[RH8.0] Netwerkkaart half_duplex melding

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:00
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb net redhat 8.0 geinstalleerd op me server.
Die server dient als router en dus zitten er 2 netwerkkaarten in.
1 netwerkkaart werkt prima, en daar kan ik in het interne netwerk mee pingen naar m'n andere computers, dus das prima. Alleen met de andere kaart heb ik wat problemen:

Zodra ik het netwerk opstart krijg ik bij de ene kaart deze foutmelding: bringing up interface eth1: eth1: setting 3x5x9/3c5x9B half-duplex mode if_port: 0, sw_info: 1321

Ik weet niet precies wat dit inhoud, maar volgens mij is het niet goed ;) omdat ie dat bij de vorige install (rh7.2) niet deed. En zodra ik dus ook ga pingen naar een server ergens op internet, krijg ik dus ook de melding: Network unreachable.

Kan iemand zo zien wat er fout gaat, en hoe ik dat op kan lossen? bvd :)

EDIT:
Argh verkeerde forum :/ zou iemand dit kunnen verplaatsen naar nos? thx

[ Voor 6% gewijzigd door spokje op 21-11-2002 23:13 ]

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Hoi Spokje

Dit kan je ook zelf doen middels een vraag in "Schop een Modje" (niet te letterlijk nemen ;))

Inmiddels heb ik voor je een move aangevraagd en het is wachten op de modjes van WOS / SA :P :)

Lees deze anders even ;) Schop een Modje richtlijnen. *updated 02-08-2002*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Is je 3com kaart aangesloten op een switch, hub of => naar andere pc?

Is deze 10/100 of alleen 10 mbps? Vaak is het zo dat 10 mbps kaarten geen full-duplex ondersteunen :)

• spokje
3com kaart is aangesloten op een hub, en de kaart is 10mbps. Het is een 3com etherlink III isa, lekker oud dus :)
alleen toen ik redhat 7.2 geinstalleerd had, werkte ie prima, toen zat ie echter met het kabelmodem verbonden, ipv aan de netwerk hub.
Kan dat het probleem zijn dat ik hem dus gewoon weer aan het kabelmodem moet leggen ipv hub? :)

Riemer Reinalda: thx, wist ik niet :) zal volgende keer doen, als ik weer zo stom ben hem in een verkeerd forum te plaaten ;)

Verwijderd

spokje schreef op 22 november 2002 @ 10:46:
3com kaart is aangesloten op een hub, en de kaart is 10mbps. Het is een 3com etherlink III isa, lekker oud dus :)
alleen toen ik redhat 7.2 geinstalleerd had, werkte ie prima, toen zat ie echter met het kabelmodem verbonden, ipv aan de netwerk hub.
Kan dat het probleem zijn dat ik hem dus gewoon weer aan het kabelmodem moet leggen ipv hub? :)

Riemer Reinalda: thx, wist ik niet :) zal volgende keer doen, als ik weer zo stom ben hem in een verkeerd forum te plaaten ;)
huh :?
het is je router en een van de kaarten zit aan het interne netwerk, die werkt ook gewoon. De andere kaart zit aan een hub; waarom? het lijkt me logisch dat je die aan je kabelmodem doet ja en hem instelt op 10Mbit Half Duplex...

• spokje
Nah, 't zit zo.
Er zitten 2 netwerkkaarten in
1 pci
1 isa
de isa is de 3com die ik op de vroegere installatie op de kabelmodem aangesloten had. (nu hangt ie nog aan het intern netwerk, de hub dus)
sinds ik redhat 8.0 geinstalleerd heb krijg ik de melding dat ie half-duplex is, en misschien dat de boel daarom niet werkt, maar ok. Nu zal ik dus straks ff proberen de 3com aan internet modem te hangen (ipv intern netwerk) , en de pci kaart voor intern netwerk te gebruiken. Kijken of het dan wel gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door spokje op 22-11-2002 12:48 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Een hub is sowieso half duplex :o

Een switch is wel full duplex. Dit mag echter niet verklaren dat je geen netwerk hebt. Gebruik je statische of dynamische ip's? Indien dynamisch, probeer eens een statisch adres op te geven:

code:
1
ifconfig eth1 192.168.0.1

Probeer dan nog eens te pingen, en vervolgens samba. Wel moet je op de windows PC's netbios over tcp/ip inschakelen. Kijk daar dus ook eens naar :)

edit:

fout van mij, dacht dat je met samba bezig was :o

Ik heb het op de volgende manier:

server:
Gentoo Linux 1.4
1x pci tulip kaart (10 mbps) gaat naar @home (dynamisch ip)
1x 3Com 10/100 kaart => LAN (Switch) (statisch ip 192.168.0.1)

Deze server draait samba, dhcpd en Network Time Protocol (NTP)

Workstations:
Windows XP SP1/Gentoo Linux 1.4
Variërend van Realtek tot 3Com kaarten 10/100 mbps. Deze krijgen allemaal een dynamisch ip van de dhcp-server hierboven :)

Conclusie, afhankelijk van je pci kaart (merk/type) gebruik je de 3Com 10 mbps voor het internet. Het internet werkt toch niet sneller als 10 mbps. Als de andere kaart bijvoorbeeld een realtek 10/100 kaart is, zou ik die toch gebruiken voor je interne netwerk ;)

Ik ga er van uit dat je problemen hebt met een server/router. Als je RedHat als workstation wil gebruiken, moet je dat maar even zeggen. Dat kan ik uit je post niet helemaal opmaken namelijk :o

[ Voor 59% gewijzigd door LollieStick op 22-11-2002 19:46 . Reden: extra verhaaltje om de topicstarter wat leesvoer te geven ;) ]

Pagina: 1