover anderen. En ja als je niet mee doet dan zit je heel de week eenzaam en alleen in je kamertje.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 18:38:
ik ben student op WO en doe niet aan dat alles(beetje alcohol, no drugs, no sex). misschien dat het meer leeft binnen een studentenvereniging? Daar moet je je ook "bewijzen" tegenover anderen. En ja als je niet mee doet dan zit je heel de week eenzaam en alleen in je kamertje.
Goed, het maakt op zich niet zo uit welke studie/richting je doet. Het heeft wat dat betreft meer met de leeftijd te maken. Maar dat neemt niet weg dat ik het meer merk bij universitaire studenten dan bij andere groepen jongeren (zoals mijn eigen vriendengroep - die intussen overigens ook wel universitaire studenten zijn geworden).

Let wel; ik wil niets over 1 kam scheren. Natuurlijk is een biertje geen probleem, en een jointje ook niet. Maar dat neemt niet weg dat ik me afvraag of iedereen het wel om de juiste reden gebruikt. Uitzonderingen zijn er altijd - en zeker hier.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik denk dat je meer moet kijken naar de studierichting dan naar het type onderwijs...
Bij wiskunde, bij natuurkunde en scheikunde (bijv.) zie ik in elk geval weinig van de verschijnselen die jij noemt.

-Er wordt natuurlijk wel eens wat alcohol genuttigd door bijna iedereen, maar niet overdreven veel dus.

-Aan drugs doet bijna niemand (btw helemaal geen harddrugs en een enkeling heel af en toe softdrugs (blowen dus))
Er zit bij mij op de studie zelfs maar 1 roker (das dus op 35 mensen ofzo, 1e en 2e jaar :P)

-Aan sex doen enkel mensen met een vast vriendje of vriendinnetje (waar ik me als tweaker natuurlijk niet onder schaar :)).

Maar als ik sommige andere studies (psychologie en rechten bijv (ik probeer hier niemand te beledigen, dit is wat ik heb waargenomen :))) bekijk weet ik precies waar je het over hebt...
Btw, er is ook een redelijk verschil tussen de VU en de UvA.
En juist op t HBO wordt meer aan dit soort zaken gedaan (als ik het zo even mag noemen :))
lijkt mij. (Als ik 't gene mag geloven dat ik vernomen heb van een 2e jaar op t HBO, en dat kan ik wel denk ik. :))

Maar ik denk dus dat je niet vooral naar het type onderwijs moet kijken en dat je echt naar de verschillende studierichtingen moet kijken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 18-04-2003 15:57 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Mijn ervaringen zijn ook precies omgekeerd.
HBO'er: thuis wonen, veel werken (altijd klotebaantjes) voor verlaagde & verblauwde Golf, veel stappen in foute tenten, veel drank, drugs en (verhalen over) wijven
TU'er: op kamers, krap in het geld dus alleen bier zuipen in de goedkoopste kroegen. Verhalen over vrouwen gelooft toch niemand dus dat is na 1 keer wel weer mooi geweest ;)

Beide groepen zijn natuurkundigen; niet echt heel representatief (helaas).

[ Voor 7% gewijzigd door Zpottr op 22-11-2002 19:13 ]

Zoef

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 21:16
Mensen die niet echt weten wat ze willen, kiezen voor een algemene studie zoals bedrijfskunde, economie, rechten...waar ze vervolgens achterkomen is dat er geen hout aan is. Ze zoeken hun heil in leukere dingen die makkelijk voor handen liggen. De studie nemen ze voor lief...

Mensen die gericht kiezen, vinden hun studie fantastisch en zijn altijd druk bezig en binnen 4 jaar klaar...

Verwijderd

Je zou het ook andersom kunnen bekijken:

HBO studenten maken over het algemeen een verlate adolescentie door. Dit komt omdat zij gemiddeld aanzienlijk langer bij hun ouders blijven wonen. Hierdoor zien zij zich minder snel gedwongen om zelfstandig te zijn....etc.

Wat drugs en sex betreft; ik denk dat dat erg verschilt per student, studierichting en per vereniging. Ik studeer sociaal wetenschappelijke informatica in Amsterdam en zit niet bij een vereniging. Ik moet zeggen dat ik bijzonder weinig merk van wat jij hierboven stelt. Het feit dat je het hebt over studenten die zich beter voelen en volwassener doet mij geloven dat je het vooral over verenigingsstudenten hebt. Op verenigingen heerst vaak zo'n sfeer. Speciaal onder mannelijke studenten die net begonnen zijn.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Siccema schreef op 22 November 2002 @ 19:16:
Mensen die niet echt weten wat ze willen, kiezen voor een algemene studie zoals bedrijfskunde, economie, rechten...waar ze vervolgens achterkomen is dat er geen hout aan is. Ze zoeken hun heil in leukere dingen die makkelijk voor handen liggen. De studie nemen ze voor lief...

Mensen die gericht kiezen, vinden hun studie fantastisch en zijn altijd druk bezig en binnen 4 jaar klaar...
Ik vind t maar niets (mn studie en t hele universiteitswezen (momenteel, hoor, ik hoop dat t beter wordt, anders ziet t er droevig voor me uit :/)), wat ik nu doe, maar toch ben ik niet te vinden op foute feesten, of onder invloed van coke :)

Ik wist dus ook absoluut niet wat ik wilde en ik weet t still niet.
En ik besteed, buiten de tijd die ik daar besteed, weinig tijd aan mn studie.
Ik zit daar wel bijna de hele dag, elke dag, dus ik heb niet veel vrije tijd :/
Maar leuk is anders en toch ga ik geen oude omatjes beroven, ofzo :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Ik heb wat typische HK-reacties verwijderd, kom op mensen, dit is W&L. Dus alleen ontopic, serieuze en bijdragende posts.

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Oke, ik kom te vaak in HK.

Christiaan, het is een duidelijk verhaal. Nu ben ik wel benieuwd hoe je ermee omgaat, in hoeverre neem jij deel aan dat studentenleven?

En verder denk ik dat deze verschillen die jij aangeeft niet gebaseerd zijn op het onderscheid van HBO en Universiteit, maar op het onderscheid tussen opleidingen. Op de opleiding BI die jij deed, ik spreek uit ervaring, was het allemaal behoorlijk rustig. Als je daarentegen lid van studentvereniging was geworden had je waarschijnlijk al eerder in aanraking gekomen met dat drugs/bier/vrouw studentenleven.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Mijn eerste vraag is wat precies het verschil is tussen iemand die uit de pubertijd is maar nog niet-volwassen wordt genoemd en tussen een volwassene? Ik snap dat niet onderscheid niet echt.

Verwijderd

Ik denk eigenlijk dat het vooral ligt aan wie jij als persoon bent. Dus of je er open voor staat of niet. Bij mij op de opleiding (HBO) blowen er vrij veel mensen, maar als je een duidelijk standpunt heb dan ga je toch echt niet gezellig mee zitten te blowen. Het verschil zit hem dus denk ik niet in HBO of WO maar meer in het type persoon dat je bent.

• Christiaan
Het verschil tussen HBO en Universiteit had ik ook weer niet moeten aanhalen, want iedereen staart zich hier vervolgens blind op. Het gaat om het principe. Ik nam de universitaire studenten als voorbeeld omdat zij over het algemeen eerder zelfstandig worden (dwz; ze gaan op kamers - dus dat zegt niet meteen dat ze ook eerder 'volwassen' worden).

Mijn stelling is helemaal niet wat het verschil tussen HBO-ers en universitaire-studenten is - dat kan ik zelf wel raden. Het was alleen een voorbeeld om de stelling wat sappiger te maken ;) Maar discussieer dus hierover: Is er een link tussen excessief drank, drug, vrouwgebruik (hehe) en het erkend willen worden als volwassene? En hebben studenten (van alle opleidingen) hier een drang naar?

• Christiaan
Morgoth schreef op 22 November 2002 @ 20:16:
Mijn eerste vraag is wat precies het verschil is tussen iemand die uit de pubertijd is maar nog niet-volwassen wordt genoemd en tussen een volwassene? Ik snap dat niet onderscheid niet echt.
Dat is het probleem. Er is geen duidelijk onderscheid. Er is geen 'clear-cut marker' of een scheidslijn. In veel andere culturen is die er wel - in de vorm van een bepaald ritueel. Dergelijke rituelen kennen wij hier niet. Ik noem een voorbeeld; bij de K'ung in Africa neemt de vader de zoon mee op jacht - dat is het moment waarop hij voor de stam als volwassene wordt gezien.

Maar dergelijke rituelen en/of scheidlijnen kennen wij hier niet. De lijn ligt bijna bij iedereen anders.

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 23 November 2002 @ 01:34:
Is er een link tussen excessief drank, drug, vrouwgebruik (hehe) en het erkend willen worden als volwassene? En hebben studenten (van alle opleidingen) hier een drang naar?
Ik zie dat je psychologie studeert. Ik hoor wel eens van mensen uit Tilburg (waar ook pyschologie wordt gegeven) dat daar heel veel meiden zitten en dat die ook nog hartstikke geil zijn. Ik denk toch dat het dus ook een beetje aan je studie ligt. Ik doe technische natuurkunde op de TU/e dus op alcohol na gebeurt daar ook vrij weinig en wat ik van andere studies hoor is dat het daar ook vrij meevalt. Bij economie, Busines Studies, (Tilburg) Bouwkunde, scheikunde, informatica (TU/e) hoor ik er nooit iets over. Op alcohol na dan.

Verwijderd

In mijn jaarclub zitten mensen die rechten, geschiedenis, politicologie, scheikunde, bestuurskunde, SJD, en biologie studeren. Aan je studie ligt het zeker niet wat voor gedrag je vertoond (alcohol, sex, drugs). Je moet het meer in de sociale hoek zoeken, zoals studentenvereniging en het soort huis waarin je woont. Die factoren bepalen mijns inziens meer je gedrag, zal ook wel aan het verwachtingspatroon liggen van je omgeving.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 11:28:
Ik zie dat je psychologie studeert. Ik hoor wel eens van mensen uit Tilburg (waar ook pyschologie wordt gegeven) dat daar heel veel meiden zitten en dat die ook nog hartstikke geil zijn. Ik denk toch dat het dus ook een beetje aan je studie ligt. Ik doe technische natuurkunde op de TU/e dus op alcohol na gebeurt daar ook vrij weinig en wat ik van andere studies hoor is dat het daar ook vrij meevalt. Bij economie, Busines Studies, (Tilburg) Bouwkunde, scheikunde, informatica (TU/e) hoor ik er nooit iets over. Op alcohol na dan.
Onafhankelijk van het voorbeeld (dus van de studierichting e.d.): veel studenten zijn wel degelijk zoals ik beschreef. Het maakt voor dit topic niet uit bij welke studie ze ingeschreven staan - het gaat mij om het gedrag!

Laten we alsjeblieft stoppen over bij welke studies dit wel en niet voorkomt. Dat is helemaal niet interessant namelijk. Het gaat juist om het gedrag dat ZOVEEL studenten wel vertonen (wat ik hierboven beschreven heb). Waarom doen ze dat? Waarom zo extreem?

En geldt het niet voor jou, en ook niet voor je vrienden? Ok, maar ik neem dat je het ook wel voorbij hebt zien komen op feesten e.d.

Verwijderd

Hmm vrienden van mij doen het ook en die doen echt geen uni. Weekend staat in teken van drank en drugs :)

• Christiaan
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 12:17:
Hmm vrienden van mij doen het ook en die doen echt geen uni. Weekend staat in teken van drank en drugs :)
Dit is niet echt een post die iets bijdraagt. Wat bedoel je hier mee? Heb je ook iets toe te voegen aan de discussie behalve een statement die weinig van doen heeft met het onderwerp? Ik ben benieuwd naar wat je te vertellen hebt, maar dan moet je ook wel met iets nuttigs komen.

Verwijderd

Mischien doet men het wel omdat het kan? Je bent jong, onoverwinnelijk omdat je jong bent en dus helemaal uit je dak kan gaan. Bij alles wat je doet hoef je "meestal" niet na te denken over de gevolgen van je daden. Je ouders zijn ook niet in de buurt om je op je vingers te tikken. En omdat anderen in je omgeving zich ook zo gedragen is het de norm in je omgeving dus geaccepteerd.

Verwijderd

Nou... ik denk zelf dat het weinig met de uni zelf te maken heeft. Maar meer met andere dingen....

• Christiaan
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 12:24:
Nou... ik denk zelf dat het weinig met de uni zelf te maken heeft. Maar meer met andere dingen....
Omdat? Het is wel de bedoeling dat je in W&L met wat argumenten komt. Een mening alleen draagt zo weinig bij - mensen kunnen niet ingaan op wat je argumenten .... omdat je ze niet aanvoert.

Verwijderd

Ik zit zelf op kamers en merk wel duidelijk verschil tussen mensen die op kamers zitten en mensen die bij hun ouders wonen. Zoals al eerder werd opgemerkt zijn de normen en waarden anders omdat een studieomgeving (op kamers, uni, hbo, etc..) altijd anders is dan men eerst gewend was. Nu komen ze in een vreemde omgeving die voor alle studenten anders is en dus ze zich anders gaan gedragen. Normen en waarden worden verlegd naar dingen die geacepteerd zijn in hun nieuwe omgeving. Daar horen alcohol, drugs en sex bij. Ik denk dat het niet zo veel te maken heeft met volwassen worden maar meer met de nieuwe omgeving....

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 23 November 2002 @ 12:15:
En geldt het niet voor jou, en ook niet voor je vrienden? Ok, maar ik neem dat je het ook wel voorbij hebt zien komen op feesten e.d.
Sorry, maar ik kom het eigenlijk niet tegen. Ik zit wel niet op kamers of bij een studentenvereniging, dus dat zou kunnen schelen. Maar zelfs mensen die ik ken die wel op kamers zitten voldoen niet aan jouw beschrijving. Ik ga regelmatig uit, vaak donderdag en zaterdag. Het zou best kunnen dat ik toevallig niet met deze mensen in aanraking kom. Misschien zijn er meer mensen die in de regio Eindhoven studeren die wel of niet hiermee in aanraking komen. Het zou toch een regionaal niet-verschijnsel kunnen zijn.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40
1. Er wordt bijster veel gezopen en er wordt zoveel mogelijk gerotzooid met bier en andere alcohol-houdende dranken.
2. Er wordt flink geblowed en coke gebruikt. Meer dan ik ooit heb gezien (ik had het uberhaupt nooit gezien - coke that is).
3. Er wordt flink aan gewipt. Daarmee bedoel ik dat wel er wel een enorme 'scoor'-cultuur heerst bij de studentengroep die ik nu ken.
Dat 1e puntje kan ik bevestigen. Als er iets is wat in het studenten leven wordt aangemoedigd is zuipen. Zelfs de studie verenigingen die ik hier in delft meegemaakt heb wordt dat er flink ingepepert.
De hoeveelheid alcohol die een gemiddelde student wegzet zou statistisch gezien op een zware alcohol verslaving duiden als ik het me goed herrinner. Maar studenten zijn vooral gezelschaps drinkers. Denk dat iedereen zijn grens moet vinden. Ben in mijn 1e jaar ook een paar keer behoorlijk zat geweest. Nu heb ik zoiets van "ik wil niet dronken worden" , dus ik drink minder en dat hebben ze maar te accepteren.

Denk dat we daar gelijk een van de dingen te pakken hebben waar het om draait. Je zal je grenzen moeten kennen en als je dan toch zoveel vrijheid hebt (geen ouders die op je neer kijken door de weeks) dan kan je die grenzen net zo goed opzoeken en vaak ook overschrijden.

Je 2e puntje over drugs ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen, sterker nog, vind dat er zelfs zeer weinig gerookt wordt in mijn omgeving. Maar kan me voorstellen dat er studenten zijn die dat ook uitproberen.

Flink aan wippen, boeit dat? Als het maar veilig gaat ;) Is ondertussen al aardig bewezen dat sex goed voor je is. Ze moeten toch ergens die ongezonde gewoonten mee compenseren. :P

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

CristiaanVerwijs:
Drugs, drank en seks zijn zaken die ik zie als voorwerpen die te maken hebben met volwassenheid. Kinderen gebruiken ze niet. Het komt uit de wereld van de volwassenen. Veel studenten willen zich volwassen voelen en bewijzen dat ze dat zijn tegenover vrienden. Het gevolg is dat ze grijpen naar de middelen uit de wereld van volwassenen: drugs, drank en seks.
Omdat drank, drugs en seks 'voorwerpen' zijn die bij volwassenheid horen en studenten zich graag volwassen voelen en ook zo gezien willen worden grijpen zij naar deze zaken? Een niet zo erg stevige redenering dunkt me.
Vooral de aanname dat de voorwerpen 'd, d, en s' bij volwassenen horen is een eigenaardige: dit zijn juist zaken die het meest door studenten worden gebruikt, je flink ontplooien op dit gebied betekent dus niets anders dan je typisch als student gedragen; buiten dat is het nog een keer zo dat het gebruik van deze zaken al in grote mate plaats vindt in de puberteit, wat het beoogde sterke verband van deze dingen met 'volwassenheid' wel helemaal onaannemlijk maakt.

Verder vind ik het idee dat een student uberhaupt graag volwassen wil zijn ook allerminst waarschijnlijk, natuurlijk, een student wil onafhankelijk zijn, maar wil ondertussen wel zo lang mogelijk in de heerlijke vallei van de eeuwige jeugd blijven rondhangen, zonder verantwoordelijkheden en met zo min mogelijk verplichtingen: het vrije en onbezonnen leven uitbuiten zo lang het nog kan!

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-12 20:49

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 14:33:
[...]

Omdat drank, drugs en seks 'voorwerpen' zijn die bij volwassenheid horen en studenten zich graag volwassen voelen en ook zo gezien willen worden grijpen zij naar deze zaken? Een niet zo erg stevige redenering dunkt me.
Vooral de aanname dat de voorwerpen 'd, d, en s' bij volwassenen horen is een eigenaardige: dit zijn juist zaken die het meest door studenten worden gebruikt, je flink ontplooien op dit gebied betekent dus niets anders dan je typisch als student gedragen; buiten dat is het nog een keer zo dat het gebruik van deze zaken al in grote mate plaats vindt in de puberteit, wat het beoogde sterke verband van deze dingen met 'volwassenheid' wel helemaal onaannemlijk maakt.

Verder vind ik het idee dat een student uberhaupt graag volwassen wil zijn ook allerminst waarschijnlijk, natuurlijk, een student wil onafhankelijk zijn, maar wil ondertussen wel zo lang mogelijk in de heerlijke vallei van de eeuwige jeugd blijven rondhangen, zonder verantwoordelijkheden en met zo min mogelijk verplichtingen: het vrije en onbezonnen leven uitbuiten zo lang het nog kan!
De spijker op de kop zou ik zeggen!
Ikzelf merk absoluut niks van het hele drugsverhaal, ik ken mensen die weleens blowen, en daar heb ik geen probleem mee. Harddrugs heb ik nog nooit gezien, en ik ken ook niemand die zich ermee bezig houdt. Drank wordt natuurlijk wel gebruikt, je bent jong en nu kan het nog, zoals Absolyte opmerkt. Sex, ja ehm... :(

specs

Verwijderd

Kweet echt niet waar je het over hebt! Bij mijn zus in het studenten-huis is er alleen maar drank >:) Zelf heeft ze ooit maar 1 keer geblowed en daarna nooit meer en seks deed ze alleen met haar nu ex-vriend.

En dat drugs enzo bij volwassenen hoort, dat is kwats! Gozers die altijd blowen zijn vieze kleutertjes :D

• Christiaan
[quote]Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 14:33:
Maar jij gaat er vanuit, dat is jouw aanname als ik het goed begrijp, dat studenten niet volwassen zijn? Ik ga daar wel vanuit gebaseerd op mijn observatie dat veel studenten, als ik met hen spreek en vraag of ze zich volwassen voelen (niet in die exacte woorden) daar bevestigend op antwoorden.

Je moet het bekijken vanuit het perspectief van de ex-VWO-er die net klaar is en op kamers gaat. De jaren daarvoor kun je wat mij betreft gerust de 'jeugd' noemen. Ik weet niet hoe het bij jou zat, maar op dat moment in mijn leven zag ik drank, drugs en seks toch echt wel als iets voor volwassenen en een enkele vroegeling hier en daar. Mijn definitie van een volwassene kan ik moeilijk geven, maar het waren voor mij de mensen die met die zaken bezig waren. Een definitie die iig door veel mensen die ik ken ook gehanteerd blijkt te worden als blijkt uit mijn eigen 'onderzoekje' bij werkgroepgenoten.

Terug naar de ex-VWO-er. Ik ga er even vanuit dat hij mijn definitie ongeveer hanteerd. Hij voelt zichzelf heel volwassen en zelfstandig nu hij op kamers gaat. Maar het is niet moeilijk om echt als volwassene geaccepteerd te worden door iig de ouders, familie, e.d. ('maar je bent nog geeneens 21, dus je bent niet volwassen'). De groep mensen bij wie dat makkelijker is zijn de mede-studenten. En die moeten allemaal naar elkaar bewijzen (nou ja, sommigen dan) dat ze echt volwassen zijn. En de middelen die zij associeren met volwassenheid, te name seks, drugs en drank zijn perfecte middelen die ze kunnen gebruiken om zichzelf volwassen te voelen, maar ook om zichzelf zo over te laten komen op anderen.
Ik vraag me af of veel studenten het werkelijk zo zien. Ze zijn net de puberteit uit en daar hoorden flink wat conflicten met de ouders en andere volwassenen bij (uitzonderingen daar gelaten). Ze hebben het gevoel alsof ze op eigen benen staan en nu eindelijk zelf bepalen welke kant ze met het eigen leven op willen.

Juist het vrije en onbezonnen gevoel komt nu naar voren! Omdat het kan. Maar een niet erg stevige redenering van jouw kant is dat drank, drugs en seks hier dan bij horen. Dat drank, drugs en seks horen bij onbezonnenheid. Je kunt onbezonnenheid ook op andere manieren uitten ;).

Het is maar de vraag of studenten zich als 'jeugd' zien. Ik durf te wedden dat het merendeel zich toch echt wel heel volwassen voelt. Wat is nu jeugd?

Verwijderd

CristiaanVerwijs:
Ik weet niet hoe het bij jou zat, maar op dat moment in mijn leven zag ik drank, drugs en seks toch echt wel als iets voor volwassenen en een enkele vroegeling hier en daar. Mijn definitie van een volwassene kan ik moeilijk geven, maar het waren voor mij de mensen die met die zaken bezig waren. Een definitie die iig door veel mensen die ik ken ook gehanteerd blijkt te worden als blijkt uit mijn eigen 'onderzoekje' bij werkgroepgenoten.
Als ik kijk naar de cijfers wat betreft de gemiddelde leeftijd dat de eerste alcohol en drugs wordt gebruikt en voor het eerst wordt gesekst, dan ontwaar ik een leeftijdscategorie die ik zeker niet zou durven omschrijven als 'volwassen'.
Terug naar de ex-VWO-er. Ik ga er even vanuit dat hij mijn definitie ongeveer hanteerd. Hij voelt zichzelf heel volwassen en zelfstandig nu hij op kamers gaat. Maar het is niet moeilijk om echt als volwassene geaccepteerd te worden door iig de ouders, familie, e.d. ('maar je bent nog geeneens 21, dus je bent niet volwassen'). De groep mensen bij wie dat makkelijker is zijn de mede-studenten. En die moeten allemaal naar elkaar bewijzen (nou ja, sommigen dan) dat ze echt volwassen zijn.
Als student op kamers synoniem is met een persoon dat zich zelf ziet als volwassen dan vind ik het vreemd dat zo iemand zich dan toch nog moet bewijzen als volwassene tegenover zijn medestudenten die hetzelfde denken. (Maar het zou kunnnen..)
En de middelen die zij associeren met volwassenheid, te name seks, drugs en drank zijn perfecte middelen die ze kunnen gebruiken om zichzelf volwassen te voelen, maar ook om zichzelf zo over te laten komen op anderen.
'Kijk is hoeveel ik drink, blow, snuif en in het rond neuk? Vinden jullie me niet allemaal supervolwassen?'
De drang in de groep van studentenkennissen te worden geaccepteerd staat bij een student echt niet gelijk met de neiging volwassen over te willen komen. Simpel gezegd denkt een student - o.a. veroorzaakt door het algemene gedrag van de groep waar hij bij willen horen - dat heel veel sex hebben en alcohol en drugs gebruiken het wensbare is, 'het goede' zogezegd. De aanname dat dit zou komen doordat hij zich volwassen wil voelen en zo over wil komen lijkt me overbodig: iedereen uit je vrienden- en kennissengroep* doet het en het geeft heel veel genot, dat lijken me redenen genoeg om dit gedrag te verklaren.

*dit is natuurlijk geen reden waarom het is begonnen, alleen waarom een nieuwe student er aan mee doet.
Juist het vrije en onbezonnen gevoel komt nu naar voren! Omdat het kan. Maar een niet erg stevige redenering van jouw kant is dat drank, drugs en seks hier dan bij horen. Dat drank, drugs en seks horen bij onbezonnenheid. Je kunt onbezonnenheid ook op andere manieren uitten .
Zeg ik dat het niet zo is? Het is slechts een mogelijke vorm. Zo is bijv. heel veel denken, lezen en discusseren ook best wel heavy :P .
Het is maar de vraag of studenten zich als 'jeugd' zien. Ik durf te wedden dat het merendeel zich toch echt wel heel volwassen voelt. Wat is nu jeugd?
'Jong zijn, vrij zijn, wild doen' tegenover: 'volwassen zijn, gebonden zijn, saai doen'.
Natuurlijk zien studenten zichzelf niet meer als adolescent - laat staan puber - maar als een onafhankelijk individu die zelf bepaalt wat die wel en niet doet en ook zo gezien wil worden. Misschien is volwassenheid hier inderdaad toch een goed woord voor ;) , wat - om de genoemde redenen - niet wegneemt dat dit gegeven absoluut niet de bepalende factor is voor zijn gedrag op het gebied van sex en drugs.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 17:34 ]

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50

-Stef-

Slainthe!

Siccema schreef op 22 November 2002 @ 19:16:

Wat een onzin.

In de eerste plaats zijn die studies niet algemeen. Verder komen de excessen bij elke studie voor. Het is het feit dat men niet meer thuis woont en kan doen en laten wat men wil zonder dat er een wijzende vinger tegenoverstaat de volgende dag. Verder steekt men elkaar ook aan.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Het kan ook zijn dat studenten in de gaten hebben dat ze nu nog even flink de beest uit kunnen hangen. Straks hebben ze een baan, waarin je je ook weer aan normen en waarden moet houden. Nu kan je alleen maar een paar tentamens niet halen. So what? Dan herkans je die toch!

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-10 18:29

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 19:42:
Het kan ook zijn dat studenten in de gaten hebben dat ze nu nog even flink de beest uit kunnen hangen. Straks hebben ze een baan, waarin je je ook weer aan normen en waarden moet houden. Nu kan je alleen maar een paar tentamens niet halen. So what? Dan herkans je die toch!
ik denk idd eerder dat dat 't is :)

Specs

Verwijderd

Ik heb zelf ook een HBO opleiding voltooid en zit nu ook aan het WO.

Er is inderdaad een groot verschil tussen HBO'ers en WO'ers. In mijn opinie zijn het de HBO'ers die, maatschappelijk gehersenspoeld als ze zijn, wat fanatieker bezig zijn met de drie genoemde aspecten. WO'ers zijn over het algemeen aan autisme grenzende, a-motorische nerdos met een volle rem op hun spontaniteit en sense of humor.

Ik, als drager van zowel nerd- als macho-genen, voel mij nergens thuis. Eigenlijk ben ik te gespierd om uberhaupt in een Uni te mogen rondlopen, maar aan de andere kant ben ik te geleerd om nog te kunnen genieten van basisschool-achtige discussies over sex, drugs en drank.

Ik wil graag praten over The Singularity (www.kurzweilai.net), nanotechnologie, superieure artificiele intelligentie, biotechnologie, etc. Dat soort dingen zijn allemaal heus waar in opkomst. Je kunt het begin van The Singularity al proeven. Maar je hoeft er heus niet mee aan te komen zetten bij de meeste mensen (zelfs niet bij WO'ers), of er wordt tegen je gezegd dat je met je hoofd in de toekomst leeft.

(wat ik ook doe, so fucking what??)

Concluderend nog even mijn visie:

HBO'ers: Hechten grote waarde aan sociale status, en moeten daarom perse mee in drugs, drank en seks om hun status niet te verliezen.

WO'ers: Nerds. Doen niet aan die shit.

Ik: Absoluut geen drugs, want ik wil gezond blijven. Beetje alcohol mag best, maar ik hou nie van zat worden, want daar word ik pismisselijk van. Verder graag zoveel en zo vaak mogelijk seks, maar zeker niet in een breezah/scoor-cultuur, want daar word ik godverdomme agressief van.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:39
Verwijderd schreef op 23 November 2002 @ 19:42:
Ik denk ook dat dat het is.
Je hebt geen echte verplichtingen (colleges kun je skippen) en je ouders zie je ook alleen maar in het weekend. Je hebt het idee dat je kunt doen wat je wilt en dat je je eigen leven in kunt delen. Zeker zonder je ouders, die je in de gaten houden en op de vingers tikken als het hun niet naar de zin gaat.

En tja, het is natuurlijk niet zo dat alle studenten zuipen, blowen en neuken. Je hebt idd de feestbeesten die geregeld op de bekende 'scoorplekken' te vinden zijn, maar je hebt ook hele rustige mensen die niet van dat soort uitgaan houden. Daarnaast heb je een grote groep ertussenin die af en toe uitgaat en ook wel een biertje lust maar voor de rest nou niet echt een ruig leven leidt (met of zonder relatie).

Zowieso denk ik ook dat het naarmate de studie vordert afneemt, zodra je aan stages en afstudeervakken begint raak je al meer 'gebonden'.

[ Voor 6% gewijzigd door Sassie op 25-11-2002 12:21 ]

• Opi
  • Niet online

Opi

Er wordt hier behoorlijk gegeneraliseerd naar mijn idee. Net zoals in de echte wereld zijn er ook in de studentenwereld allemaal groepen. Het enige verschil is dat studenten geld (beetje dan) en tijd over hebben en geen verantwoordelijkheid hoeven af te leggen.

• Haso2000
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:53
Sassie schreef op 25 November 2002 @ 11:58:
[...]
Zowieso denk ik ook dat het naarmate de studie vordert afneemt, zodra je aan stages en afstudeervakken begint raak je al meer 'gebonden'.
Ja, ik moet zeggen dat ik (als 3e jaars student HBO) weinig van het 'studentenleven' heb gezien: al vanaf het tweede jaar begonnen met stages lopen en dit gaat zo door tot het einde van mn opleiding.
Ik woon ook nog bij mn ouders en mn vrienden met wie ik om ga zijn niet de klasgenoten maar vrienden die ik zowat mn hele leven lang ken (als nog Sex, drugs and ...)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:17
Tja ik ben hbo 'student' als in, ik ben wel op kamers, en lid van een vereniging. Ik vindt mijn medestudenten die als 4e jaars nog thuis wonen niet minder of kinderachtig.
Maar ze hebben gewoon een heel ander leven. Een leven waar ik op uitgekeken was en zeg maar na mijn middelbare school zo'n beetje afgesloten heb.

Ik denk dat ook gewoon niet iedereen de behoefte heeft aan een 'ruig' studentenleven, zowel op het hbo als wo. Iedereen moet gewoon z'n eigen keuzes maken. De een wil zo snel mogelijk afstuderen, ik wil ook mensen leren kennen en groeien als persoon...ofzo.

Wat ik trouwens nog even wil opmerken op het topic, over de drugs en sex enzo. Ik woon in huis met een echte bal. en het valt me op dat hoe harder / meer ze het over iets hebben hoe minder het er van komt. Deze gast heeft het non stop over sex, maar zo lang ik hier woon (bijna 3 jaar) heeft ie nog nooit een meisje in z'n bed gehad.

Dus...neem de meeste van de wilde verhalen die je hoort met een kilo zout k?

• Diederick Janse
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2017
In principe denk ik dat ChristiaanVerwijs in de goede richting zit wat betreft de oorzaken van het meer-dan-gemiddelde drugs-, drank- en seks-gebruik bij WO studenten. We moeten ons echter niet blindstaren op specifieke groepen, zoals HBO vs. WO, thuis wonen vs. op kamers of 'algemene studie' vs. specifieke studie.

In mijn opinie is datgene wat de meeste invloed heeft op dit soort gedrag bij studenten namelijk de directe leef-omgeving. Dit kan van alles zijn; voor veel studenten is dit de studentenvereniging, voor anderen het studentenhuis waarin ze wonen, of de vriendengroep waarmee ze omgaan.

Ik zal mijn situatie even uit de doeken doen: 21 jarige student Internationale Bedrijfskunde aan de Univ. Maastricht. Kom oorspronkelijk uit Eindhoven, dus de vriendengroep van de middelbare school ben ik uit het oog verloren. Zit niet bij een studentenvereniging, omdat de 'je-hoort-erbij-cultuur' met niet aanspreekt. Ik woon wél in een studentenhuis, waarin ik meteen de meest invloedrijke omgeving voor mijzelf herken.

In eerdere posts werd het idee geopperd dat d/d/s gebruik vooral voorkwam bij algemene studies zoals rechten en economie (en mijn studie ipc dus ook). Dit kan ik dan direct ontkrachten; ik ken mensen van heel veel verschillende studierichtingen, en ik heb niet de indruk dat het heel veel uitmaakt wat je nou studeert, hoewel een student Technische Wiskunde (NOFI) meestal wel een heel ander type persoon is dan een student Psychologie of Rechten oid.

Drank-gebruik: voor een groot deel van de studenten hoort dit bij de uitgaans- en kroeg-cultuur. Niets mis mee, zo lang het geen 'wie-de-meeste-drinkt-is-de-stoerste' wedstrijdje wordt. Ik drink zelf eigenlijk heel weinig, maar dit komt vooral omdat ik weinig uitga; ik kan in mijn studentenhuis genoeg lol beleven met vrienden, dus het in de kroeg hangen hoeft voor mij niet zo nodig.

Drugs-gebruik: over het algemeen heb ik de indruk dat vooral soft-drugs gebruik steeds vroeger begint; ik probeerde m'n eerste joint in de 5e van de middelbare school, en dat is zeker geen uitzondering, in tegendeel...
Nog steeds lurk ik met enige regelmaat aan de waterpijp (rules joints :Y) ), maar ook dit doe ik hier in huis, puur omdat ik altijd erg veel lol heb met die paar vrienden wanneer we stoned een flauwe film bekijken of het over 'het leven' hebben.
Ik kan me echter voorstellen dat veel studenten hier in aanraking mee komen door hun omgeving (huis, vereniging), en dat puur proberen omdat het om hen heen gebeurt. Puur experimenteer-gedrag, in mijn ogen heel normaal voor 18-22 jarige jongeren.

Seks-gebruik: hoewel een tweakers forum wellicht geen representatieve doorsnee vormt voor de gemiddelde Nederlandse jongere denk ik wel dat velen het met mij eens zijn dat het compleet normaal is om hiermee in aanraking te komen op je 18-22. Niet dat je dat misschien niet eerder doet, maar regelmatige seks komt denk ik pas op die leeftijd veel voor. Zelf heb ik een vriendin, maar al zou ik die niet hebben, dan nog ben ik niet van het type dat lekker in het rond zou neuken om een beetje te proberen.
Voor veel studenten die net op kamers gaan is dit echter wel zo, alweer omdat ze gewoon de ruimte krijgen om te experimenteren. Ook weer vrij normaal in mijn ogen, zo lang hierbij enige grens gesteld kan worden. Natuurlijk zijn er altijd mensen bij die dit overdrijven, maar die heb je overal.

Naar mijn mening moet je in je zoektocht naar de oorzaken van het grote d/d/s gebruik bij studenten dus vooral kijken naar waar, en met wie, ze de meeste tijd doorbrengen. In mijn geval zie ik zeker de invloed van mijn studentenhuis op mij in, en ik geniet er bovendien met volle teugen van. Ik denk ook wel dat het 'volwassen willen worden' er iets mee te maken heeft, maar niet op een heel bewust niveau. Dit zal meer een onbewust proces zijn dat bij jongeren op die leeftijd speelt, en zich op verschillende manieren, waaronder d/d/s gebruik, kan manifesteren.

't Was een heel verhaal, maar wou toch even mijn visie op dit alles kwijt. Benieuwd of mensen het met me eens zijn of niet :)

Overigens, in Codin's post hierboven stond o.a. het volgende:
HBO'ers: Hechten grote waarde aan sociale status, en moeten daarom perse mee in drugs, drank en seks om hun status niet te verliezen.

You gotta be kiddin'. Geloof je dit echt, of ben je enorm sarcastisch bezig? Hier klopt in mijn ogen namelijk helemaal -niets- van.

[ Voor 12% gewijzigd door Diederick Janse op 25-11-2002 14:09 ]

Mr. Pink - "Hey, fuck all that, I'm making a point here. You're gonna make me lose my train of thought."

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 november 2002 @ 22:02:
[..]

[..]
ja... dat licht er dan ook maar weer aan wie je te pakken hebt...
Ik drink alleen, en dan niet in overgrote maten, en de meeste lui van de studentenvereniging waar ik lid van ben houden zich ook wel in. (je hebt ook lui tussenzitten die echt teveel zuipen, maar die stellen we dan ook niet echt op prijs.
Vrouwen... Nouja, erover praten is niks mis mee, en er zijn maar weinig die echt zovaak proberen te 'scoren'.
en drugs... er zijn weinige in de vereniging die zo nu en dan eens iets doen... (ik ben er dan wel 1 van, maar et blijft meestal bij 1 jointje en dan een maand ofzo niks meer) (uiteraard ook hier en daar een uitzondering die alles gebruikt/probeert). Maar dat valt echt hartstikke mee. dat wat je daar boven schrijft is pure generalisatie van een klein groepje HBO'ers dat door hun gedrag in et daglicht terecht komen.

Ik ken ook ZAT wo'ers die zich echt velen malen erger misdragen dan de hbo'ers...

(btw, ik doe zelf ook HBO)

Verwijderd

Het zal allemaal wel meevallen die vooroordelen. Ik was laatst met een zeer divers vriendengroep van Wo'ers, HBO'ers, MBO'ers en zelfs mensen met alleen mavo naar een kleine gangfeest van KUN-studenten en we waren allemaal ladderzat!! Aan het einde waren ook nog geile vrouwen, maar helaas niet zo'n aantrekkelijke (-> ren!).

Misschien zal het hier en daar wat erger zijn. Ik studeer Economie en de meest excessieve mensen horen toch bij een corps of andere studentenvereniging. Hoewel harddrugsgebruik onder studenten, welke dan ook, zeer klein is denk ik.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij licht het voor een groot deel ook aan de stad waar je studeert.
Utrecht/Rotterdam/Amsterdam zijn de grootste steden van Nederland. Daar heerst überhaupt een andere cultuur dan in een plattelandsdorp als Enschede.

Ik denk dat dat dus ook voor een groot deel bijdraagt aan het gedrag wat je beschrijft. Veel mensen gaan in die steden studeren, omdat ze die stad zo gaaf vinden, en een "stadsbestaan" willen leiden. En in de grote stad zuip en snuif je je suf, en neuk je erp op los. Daar hoeft het allemaal niet zo preuts te zijn als op het boerenland (wat de rest van Nederland is).

Ikzelf studeer namelijk in Enschede, en daar zie je dat gedrag dus helemaal niet. Er owrdt wel wat gezopen, maar snuiven gebeurd niet veel volgens mij (ik ken wel mensen die het doen), maar het wordt daar niet geaccepteerd. Bieren doet in principe iedereen, maar erop los neuken gaat in het Enschedese studentenleven niet echt, daar er nauwelijks vrouwen zijn.

Ik generaliseer nu natuurlijk wel, maar zo wordt mijn punt duidelijker.

[ Voor 76% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 26-11-2002 11:03 ]

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:55
ach ja die gasten zijn net weg onder moeders vleugels en gaan dan los!

tsja en drank wie zuipt er niet he...
drugs een blowtje op z'n tijd moet kunnen... blowen is nix mis mee!coke vind ik dan wel weer niet kunnen (ben zelf al bijna 4 jaar clean van blowen)
en sex zolang bijde parijen (man/vrouw) willen is er nix op tegen toch! als ze zich suf willen neuken moeten ze vooral hun gang gaan! niemand die er last van heeft!

Metal to the bone

Pagina: 1