Hier is een tekst die ik ooit eens van zdnet afgehaald heb mss kan het je nog helpen:
Autostart cd-roms soms moeilijker dan verwacht.
HTML-bestanden openen niet automatisch via autorun.inf-bestand
Als trouwe abonnee wil ik uw hulp vragen: ik moet een cd-rom aanmaken voor een non-profit organisatie. Het betreft de uitslag van een wedstrijd waar iedere deelnemer met z'n werken wordt voorgesteld. Omdat deze cd aan verschillende mensen zal gegeven worden, moet deze autorun zijn (zeker voor pc, liefst ook voor Mac). Mijn bestanden heb ik aangemaakt met Photoshop 6 via Bestand|Automatisch|Webfotogalerij aanmaken. Dit maakt de nodige pagina's, miniaturen en beelden aan. Om te starten moet het bestand FrameSet.htm gedubbelklikt worden (of gedropt op het icoontje van Internet Explorer). Ik heb gekeken naar het autorun.inf-bestand van verschillende cd's die ik bij tijdschriften krijg en heb er een aangemaakt met het volgende erin:
[autorun]
open = FrameSet.htm
Maar dat lukt niet. Ik weet echter niet of daar ook nog bij moet:
icoon = ???.ico
Indien wel, naar wat moet die dan verwijzen? En hoe moet dat voor de Mac? Ik beschik over een Mac G4 met Toast om dit te doen, of desnoods op pc met Nero5.
Door de vele vragen die wij voor PC Help krijgen, is het verwerken ervan helaas zeker niet binnen een dag mogelijk, we hopen op uw begrip hiervoor. Toch bespreken we uw vraag hier graag, omdat het antwoord ook vele andere cd-rom-makers van pas kan komen.
De oplossing die u zelf vond, is bijna goed, maar helaas werken de meeste zaken in de wereld van bits en bytes óf wel óf niet. Een goed autonrun.inf-bestand ziet er als volgt uit:
[autorun]
open=xxxx.exe
icon=xxxx.exe
Merk op dat er geen spaties tussen de verschillende elementen zoals "open" en het isgelijkteken staan. De identificatie "autorun" tussen vierkante haken is verplicht. Achter de opdracht "open=" moet een uitvoerbaar programma staan, dit is meestal een executable, maar in ieder geval géén HTML-bestand. Dit betekent dat u via autorun.inf niet direct een webpagina kunt openen. Wat u zeker niet moet doen, is de opdracht "open=C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" opnemen, al dan niet aangevuld met parameters die de locatie van de webpagina aangeven. Al lijkt het erop dat u hiermee het programma iexplore.exe kunt starten, u kunt er niet zeker van zijn dat de gebruikers van uw cd-rom Internet Explorer geïnstalleerd hebben, en ook niet dat het programma op die precieze plaats op hun C-schijf staat.
Via autorun.inf een webpagina automatisch openen, gaat alleen via een omweg. U moet de autorun.inf eerst een programma laten starten en dat programma moet vervolgens de bedoelde webpagina openen in de browser van uw gebruikers. Programma's die dit kunnen, vindt u op het Internet. Een simpel, maar gratis en zeer bruikbaar programma is Browsercall van AshzFall. U plaatst deze nog geen 60 KB grote utility in de root van uw cd-rom en zet in de autorun.inf de opdrachtregel "open=browsercall.exe FrameSet.htm" (nu wel met een spatie na "browsercall.exe"). U kunt "FrameSet.htm" overigens vervangen door elk bestand dat u maar wilt; als u bijvoorbeeld een .txt-bestand opgeeft, dan zal de standaard editor van de gebruiker gestart worden.
Een tweede, maar minder universele mogelijkheid is het vervangen van de "open="-opdrachtregel door "shellexecute=FrameSet.htm". Hiervoor is geen extern programma nodig, maar de "shellexecute"-opdracht werkt alleen op Windows 2000- en XP-computers. Tenzij u zeker weet dat uw cd-rom enkel onder deze twee Windows-versies gebruikt wordt, raden wij dit alternatief af.
Autostart cd-roms soms moeilijker dan verwacht
HTML-bestanden openen niet automatisch via autorun.inf-bestand
De door u genoemde opdracht "icon=" heeft niets te maken met het automatisch starten van een programma, maar zorgt ervoor dat de cd-rom met een eigen drive-pictogram in de Windows-verkenner getoond wordt. Achter "icon=" geeft u de naam van het bestand op waarin dit pictogram te vinden is; dit kan het .exe-bestand zijn dat achter "open=" staat, maar u kunt ook een apart .ico-bestand nemen met daarin enkel een los pictogram. Pictogrammen tekent u zelf met programma's als IconEdit32 van ons Amerikaanse zusterblad.
Bedenk overigens wel dat veel mensen autorun standaard hebben uitgeschakeld op hun pc om zo het automatisch starten van cd-roms te voorkomen. Dit is niet alleen handig als ze regelmatig losse bestanden op een zelfstartende cd-rom willen bekijken, maar ook om het direct uitvoeren van mogelijk kwalijke software op cd-roms van onbekende bron te verhinderen. Los hiervan zal bovenstaande oplossing voor het automatisch starten van HTML-bestanden niet altijd werken: bij een aantal mensen is de daarvoor benodigde koppeling tussen de HTML-extensie en hun browser op de een of andere manier verbroken. Hier kunt u als cd-rom-maker niets aan veranderen, de gebruikers zullen deze koppeling zelf moeten herstellen via Mapopties|Bestandstypes.
Ten slotte nog het Macintosh-gedeelte van uw vraag. Autorun.inf werkt niet op de Mac, deze computer heeft een ander automatisch startmechanisme. Wilt u ervoor zorgen dat uw cd-rom op zowel de Mac als op de pc autostart, dan moet u in Toast het zogeheten Mac/ISO hybride cd-formaat gebruiken. Meer instellingen hiervoor vindt u terug in de handleiding van de software, maar belangrijk is verder dat u in het data-instelscherm aanvinkt dat de cd-rom "autostart" moet zijn. Achter de autostart-optie vult u de naam van het te starten bestand in, in uw geval is dat FrameSet.htm. Zorg er verder voor dat ook de voor de pc noodzakelijke extra bestanden (autorun.inf en browsercall.exe) op de cd-rom komen. Een korte waarschuwing nog, het autorun.inf-bestand voor Windows-pc's moet in Windows/DOS-tekstformaat worden bewaard. De Mac gaat namelijk anders met tekstbestanden om dan Windows, met name de andere code die het gebruikt voor regelterugloop (carriage return) kan ervoor zorgen dat een op een Mac gemaakt autorun.inf-bestand toch niet leesbaar blijkt op de pc. U kunt daarom het beste de autorun.inf op een Windows-pc aanmaken en niet meer op de Mac openen. Test de cd-rom ten slotte voor alle zekerheid op zowel een Mac als een Windows-pc.