Toon posts:

Buitenlucht koeling setup, wat tips ideeen graag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plan is als volgt; mijn case staat in een muurkast, die schuin onder de aflopende dak staat, dus daarboven die kast zitten aflopende dakpannen etc.

Hierdoor kan ik erg makkelijk een klein gat te boren, om zo de buitenlucht naar me case te leiden.

Het gat kan niet veel groter zijn dan 1 tot 1.5 cm diameter omdat ik het onder mijn raam doe en dat staat niet echt netjes. Geeft dat problemen zo een klein gat? ...en dan een wat dikkere buis zeg ca 4 CM diamter er aan te verbinden, die richting binnenkant van me case gaat. Aan het einde van die buis zet ik een vrij sterke fan zeg zo'n 60 cfm ofzo, of kan je dat beter dichtbij het gat doen zodat ie al die lucht weg duwt?

Heb het nog niet helemaal uitgewerkt, maar het lijkt me een simpel plan, en de boormachine ligt al klaar.

Iemand nog ideetjes voor filters, om zo condens tegen te gaan?
Of heeft iemand hier ervaring mee zelfs?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Inderdaad moet je erg oppassen met de hoge luchtvochtigheidsgraad in ons kikkerlandje.

Ik zou voor een 8x8 cm gat gaan met een fingerguard zodat je er een normale 8x8 fan in kan zetten alhoewel dat denk ik aan de kleine kant is :?

Verwijderd

Is het geen beter idee om de lucht uit je kast naar buiten te blazen? Ik weet dat het hier niet de subtropen zijn, maar zeker in de zomer lijkt het me niet zo'n denderend plan om insecten en hitte naar binnen te trekken. Maar goed.

Waar je eens zou kunnen kijken is bijvoorbeeld in de growshop ofzo, daar haal ik zelf ook de lucht filters van om m'n kast stofvrij te houden. En die hebben ook goede stille aanjagers en als het een beetje meezit ook nog wel een schoorsteen zodat je de regen buiten kunt houden (ook zinnig in dit land).

En als het even kan zou ik dan de warme lucht ook weer naar buiten blazen, aangezien de gemiddelde PC van tegenwoordig al gauw 150W verstookt en geloof me die hitte wil je zeker in de zomer niet binnen hebben.

Verwijderd

hou in de gaten dat als het erg koud wordt dat je kans op condensvorming kan krijgen zeker als je computer uit staat

• keefman
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan je niet een soort warmtewisselaar maken? Een radiator buiten en een voor een acht cm fan die je kast in blaast. Pompje ertussen en klaar!

Verwijderd

als je dat doet heeft het totaal geen nut de lucht eerst opwarmen en dan de kast in 8)7

• keefman
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
uh.. het idee is dus dat het nu koud is buiten, dus je blaast lucht over een koude radiator...
Maar het effect zal inderdaad pas leuk zijn als het buiten vriest.

Verwijderd

Topicstarter
Ok zal dit is gaan uitwerken als ik me volgende salaris gestort wordt, dan zal ik wel ff wat pics maken van me setup, mocht het allemaal geschieden.

Die growshop is idd een goed idee, daar neem ik ff een kijkje binnekort.

Verwijderd

je hebt een luchtdroger nodig daarvoor!

$$$$

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

lijkt mij dat je alleen last van condens zal hebben als de buitentemp hoger is dan de temp van je comp kast en dat lijkt me nou onmogelijk :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik niet ergens in de buis, vooraan ofzo een soort dik sponzig vochtabsorberend materiaal plaatsen, die het overgrote deel aan vocht opneemt, en dan messchien in een reservoir opvangt ofzo.

Uiteraard gaat er een dun gaasje voor anders komen er muggen tussen me delta dan, wat ik in principe die ruk muggen wel gun, maar wordt wel een rommeltje :P

damn muggen zijn lijers

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

ik zou voor een warmte wisselaar idee gaan.
Je voert dan gwoon de lucht door een buis en tegen die buis zet je nog een buis.
door deze tweede buis blaas je (koude) buitenlucht.
De warme case-lucht staat vervolgens zijn warmte af aan de koude buitenlucht en holadie-ee, men hebbe een warmtewisselaar :)

code:
1
2
3
4
5
---------------------------
<-----buitenlucht           buis 1
case-lucht------->          buis 2

[ Voor 23% gewijzigd door Jack op 22-11-2002 14:38 ]

[Specs]

Verwijderd

Trouwens over condens gesproken, toen m'n ouders een nieuwe HR ketel kochten was die coaxiaal pijp langer dan een x afstand en moest daar een condens cq vocht afvoer aan. Die dingen zijn dus net zoals coaxiaal pijp (pre-fab warmte wisselaar) gewoon bij de kachelboer te koop.

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en een waterkoeling met de radiator + fan buiten?
is stil kleine gaten mogenlijk en veel effctiever

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26

Epsilon

Siris schreef op 22 November 2002 @ 14:36:
ik zou voor een warmte wisselaar idee gaan.
Je voert dan gwoon de lucht door een buis en tegen die buis zet je nog een buis.
door deze tweede buis blaas je (koude) buitenlucht.
De warme case-lucht staat vervolgens zijn warmte af aan de koude buitenlucht en holadie-ee, men hebbe een warmtewisselaar :)

code:
1
2
3
4
5
<-----buitenlucht           buis 1
case-lucht------->          buis 2
Warmte wisselaar=peltier
die verpompt warmte

dit doet niet meer dan een radiator

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Epsilon schreef op 23 November 2002 @ 23:17:
[...]

Warmte wisselaar=peltier
die verpompt warmte

dit doet niet meer dan een radiator
Weet ik maar ik heb de naam warmte wisselaar ook niet bedacht... :)

[Specs]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Huh, had je vorige topic Buitenlucht koeling; niet genoeg tips opgeleverd?

Ik wilde net daar heen verwijzen en toen zag ik dat je de zelfde starter bent.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
nah blijkbaar niet :P
Pagina: 1