overmodden

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 14:37

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
Beste adjes..

Ik maak me enigsinds zorgen om het modgedrag de laatste tijd. Ik weet niet waar het aan ligt, maar er wordt de laatste tijd ontzettend veel weggemod, sleuteltjes e.d.

Ligt het aan het feit dat er steeds meer mensen op het forum komen en dat er daardoor nog maar beperkt gepost mag worden ofzo? Ik kan me nog een tijd herinneren op GOT dat je gewoon kon posten en als er geen rep. kwam jammer dan.. maar dat was wel de tijd dat er tenminste serieus gekeken werd door vakkundige mensen.. en dat gaat de laatste tijd wel erg achteruit...

Steeds meer wordt er geroepen "zoek zelf maar tot je erbij neer valt en mocht je dan niets vinden.. zoek dan nog maar ff verder.. en misschien als je het dan niet weet.. dan laten we een post / request toe"

Waar gaat dat heen? Ik ben iemand die wel een beetje verstand van programmeren e.d. heeft, maar ik wordt op deze manier absoluut niet gemotiveerd om nog te gaan kijken op GOT of ik iemand kan helpen.. wetende dat als ik iets nodig heb o.i.d. dat er dan waarschijnlijk toch wel weer een slimme mod komt die het nodig vindt om te verwijzen naar de regels en dat je pas mag posten als je al 3 dagen bezig bent geweest.

Was het doel van GOT juist datje snel kon communiceren met je mede ICT'ers wanneer je een vraag o.i.d. had?

Ik vind het in ieder geval erg jammer dat het er zo aan toe gaat... en ik denk dat er veel meer vakkundige mensen denken zoals ik.. en dat gaat alleen maar ten koste van de kwaliteit van reply's e.d.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29

Arno

PF5A

Communiceren: prima
Te lam zijn om zelf te zoeken: NIET prima

Helaas komt het laaste meer voor dan het eerste :/

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik zie (volgens mij hoor) veel dezelfde vragen als hier: [rml][ Alg] We zijn hier toch om elkaar te helpen[/rml]

Vroeger kon een n00bvraagje, of iets snels tussendoor nog wel. maar het forum is inderdaad teveel gegroeid en simpelweg TE groot geworden om alle vragen nog te tolereren. Met een ontzettende kennisdatabase, die helaas op het moment door een gebrekkige search moeilijk toegankelijk is overigens, zijn veel vraagjes makkelijk op te lossen, en kun je de wat interessantere topics openlaten, in de hoop dat er leuke discussie uitkomt.

Het is namelijk ook een veel gehoorde kreet dat het niveau zo laag wordt door al die snelle helpmij-terwijlikzelfgeenreetvoorwildoen-topics. Wat heb je dan liever? ALs die allemaal openblijven zullen er ook heel veel mensen met ontzettend veel kennis weglopen, aangezien het niveau voor hen niet interessant is.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
LuNaTiC schreef op 22 November 2002 @ 17:08:
ik zie (volgens mij hoor) veel dezelfde vragen als hier: [rml][ Alg] We zijn hier toch om elkaar te helpen[/rml]

Vroeger kon een n00bvraagje, <knip>

Wat heb je dan liever?
Een n00b vraag kan opzich ook nogsteeds, zorg dat je dan alleen werk van je topic maakt. Dan heb ik er geen moeite mee om te beantwoorden.

Wat ik liever heb ?
Dat het niveau stijgt.
En dat komt niet door de slechte vragen, maar dat komt door de lamme antwoorden erop. Om het maar even hard uit te drukken.

Er moet naar mijn mening dus niet alleen op slechte topics gemod worden, ook op de reply's daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:41
Het gaat om mensen die niet voldoen aan de doelgroep van GoT - die doelgroep zijn tweakers, mensen die dus verstand hebben van computers en aanverwante zaken, en niet te beroerd zijn zelf eerst van alles te proberen voor ze beginnen met vragen stellen.

Af en toe een 'domme' vraag die je zelf wel had kunnen beantwoorden is niet erg als er een paar honderd mensen zijn, maar bij een forum zo groot als GoT loopt het dan uit de hand.

Dus: als je te lui bent om te zoeken (als niet duidelijk het tegendeel uit de vraagstelling blijkt, mogen mods daar van mij vanuit gaan), of niet bij de doelgroep van GoT past (dus vragen als 'hoe stel ik mijn IP adres in in windows', dat niveau), of niet echt veel moeite doet je vragen zo te formuleren dat anderen waarschijnlijk gaan snappen wat je bedoelt: in al deze gevallen gaat je topic waarschijnlijk dicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 22-11-2002 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
hmjah ok ik had dus wel goed ingeschat dat het komt door de grote hoeveelheid posts op GOT tegenwoordig. Natuurlijk sympatiseer ik ook wel een beetje met de mods, want 1000 posts per dag aflopen is ook geen pretje dus als het ff kan een n00bpost dichtgooien is makkelijk.

máár: wie zijn de modjes om te bepalen of iets een n00bpost is? iemand die niet weet hoe die zijn ip moet invullen in windows is waarschijnlijk ook niet instaat om zelf uit te zoeken hoe die dat dan zou moeten doen..

Persoonlijk heb ik altijd veel baat bij de kleine vraagjes, want daar hang ik meestal langer op dan nodig is. Als ik nu met een klein probleempje zit, wat iemandanders binnen 10 seconden kan oplossen, dan moet dat toch kunnen? Dat zijn ook de vragen waar je kennisdatabase juist door groeid.. de posts met hele afstudeervraagstukken e.d. zijn veel midner interessant voor jan-en-alleman want daar staat relatief minder algemene informatie in dan in de kleine vraagjes.

ik geef een voorbeeldje van het bovenstaande, een n00bpost van mij: [rml][ JAVA] jdbc odbc drivers MS Access[/rml]

Voor mij zijn dergelijke posts van redelijk belang.. als ik zelf door moet blijven gaan met zoeken dan zou ik morgen misschien nog niet klaar zijn.. en dat zou mijn baas (bwvs) 8*20 euro kosten.. terwijl een mede tweaker et misschien binnen 10 sec oplost.. en dát vraagt om een wederdienst.. (overgens bleek het een foutje in de code te zijn voor de mensen die het al hadden opgemerkt.. maarja je kan helaas nu niet meer posten.. jammer voor de knowledgebase ;) )

misschien is het een idee om aan het posten van een nieuw topic een soort search te hangen die direct de inhoud van de post analyseert en mogelijke oplossingstopics aanbiedt. Het wegmodden van een topic is in ieder geval het laatste wat je zou moeten doen IMHO..sleuteltje ok.. maar dan niet voordat je een linkie erbij zet naar een mogelijke oplossing (iets wat dus best op een intelligente manier kan dmv een soort searchengine)

maargoed.. zoals ik zei.. het is niet altijd een kwestie van te lui om zelf te zoeken.. soms zit er een bepaalde druk achter.. en als modje kan je dat moeilijk ruiken.. Ik waardeerde iig aan de 'goede ouwe tijd' dat je ook simpele posts kan neerzetten en dan ook nog antwoord kreeg.. met een beperktere hoeveelheid medetweakers misschien, maar wel allemaal mensen die baat hadden bij het oplossen van elkaars vragen.. en het gehalte van dat soort mensen lijkt af te nemen.. of eigelijk: het percentage van dat soort mensen neemt af.. want er komen er nog wel bij.. alleen er komen nog veel meer 'n00bs' bij.. en die maken het soms wat te bont inderdaad..

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
Ik geef je gelijk dat sommige n00btopics soms te snel worden gesloten, omdat het betreffende modje het een simpele vraag vind. Maar er zijn natuurlijk ook topics waar de topicstarter dus echt niks heeft gedaan om uit te zoeken hoe het moet en denk 'ik vraag het wel ff op GoT'. En om dat soort topics te voorkomen worden soms ook andere n00btopics gesloten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het niets eens bent met een slotje, kan je natuurlijk altijd de mod in kwestie mailen, of desnoods de bemiddelaar, als je er met de mod niet uitkomt.

Van jouw voorbeeld kan ik echter zeggen dat dit echt zoekwerk is. Vervelend maar waar. 'tuurijk kan het lang duren om iets te vinden, maar dat is voor andere P & W-ers natuurlijk ook zo, en het si niet de bedoeling dat je andere mensen voor jou op zoektocht zet.

P & W is vooral gericht op het ontwikkelen van software en alle daarbij horende hindernissen, en niet om kant-en-klare software in te vinden. Een Java package is een aan ontwikkelen gerelateerd stuk kan-en-klare software, maar zodra je het package hebt is jouw vraag opgelost, dus gaat het niet werkelijk over het maken van software maar over het vinden ervan.

Kijk op sommige dagen eens naar het aantal slotjes wat er staat in P & W, en je begint het te begrijpen. Probeer vervolgens eens een uur actief gebruikers te helpen, en je merkt plots hoeveel gebruikers gewoon niet hun best doen om goed te zoeken. Het probleem is: dit merk je pas _nadat_ je voor hen hebt gezocht. Kortom: je hebt tijd gestoken in een user die niet zijn best heeft gedaan, en daar baal je van.

Daarom wordt actief beleid gevoerd om topics die vooral te maken hebben met het opzoeken van bepaalde kennis of software te sluiten. Ik hoop dat, als je in de schoenen probeert te staan van mensen die soms uren besteden aan het helpen van anderen, dit een beetje kan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille

bille

Don't call me Buff

Topicstarter
hmjah ok misschien dan mijn andere interpretatie van het nut van een forum. Uberhaupt vraag ik niemand om voor mij te gaan zoeken.. als ik zelf de mogelijkheid heb om te zoeken dan doe ik dat ook echt wel. In de meeste gevallen van 'noob' posts kost het de poster meer tijd om te zoeken dan de mensen die het al weten (en dus ook niet hoeven te zoeken).

Echter.. álles is te vinden op internet, je zou dus zowiezo kunnen zeggen dat mensen die hier een vraag posten niet goed genoeg gezocht hebben.. tenzij het een probleem is die voor het eerst bekend geraakt... maar goed, dan zal er ook niemand een antwoord kunnen vinden.

Mijn idee was in ieder geval dat er ontzettend veel mensen aan het lezen zijn die bij elkaar ontzettend veel weten.. en dus ook n00bvragen snel kunnen beantwoorden of doorverwijzen naar een plek waar een antwoord staat. Als het inderdaad erop begint te lijken dat het gehalte beantwoorders en vragers ernstig buiten alle verhoudingen beginnen te raken.. dan kan je jezelf wel afvragen of er dan niet iets heel erg fout zit op GOT. Het is nou eenmaal niet mogelijk dat je met 20 beantwoorders de vragen 10000 man probeert te beantwoorden.

Misschien een idee om een ander soort moderatiepunten toe te gaan passen.. dwz: 1 'noob' forum waar iedere halve gare een vraag kan stellen (binnen de regels, geen warez e.d.) en een soort 'expert' forum waar je alleen op aanvraag lid van kan worden en waar je ook geregeld antwoorden moet geven (waar je punten mee kan verdienen??) om je recht op het stellen van een vraag te behouden, dan houd je de community een beetje actiever op gebied van antwoorden.

Op dat forum moet je dan gewoon een aantal actieve mods hebben die de antwoorden bekijken (zoals dat nu ook gebeurd) en al dan niet punten toe kennen aan een goed antwoord. Op die manier kunnen ook de vragen beoordeeld worden.. een 'noob' vraag op een expert forum kost je meer punten dan een iets gecompliceerdere vraag....

Is iets dergelijks een goed idee? is daar al een iemand anders mee gekomen? wat waren de pro's en cons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Communiceren is net eventjes meer dan met één vinger richting FAQ wijzen en om een slotje vragen. Dit wordt trouwens erg vaak door mensen gedaan die het antwoord zelf niet weten. In dat gevak kan men beter NIETS zeggen.

JUISTE communicatie is om mensen de gelegenheid geven op een vraag snel een goed antwoord te geven en uiteraard voorzien van een link als dat van toepassing is.

Nog "even" en de FAQ is zo uitgebreid dat het hele forum niet meer nodig is omdat het antwoord op ALLE vragen er al in staat.

Het aantal keren dat ik een antwoord wilde geven en het topic al door de moderator gesloten was, is voor mijn gevoel de laatste tijd te sterk gestegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 22-11-2002 20:26 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er wordt momenteel soms preventief gemod ... misschien iets te streng, maar met de mogelijkheid dat de user kan protesteren, en de beslissing met een redelijke uitleg toch nog teruggedraaid kan worden. Ook kan een gebruiker die een nuttige toevoeging wil doen op een gesloten topic de mod mailen of in SeM posten.

Het strengere modden is helaas nodig om een trend te stoppen en hopelijk te keren. Eerlijk gezegd denk ik dat het aantal users dat daar voor is groter is dan het aantal dat ertegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 17:32
Ik voel me hier een beetje aangesproken.....
je hebt dit topic waarschijnlijk geopend nadat ik jouw 'request-topic' in P&W gesloten had?

bille schreef op 22 November 2002 @ 17:01:

Ik maak me enigsinds zorgen om het modgedrag de laatste tijd. Ik weet niet waar het aan ligt, maar er wordt de laatste tijd ontzettend veel weggemod, sleuteltjes e.d.
GoT is - zoals hier en in andere topics reeds vermeld - groter en groter aan het worden. Dat impliceert dat er steeds meer en meer topics komen, en vele van die topics voldoen niet aan de policy (bv in P&W: geen script of andere requests, ...). Om het forum een beetje interessant te houden voor de dagelijkse bezoekers moeten deze topics dus gesloten worden. Waarom? Omdat de active topic list anders vol staat van deze topics en dat de interessante topics/discussie-topics/etc... naar de donkere kelders wegzakken.
Ligt het aan het feit dat er steeds meer mensen op het forum komen en dat er daardoor nog maar beperkt gepost mag worden ofzo?
Het heeft niet met het aantal bezoekers te maken, eerder met de mentaliteit van een groot aantal van deze bezoekers.
Ik kan me nog een tijd herinneren op GOT dat je gewoon kon posten en als er geen rep. kwam jammer dan.. maar dat was wel de tijd dat er tenminste serieus gekeken werd door vakkundige mensen.. en dat gaat de laatste tijd wel erg achteruit...
Hier zeg je het.... Vakkundige mensen. Die zijn er nu ook nog, gelukkig maar, dankzij het soms 'strenge' beleid dat hier gevoerd wordt. Stel je voor dat alle topics in de topiclist van P&W scriptrequests, programma-requests, vragen die je met behulp van de help in 1 minuut kunt opzoeken zijn. Wat denk je dan dat die vakkundige mensen - die het forum dragen - gaan doen? Die laten zich hier dan niet meer zien. En dan is er geen GoT meer, maar gewoon een huiswerkforum, of een n00bforum, of een request-forum.
Steeds meer wordt er geroepen "zoek zelf maar tot je erbij neer valt en mocht je dan niets vinden.. zoek dan nog maar ff verder.. en misschien als je het dan niet weet.. dan laten we een post / request toe"
ER wordt - en dan vooral in P&W - van je verwacht dat je idd zelf ook eerst eens even wat moeite doet om een oplossing voor jouw probleem te vinden. Het beste geef je dan aan in je topic wat je dan al allemaal geprobeerd hebt en wat er niet werkt, en waarom het niet werkt enzo. (Zie ook de P&W Quickstart).
Maar goed, dat is niet van toepassing op het topic in kwestie, want dat topic was gewoon puur een request.
Waar gaat dat heen?
Hopelijk naar een beter GoT.
Was het doel van GOT juist datje snel kon communiceren met je mede ICT'ers wanneer je een vraag o.i.d. had?
Het doel van GoT is idd om te discussieren over bepaalde problemen en om samen naar oplossingen te zoeken. (Maar het betreffende topic valt ook niet in deze categorie thuis).
Ik vind het in ieder geval erg jammer dat het er zo aan toe gaat... en ik denk dat er veel meer vakkundige mensen denken zoals ik.. en dat gaat alleen maar ten koste van de kwaliteit van reply's e.d.

Ik wil hier jouw vakkundigheid ofzo niet in twijfel trekken, maar ik vind dit nogal.... arrogant misschien? (Of heeft dit gewoon te maken met het feit dat ik Belg ben, en Nederlanders gewoon een wat hogere eigendunk hebben) ? ;) (nofi hoor).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 17:32
[nohtml]
bille schreef op 22 November 2002 @ 17:45:
máár: wie zijn de modjes om te bepalen of iets een n00bpost is? iemand die niet weet hoe die zijn ip moet invullen in windows is waarschijnlijk ook niet instaat om zelf uit te zoeken hoe die dat dan zou moeten doen..
Een n00b-post is gemakkelijk te herkennen (en heel wat anders dan een newbie-post).
Een n00b-post is iemand die snel snel een antwoord wil voor zijn vraag zonder dat hij zelf weet waar het over gaat of zonder dat hij zelf moeite wil doen om zijn probleem/oplossing te begrijpen.
Persoonlijk heb ik altijd veel baat bij de kleine vraagjes, want daar hang ik meestal langer op dan nodig is. Als ik nu met een klein probleempje zit, wat iemandanders binnen 10 seconden kan oplossen, dan moet dat toch kunnen? Dat zijn ook de vragen waar je kennisdatabase juist door groeid.. de posts met hele afstudeervraagstukken e.d. zijn veel midner interessant voor jan-en-alleman want daar staat relatief minder algemene informatie in dan in de kleine vraagjes.
Kleine vraagjes en newbie vraagjes, daar hebben we geen probleem mee. n00b-posts en software-requests wel.
[quote]
ik geef een voorbeeldje van het bovenstaande, een n00bpost van mij: [rml][ JAVA] jdbc odbc drivers MS Access[/rml]
Dat is misschien geen n00b-topic, maar eerder een request - topic.
Voor mij zijn dergelijke posts van redelijk belang.. als ik zelf door moet blijven gaan met zoeken dan zou ik morgen misschien nog niet klaar zijn.. en dat zou mijn baas (bwvs) 8*20 euro kosten.. terwijl een mede tweaker et misschien binnen 10 sec oplost.. en dát vraagt om een wederdienst.. (overgens bleek het een foutje in de code te zijn voor de mensen die het al hadden opgemerkt.. maarja je kan helaas nu niet meer posten.. jammer voor de knowledgebase ;) )
Tja, ..... ik schrijf ook wel eens fouten in m'n code die voor bugs ofzo zorgen, maar dan ga ik toch zelf ook niet voor iedere fout een topic op GoT gaan openen? Neen, ik ga die fout zelf gaan localiseren en oplossen.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En "normaal" zet de een of andere al of niet ervaren "semi-moderator" hier dan onder:

"Hé, nOOb er is een edit-knop" O-)

Iéts vriendelijker en zeker effectiever is het om dan te zeggen:

"Hé, leuk joh dat je nóg een keer reageert. Maar gebruik een volgend keer eens de edit-knop. Scheelt weer wat ruimte op deze toch al zo volle pagina" :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

AntonT

One Ton!

sorry maar dit is echt exact hetzelfde topic

[rml][ Alg] We zijn hier toch om elkaar te helpen[/rml]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.