Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dremel of gatzaag?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik wil aan de achterkant bij de processor 2 ronde gaten van 8 cm maken voor 2 extra fans. Nou is het probleem een beetje, dat er een hoek inzit. Dus de eerste 6 cm van de fan komen direct tegen de achterkant van de kast, terwijl er dan een hoek is, en een stukje van anderhalve cm dat vanaf deze ventilator dan uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/snapshot0003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/snapshot0000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/snapshot0009.jpg
(nog met mijn oude geforce3 kaart, ah, nostalgie :))

Maar ik moet dus een gat hebben dat doorloopt tot aan het uiteinde van de kast, anders heb ik natuurlijk maar een half gat. Nou weet ik niet hoe ik dit het beste kan doen, ik heb met geen van beide ervaring. Dus ik vroeg me af of het wel mogelijk is om met ee dremel dit te maken? Of kan ik beter een gatzaag gebruiken? ik koop gewoon 1 van de 2.

[ Voor 60% gewijzigd door REDFISH op 22-11-2002 13:54 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ik denk dat je ff [code] tags moet toepassen
ik zou voor de dremel gaan, want een gatzaag is over het algemeen erg lomp, en met een dremel kan je ook fijner werk doen.

[ Voor 59% gewijzigd door BasieP op 22-11-2002 13:42 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

wat dacht je van een boor met gatzaag? ben je meteen klaar, dremel gaat moeilijk worden oder de hoek waarmee je gaat werken.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ja maar het probleem is dan hoe houd ik die gatzaag zo goed op zijn plek, aangezien als ik aan de binnenkant begin dat ik dan geen referentie meer heb zodra ik door de eerste laag heen ben.

Verwijderd

maak ff met een passer e.d. een rondje, en markeer het middelpunt, boor dan een gat naar buiten, daarna van buiten naar binnen met een boor met rond gatzaagje niet te grof er vanaf buiten naar binnen.

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Het is alleen dat ik het nieuw moet aanschaffen, en ik dus met zo'n gatzaag vast zit aan een bepaalde maat, en ik zag voor 22 euro een dremel bij de gamma waarbij je dus zelf je gaten kunt kiezen. dus dat zou wel een leuk kerstkado zijn.

Verwijderd

ik heb zelf allebei, ik vind wel dat een gatzaag, voor ronde gaten dan, mooier en makkelijker is, maar dremel is handig voor andere vormen, als je trouwens een boormachine hebt, dan kan je er gewoon ook zo'n hulpstuk voor kopen, en voila een gatzaagie.

Trouwens, ik ken dat ding van de gamma, ik zou hem niet kopen, een vriend van me had hem en blies hem na 2 keer op, en ik heb me dremel al 2 jaar!!!

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
hmm okay, thanx, een boormachine heb ik wel, dus dan ga ik wel zo'n opzetstuk halen. Wat heb jij ervoor uitgegeven dan?
Zag dat het al best duur werd boven de 5cm diameter.

Verwijderd

ik heb er in totaal 15 euro voor betaalt, maar dat vind ik niet al te duur, we hebben zo'n mega-praxis om de hoek, daar waren ze best goedkoop. Dremel is wel wat duurder, maarjah das ook niet zo raar he :)

Verwijderd

trouwens....... zeker AMD?? met MSI MOBO???

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 13:54:
ik heb zelf allebei, ik vind wel dat een gatzaag, voor ronde gaten dan, mooier en makkelijker is, maar dremel is handig voor andere vormen, als je trouwens een boormachine hebt, dan kan je er gewoon ook zo'n hulpstuk voor kopen, en voila een gatzaagie.

Trouwens, ik ken dat ding van de gamma, ik zou hem niet kopen, een vriend van me had hem en blies hem na 2 keer op, en ik heb me dremel al 2 jaar!!!
bij de gamma heb je er in elk geval 1 jaar garantie op..... trek je conclusies..

edit:
1 jaar garantie dus op de nep-dremel

[ Voor 5% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 22-11-2002 14:07 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

Maestro.mosjuh schreef op 22 November 2002 @ 14:07:
[...]

bij de gamma heb je er in elk geval 1 jaar garantie op..... trek je conclusies..

edit:
1 jaar garantie dus op de nep-dremel
op de motor,maar niet op "alle bewegende onderdelen" oftewel helemaal niks

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 14:06:
trouwens....... zeker AMD?? met MSI MOBO???
Wel AMD, maar niet MSI :P

• Twarp
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Is een blowhole in je zijpaneel niet mooier?

Meh ...

Verwijderd

hmmmmm dan is het zeker een ABIT of ASUS, want het zijn wel bekende chipsets

Verwijderd

Twarp schreef op 22 november 2002 @ 14:13:
jawel, maar minder effectief, als ie ook nog een fanduct voorop maakt naar binnen, dan heb je optimale airflow

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
decoupeerzaag :)

Verwijderd

zou het niet doen, beetje klote voor je kast

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Twarp schreef op 22 November 2002 @ 14:13:
Die zit er al in aan de zijkant, met een 12 cm enermax silent fan :P als je goed kijkt, zie je nog iets van het roze aan de zijkant bij de foto van de binnenkant van de case :)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/redfish/Systeem/snapshot0005.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door REDFISH op 22-11-2002 14:23 ]

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 14:13:
hmmmmm dan is het zeker een ABIT of ASUS, want het zijn wel bekende chipsets
Nee ook niet, het is een Gigabyte. EIgenlijk smerig die foto, je ziet alleen de heatsink, en net niet het logo(dat eroverigens niet op zit :P)

[ Voor 20% gewijzigd door REDFISH op 22-11-2002 14:24 ]

Verwijderd

he vraagje: hoe heb je je bedrading lopen van je zij-fan???

• DrMacabr3
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-11 10:24
ik had ook nog een vraagke ivm dit topic..
ik heb een aopen HQ08 en ik wil op de plekken waar de casefans horen te komen die gaatjes weg, volledig weg dus .. dit zou voor veel minder lawaai moeten zorgen heb ik gehoord.

ik heb gisteren de fans al stiller kunnen maken door een of andere stof tussen de fans en de case te plaatsen en ook plastic strips gebruikt om ze vast te hechten in de case ipv metalen vijzen.

wat zou nu een goede manier zijn om die roostertjes (enkel gaatjes in feite) weg te halen.. ik heb geen dremel en geen boormachine, kan het ook met wat anders of kga ik beter op zoek naar iemand met beter materiaal ?!, of is een dremel toevallig vrij goedkoop ?!..

En ook : gaat het wel helpen wat ik wil doen?!, gaat dit de geluidsproductie ook veel verminderen of ben ik nu verkeerd aan het denken ?!

ps: ik zou het ook vooraan (beneden) willen doen waar er ook een intake is (en ietsje hoger zijn ook veel gaatjes waar ik ook een fan geplaatst heb..) Die hq08 heeft vrij dik staal dus vrees ik een beetje over de manier en welk materiaal ik ga nodig hebben..
(en we hebben een gamma/ikea/etc in de buurt :p )

Verwijderd

je kan met een dremel vrij makkelijk er doorheen met een glasvezel slijpschijfje, maar ik denk wel dat je geluidsniveau daalt, aanrader: fingerguards er op zetten zoals REDFISH heeft gedaan, ik zou er ook wat controllers op zetten, fans draaien meestal veel harder als noodzakelijk, kan je ze ff wat stiller zetten.

• DrMacabr3
ok maar ik ging toch thermaltake smart case fan 2 fans kopen .. die kan je tot 1300 rpm verlagen.. lijkt me voldoende als je er zo 4 hebt in een maxitower.

kan iemand me sturen in een richting (link:p) met meer dremel info? en prijs/kwaliteit .. verschillende soorten etc.. ?!

• Twarp

Twarp

just grin...

REDFISH schreef op 22 november 2002 @ 14:22:
[...]

Die zit er al in aan de zijkant, met een 12 cm enermax silent fan :P als je goed kijkt, zie je nog iets van het roze aan de zijkant bij de foto van de binnenkant van de case :)

[afbeelding]
Dan is dat gat aan de achterkant echt overkill en zal het waarschijnlijk je flow meer verstoren dan echt goed doen.

Meh ...

Verwijderd

is geen overkill, theoretisch gezien is onderdruk beter dan overdruk

Verwijderd

DrMacabr3 schreef op 22 november 2002 @ 14:38:
ok maar ik ging toch thermaltake smart case fan 2 fans kopen .. die kan je tot 1300 rpm verlagen.. lijkt me voldoende als je er zo 4 hebt in een maxitower.

kan iemand me sturen in een richting (link:p) met meer dremel info? en prijs/kwaliteit .. verschillende soorten etc.. ?!
standaard kost zo'n ding iets van 50 tot 100 euro, ik raad aan een multi pro, die geeft je de beste controle, en een opbergsysteem, te koop bij praxis enz. kijk maar ff op de site, www.dremel.com. daar staat alle info

• DrMacabr3
is langs een kant veel voor maar enkele gaatjes uit te snijden he :-s

kzal er nog is over nadenken anders.. eerst zien of die andere casefans helpen..
heeft iemand ervaring met die thermaltake smart case fan 2 fans ? zijn die ook echt fluisterstil op het laagste toerental?! of maakt het allemaal niet zoveel uit en gaan zo 4 stuk toch nog genoeg lawaai maken ?! (nu heb ik standaard 8cm fans.. 2500rpm ongeveer..

en zijn er andere mogelijkheden voor mij om die gaten te maken, goedkoper dus..
he hoeft geen professioneel werkje te zijn, 2 gaten komen toch achter de plastic cover te zitten en de andere zitten achteraan.. daan kan ik nog fingerguards zetten.. het moet dus niet mooi afgewerkt te zijn voor mij, ik ben niet echt een case modder zoals er hier velen lopen :p ... heb er de tijd en geld niet voor (nu toch niet)

Verwijderd

je kan altij nog gaan figuurzagen of een decoupeerzaag gebruiken, maar als je zo gaat modden is een dremel uiteindelijk wel het handigst, ik heb hem ook gekocht omdat ik hem niet alleen maar voor me pc gebruik..

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 14:21:
[...]

zou het niet doen, beetje klote voor je kast
ik heb alle gaten die ik in me pc gemaakt heb gedaan met een decoupeerzaag en het resultaat valt me niet echt tegen. :)

kijk anders maar eens naar de pics

Verwijderd

ligt er aan wat voor kast je hebt, maar dunne kasten gaan er meteen aan.

• Twarp

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 14:52:
is geen overkill, theoretisch gezien is onderdruk beter dan overdruk
Is wel overkill, een betere stroom met fanducts is vele malen beter dan zomaar een fan op laten blazen en hopen dat je het goed doet. Jij wil graag dat je koude lucht over je CPU loopt, zorg er dan voor dat die aanvoer direct vanuit de buitenucht (buiten kast) af komt. De overgebleven lucht van je cpu gooi je er dan via een fan uit. Dat kan via overdruk van onder af of via onderdruk van boven uit.

Meh ...

Verwijderd

overdruk zorgt er ALTIJD voor dat je warmte hebt, basis natuurkunde

• PilatuS
  • Niet online
Zouden we kunnen op houden met het over/onderdruk gedoe :)
Je kast is namelijk net een zeef je kan er echt geen druk in opbouwen, als je er 5 120mm fans erop zet bouw je misschien 0,1 bar druk op en dat maakt echt geen aars uit

Verwijderd

ik heb het over theorie einstein

• PilatuS
  • Niet online
wat maakt de teorie uit als het in de praktijk ook niet uitmaakt ?

Verwijderd

ja ja ja, je hebt gelijk

• DrMacabr3
is deze een goeie keuze ?
http://www.brico.be/catalogue/pages/nl/busca_visuart.asp?

ref=2798929&page=225&codesr=3225&coder=3
het is niet met fancy koffertje of alle accessoires maar 60€ is een heel gunstige prijs denk ik.. zeker aangezien ik dit ding enkel voor men case ga gebruiken.. en niet zo heel vaak dus.

**edit**
was link vergeten lol.

[ Voor 25% gewijzigd door DrMacabr3 op 22-11-2002 20:16 ]

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Ik ben dus ook van plan om aan de voorkant nog 2 fans te zetten 2x8 cm. Ik wil namelijk mijn case stiller maken, en dat doe ik dus door meer fans op een lager toerental te laten lopen. Op het moment heb ik dus 2x 12 cm enermax en die maken best een lawaai. het is niet superstorend, maar als ik de pc de hele nacht aan heb laten staan, en ik sta op, dan denk ik: wat een teringherrie.

Aan de voorkant komen dus 2 intakes voor de frisse lucht van bij de vloer(die is namelijk het koelste van allemaal) en dan gaat het via de achterkant er weer uit. Het is dus vrij goed in balans. 2x intake aan voorkant, 2x outtake aan achterkant. 1x intake 12 cm zijkant. 1x outtake 12 cm aan de bovenkant. En ik heb er ook nog een outtake 8 cm aan de achterkant boven de voeding zitten. Dus lichtelijk iets van onderdruk. Maar dus met een fanbusje ga ik die fans op een lager toerental zetten.

Trouwens zo'n fan op 1300 toeren is echt stil ja, ik heb een enermax op 1300 toeren, en die hoor je gewoon NIET. Verplaatst dan ook niet zoveel lucht natuurlijk.

Maar goed, de vraag ging over het gereedschap, niet de airflow :P ik ga het dus met een gatzaag doen, heb namelijk nog 4 gaten nodig. En dan kan ik aan de achterkant waar nu die 8cm zit boven de voeding dat rastertje ook weghalen, zodat dat ook wat harder kan
En ik vind het modden gewoon leuk om te doen, daarom dus :)

• DrMacabr3
koopt men meestal niet de 12cm low speed fans voor de stilte + prestaties ?!
en de jouwe zijn dus luid... ?!

bedankt voor de reply over die 1300 toeren alleszins :-)

btw je wil weinig lawaai maar je gaat wel 6 fans steken ?!...
of ga je ze allemaal op low speed zetten om toch een hoge cfm te krijgen EN stilte?!

BTW ik heb een slot VGA koeler en een psu fan die zorgen voor 'onderdruk' .. is het aangeraden dat ik om te compenseren 1 fan extra intake neem ?? of gaat dat niets uitmaken?! (het stof hoopt zich momenteel vrij snel op, en ik dacht dat als ik het uitbalanceer dat de case dan minder snel stof zou vreten.. :p

• REDFISH

REDFISH

Topicstarter
Nou ja, luid, mijn 8cm niet silent fans draaien op 4500 toeren, en eentje daarvan maakt al meer geluid dan 2 van 12 cm silent. Dus het valt nog mee, maar ik wil nog stiller :) Stof kun je niet zoveel aan doen, gewoon 1 keer per maand die kast open en flink blazen, dan gaat het grootste deel al eruit :)
Pagina: 1