[Delphi/Excel] Sorteringprobleem met query via ODBC

Pagina: 1
Acties:

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Mensen,

De situatie: ik heb een softwarepakketje gemaakt (in Delphi) dat via ODBC een Excel-bestand leest en de orderregels die er in staan verwerkt naar een Access-db. Vervolgens worden de orders in batches onderverdeeld en worden er begeleidende brieven, pakbonnen en etiketten afgedrukt. Bij mij werkt dat perfect! (config: P4, WinXP SP1, Office XP SP2, Delphi 6, MDac 2.7 en Jet 4 SP6).

Het probleem (bij de klant): de query die het Excel-bestand leest (via de ODBC-koppeling) sorteert op aantal. Zodra de bestanden een beetje aan de stevige kant worden gaat de sortering bij de klant echter fout (P2 met Win NT en office 97). Ik heb van alles geprobeerd: updates voor MDac en Jet, google, google-groups, andere query gebouwd. Maar ik kan het nergens gevonden krijgen. Zou het een tekortkoming zijn van NT ofzo? Dat die misschien niet goed kan sorteren uit een Excelbestand van meer dan een bepaald aantal regels? Of ligt het volgens jullie toch aan de Office-versie?

Hoe dan ook: erg vreemd. Mocht er iemand een oplossing weten: ik hoor het graag. T.I.A.

My personal website

Verwijderd

Het probleem lijkt me eerder bij Excel te liggen dan bij Windows NT, want die doet niets hierbij. Laat de klant ook eens via de Office Update van Microsoft alle laatste service packs installeren, en probeer het opnieuw.

HTH :)

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Nou.... NT doet in zoverre niks... ODBC is volgens mij toch wel ergens OS-afhankelijk ofzo?

In ieder geval, ik heb nu net een work-around geschreven, maar ik wil natuurlijk eigenlijk gewoon weten waar het probleem zit. Ik vind het namelijk nogal irritant als je iets maakt dat werkt, maar ergens anders dan weer net niet! Nou ja, ik zal kijken wat de work-around oplevert... Hou jullie op de hoogte.

My personal website

Verwijderd

Het ODBC deel van het OS zorgt alleen maar voor de initiele connectie. Daarna verloopt alles via de drivers.

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
De workaround is goedgekeurd door de klant. Er zijn geen performance-verminderingen merkbaar bij de bestandgroottes die ze daar hanteren. Deze mag dus op slot, tenzij er iemand net zo nieuwsgierig is als ikke.... ;)

PS Workaround was om tabel intern in eigen nieuwe tmp-tabel te kletsen met een query die sorteert op aantal. Deze query werd echter binnen de app uitgevoerd en niet naar 't Excel-bestand, dus daar ging de sortering goed. Daarna wordt de tmpTabel over goede tabel heen gezet.

My personal website