Toon posts:

Promise ATA133 of onboard IDE?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een tweede harde schijf (maxtor D740x 60 Gb) als slave op de primaire IDE poort in mijn computer gehangen. Het lijkt wel of de performance van de oorspronkelijke HD (maxtor D740x 80 Gb) terug is gelopen.
Via de uitstekende faq hier op GOT heb ik na wat experimenteren dit weer op een redelijk niveau gekregen door de beide schijven in cable select modus te zetten. Maar nog steeds heb ik het gevoel dat windows XP professional wat minder performed.

Ik heb een gigabyte Ga-8IEXP moederbord. Hierop zit een onboard promise PDC20276 controller. Deze ondersteund ook ATA133 itt tot de onboard IDE die tot ATA100 gaat.

Vragen:
1- Scheelt het merkbaar in performance om de tweede schijf aan de promise te hangen?
2- Kan ik beide schijven hieraan hangen en dus geen schijf aan mijn primary IDE aansluiten?
3- Als ik beide schijven in een raid0 configuratie gebruik (wat helemaal snel schijnt te zijn) klopt het dan dat ik maximaal 2 x 60 gb = 120 gb ruimte heb? Is dit een aanrader of is raid0 wel erg kwetsbaar?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:59
1. Ik ga er vanuit dat je ook nog wel een ander IDE device zoals een CD-ROM hebt. Als je een schijf alleen op een controller slot hangt, dan is dat altijd de snelste oplossing. De makkelijkste en snelste (zonder RAID) is dus om ze allebei als master op de promise te hangen, op aparte 80 aderige IDE kabels.
2. Ja, ik heb een Mobo die niet kon omgaan met de D740X en heb toen mijn Maxtor op een Promise PCI controller gehangen, ging perfect, geen drivers of wat dan ook nodig. Ik heb toen ook de CD-ROM en CD-Fikker allebei master gemaakt op hun eigen kabeltje op de moederbord IDE controller, werkt echt perfect.
3. Raid0 zal inderdaad wel sneller zijn en hier zul je ook de extra bandbreedte van de ATA133 merken, maar is inderdaad kwetsbaar. Als 1 schijf crashed, is het einde verhaal van alle data.

Extra: let op temperaturen. Mijn D740X is in een half jaar gefrituurd vanwege slechte koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je DaCoTa, ik ga een extra flatcable kopen en een van de schijven op de Promise hangen. Dat komt mooi uit want ik heb de harddisk koeler er af moeten slopen om ze ingebouwd te krijgen.
Met een extra flatcable + de promise IDE kan ik de schijf ergens anders onder in de kast inbouwen en ook de koeler weer monteren.

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 19:39
Nou srry hoor ik heb een dezefde controller alleen dan op een msi kt3 ultra aru. Maar deze raid controllers zijn gewoon niet snel. Mijn hd is 2 keer zo laag als ik hem op de raid controller zet.

Imidels heb ik deze controller omgebouwd tot een full raid ( tx 2000) Alleeen het zelfde probleem. Bij mijn zitten ze beiden op een aparte kabel. Dus daar licht het niet aan. En ik gebruik ook geen rounded cable's(rounded kabels is storingsgevoeliger)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg buiten GOT (dat kan óók) een advies dat bij het gebruik van de promise controller voor ATA doeleinden je waarschijnlijk bootproblemen krijgt. Iemand hier ervaring mee?

In plaats hiervan raadde hij me een HD met de DVD drive en de andere HD met de CD schrijver te delen. Is dat inderdaad beter?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 18:46:
Ik kreeg buiten GOT (dat kan óók) een advies dat bij het gebruik van de promise controller voor ATA doeleinden je waarschijnlijk bootproblemen krijgt. Iemand hier ervaring mee?

In plaats hiervan raadde hij me een HD met de DVD drive en de andere HD met de CD schrijver te delen. Is dat inderdaad beter?
krijg je geen boot problemen mee :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1