Toon posts:

Radeon 9000pro zonder fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een stille videokaart met goede dualhead opties en ook aardige 3D-kwaliteiten. Na enig speurwerk kwam ik uit bij de Ati Radeon 9000pro. De originele Ati versie daarvan heeft geen fan, maar alleen een heatsink en volgens Ati is dat genoeg:
According to ATI, an active cooler is not needed for either the fast 9000 PRO version or the standard version, and thus follows the trend of the "low-noise PC". However the real reason for this, once again, is due to cost considerations. A simple cooling unit is still much cheaper than a fan. Various ATI board partners, such as Hercules, PowerColor and Gigabyte, will certainly provide a cooling fan with their boards when they arrive on the market, at least with the PRO versions. Retail cards that come from ATI itself will only be available on the North American market.
Die fanloze kaarten zijn dus niet te krijgen in Europa :( maar het moet toch mogelijk zijn om de fan eraf te halen en er een heatsink op te gooien?! Heeft iemand hier al ervaring mee?
Nou is natuurlijk zo'n Zalman heatpipe een optie, maar die neemt weer minstens 1 PCI-slot in beslag. Daarom zat ik zelf te denken om gewoon de fan van de Club-3D 9000pro af te halen, want daar lijkt de fan gewoon nutteloos bovenop een heatsink gezet. http://www.club-3d.nl/files/picSD.JPG Zou er dan genoeg koeling overblijven denken jullie?

Sorry voor het lange verhaal.... :z

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Die heatsink is niet groot genoeg om het zonder fan te doen. Dan moet er echt een grotere heatsink op, dat kan je wel zelf doen als er gaten in het PCB zitten :)
[edit]Hmmm...kzie nu pas dat plaatje van je, das wel een grote HT. Maar hoe dik is ie?

En dat PCI slot onder je AGP kan je toch beter niet gebruiken, die shared namelijk z'n IRQ met het AGP slot. :)

En een lang verhaal is beter dan alleen: "kan ik de fan eraf halen?" ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Aikon op 22-11-2002 16:47 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Zoek eff de specs op :). Meestal staat er in wat het gebruik is :P.

Zelfde bij mijn geforce 2 gts, hij is 10 watt ongeveer en 2 watt is de ventilator al die er op zit :+.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:13
Afbeeldingslocatie: http://www.ati-news.de/Bilder/News/Sapphire/ultimate-cooler.jpg

Radeon 9700PRO zonder fan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Aikon schreef op 22 november 2002 @ 16:45:
Hmmm...kzie nu pas dat plaatje van je, das wel een grote HT. Maar hoe dik is ie?

En dat PCI slot onder je AGP kan je toch beter niet gebruiken, die shared namelijk z'n IRQ met het AGP slot. :)
OK bedankt, dat wist ik niet...

Ik zal eens kijken of ik achter de dikte van die heatsink kan komen. Waarom tijd en geld in een heatsink steken als deze goed genoeg is toch?! :)
Hoe dik moet ie minimaal zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Termi schreef op 22 November 2002 @ 16:49:
Zoek eff de specs op :). Meestal staat er in wat het gebruik is :P.

Zelfde bij mijn geforce 2 gts, hij is 10 watt ongeveer en 2 watt is de ventilator al die er op zit :+.
Zou je misschien kunnen uitleggen hoe ik aan het gebruik kan zien of die heatsink voldoende is? :?

Verwijderd

Topicstarter
En die Saphire 9700pro ligt helaas een beetje buiten m'n budget... :'(

Verwijderd

Waarom niet een andere 9000pro of 9700pro en dan daar de Zalman HP-50 of HP-80 Heatpipe op?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 17:05:
Waarom niet een andere 9000pro of 9700pro en dan daar de Zalman HP-50 of HP-80 Heatpipe op?
Dat is een optie.... Ik moet dan alleen, voor zover ik begrijp van Zalman, de HP-80 gebruiken en dat is weer zo'n zwaar kreng... Verder kan ik nu nog niet zien of de kaart die ik neem de bevestigingsgaten zal hebben... Liever neem ik er dus gewoon 1 met bestaande heatsink.
Wie heeft er een werkende 9000pro met Zalman heatsink (en welke 9000pro dan)?

Heb trouwens net even op de Sapphire site gekeken. De 9000 heeft alleen een heatsink, maar de pro heeft ook een fan... helaas...

Verwijderd

Ik heb een radeon 9000 PRO met zo'n zalman heatsink/heatpipe geval, heb m net 2 dagen t is echt een hele fijne koeler, de core gaat van 275 naar 330 zonder dat de sink echt warm word.

o ja, t is een GIGABYTE RADEON 9000 PRO 275/275 @ 330/305

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 21:58 ]

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57
Ik heb hier vorige week een Radeon 9000 (zonder PRO) gehad waar geen koeler op zat, ik weet niet hoeveel hoger de Radeon 9000pro geklokt is en hoe belangrijk dat voor je is, maar die zijn blijkbaar wel zonder koeler verkrijgbaar. (Ik had een Apollo Monster 3 64mb DDR Radeon 9000 liggen met VGA/Tv-Out/DVI, perfect kaartje)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik ga toch maar eens nadenken over de 9000 ipv de 9000pro...
Stek, welke heatsink heb jij erop zitten, de HP-80 of de HP-50?

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Heb zelf nu een kaartje van hercules "3D Prophet 9000 128 mb " non pro versie
de koelertjes van de pro en de non pro versie zijn voledig hetzelfde enkel geheugen is bij de pro versie voorzien van koelelementjes.
Ik zou liegen moest ik zeggen dat je van die koelertjes ook maar iets hoord boven bvb mijn schipset koeler (prutsding)
CPU is met waterkoeling maar echt waar ,hercules 9000 kaartjes hoor je dus echt niet en zie niet echt in waarom die er dus af te gooien voor een dure pasieve koeling.
Zien er trouwens nog gelikt uit ook die koelertjes maar dat zag ik enkel wanneer ik ze uit de verpakking nam.Nu niet meer

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
O ja dat herculles 9000 kaartje geeft met de nieuwste ati drivers (niet de powered by ATI drivers)maar de orginele, perfecte 2d en 3d kleuren en beeld (Was een pak verschil met de drivers op de cd) en hier hangt er een eizo 21" en een sonny 20" monitor tegelijk aan en doet dat met het grootste gemak + de tv out werkt ook perfect .Dat doen de andere merken waarschijnlijk ook maar mischien toch een tipje voor het geluid waard.niet?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm.... de non-pro versie wordt steeds interessanter...
ik neem dan er dan toch wel 1 van een merk zonder fan. :) als de rest straks superstil is, wil ik natuurlijk niet die fan horen!
of ik neem toch die pro versie met zalman heatsink. Stek kan je naast de heatsink versie ook even vermelden hoe je hem vastgezet hebt (die HP-80 schijnt vrij zwaar te zijn)? ik hoop trouwens ook dat ie past op een Asus boardje...

Verwijderd

Ik heb de PRO versie maare zonder sinks op de memory t is een gigabyte, ik heb de zalman ZM-80HP, houd m echt super cool en heel erg stil (duh). T is alleen met 35 euro(bij electro boer) niet echt de goedkoopste, en die kleine cooler zou ik niet gebruiken omdat je dan maar een kleine buffer hebt ivm temps, die grote is nu een beetje overkill, maar das beter als die tre kein is en de core te heet word,

En die installatie gebeurd gewoon door die 2 gaten waarmee de oude cooler vastzat, is echt heel simpel, gewoon 2 schroefjes, plaatjes erop, dan 2 moeren , de heatpipe weer 2 plaatjes, en als laatste 8 schroefje om t zaakje tegen de kaart te klemmen, die kaart met cooler gewoon ingeboud, en t gewight van 385g merk je niks van gewoon schroefjes vast en klaar! echt een aanrader! en t is natuurlijk een 1337 Cooler!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2002 09:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanx!
lijkt me zeker ook een goede optie...

ik denk dat ik nu wel een goede keuze kan maken, bedankt allemaal!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 16:43:
Ik ben op zoek naar een stille videokaart met goede dualhead opties en ook aardige 3D-kwaliteiten. Na enig speurwerk kwam ik uit bij de Ati Radeon 9000pro. De originele Ati versie daarvan heeft geen fan, maar alleen een heatsink en volgens Ati is dat genoeg:

[...]

Die fanloze kaarten zijn dus niet te krijgen in Europa :( maar het moet toch mogelijk zijn om de fan eraf te halen en er een heatsink op te gooien?! Heeft iemand hier al ervaring mee?
Nou is natuurlijk zo'n Zalman heatpipe een optie, maar die neemt weer minstens 1 PCI-slot in beslag. Daarom zat ik zelf te denken om gewoon de fan van de Club-3D 9000pro af te halen, want daar lijkt de fan gewoon nutteloos bovenop een heatsink gezet. http://www.club-3d.nl/files/picSD.JPG Zou er dan genoeg koeling overblijven denken jullie?

Sorry voor het lange verhaal.... :z
ik las deze omdat ik zoek naar een fan voor me radeon 9000 pro evil commando !?!?! en ik heb er een enkel met een heatsink en zonder fan

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje oud topic.

En als je alleen een heatsink op je kaart hebt kan je bijvoorbeeld een standaard 4 cm fannetje erop schroeven :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.