UTP Kabel 150 meter

Pagina: 1
Acties:
  • 652 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• janster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48
Ik moet met een utp kabel(cat5) 150 meter overbruggen.
Hoe kan ik dit het beste doen? door in het midden een hubje te plaatsen, en de kabel in de uplink poort te plaatsen, en de kabel die verder gaat in poort 1.
Gaat dit werken ? En hoe moeten de stekkers geknipt worden als deze kabel van af een router komt.

Dus router ---> 75 m utp ---> hub---> pc

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Dat gaat denk ik wel werken.
Probeer 1 een keer 150 meter te overbruggen lukt het niet dan zet je er een hubje tussen
En je moet allemaal straigth kabels gebruiken

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik zou gewoon proberen of het werkt...

Officieel is 100 meter max voor UTP maar probeer gewoon 150 meter....
Als je geen signaal wil verliezen moet er een repeater oid tussen... HUB heeft geen zin. Of bedoel je dat niet?

UNOX: The worst operating system

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
volgens mij kan je ze allebij in een normale poort stoppen, gewoon straight aansluiten.
Btw 150 meter kan je ook nog wel proberen zonder hubs misschien hoor.. haal je alleen (vrijwel zeker :)) geen 100mbit.

/traag :)

[ Voor 5% gewijzigd door MadMurdock op 22-11-2002 16:31 . Reden: traag :) ]

Verwijderd

dan hoeft hij niet in de uplink

/edit

hmm iets te laat geloof ik

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 16:30 ]

• janster
Sjoko schreef op 22 november 2002 @ 16:29:

Als je geen signaal wil verliezen moet er een repeater oid tussen... HUB heeft geen zin. Of bedoel je dat niet?
Ik heb ergens gelezen volgens mij, dat een hub het signaal versterkt. :? is dit ook zo ? (ik heb er nml. nog een liggen)

Maar alle kabels moeten dus gewoon straight?
Ik twijfel namelijk omdat er in de FAQ staat hub<>hub cross kabel.
Is dit ook dan bij router<>hub ?
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_cross.gif

• janster
MadMurdock schreef op 22 november 2002 @ 16:29:
volgens mij kan je ze allebij in een normale poort stoppen, gewoon straight aansluiten.
Btw 150 meter kan je ook nog wel proberen zonder hubs misschien hoor.. haal je alleen (vrijwel zeker :)) geen 100mbit.

/traag :)
Hmm jaah die 100mbit wil ik wel graag halen eignelik in ieder geval zo snel mogelijk.

• Korvaag
HUB zonder adapter versterkt zoieso niks.... (duh)
Maar volgens mij versterkt een HUB zoieso niet. Of het moet er speciaal ingebouwd zitten.

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een HUB is weldegelijk een Repeater. Dat is namelijk het enige dat het ding doet.
Als je een hub hebt staan en je kan hem plaatsen zou ik er gewoon een hub tussen zetten, dan ben je safe.
Als de bron een hub is dan:
(in gewone poort) HUB <-- 75m --> (in uplink met straight kabel) HUB <-- 75m --> (met straigth) compu OF (in uplink met straight) HUB

geen zin zonder onzin

Verwijderd

Bij PC <---> PC moet het cross hoor (bij mij iig wel :D)

• apenstaartje
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: de HUB zet ZELF het inkomende signaal op alle andere poorten. Hij copieert als het ware de packets. Het is een Actief Apparaat, dat is nou net ook de grap: het zet het signaal opnieuw op de kabel.

geen zin zonder onzin

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 08:40

Kristof

is een Belgisch product

van pc naar pc => cross
van hb -> pc => straight (gewone poorten gebruiken, geen uplink)

je kan proberen om rechtstreeks te wrken zonder hub, maar neem dan best shielded ipv unshielded
deze is beter bescherm tegen invloeden van buitenaf

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Oblii
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Oblii

gaat erom dat het TCP protocol een bepaalde delay heeft voordat pakketjes als verloren gezien worden, als afstand te groot worden heb je 2 problemen
1. stroompjes te zwak dus.
2. duurt te lang, waardoor protocol opnieuw gaat sturen tegelijk met de andere kant, omdat ze van elkaar te ver weg zitten en niet snel genoeg kunnen ruiken wie er begint met sturen en krijg je dus VEEL collisions.....
hubje ertussen zou moeten werken

But I don't care, I'm in a hurry going nowhere

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-12 12:53

bakkerl

Let there be light.

janster schreef op 22 November 2002 @ 16:35:
[...]
Hmm jaah die 100mbit wil ik wel graag halen eignelik in ieder geval zo snel mogelijk.
Als het zo snel mogelijk moet, moet je ook geen hub gebruiken maar een switch. Bij gebruik van een hub zal je netwerkkaart zowiezo terug gaan naar halfduplex.
(hierbij aangenomen dat je router fullduplex aankan)

[ Voor 4% gewijzigd door bakkerl op 22-11-2002 16:47 . Reden: woordje vergeten ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sjoko schreef op 22 November 2002 @ 16:29:

HUB is een multiport repeater :)

• Korvaag
Hmzz...

iets met een klok... dingdong unit en ik

* Korvaag kruipt al stilletjes weg..

• MadMurdock
  • Niet online
bakkerl schreef op 22 november 2002 @ 16:44:
[...]

Als het zo snel mogelijk moet, moet je ook geen hub gebruiken. Bij gebruik van een hub zal je netwerkkaart zowiezo terug gaan naar halfduplex.
(hierbij aangenomen dat je router fullduplex aankan)

bakkerl
:?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MadMurdock
  • Niet online
dat bedoel ik, maar scheelde weer in letters :)

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-11 08:40

Kristof

is een Belgisch product

bakkerl schreef op 22 november 2002 @ 16:44:
[...]

Als het zo snel mogelijk moet, moet je ook geen hub gebruiken maar een switch.
als je enkel de te overbruggen afstand wil vergroten, en dus maar 2 pc's met elkaar verbindt, speelt het geen rol of je een hub of switch gebruikt.
Wil je rekening houden met eventuele latere uitbreiding, dan kan je idd best een switch overwegen, daar het nauwelijks meer kost.

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• pt0x
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

ik dacht dus dat een HUB wel signaal versterkt, en anders een switch wel
(zal wel fout zitten)
maar 150 meter zou ik niet proberen

als de HUB/switch niet werkt zou ik er gwoon een repeater tussen zetten.
dan heb je zekerheid dat het werkt

Verwijderd

janster schreef op 22 november 2002 @ 16:25:
Ik moet met een utp kabel(cat5) 150 meter overbruggen.
Hoe kan ik dit het beste doen? door in het midden een hubje te plaatsen, en de kabel in de uplink poort te plaatsen, en de kabel die verder gaat in poort 1.
Gaat dit werken ? En hoe moeten de stekkers geknipt worden als deze kabel van af een router komt.

Dus router ---> 75 m utp ---> hub---> pc
Dat kan zefs in 1 keer...
UTP kabel heeft namelijk een maximale lengte van 500 meter _/-\o_

• Osiris
  • Niet online
Switch == full duplex
Crosscable == full duplex

Laatste bij mij iig wel :)

Verwijderd

Kan hij niet gewoon een signaalversterker kopen? of is dat erg duur?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 17:07:
[...]

Dat kan zefs in 1 keer...
UTP kabel heeft namelijk een maximale lengte van 500 meter _/-\o_
neen kan niet, CSMA/CD wacht een tijd op CD (collision detect) bij dergelijk lange afstanden komt de CD telaat aan bij de zender die denkt dat het kanaal vrij is terwijl dat niet zo is. Gevolg nog een collision die alweer niet gedetecteerd wordt. Uiteindelijk gaat je kanaal kapot aan colisions.

je verward met thicknet wat 500m kan overbruggen

Ook Thinnet is mogelijk 185m. Tenzij die 100Mbit echt een vereiste is zou ik daarvoor kiezen.

De oplossing van de starter is oc ook juist, gebruik 2 straigt kabels van max 100m

You don't need eyes to see, you need vision

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Als je massieve cat5e of betere kabel gebruikt, en ook n switch of iets dergelijks (full-duplex), dan moet je zonder al teveel moeite die 150 meter kunnen halen.

If it ain't broken, tweak it!

• JdM
  • Laatst online: 24-12 16:30

JdM

Humbled

Ik zou (zoals kristof al zei) inderdaad stp of ftp kabel nemen ipv utp, die is op deze afstanden weer goed bruikbaar door de afscherming, kheb vroeger netwerken gelegd voor mijn werk en we kwamen zo nu en dan ook wel rond de 150 meter aan lengte geloof ik hoor, volgens de test ging dat allemaal redelijk goed, als het maar fatsoenlijk is afgewerkt, een slechte Jack of connector zorgde al gauw voor afkeur, terwijl na een herafwerking van de connectoren/jacks , de kabel vaak wél door de test kwam.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12 10:03
Het verschil tussen cross en straight kom je snel genoeg achter bij een router/switch/pc combinatie.
Brand het lampje op je nic, dan is het goed, brand ie nie, dan moet het dus een ander type zijn :P
BTW kun je bij een verkeerde kabel ook je uplink gebruiken als 'cross' omdat dat in principe nix meer is dan een gekruisde poort (vaak poort 1).
Meestal hebben routers van zichzelf al een gekruisde poort, dus heb je een crosscable nodig. Sommige routers hebben zelfs een schakelaartje om te kunnen schakelen tussen X of =
Suc6, maar het kan niet missen eigenlijk

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Neem een kwalitatief goede kabel en een Intel of 3COM netwerkkaart. Op school hebben we ook gewoon 160m liggen tussen twee superstack switches van 3COM, lijkt me dat een 3COM 3C905TX dat ook wel moet kunnen.
Pagina: 1