Welke fan ter vervanging van fan in voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:42

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
De search werkt niet (terwijl ik hier vanochtend toch nog wat topics over gevonden had).

M'n fan in m'n voeding maakt teveel lawaai (AOpen H600A case met 300 Watt voeding).
Eerst wilde ik een andere voeding kopen, maar nu las ik dat je redelijk easy je fan van je voeding kan vervangen door een andere.

Hoe monteer je zo'n andere fan? Gewoon voeding openschroeven, fan d'r uit, andere fan d'r in en aansluiten maar weer. Of moet je ook nog solderen?

Welke fan is hier het meest geschikst voor? Ik zit zelf aan een Enermax UC-8FAB of een Papst 8412 NGL te denken. Passen deze uberhaupt ?

Ga morgen naar de HCC, dus vandaar dat ik niet kan wachten totdat de search weer wel lekker werkt.

XBL: theArthurrrr

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:29

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

ik zou die papst nemen, gewoon de draden van de huidige fan doorknippen en die van de papst daaraan solderen/kroonsteen gebruiken.

[specs]

Verwijderd

Papst 8412 N/2Gl

Ik hoor ze echt niet :)

Verwijderd

Luchtverplaatsing van een fan, staat in liniaar verband met de hoeveelheid herrie. Maar minder luchtverplaatsing kan meestal wel omdat je fan gemaakt is om tot 50 graden omgeving te werken (schatting) en dat zal die toch nooit meemaken, maar de fan is er wel op gemaakt.

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:42

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Mooi,

'K ga morgen maar eens kijken of ze er een beetje cheap liggen

XBL: theArthurrrr

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 22:00:
Luchtverplaatsing van een fan, staat in liniaar verband met de hoeveelheid herrie.
...
Uitzondering hierop zijn natuurlijk de fans met speciale lagers (zoals sommige PAPST fan's :) ) Ga er echter maar vanuit dat de meeste Ball bearing zijn.

"It certainly appears so..."

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Ook een leuke tip : zet je fan op 7V (of zelfs 5V als dat werkt). Wel je temp in de gaten houden, maar dit scheelt enorm veel geluid.

Als je temp er goed onder blijft heb je voor eigenlijk niets een stillere voeding :Y)

Oh ja, hoe maak je 7V : + van de fan aan de 12V van een molex, - aan de 5V (voor het geval je dat nog niet wist :P)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Snipisnap schreef op 22 November 2002 @ 00:10:
[...]

Uitzondering hierop zijn natuurlijk de fans met speciale lagers (zoals sommige PAPST fan's :) ) Ga er echter maar vanuit dat de meeste Ball bearing zijn.
Nee, niet mee eens, wel ben ik het er mee eens dat de lager ook geluid maakt, een sleevebearing lager is stiller dan een ballbearing maar gaat minder lang mee.

Verwijderd

Vette coolermaster Neon Fans

dit zijn leuke fannetje voor in je voeding, en nieteens zo luidruchtig

• Gertjan
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Ik zit ook met dat probleem, wordt knettergek van de fan van m'n voeding, ook een 300 Watt in een AOpen HQ08. Heb ook wat om me heen gekeken naar een stille fan en zag ook de Papst 8412 NGL liggen bij http://shop.freezinghardware.nl. Ik heb mailtje gestuurd met de vraag of die sterk genoeg is voor een voeding en kreeg dit terug:

Voor een voeding is deze koeler is te zwak. Een Papst 8412N/2GML is wel
sterk genoeg voor plaatsing in een voeding. Deze produceert 19 dBA en is
dus ook nauwelijks tot niet hoorbaar.

------------------

Die andere kan natuurlijk ook wel, 19 dBa is niet veel. Maar hoe weet je nu hoeveel luchtverplaatsing een fan moet hebben om een 300 Watt voeding koel te houden? Die niet-geschikte Papst doet 33 m³/h en die wel-geschikte doet 45 m³/h.

Verwijderd

Nee niets kopen. Bedenk wel dat je tussen de 35 a 40 piek uit gaat geven wat ook gewoon voor nop kan. Eerst 7 volt proberen daarna kun je altijd nog fan's kopen.

Verder geen fout woord over Papst natuurlijk :-)

Ik sluit me dus aan bij N3rd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 19:29 ]

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 13:56
Ik heb zelf een Papst 8412NGML in precies zo'n AOpen 300W voeding en dat bevalt me prima.
Mijn ouwe fan liep een beetje aan.
Het is het makkelijkst en goedkoopst om je fan op 7V te laten lopen, dus dat zou ik eerst proberen als ik jou was.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Enermax fan... En in principe maakt het niet uit welke fan, elke 80cm fan is wel geschikt. Voor die voeding kan het echt niks bouten of die nou 5 CFM meer of minder heeft... Gewoon openschroeven je voeding, oude eruit, nieuwe erin.
Ging bij mijn strd Aopen 300Watt ook perfect. :)

Use the Search Luke...

• Gertjan
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Gonarch schreef op 04 December 2002 @ 21:06:
Het is het makkelijkst en goedkoopst om je fan op 7V te laten lopen, dus dat zou ik eerst proberen als ik jou was.
Tja, en stel dat de fan niet sterk genoeg is op 7V om die voeding te koelen ... Dan zit je meteen vast aan een nieuwe voeding omdat hij meteen doorbrandt.

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 22:03

Freehumor

koekwous

Kan je niet een temperatuur geregelde fan erin plaatsen? Artic Fan TC1?

• Mentalist
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Ali_Illegali schreef op 08 december 2002 @ 15:25:
[...]

Tja, en stel dat de fan niet sterk genoeg is op 7V om die voeding te koelen ... Dan zit je meteen vast aan een nieuwe voeding omdat hij meteen doorbrandt.
Hij fikt echt niet meteen door. Gewoon op 7V zetten en temp in de gaten houden. Als het te warm is zet je 'm weer op 12V...

En een stillere fan geeft normaal ook gewoon minder airflow, vaak hetzelfde effect als je huidige fan van 12V naar 7V, alleen draait ie dan op 12V...

Als je 'm 10 uur laat draaien en hij is niet genoeg gekoelt op 7V, DAN fikt ie door ja.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1