Wat vinden jullie van het moederbord met buizen?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Aopen heeft onlangs een nieuw mobo geintroduceerd met buizen voor de onboard sound...

http://club.aopen.com.tw/activity/tube/en/default.htm

Afbeeldingslocatie: http://english.aopen.com.tw/products/mb/images/AX4B-533-art4-web.jpg

Wat vinden jullie daar nou van?

Oh en de search leverde op het zoeken naar aopen 1 result? over custom case building :? dus wist niet of dit een oude koe was

Verwijderd

ziet er erg gaaf uit... maar ik wil eerst horen, voelen, testen en aanraken voordat ik er een oordeel over geef.

en ja... ik zie maar 3 pci sloten bijv. en vind het eigenlijk maar een raar concept. de echte audio freaks douwen er toch een pci-soundcard in met externe versterker.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:18

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ziet er wel vet uit... zal ook wel redelijk vet klinken maar lang niet zo vet als een echte losse buizenversterker icm met een echt goeie geluidskaart

en dan heb ik het nog niet eens gehad over de mega storingsbronnen van alle andere componenten

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Ener-G schreef op 22 November 2002 @ 00:54:
ziet er wel vet uit... zal ook wel redelijk vet klinken maar lang niet zo vet als een echte losse buizenversterker icm met een echt goeie geluidskaart

en dan heb ik het nog niet eens gehad over de mega storingsbronnen van alle andere componenten

Altijd als het over on-board buizenversterkers gaat, hoor ik dat het allemaal nóg beter etc. kan. Natuurlijk, maar dan betaal je wel zo'n 800% meer. Zo'n geïntegreerde buizenversterker kost op het mobo misschien €5 meer, maar daarvoor krijg je een veel beter geluid dan 'normaal' onboard geluid, althans dat hoor ik van mensen die zo'n ding hebben. Ik ben geen audio kenner, maar het geluid wat er uit kwam klonk inderdaad erg mooi, en doet zeker niet onder voor een SB live e.d.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Imho is dit bullshit. Een buizenversterker op je mobo is natuurlijk een mooi idee maar puur marketing. Op een mobo zitten zoveel technische onderdelen die voor storing en interferentie zorgen dat een eventueel helder geluid teniet wordt gedaan. Ik heb dit mobo (de specs) aan verschillende vrienden van mij laten zien (audiofielen) maar niemand wilde het ding hebben. Maar dit mobo is natuurlijk kinderspeelgoed in vergelijking wat zij gebruiken om audio te produceren.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
door de gekke frequenties van een mobo is idd het buizenversterker verhaal gewoon pure ellende

• Chiron

Chiron

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 00:58:

[...]

Altijd als het over on-board buizenversterkers gaat, hoor ik dat het allemaal nóg beter etc. kan. Natuurlijk, maar dan betaal je wel zo'n 800% meer. Zo'n geïntegreerde buizenversterker kost op het mobo misschien €5 meer, maar daarvoor krijg je een veel beter geluid dan 'normaal' onboard geluid, althans dat hoor ik van mensen die zo'n ding hebben. Ik ben geen audio kenner, maar het geluid wat er uit kwam klonk inderdaad erg mooi, en doet zeker niet onder voor een SB live e.d.
dat is dus hetzelfde als je golfje helemaal optunen net zo dat ie bijna zo hard gaat als een ferrari, maar nog steeds hopeloos langzaam is t.o.v. een f1 auto

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
The Source schreef op 22 november 2002 @ 01:03:
Imho is dit bullshit. Een buizenversterker op je mobo is natuurlijk een mooi idee maar puur marketing. Op een mobo zitten zoveel technische onderdelen die voor storing en interferentie zorgen dat een eventueel helder geluid teniet wordt gedaan. Ik heb dit mobo (de specs) aan verschillende vrienden van mij laten zien (audiofielen) maar niemand wilde het ding hebben. Maar dit mobo is natuurlijk kinderspeelgoed in vergelijking wat zij gebruiken om audio te produceren.
Niet alleen dat maar het leek mij ook dat die buis heel wat stroom vreet...

Verwijderd

The Source schreef op 22 November 2002 @ 01:03:

(echte) Audiofielen zouden sowieso met onboard sound geen genoegen nemen denk ik. Maar dat is ook de doelgroep van mobo's met buizenversterkers niet denk ik, eerder concurreren met een SB live. Als je beter geluid wilt dan de standaard AC'97 chip die op veel mobos te vinden is, maar je het goedkoper wilt dan een SB Live voor €40, dan lijkt me zoiets een leuk alternatief, mits je de PCI slots kunt missen.

In hoeverre een buizenversterker beter of even goed geluid geeft dan een SB live kan ik niet zeggen, maar vergelijken met dure audioappatatuur is natuurlijk niet helemaal fair lijkt me. :)

Verwijderd

Ener-G schreef op 22 November 2002 @ 01:20:
[...]

dat is dus hetzelfde als je golfje helemaal optunen net zo dat ie bijna zo hard gaat als een ferrari, maar nog steeds hopeloos langzaam is t.o.v. een f1 auto

Als je een golfje kunt 'overclocken' naar (de snelheid van) een ferrari lijkt me dat geen slechte prestatie. :)

Dat het allemaal nog sneller kan met een F1 wagen geloof ik best, maar het gaat hier toch om de beste prijs/performance verhoudingen voor prijs-bewuste consumenten?

Hamvraag lijkt mij: hoeveel beter klinkt een (onboard) buizenversterker ten opzichte van normale onboard sound (AC'97 like).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 02:00 ]

• Chiron

Chiron

hamvraag lijkt mij:

hoeveel beter klinkt een buizenversterker ten opzichte van een goeie geluidskaart met een normale speakerset, want wil je daar wel 3 pci sloten voor opofferen, bovendien lijkt me dat bordje niet bepaald een van de instapmodelletjes qua prijs

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ener-G schreef op 22 november 2002 @ 02:03:
hamvraag lijkt mij:

hoeveel beter klinkt een buizenversterker ten opzichte van een goeie geluidskaart met een normale speakerset, want wil je daar wel 3 pci sloten voor opofferen, bovendien lijkt me dat bordje niet bepaald een van de instapmodelletjes qua prijs
Ik zie on-board LAN, USB 2.0 en on-board audio. Lijkt me 3x PCI voldoende voor veruit de meeste gebruikers.

de betaler vervuilt

• Selachii
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Het idee is dat een buizenversterker voller geluid geeft dan een digitale versterker.

Je kan in die mobo's trouwens ook een eigen buis zetten,de echte buis-o-fielen hebben natuurlijk hun eigen smaakje...die kan je er dan dus in kwijt.

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Op www.computertotaal.nl stond volgens mij een review en daar waren ze er erg over te spreken. En een buis (wat voor merk dan ook, in dit geval budget Sovtek) is echt wel beter dan die crappy audigy.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 16:30
Selachii schreef op 22 November 2002 @ 02:28:
Je kan in die mobo's trouwens ook een eigen buis zetten,de echte buis-o-fielen hebben natuurlijk hun eigen smaakje...die kan je er dan dus in kwijt.
Ehm, ik zie anders nergens op het plaatje de mogelijkheid om de bias te veranderen. Bovendien zal je er nooit een willekeurig type buis in kunnen zetten, maar alleen buizen die qua spanningen en bias stromen van de "sweetspot" redelijk overeen komen. En dat zijn er maximaal vijf (vereist doorgaans al de nodige aanpassingen in het circuit) Eenzelfde type buis, maar van een andere fabrikant zou misschien wel een optie zijn, hoewel ook daar vaak een re-biasing voor nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Munchkin op 22-11-2002 08:42 ]

Verwijderd

Ik had het al eens eerder gezien idd. Ik weet niet echt of dit zo revolutionair is. Als het daadwerkelijk beter zou zijn dan waren veel fabrikanten meteen op deze techniek overgegaan aangezien hier ook flink geld mee kan worden verdiend.

Het blijft zo stil rondom deze techniek daarom verwacht ik er momenteel niet zo veel van. Qua design is het echt l33t zoiets in een case met windowmod te hebben.

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Op www.computertotaal.nl stond volgens mij een review en daar waren ze er erg over te spreken.
Oeehhh, dan moet het wel goed zijn....

Even zonder gekheid het is al eerder gezegd, 'audiofiele' componenten plaatsen in computer casing is geen goed idee. In de high end markt worden vaak de microcontroller(s) voor bv de afstandbediening apart ingeboxt, om hoogfrequente storingen tegen te gaan.

Een betere 'audiofiele' oplossing (als dit is wat je zoekt) is om het digitale signaal naar een externe dac te sturen.

Maar goed als je dit mobo echt wilt kopen, dan raad ik je aan deze:
http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspeakers/hdspeakers.htm
speakers er bij te kopen :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat me opvalt is dat niemand zich zorgen lijkt te maken over het stroomverbruik van die buis...

Verder ben ik het eens met een paar postings... even samenvattend:
Voordat ik dit moederbord zou gaan kopen (maar dat doe ik dus niet):
Zou ik gewoon een SBLive ofzow in m'n computer duwen, en een losse buizenversterker nemen.

Alles kan stuk.

• Selachii
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Prince_of_Darkness schreef op 22 november 2002 @ 08:33:
[...]

Ehm, ik zie anders nergens op het plaatje de mogelijkheid om de bias te veranderen. Bovendien zal je er nooit een willekeurig type buis in kunnen zetten, maar alleen buizen die qua spanningen en bias stromen van de "sweetspot" redelijk overeen komen. En dat zijn er maximaal vijf (vereist doorgaans al de nodige aanpassingen in het circuit) Eenzelfde type buis, maar van een andere fabrikant zou misschien wel een optie zijn, hoewel ook daar vaak een re-biasing voor nodig is.
Ik verzin dat niet hoor, heb ik gelezen in een artikel over die mobo's. Kweet er zelf niks van.

...gamen blijft leuk...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 08:31:
En een buis (wat voor merk dan ook, in dit geval budget Sovtek) is echt wel beter dan die crappy audigy.
:? Hoezo dat nou weer dan :?

Een buis in je pc is totale onzin. De buis is namelijk een versterker. Kan je hier rechtstreeks je speakers aan prikken? Dacht 't niet. Je gebruikt de buis dus alleen als voorversterker voor de lijn-uitgang. Vervolgens gaat het signaal naar een eindversterker. In 99,999% van de gevallen een model zonder buizen. Het lijkt me dat dit het 'buizen-effect' redelijk teniet doet.

Het signaal moet nog steeds van digitaal naar alanoog geconverteerd worden. Met welke DA-converters wordt dat op dit mobo gedaan? Zijn die ook speciaal 'audiofiel'? Zonee: waarom WEL 'audiofiele' buizen, en niet een fatsoenlijke DAC?

Als het aan mij lag, zat er alleen nog een SP-DIF uitgang op moederborden/geluidskaarten. Laat die DA-conversie en versterking nou maar over aan apparaten die speciaal daarvoor zijn ontworpen.

Siditamentis astuentis pactum.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Waarom zou je je in vredesnaam zorgen maken om stroomverbruik, of zijn wij tweakers ineens milieubewust geworden? Zo'n klein 12AX7-tje zal sowieso in deze opstelling echt niet bijzonder veel stroom trekken denk ik. Dat verhaal over die bias hierboven is ook een beetje vergezocht, zo'n voorversterkerbuisje kan je heus wel vervangen door een ander merk en ook in beperkte mate nog wel door een ander type zonder hem weer te hoeven afregelen (ik heb trouwens nergens gezien dat dat NIET mogelijk zou zijn).
Verder sluit ik me volledig aan bij Varienaja, ik vind het behoorlijk triest, maar goed het zal wel verkopen en daar gaat het toch om ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik sluit me ook bij de laatste 2 reacties gaan

over audiofiel zijn van buizen zijn ook de meningen verdeeld :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-08 16:30
TheLemon schreef op 22 November 2002 @ 13:10:
Dat verhaal over die bias hierboven is ook een beetje vergezocht, zo'n voorversterkerbuisje kan je heus wel vervangen door een ander merk en ook in beperkte mate nog wel door een ander type zonder hem weer te hoeven afregelen (ik heb trouwens nergens gezien dat dat NIET mogelijk zou zijn).
Tja, maar als je er dan een ander type buis inzet en dan de boel daar niet op afregeld, dan is er een grote kans dat je extra vervorming introduceerd. Prima voor een gitaarversterker, maar aangezien dit voor audiofiel moet doorgaan niet echt gewenst. Overigens is dat afregelen er ook voor om snellere slijtage te voorkomen.
Als je bovenstaande als vergezocht afdoet, moet je voor de gein maar eens voorstellen de buizen van een high-end buizen versterker te vervangen door een ander type (zonder aanpassingen) op een audiofiel forum. Dan kun je leuke reacties verwachten denk ik zo...

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Okee, daar heb je vast gelijk in, ik heb weinig ervaring met high-end buizenspul. Ik denk ook dat ze de mogelijkheid geven om er andere buisjes in te steken vooral bedoeld hebben als marketing-praatje. Maar slijtage hoeven ze denk ik niet zo bang voor te zijn, aangezien over drie jaar dat moederbord alweer verouderd zal zijn.

Verwijderd

iid, buizen doen het langer dan het mobotje

btw, volgens mij heeft het niet echt toegevoegde waarde, kun je beter een goede SB en een goede versterker (bij voorkeur gescheiden) kopen
Pagina: 1