HP laserjet IIIP en Gentoo

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Vandaag een gratis goed werkende (getest) hp laserjet IIIp gekregen, die ik dus onder gentoo wilde instaleren, maar in eerste instantie kom ik van een koude kermis thuis want hij funtioneerd niet ;( (onder win98 geen problemen)

Ik heb de kernel gecompuleerd met paralelondersteuning en in de bios de lpt op epp/epp 1.7 staan (volgens iemand op irc moest dat)
Ook heb ik de volgende zaken geinstaleerd.

- cups
- gnome-print
- libgnomeprint
- gimp-print
- gimp-print-cups

Als ik vervolgens de printer aanzet en " tail /var/log/messages" uitvoer staat er ook nergens iets van dat er een printer op lp0 is aangesloten en dus kan ik hem ook niet bereiken via cat oid.

De printer is gewoon met een normale paralelkabel aangesloten (niet bidirectioneel) en op windows was dat ook niet nodig, maar omdat ik inweze alleen linux draai zou ik hem daar graag op willen draaien iemand een idee :?

Verwijderd

Doe es 'dmesg | grep lp' ? Dan moet je iig een melding zien als 'lp0: using parport0 (polling).' Dat polling kan wisselen overigens. Zie je dat niet, dan heb je niet alle modules geladen of niet alle opties in je kernel aangezet die nodig zijn.

Je hebt parport.o en lp.o nodig. Of die heb je meegebakken met je kernel, dat kan ook. Eventueel nog meer leuke opties die je printer kunnen ondersteunen (andere transfermodes / informatie / identificatie)

Overigens, kijk es op http://www.linuxprinting.org/. Je hebt vrij zeker nog een 'filter' nodig die postscript omzet in Hewlett Packard-taal zodat je printer weet wat ie moet doen.

Daar zijn magicfilter of apsfilter voor in het leven geroepen. Maar meer daarover op bovengenoemde URL

Verwijderd

Zorg ook dat je ghostscript emerged ná cups! Als je cups gebruikt heb je apsfilter of magicfilter niet echt nodig. Hoewel ik altijd maar dan ook altijd ruzie heb met cups, en een fervent apsfilter+LPRNG aanhanger ben.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
als ik dmesg | grep lp doe is dit de output:

On node 0 totalpages: 131056

zal wel niet goed zijn he ?

btw ghostscript heb ik al geinstaleerd staan ;)

Ik zal ook de url ff doornemen (alleen nog maar de gentoo way geprobeerd)

trouwens onder welke kopje in de kernel config kan ik dat parport.o en lp.o vinden :?

[ Voor 56% gewijzigd door Slaiter op 21-11-2002 23:37 ]

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
http://www.gentoo.org/doc/en/printing-howto.xml

De gentoo printing howto hopelijk heb je hier wat aan :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 12:04

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

parport staat onder <=Parallel Port Support=> als het goed is en lp vind je bij <= character devices => en dan <> Parallel Printer Support

edit:

O, en bij mij was het dus zo dat alles wel aanwezig was; maar dat gs (ghostscript nog een lib miste ( Slackware ) dit heeft me heel wat zoekwerk gekost ... Maar ik denk dat gentoo met een emerge daar wel rekening mee houd

[ Voor 52% gewijzigd door imdos op 22-11-2002 00:21 . Reden: blaat ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Oke alles ingesteld en een textje gemaakt om de boel te testen, maar als ik "cat testje.txt > /dev/lp0" gebeurt er verders niets en doet de printer natuurlijk ook niets.

De output van dmesg | grep lp0 is:

code:
1
lp0: using parport0 (polling).

de output van "tail /var/log/messages" is (terwijl de printer aanstaat)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
-18055): Resolved address "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory" 
to a read-only config source at position 0
Nov  9 04:25:04 gentoo gconfd (root-18055): 
Resolved address "xml:readwrite:/root/.gconf" 
to a writable config source at position 1
Nov  9 04:25:04 gentoo gconfd (root-18055): 
Resolved address "xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.defaults" 
to a read-only config source at position 2
Nov  9 04:26:49 gentoo kernel: NVRM: not using NVAGP, AGPGART is loaded!!
Nov  9 04:27:02 gentoo kernel: Kernel logging (proc) stopped.
Nov  9 04:27:02 gentoo kernel: Kernel log daemon terminating.
Nov  9 04:27:02 gentoo exiting on signal 15

Inweze moet je zoals ik begrepen heb van een howto als je de zaken die ik geinstaleerd heb (zoals in opening aangegeven) dmv een test textje te maken deze vanuit console zo uit moeten kunnen printen, maar dat lukt dus niet.

Ik wilde daarna via foomatic-configure de printer instalere, maar ik snap de -n optie niet en weet niet wat ik daar zou moeten invullen, zodat ik ook daarmee momenteel niets kan aanvangen ;(

code:
1
 foomatic-configure -s cups -p HP-LaserJet_3P_w_PCL5 -c /dev/lp0 -n hp3pcl5 -d gimp-print

Is het comando wat ik heb ingegeven waarop ik de error melding:

code:
1
2
lpadmin: Unable to connect to server: Connection refused
Could not set up/change the queue "hp3p"!

te zien krijg en ik weet niet wat ik hiermee moet aanvangen ;(

Ik heb ook nog eens dmesg uitgevoerd en daar kwamen de volgende (relevante na ik aanneem) zaken naar voren.

code:
1
2
3
parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP(,...)]
lp0: using parport0 (polling).
spurious 8259A interrupt: IRQ7.

ik heb geen idee wat ik nu nog zou kunnen doen om de printer onder linux te laten draaien, maar ben in de wetenschap dat de printer gewoon funtioneert (zoals ik de eerste posting al aangaf)

Wie kan mij de verlosing geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Slaiter op 23-11-2002 01:09 ]

Verwijderd

je krijgt een "Connection refused", heb je de cupsd server wel draaien?

ook vreemd dat de 'cat tekstje.txt > /dev/lp0 ' niet lukt. Bestaat /dev/lp0 wel en is het wel een character device? Draait de Gentoo devfsd? Zitten er wel cariage returns in het tekstbestandje?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ja Gentoo draait devfsd en /dev/lp0 bestaat (hoe kan ik checken of het een character device is :? )
in het text bestande heb ik dit opgenomen:

"Printer test"

incl. quotes.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Na lang zoeken en proberen in elk geval cups draaiende en de printer lijkt ook de opdrachten aan te nemen, maar afdrukken wil nog niet lukken.

Nu kan dit komen door de fontset die ik gebruik, maar omdat er een stuk of wat mogelijkheden zijn vanuit deze printer weet ik niet welke ik het beste kan pakken een aantal voorbeelden zijn:

iso fonts
ps math
ps text
ecma-94
roman-8
math-8
pi font
desktop
windows
win publ

en nog wat anderen.

Uit geen enkele howto kan ik opmaken of dat er iets mee te maken kan hebben en dus hoop ik ergens dat er iemand hier bekend is met deze printer en me dit kan uitleggen.

Ik heb al geprobeerd om te kijken of er iets in de error-log van cups staat, maar volgens cups is de print opdracht netjes uitgevoerd.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
De laatste loodje, maar immer nog niet echt kunnen printen.

Ik heb een test textje gemaakt in openoffice en deze laten printen met de HP ik krijg dan het volgende resultaat (sorry dat dit de layout verpest, maar ik neem het exact over zoals het uit de printer komt)
code:
1
2
3
4
5
%!PS-Adobe-3.0
              %%BoundingBox: 0 0 595 842
                                        %%Creator: OpenOffice.org 1.0.1
                                                                       %%For: Slaiter
                                                                                     %%Creation

Hierna komt er nog een blanco vel uit de printer en dat is alles ;(

De log-files

error-log:
code:
1
2
3
4
 [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/admin.cgi" (pid=3416)
I [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] Saving printers.conf...
I [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] Printer 'HP_Laserjet' now accepting jobs ('Slaiter').
I [23/Nov/2002:23:01:36 +0000] Started "/usr/lib/cups/cgi-bin/printers.cgi" (pid=3417)

access-log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
localhost - Slaiter [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] "GET /admin/?op=accept-jobs&printer_name=HP_Laserjet HTTP/1.1" 200 0
localhost - - [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] "POST /admin/ HTTP/1.1" 401 0
localhost - Slaiter [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] "POST /admin/ HTTP/1.1" 200 129
localhost - Slaiter [23/Nov/2002:23:01:33 +0000] "GET /admin/?op=accept-jobs&printer_name=HP_Laserjet HTTP/1.1" 200 1553
localhost - - [23/Nov/2002:23:01:36 +0000] "GET /printers HTTP/1.1" 200 0
localhost - - [23/Nov/2002:23:01:36 +0000] "POST / HTTP/1.1" 200 77
localhost - - [23/Nov/2002:23:01:36 +0000] "POST / HTTP/1.1" 200 77
localhost - - [23/Nov/2002:23:01:36 +0000] "GET /printers HTTP/1.1" 200 3318

Ik heb geen idee wat ik nu nog kan proberen en zit met mijn handen in het haar.
De reden dat ik niet opgeeft is dat ik weet dat de printer goed functioneerd en een laserprinter (als is het een oudje met maar 1mb ram) erg handig is voor mooie text afdrukken en nog goedkoop is ook (alla gratis)

Verwijderd

Dit is PostScript. OpenOffice print naar PostScript en CUPS moet er dan voor zorgen dat dat dmz GhostScript wordt omgezet naar de juiste opdrachten voor je printer. Dat is hier dus niet goed gebeurt. Probeer via http://localhost:631/ een printer toe te voegen en kies dan de juiste printernaam. Zorg er ook voor dat ghostscript is ge(r)emerged ná cups!

re: /dev/lp0
code:
1
2
3
4
5
wilbert@obelix wilbert $ ls -l /dev/lp0
lr-xr-xr-x    1 root     root           10 2002-11-24 07:01 /dev/lp0 -> printers/0
wilbert@obelix wilbert $ ls -l /dev/printers/0
crw-rw-rw-    1 root     root       6,   0 1970-01-01 01:00 /dev/printers/0
wilbert@obelix wilbert $
de 'c' helemaal aan het begin laat zien dat het een char device is. Als dat er op 1 of andere manier niet klopt dan maakt jouw 'cat' opdracht gewoon een tekstbestandje aan in /dev/ met de naam lp0 en dat willen we niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 07:32 ]

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
De hp3p is weggehaald en met foomatic-configure heb ik een printer toegevoegd genaamd HP_Laserjet.

In /etc/cups/ppd staat dus ook HP_Laserjet.ppd
Deze heb ik dmv localhost:631 toegevoegd aan mijn printers an bij naam heb ik ingevuld HP_Laserjet, device /dev/lp0 en discription Laserprinter.
Ghostscript was al geemerged op de pc (ook maar een remerge gedaan) versie 7.05 welteverstaan.

Als ik nu een printopdracht geeft krijg ik exact het zelfde als hiervoor.

de lp0 device is gewoon een character dev.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Hij werkt al :)

Verwijderd

mooi, eindelijk! Wat was nou de fix?

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Zoals ik al wat eerder aangaf kon ik uit verschillende tekensets kiezen, daarmee ben ik wat gaan rommelen en ineens werkte hij toen ik voor 'ps math' koos.

* Slaiter gaat nu opzoek naar geheugen uitbreidng voor het apparaat
Pagina: 1