[geheugen] 486SX 33

Pagina: 1
Acties:

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Ik was even bezig met het knutselen van een FreeSCO bak.
Ik heb hier nog een Tulip Vision Line 486SX 33 staan, dus ik dacht daar maken we wat moois van.

Dat ding blijft maar zeggen dat er 3072kb in zit. Terwijl ik er 4x4 mb in heb gezet. Op die oude dingen moet je het geheugen handmatig instellen (geloof ik). Dus ik invoeren: 16384kb, gesaved, opnieuw starten, maar het blijft 3072 kb.

Heeft iemand ervaring met dit soort computers?

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 22-11-2002 12:05 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, om hier iets over te zeggen moeten we toch wel meer info hebben.

Het is de chipset die bepaalt hoeveel en welk type RAM erin kan, niet de CPU. Post dat dus om te beginnen (grote vierkante chips, allicht Opti, UMC, VLSI, maar misschien ook Intel, Via of Ali)

Als het beest 4096KB had herkend, zou ik zeggen dat het met chip densities te maken had (want dan herkent hij maar 1/4 van het totaal), maar 3072 is wel heel raar. Post ook ff het modelnr van dit geval en wat meer info over die SIMMs die je gebruikt (30p? 72p? FP? EDO? etc)

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 23-11-2002 18:54 . Reden: MB->KB ]

Oslik blyat! Oslik!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zijn het allemaal verschillende SIMM's? Kan ook wel eens rare resultaten opleveren...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Nee, allemaal dezelfde Simm's. In een andere computer doen ze het pefect. Ik zou niet weten welk soort of maximaal aantal mb Simms er in kunnen. In de search/google vind ik niks over dit moederbord.

Floppy drive kan ik trouwens ook niet aan de gang krijgen. Kabel zit goed, als ik 'm extra verkeerd aansluit, blijft het lampje groen branden. Het ligt dus niet aan de kabel.

Verwijderd

Misschien dat je verschillende combinaties kunt proberen. Dus steeds maar 1 of 2 SIMM reepjes in het mobo, en kijken wattie doet. Het is namelijk goed mogelijk dat het 1 of meerdere reepjes van een ander "type" zijn (ligt aan de pariteit of de bits of iets dergelijks) Daarnaast is het ook mogelijk dat je bordje niet meer dan 4 meg aan kan.

Veel succes!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

computerboer schreef op 22 November 2002 @ 13:51:
Nee, allemaal dezelfde Simm's. In een andere computer doen ze het pefect. Ik zou niet weten welk soort of maximaal aantal mb Simms er in kunnen. In de search/google vind ik niks over dit moederbord.
Geef dan meer info over de zoektermen die je gebruikt. Tulip mobos hebben altijd een modelnr en Tulip verdient echt een pluim voor het feit dat ondanks faillissement en heroprichting ALLE tech info over al hun producten vanaf de jaren '80 op hun site staat. Ik ben dus optimistisch dat we hieruit gaan komen, maar dan moet ik wel iets meer info hebben.

Zelfde geldt voor die SIMMs- vertel ff wat voor modules het zijn die je nu probeert, 4MB OK, maar welke chips zitten erop (tip: de eerste 2 regels text op de chips zijn vaak erg verhelderend icm het aantal op een SIMM)
Floppy drive kan ik trouwens ook niet aan de gang krijgen. Kabel zit goed, als ik 'm extra verkeerd aansluit, blijft het lampje groen branden. Het ligt dus niet aan de kabel.
Hmm, bedenk dat met een floppykabel met 3 connectors er 4 mogelijke manieren zijn om een enkel drive aan te sluiten. 2 van die vier geven het bekende 'brandend lampje', maar welk van de andere 2 werkt is ook maar aftasten. Probeer dus de hele kabel om te draaien, dus met de connector die nu in de drive zit op de I/O controller en omgekeerd.

edit:

Die geweldige support site is dus hier te vinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-11-2002 14:02 . Reden: url ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

[b][message=16067370,noline]dion_b schreef op 22 November 2002 @

Hmm, bedenk dat met een floppykabel met 3 connectors er 4 mogelijke manieren zijn om een enkel drive aan te sluiten. 2 van die vier geven het bekende 'brandend lampje', maar welk van de andere 2 werkt is ook maar aftasten. Probeer dus de hele kabel om te draaien, dus met de connector die nu in de drive zit op de I/O controller en omgekeerd.
het is toch zo, dat de uiterste connector, waar vlak voor een "twist" in de kabel zit, op de floppy drive moet, en het andere uiteinde op het moederbord? Of is dat bij een 486 anders?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 22 November 2002 @ 13:45:
Als het beest 4096MB had herkend,
Prutser >:)
wat moet je dan ook met 4GB in een 486 :+

Ik heb een 386 gehad waar volgens mij ook 16 MB inzat. Er zaten 4 memplankjes in maar wat voor combinatie je er ook inzette, hij bleef bij 4MB steken, zelfs jumpers hielpen niet. Dat was dan ook die 30pins rommel (mobo is inmiddels stuk :P).

Misschien krijg je 'm met jumpers verder... Als dat niet wil lukken ben ik bang dat je naar een ander mobo op zoek moet ;(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

dion_b schreef op 22 November 2002 @ 13:45:
Tja, om hier iets over te zeggen moeten we toch wel meer info hebben.

Het is de chipset die bepaalt hoeveel en welk type RAM erin kan, niet de CPU. Post dat dus om te beginnen (grote vierkante chips, allicht Opti, UMC, VLSI, maar misschien ook Intel, Via of Ali)

Als het beest 4096MB had herkend, zou ik zeggen dat het met chip densities te maken had (want dan herkent hij maar 1/4 van het totaal), maar 3072 is wel heel raar. Post ook ff het modelnr van dit geval en wat meer info over die SIMMs die je gebruikt (30p? 72p? FP? EDO? etc)
Klopt wel aardig hoor.

3072 KB extended
640 base
384 high
4096totaal
Er gaat waarschijnlijk alleen Fast Page geheugen in dus alle edo zal ie niet herkennen.

Meh ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twarp schreef op 22 november 2002 @ 16:17:
[...]

Klopt wel aardig hoor.

3072 KB extended
640 base
384 high
4096totaal
Dat zou weer wel kloppen, maar het staat er niet :z
Er gaat waarschijnlijk alleen Fast Page geheugen in dus alle edo zal ie niet herkennen.
Een veelverspreide vooroordeel, maar dat hangt ook weer van chipset af. Er zijn 486 chipsets die met gemak EDO slikken en Pentium chipsets die FP moeten hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Topicstarter
Ok ik gebruik 30 pins Simmetjes, modelnummer staat er niet op.

Verwijderd

zit er onboard ram in?

k had ook zo`n bak, die wou tot 20 mb eten volgens de manual enzo, maar hij deed er 8 :? tot ik het onboard ram perongelijk sloopte door me schroevendraaier er op te laten pleuren :X

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 11:23 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

dion_b schreef op 22 november 2002 @ 22:33:
[...]

Dat zou weer wel kloppen, maar het staat er niet :z

[...]

Een veelverspreide vooroordeel, maar dat hangt ook weer van chipset af. Er zijn 486 chipsets die met gemak EDO slikken en Pentium chipsets die FP moeten hebben :)
Tja dat het er niet staat wil niet zeggen dat het niet zo is, toen was het extended geheugen een belangrijk iets om te noemen en de rest was al aanwezig, toen wist iedereen dat. Gewoon basics dus.

Meh ...

• sebastius
  • Laatst online: 18-08 22:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik had vroeger een bord wat geen 2x 8mb wilde hebben. Andere combinaties ok, maar deze niet. Dus experimenteer wat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

computerboer schreef op 24 November 2002 @ 11:15:
Ok ik gebruik 30 pins Simmetjes, modelnummer staat er niet op.
Ik quote mezelf weer ff:
OK, maar welke chips zitten erop (tip: de eerste 2 regels text op de chips zijn vaak erg verhelderend icm het aantal op een SIMM)
Lees dus wat er op de chips op de SIMM staat :Z

Hoe weet je trouwens dat ze überhaupt 4MB SIMMs zijn als je niets op de module kunt lezen en geen idee hebt wat voor chips erop zitten :?

We willen je echt helpen, maar vooralsnog is dit veel te weinig info. Ergens op die mobo PCB zal een mobomodelnr staan, achter/onderop de kast van de PC zal het modelnr van de Vision Line 486SX 33 staan, dat soort dingen. En je hebt nog steeds niets over het chipset gezegd...

Oslik blyat! Oslik!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:22
Zijkant van het onderste ISA slot is ook een leuke plek om te zoeken naar een moederbord modelnumer ;)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1