paar keer per minuut RIP v1??

Pagina: 1
Acties:

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
heb sinds kort een hardware router (Edimax) om @home verbinding te delen.
Werkt perfect, maar ik krijg echt een paar keer per minuut de volgende melding in de security log:

11/22/2002 14:51:01 **RIP v1 from WAN** ###.###.##.##, 520->> ###.###.##.###, 520

praktisch elke keer van hetzelfde ip adres. Ik heb niet het idee dat ik er last van heb maar ik wil toch eigenlijk wel weten wat dit nou inhoudt. Op de site van edimax en in de handleiding kan ik er verder niets over vinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
In addition, TN1501 router supports various WAN protocols such as PPP, Frame-Relay, HDLC, including Static, RIP v1/2, OSPF v2 routing protocols and network management features such as SNMP MIB v2, CLI, etc
Dit is toevallig iets wat ik vond bij een andere router.
Mijn gok is het dat het een soort wan protocol is dat @home gebruikt tussen de centrale en jou. En dan denk ik dat die dingen die je ziet een soort "alive" ping is.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 22 November 2002 @ 15:05:
[...]

Dit is toevallig iets wat ik vond bij een andere router.
Mijn gok is het dat het een soort wan protocol is dat @home gebruikt tussen de centrale en jou. En dan denk ik dat die dingen die je ziet een soort "alive" ping is.
tis nie de centrale van @home waar het vandaan komt maar een "collega" @home klant. ik heb het ip getraced met neotrace, en dan kom ik uit op een pc met een standaard @home hostname cp######-a.dbsch1.nb.home.nl.
lijkt dus gewoon een andere @home gebruiker te zijn

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:16
RIP staat voor Routing Information Protocol. Is er in 2 smaken versie 1 en versie 2 (duh). Als je meerder routers gebruikt binnen je netwerk, communiceren ze via dit protocol. Als je geen andere routers (of pc's met meerdere netwerkkaarten) hebt, dan kun je het uitzetten.

Succes.

"Commercie kills the scene" - I-f

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Orion84 schreef op 22 november 2002 @ 15:12:
[...]

tis nie de centrale van @home waar het vandaan komt maar een "collega" @home klant. ik heb het ip getraced met neotrace, en dan kom ik uit op een pc met een standaard @home hostname cp######-a.dbsch1.nb.home.nl.
lijkt dus gewoon een andere @home gebruiker te zijn
Dan heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn.
Dit leek mij namelijk het meest logisch.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Final Frontier schreef op 22 november 2002 @ 15:14:
RIP staat voor Routing Information Protocol. Is er in 2 smaken versie 1 en versie 2 (duh). Als je meerder routers gebruikt binnen je netwerk, communiceren ze via dit protocol. Als je geen andere routers (of pc's met meerdere netwerkkaarten) hebt, dan kun je het uitzetten.

Succes.
Ik heb dat niet aangezet. bij de firewall van de router heb ik onder het kopje Hacker Prevention Feature het volgende aangezet:

rip defect (daarachter heb ik dus zo'n vinkje gezet).

boven de security log staat dus het volgende:
View any attempts that have been made to illegally gain access to your network

ik neem dus aan dat dat RIPv1 een of andere techniek is die hackers gebruiken. en dat die dus wordt geblokt door de firewall. maar ik wil gewoon ff precies weten wat dat nou inhoudt.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
damn, nu krijg ik nog een wazigere melding binnen. een zogenaamde 'smurf' een flink aantal keer van eenzelfde ip adres (dit keer geen @home user, maar een of andere wazige server op naam van een amerikaans bedrijf.)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Orion84 schreef op 22 November 2002 @ 15:20:
[...]
ik neem dus aan dat dat RIPv1 een of andere techniek is die hackers gebruiken. en dat die dus wordt geblokt door de firewall. maar ik wil gewoon ff precies weten wat dat nou inhoudt.
Nou zal je even uit de droom halen, want helaas is het niet zo spectaculair.
Iemand bij jou in de buurt die ook op de kabel zit heeft waarschijnlijk een router draaien met het RIP protocol nog aan. En die stuurt steeds broadcasts rond die jij binnenkrijgt. That's all...

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Flyduck schreef op 23 november 2002 @ 17:22:
[...]

Nou zal je even uit de droom halen, want helaas is het niet zo spectaculair.
Iemand bij jou in de buurt die ook op de kabel zit heeft waarschijnlijk een router draaien met het RIP protocol nog aan. En die stuurt steeds broadcasts rond die jij binnenkrijgt. That's all...
OK thanks, had er op zich geen last van, maar wilde gewoon ff weten wat het inhield.

dat Smurfing zou dus wel een aanval kunnen zijn, maar ook dat wordt geblokt dus, who cares.

bedankt voor de reply's ik weet weer genoeg

Pagina: 1