Als ik een plaatje importeer, ziet hij er in Quark erg slecht uit. Ik wil daarom graag de DPI verhogen. Maar als ik naar: Bewerk> voorkeuren>voorkeuren>Document>Maateenheden ga, kun je voor de DPI alleen een waarde van 60 tot 80 DPI ingeven. Of is dit iets anders? Hoe stel ik de DPI correct in?
Je afbeelding van te voren in bijv Photoshop in orde maken. Quark is om op te maken, niet om images te bewerken.
|Hunter|, dat bedoelt hij niet. Als je in Quark een image plaatst ziet deze er heel erg ranzig uit. Hij bedoelt hoe je de DPI in het document kunt verhogen, puur voor view zeg maar:
betekent dat dat als ik een document van 300 dpi importeer.. hij wel 300dpi blijft houden. maar je het alleen niet kunt zien?
Nee. Zijn gewoon std. Quark settings. Is vast te veranderen.. check de site eens zou ik zeggen
www.quark.com
maar ik heb net ff een documentje geopend die ik met photoshop heb gesaved.. in eps.. daarna gesaved met Quark.. en het ziet er niet uit!! hele lage resolutie dus..
Ja, zoals bovenstaand voorbeeldje dus.
Nu voor de gein eens printen. Wedden dat 't er gewoon normaal uitkomt? Daarom zeg ik, als je 't gewoon hi-res wilt zien op je scherm zul je Quark reference/support even moeten raadplegen.
Nu voor de gein eens printen. Wedden dat 't er gewoon normaal uitkomt? Daarom zeg ik, als je 't gewoon hi-res wilt zien op je scherm zul je Quark reference/support even moeten raadplegen.
ik heb heb net met quark gesaved.. als eps.. nu met freehand geopend... en met allemaal zwarte balken.. en onscherp...
Heb je het nou al geprint
Moet er gewoon goed uit komen te zien zoals willem169 al zegt.
Waarom zou je in quark die plaatjes helemaal scherp moeten zien het is een opmaakproggie en als het goed is weet je dat het plaatje goed is dus dan hoef je je niet druk te maken over het plaatje. Volgens mij moet het overigens wel kunnen om een preview te zien hoe het er echt uitziet maar hoe al sla je me dood zou het niet weten
Moet er gewoon goed uit komen te zien zoals willem169 al zegt.
Waarom zou je in quark die plaatjes helemaal scherp moeten zien het is een opmaakproggie en als het goed is weet je dat het plaatje goed is dus dan hoef je je niet druk te maken over het plaatje. Volgens mij moet het overigens wel kunnen om een preview te zien hoe het er echt uitziet maar hoe al sla je me dood zou het niet weten
Waarom zou je dat in vredesnaam willen dan ? @ jorisjorisjoris1 dan.. 
Neem aan dat je alsvolgt te werk gaat, in het geval van het druk-klaar maken. Illustraties en foto's bewerken, klaar maken in Photoshop / Illustrator, daarna positioneren en plaatsen in Quark, tekst erbij en saven. Hop; Verzamelen voor Servicebureau en pronto. Klaar lijkt me, in plaats van daarna nog eens iets te gaan bewerken.
En als je dat wel van plan bent, neem dan de desbetreffende afbeelding en update die.
Of moet je per sé in .EPS aanleveren?
Neem aan dat je alsvolgt te werk gaat, in het geval van het druk-klaar maken. Illustraties en foto's bewerken, klaar maken in Photoshop / Illustrator, daarna positioneren en plaatsen in Quark, tekst erbij en saven. Hop; Verzamelen voor Servicebureau en pronto. Klaar lijkt me, in plaats van daarna nog eens iets te gaan bewerken.
En als je dat wel van plan bent, neem dan de desbetreffende afbeelding en update die.
Of moet je per sé in .EPS aanleveren?
[ Voor 4% gewijzigd door Willem op 22-11-2002 13:21 ]
Verwijderd
Zelfs bij het printen kan een plaatje er nog slecht uitzien. Als je een postscript printer hebt, komt hij er goed uit. Maar quark laat de preview inderdaad korrelig zien.
Ga er eerlijk gezegd vanuit dat 'ie een postscript printer heeft.
Wat ik eerst heb gedaan, is freehand gebruiken in plaats van Quark. Maar daar maakt ie volgens mij een zooitje van. Als ik hem als TIFF save. Wordt ie veel minder scherp. De drukker zij dat ik het maar met Quark moest proberen.
Kun je me vertellen wat een postscript printer is? en waar ik dat vandaan haal? Is dat software die je laat zien wat je gaat printen, zonder dit werkenlijk te doen?
P.S. Iemand ervaring met Roto Smeets (de drukker)?
Kun je me vertellen wat een postscript printer is? en waar ik dat vandaan haal? Is dat software die je laat zien wat je gaat printen, zonder dit werkenlijk te doen?
Quark gebruikt voor beelden een lage resolutie voorvertoning. Anders zou er niet te werken zijn met je document. Dat is ook het geval wanneer mensen tiff's gebruiken in Quark. Dat is dom namelijk. Als jij een EPS maakt van een Quark Document dan zal hij ook de lage resolutie afbeelding in je EPS gooien. Je kunt het wel controleren door gewoon je document te verzamelen voor service bureau. En dan te kijken hoe groot je beelden zijn. Well.. dat kun je ook gewoon doen door je mapje met beelden langs te gaan. Een A4 op 300dpi is iets van 26 MB dus als dat zo is dan klopt het. Moet je je verder niets aantrekken van hoe het er in Quark uit ziet.
Postscript is gewoon de taal om die gebruikt wordt om een postscript printer aan te sturen.Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 14:02:
Roto Smeets heeft meerdere filialen maar omdat de Playboy, de Veronicagids etc er ook goed uit zien zullen die het wel weten. Ik zou ze gewoon even vragen je bestand even goed te checken voordat ze het op de pers gooien.
jorusjorusjorus1:
http://www.cs.indiana.edu...ostscript/postscript.html
http://www.quite.com/ps/
Hmmm.. Sorry, Ik snap het nog niet helemaal. Hoe moet ik volgens jou dan saven in Photoshop?OzBoz schreef op 22 november 2002 @ 14:02:
Dat is ook het geval wanneer mensen tiff's gebruiken in Quark. Dat is dom namelijk. Als jij een EPS maakt van een Quark Document dan zal hij ook de lage resolutie afbeelding in je EPS gooien.
Gewoon als EPS. En dan niet met DCS1/2 om het helemaal foolproof te houden. Als je bestand in Photoshop gewoon 300dpi is op het juiste formaat dan kan er weinig meer mis gaan.Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 14:06:
[...]
Hmmm.. Sorry, Ik snap het nog niet helemaal. Hoe moet ik volgens jou dan saven in Photoshop?
Bedankt. Als ik save krijg ik nog meer opties:
-Preview "none-1-8"
-Encoding: ASCI -Binary-JPG
-Include Halftone screen
-Include Transfer Function
-Postscript Color Management
-Include vector Data
-Image Interpolation
Wat kan ik hier het beste mee doen?
-Preview "none-1-8"
-Encoding: ASCI -Binary-JPG
-Include Halftone screen
-Include Transfer Function
-Postscript Color Management
-Include vector Data
-Image Interpolation
Wat kan ik hier het beste mee doen?
IK moet een hele hoop afbeeldingen in Quark invoegen.. Meer dan 300. en aangezien ik nog geen koning in Quark ben, wil ik voor de zekerheid de afbeelding vast klaar maken in Freehand. Maar daar heb ik het probleem dat wanneer ik hem als EPS of als TIFF save. Hij weer erg veel kwaliteit verliest. Weten jullie wat ik hier aan kan doen?
PS deze post ik ook ff als nieuw topic
PS deze post ik ook ff als nieuw topic
Je moet freehand niet gebruiken voor bitmaps. Gewoon in Photoshop en er een leuke action van maken.
Wat betreft de settings van je EPS, gewoon Binary en de rest allemaal uit.
Wat betreft de settings van je EPS, gewoon Binary en de rest allemaal uit.
Shit.. volgend probleem. De drukker belde me net. De text die ik er in freehand had ingezet zat kleur achter (ofzo). Het gaat allemaal om hele kleine lettertjes, en het zou er niet mooi uit komen te zien. Ik denk da ik dus maar alles met Quark moet gaan maken.
Klinkt heel lullig hoor, maar is het geen idee dit aan iemand anders over te laten die hier wel verstand van heeft? Het klinkt als iets vrij ingewikkelds dat je aan het maken bent, en zo te horen met vrij weinig kennis van offset-werk. Het kan dan een grote teleurstelling zijn als uiteindelijk 'jouw' product uit de drukpersen rolt en gewoon foeilelijk is (geloof me, dat is een afgang). Heb je niemand op jouw afdeling die dit kan doen, of samen met jou?Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 15:14:
Shit.. volgend probleem. De drukker belde me net. De text die ik er in freehand had ingezet zat kleur achter (ofzo). Het gaat allemaal om hele kleine lettertjes, en het zou er niet mooi uit komen te zien. Ik denk da ik dus maar alles met Quark moet gaan maken.
Nou.. nee.. Het is echt de bedoeling dat ik het ga doen. Maar ik begin er langzaam wel steeds meer tegen op te zien ja!
Geef |HunterPro| wel enigzins gelijk in zijn topicreport en het stukje hierboven in die zin dat als je nu serieus commentaar van je drukker krijgt het er een beetje op gaat lijken dat dit een persoonlijke helpdesk wordt.
Wat ik zou doen is die drukker opbellen en vragen of 1 van de mensen uit de DTP studio een middagje wil nemen jou van voor tot achter door te lichten over de do's & don't van het drukproces, het 'technisch' vormgeven/opmaken en het gebruik van de verschillende bestandsformaten in de drukwereld. Denk dat je er dan een volledig ander beeld op hebt, en je niet zo verder hoeft te freewheelen.
Wat ik zou doen is die drukker opbellen en vragen of 1 van de mensen uit de DTP studio een middagje wil nemen jou van voor tot achter door te lichten over de do's & don't van het drukproces, het 'technisch' vormgeven/opmaken en het gebruik van de verschillende bestandsformaten in de drukwereld. Denk dat je er dan een volledig ander beeld op hebt, en je niet zo verder hoeft te freewheelen.
Dank je Willem, Ik zou dit ook graag zeker willen doen. Maar ik heb er helaas een beetje haast mee. Toch heel erg bedankt voor jullie hulp. Ik ga het weekend KEIHARD QUARK leren.
PS Tips zijn altijd welkom
PS Tips zijn altijd welkom
F1 is een hele handige knop en quark kan je misschien wel zo leren maar enige kennis van het hele drukproces etc...... is toch ook wel heel erg handig!!!!
Verwijderd
bij de weg.. ik las even snel hier.. eehm.. als je scherpe beelden wilt hebben terwijl je bezig bent heb je naar mijn weten extensies nodig.. haha, en heel wat RAM geheugen, want dat gaat wel effies duren.. ( ik geloof dat het advance preview XT is ofzo..)
, misschien dat je er wat aan hebt..
p.s. extensies = vergelijkbaar met plug-ins -> insteekmodules -> add-ons en ga zo maar door..
p.s. extensies = vergelijkbaar met plug-ins -> insteekmodules -> add-ons en ga zo maar door..
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 16:28 . Reden: woordenboekje ]
Verwijderd
Misschien is het handig om je doc. op te laten maken door iemand die er meer ervaring mee heeft. En dan achteraf een cursusje te volgen??????
Ehm, kom ik nog es mee aan, maar ik had een ideetje. Ik zat laatst op de Mac in QuarkXpress te rommelen (daar praten we toch over?) en als je dan bij Beeld ofzo kijkt... enfin, waar je het stramien aan en uit kunt zetten...
Dan staat er volgens mij daaronder ook op welke kwaliteit je de afbeeldingen wilt zien.
Ik had hem even op hoge kwaliteit gezet en dan duurt het scrollen wel eventjes...
Het kan ook zijn dat ik dit in InDesign zag, dus vergeef het me als ik nu over heel iets onbekends blaat
Dan staat er volgens mij daaronder ook op welke kwaliteit je de afbeeldingen wilt zien.
Ik had hem even op hoge kwaliteit gezet en dan duurt het scrollen wel eventjes...
Het kan ook zijn dat ik dit in InDesign zag, dus vergeef het me als ik nu over heel iets onbekends blaat
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
ja een topic uit het jaar kruik, maar het is wel precies waar ik nu ook mee zit.
Ik weet van de matige preview kwaliteit tijdens opmaak, maar aangezien ik geen postscript kleurenlaser heb, wil dat dan automatisch inhouden dat ik de plaatjes zo uitgespuugd krijg zoals ik ze in Quark op het scherm zie?
is er geen andere mogelijkheid om TOCH een mooie afdruk te krijgen op mijn Magicolor 2300W?
(Quark passport 6.1)
Ik weet van de matige preview kwaliteit tijdens opmaak, maar aangezien ik geen postscript kleurenlaser heb, wil dat dan automatisch inhouden dat ik de plaatjes zo uitgespuugd krijg zoals ik ze in Quark op het scherm zie?
is er geen andere mogelijkheid om TOCH een mooie afdruk te krijgen op mijn Magicolor 2300W?
(Quark passport 6.1)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Mijn ervaring is dat je de plaatjes in prima qualiteit kunt afdrukken, zolang je de plaatjes maar op 100% gebruikt. Maar misschien doe je dat al wel. Zoniet, ff proberen.
Verwijderd
Bij mij is het op willeurige printers altijd goed gegaan. Idd wel zorgen dat je je images op 100% gebruikt, en zorg dat 't TIFF's zijn. JPEG's heb ik wel gezeik mee gehad. (QE 4 overigens).
Test anders eens een pagina, dan weet je t zeker.
Test anders eens een pagina, dan weet je t zeker.
heb je geen handboek bij dat Quark express gekregen? Je vraag is een beetje raar namelijk. Je kunt niet zomaar de dpi van een plaatje verhogen. Dan moet je het opnieuw scannen. Feitelijk probeer je er meer informatie in te stoppen. En hoewel ze op CSI miami een functie in hun computer hebben zitten die 'enhance image' heet, bestaat zoiets dus niet. Beetje raar topic imho
Stoer; Marduq
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()