Toon posts:

Nieuwe ATI linux drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
het gaat om 2D/3D drivers voor Linux/XFree86 (x86). deze ondersteunen s3tc (en dus ut2k3!) en xvideo.

ervaringen?
ik zou toch zeggen dat ati kaarten nu een serieus alternatief zijn voor nvidia onder linux
MARKHAM, Ontario – ATI Technologies Inc (TSX:ATY, NASDAQ:ATYT) today continued its commitment to deliver the industry’s most advanced, high-quality graphics with the release of its Unified Linux Driver Version 2.4.3. The new unified driver allows commercial and consumer end-users to reap the performance benefits from stable Linux-based systems, creating a richer graphics experience.

Working closely with key industry partners, ATI continues to arm the open-source community with best-of-breed tools to leverage the operating system’s stability and flexibility, making it the preferred platform for an ever-growing number of designers, engineers and gaming enthusiasts.

"ATI is advancing the on-screen graphics experience for Linux users with today’s new Unified Linux Driver 2.4.2," said Michael Robertson, Chief Executive Officer Lindows.com, Inc. "By releasing their Linux driver, ATI is delivering superior graphics performance to all market segments acknowledging that Linux is rapidly becoming a real and viable choice of the desktop."

"ATI continues to demonstrate its leadership in the accelerated graphics industry with the release of today’s unified Linux driver," said Rick Bergman, Vice-President of Marketing and General Manager, Desktop, ATI Technologies Inc. "ATI’s industry-leading graphics products, including those based on the revolutionary VPU (visual processing unit), have ongoing, stable and strong software support for all market segments."

The new unified driver provides robust OpenGL® 2.0 support for many of ATI’s award-winning graphics boards including:

* RADEON™ 8500,
* RADEON™ 8500LE,
* ALL-IN-WONDER® RADEON™ 8500DV,
* RADEON™ 9000 PRO,
* RADEON™ 9500 PRO,
* RADEON™ 9700 PRO,
* ALL-IN-WONDER® 9700 PRO and
* FIRE GL™ family of workstation products.

ATI's Unified Linux Driver 2.4.3 is available for free download at http://www.ati.com.
http://mirror.ati.com/companyinfo/press/2002/4574.html

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2002 20:41 ]

Verwijderd

goede zet van ati

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 19:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Die licentie is alleen niet wat ik graag zou zien...heb hem net gelezen, maar het is weer eens verboden om te decompileren, de drivers verder te distribueren (geen mirrors opzetten) en nog wat van die dingen :7...
You may not [...] electronically transmit the software from one computer to another or over a network or otherwise transfer the software except as permitted by this license.
* odysseus wil goede open-source drivers voor kaarten van nVidia en ATi...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Tsja, maar het is beter dan niets.

Ik vraag me af hoeveel dit te maken heeft met de berichten niet lang geleden dat Hollywood (SFX engineers) massaal aan het linuxen zijn met moviegimp enzo (lees het artikel op desktoplinux.com)...

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 10:19

The_DoubleU

Tweaker in München

YES YES YES YES.

Eindelijk Tuxracer spelen met mijn gloednieuwe ATI9700 pro :P
Hier zit ik dus al een paar maaden op te wachten.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30

deadinspace

The what goes where now?

non-free :{

ATi is dus nog steeds geen optie voor mij. Jammer.

Verwijderd

idd geen prettige rechten....en vooral rpm's....maar beter iets dan niets....

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 10:52
Hmm vraag me af hoe de performance in UT2003 is in vergelijking tot XP.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 23:04:
maar beter iets dan niets....

True, maar ik ga dan geen ATi kaart kopen. Als je er al een hebt, of je hecht niet zo sterk aan Free software principes, dan zijn deze drivers natuurlijk mooi.

Hmm, ik lees trouwens wel dat ATi naast deze -closedsource- drivers ook specs released... Is dat niet waar, is dat alleen onder NDA, of gebeurt er gewoon onwijs weinig mee, of wat precies?

Als er fatsoenlijke open source drivers waren voor de ATi kaarten, dan zou een ATi kaart voor mij een overweging zijn bij een upgrade.
paragon schreef op 21 november 2002 @ 23:48:
Hmm vraag me af hoe de performance in UT2003 is in vergelijking tot XP.

Houdt er rekening mee dat (afaik) nog jonge drivers zijn, en dat de performance dus nog kan verbeteren. De nVidia drivers zijn ook redelijk sterk verbeterd sinds de eerste release.

Verwijderd

odysseus schreef op 21 november 2002 @ 21:06:
* odysseus wil goede open-source drivers voor kaarten van nVidia en ATi...
Ik wil, ik wil.... miljonair!

Beter dan niks. ;).

Verwijderd

Ik ga Unreal Tournament 2003 NIET kopen als ik er geen code bij krijg!

(bovenstaande reactie is net zulke onzin als voorgaande reacties over het open sourcen van deze drivers, die waarschijnlijk van hogere kwaliteit zullen zijn en betere support hebben)

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Als ik de faq van ATI mag geloven geven ze wel specificaties vrij...
ATI actively assists qualified 3rd party Linux developers writing software for the majority of ATI products by providing them with development kits and information.
maar wat/wie verstaan ze onder "qualified" :?

Heb ook ergens gelezen dat er pas accelerated radeon 9700 ondersteuning zit in Xfree86 4.3..

Eeuwige n00b

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Als ze nu nog zouden werken ook, dan zou ik best tevreden zijn :(. Hij geeft twee devices op de bus, op PCI-ID 1:5:0 en op 1:5:1. En wat ik ook probeer, hij blijft zaniken over die andere PCI-ID (no device entry for device on bus-id 1:5:1).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Opnieuw gedownload, andere bestandsnaam deze keer. En nu werken ze wel :?. Maar goed, ze werken :). 2D reageert lekker snel, DDC werkt goed (met de VESA-driver niet, @60hz, dus dat is een pluspunt). Nu nog even de 3D performance checken.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Ik wil,Ik wil,Ik wil, ze ook voor FreeBSD !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Leon schreef op 22 november 2002 @ 02:48:
maar wat/wie verstaan ze onder "qualified" :?
Speciaal geselecteerde mensen die een NDA moeten tekenen :?
Heb ook ergens gelezen dat er pas accelerated radeon 9700 ondersteuning zit in Xfree86 4.3..
Ach, XFree86 4.3.0 komt al in Januari..

---

Het valt me trouwens op dat deze drivers een implementatie hebben van OpenGL 2.0 (!) (zoals in de tekst wordt gezegd)
Als dit echt zo is dan zou ATi de eerste wezen met OGL 2.0 drivers.. en dan nog wel voor Linux :)

Verwijderd

Leon schreef op 22 november 2002 @ 02:48:
Als ik de faq van ATI mag geloven geven ze wel specificaties vrij...
Ja, dat doet nvidia ook. Net genoeg om een 2D driver a la VESA van te schrijven. :X.

3D e.d. komt daar niet van. ;(.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Ik zie niet dat FreeBSD 5.0-DP2 er is en dat 5.0 over een maand verwacht word (al een jaar uitgelopen :P )

daar zou DRI bij in zitten !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 08:12:
(...)

Het valt me trouwens op dat deze drivers een implementatie hebben van OpenGL 2.0 (!) (zoals in de tekst wordt gezegd)
Als dit echt zo is dan zou ATi de eerste wezen met OGL 2.0 drivers.. en dan nog wel voor Linux :)
Niet dus, de OpenGL 2.0 specs zijn nog niet eens klaar, laat staan dat ze er een driver voor schrijven. Van dri-users:
| Quote from the webpage (URL above):
|
| "The new unified driver provides robust OpenGL® 2.0 support for many of ATIs
| award-winning graphics boards including:"
|
|
| Does these drivers _really_ have OGL 2.0 support?

ATI says it's a typo, and apologizes. They intended to write "OpenGL 1.4".

Allen

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

The_Surfer, ze hebben nu op ATi.com de quote aangepast dus het ziet er idd naar uit dat het een typo is geweest..

En ik weet dat de GL2 specs nog niet klaar zijn, maar het zou best mogelijk wezen aangezien 3D Labs (ontwerpers van GL2) ook een (proef)implementatie in elkaar heeft gezet.

Verwijderd

Tja, ik ga toch weer een nVidia kaart kopen. Sowieso zijn die ATi drivers _niet_ compatible met alles dat ook maar een ATi chip heeft, zoals bij nVidia, maar werken AFAIK alleen met bijv. 'echte' RadeOn 8500's die op 275/275 lopen. De 8500 (250/250) van een vriend van me werd niet ondersteund.
Daarom kies ik ook deze keer weer voor nVidia, omdat zij iig betere drivers maken voor meer platforms. ATi levert zelfs alleen RPM |:(

Verwijderd

Alleen maar RPM ?? volgens mij werkt dat niet onder bijvoorbeeld Gentoo of Slackware... of wel soms...

ik heb namelijk een Radeon 8500.. maar ik krijg dat ding niet echt lekker aan de praat onder Slack

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:16

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 09:53:
Tja, ik ga toch weer een nVidia kaart kopen. Sowieso zijn die ATi drivers _niet_ compatible met alles dat ook maar een ATi chip heeft, zoals bij nVidia, maar werken AFAIK alleen met bijv. 'echte' RadeOn 8500's die op 275/275 lopen. De 8500 (250/250) van een vriend van me werd niet ondersteund.
Daarom kies ik ook deze keer weer voor nVidia, omdat zij iig betere drivers maken voor meer platforms. ATi levert zelfs alleen RPM |:(
Bull, ik heb een ATi Radeon 8500 LE en die wordt perfect ondersteund door de unified driver, dus je vriend doet echt iets fout met installeren.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Zijn er eigenlijk graphische chipbakkers die wel een goede opensource driver ondersteuen? nVidian niet, Ati niet, SiS niet..... S3 bestaat niet meer. Matrox?

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Hoe werken de drivers bij jullie trouwens? UT2003-demo draait, maar de FPS valt vies tegen (als in, valt terug naar 17fps @ 800x600). Zo te zien worden er zaken niet ondersteund, of heeft UT2003-demo nog een patch nodig om het goed aan te sturen. Ik krijg ook een aantal entries in het log waar hij geen function heeft voor een bepaalde aansturing. Ik heb dus een Radeon 9700 Pro, en die vage (nietszeggende lijkt het af en toe wel :/) glxgears geeft 5000 fps. Tuxracer draait, maar geeft fps: inf. Da's niet handig, dan weet ik nog niks.

Verwijderd

Dit is zeker mooi meegenomen!

Verwijderd

Sir Isaac schreef op 22 November 2002 @ 12:17:
Zijn er eigenlijk graphische chipbakkers die wel een goede opensource driver ondersteuen? nVidian niet, Ati niet, SiS niet..... S3 bestaat niet meer. Matrox?
Hmm, volgens mij is ATI juist heel behulpzaam geweest voor het DRI-project Die drivers zijn tenminste wel te gebruiken voor Radeon8500 kaarten die niet "build by ATI" zijn.
En ik ben heel erg tevreden, draai lekker DeusEx op 1280x1024 via Winex met DRI.
Moet je trouwens wel XFree86 4.2.x hebben, de r200-20021022 binary downloaden en de daarbijbehorende libxaa.a).

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 14:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 09:57:
Alleen maar RPM ?? volgens mij werkt dat niet onder bijvoorbeeld Gentoo of Slackware... of wel soms...

ik heb namelijk een Radeon 8500.. maar ik krijg dat ding niet echt lekker aan de praat onder Slack
"rpm -i --nodeps " onder slackware. Alleen moet je wel een echte "build by ATI" hebben (en mijn Radeon 8500 kaart is van GigaByte).

Verwijderd

Topicstarter
ut2003-demo on my geforce3-ti200:
Botmatch
MinDetail: 45.5
MaxDetail: 36.7
Average : 40.8
FlyBy
MinDetail: 64.3
MaxDetail: 56.8
Average : 60.5

ut2003-demo on my radeon 8500LE:
Botmatch
MinDetail: 22.5
MaxDetail: 23.8
Average : 23.1
FlyBy
MinDetail: 45.8
MaxDetail: 42.9
Average : 44.3
http://www.linuxgames.com/news/feedback.php?identiferID=6014
nog niet super dus (het is wel de demo he? ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar de volledige versie werkt bij mij een stukje vloeiender met mijn gf2)

offtopic:
en nou ik het toch over ut2003 onder linux heb, op linuxgames las ik dit:
"Friedmud sent word of this news item on Virtual Zone Hardware saying that a demonstration of the 64-bit version of UT2003 on AMD's 64-bit Hammer CPU was running on Linux. To quote the brief news item:
AMD has demonstrated the power of their Athlon 64 using the GeForce FX graphics card by running the Unreal Tournament 2003 64-bit Edition on the 64-bit Linux OS. As Friedmud points out, this means that a 64-bit port of UT2003 exists running on Linux, that GeForce FX drivers also exist for Linux, and that all of these parts are running well enough for a trade show demonstration. The news item doesn't say which distribution was used in the demo, but I believe that at least two main players are known to be working on 64-bit distributions. While it isn't clear whether this port will be made available to the public, it is at least some very promising news."
deadinspace schreef op 21 november 2002 @ 22:29:
non-free :{

ATi is dus nog steeds geen optie voor mij. Jammer.
wat wel dan? het ziet er niet uit dat nvidia of ati z'n drivers gaan open sourcen :/

kyro misschien? een opensource driver kan goed voor de verkoop werken. misschien dat emailen helpt: linux@powervr.com

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 17:04 ]

• paragon
Ik heb ze ook geinstalleerd, maar moet je dat frglconfig uitvoeren want elke keer als ik dat gedaan heb wil of xserver neit meer starten of m'n muis doet het niet mee. Alleen maar problemen dus:(

Verwijderd

Sir Isaac schreef op 22 november 2002 @ 12:17:
Op de AGP en swapbuffer bugs na zijn de NVIDIA drivers beter dan iedere andere open source driver.. (voor videokaarten)

En geef me nu dan maar eens een link naar een open source driver met volledige implementatie van OpenGL 1.4 ..
(is nog niet beschikbaar van NVIDIA, maar de gelekte Linux Detonators (40.nogwat) hebben dit wel en worden waarschijnlijk in Januari gereleased)

Verwijderd

Het is ook niet mogelijk om Open GL drivers als Open Source te releasen. Net als met Texture compressie ondersteuning. Die standaarden zijn gepattenteerd.

Maar ik weet wel zeker dat Nvidia en Ati dat een mooi excus vinden om closed source drivers te maken.

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

xychix schreef op 22 november 2002 @ 08:33:
Ik zie niet dat FreeBSD 5.0-DP2 er is en dat 5.0 over een maand verwacht word (al een jaar uitgelopen :P )
daar zou DRI bij in zitten !
niet = net zeker :)
verwacht ja maar neem maar aan dat 5.0 later komt, ze hebben de gewoonte daar om net voor een release nog een paar dikke bugs te vinden die eerst gepatched en getest moeten worden of er is iets anders nog.

Beter gezegt daar _zit_ dri/drm (weet nooit wat welke nou precies is) in :9
oh en dan is deze link mischien wel leuk: http://people.freebsd.org/~anholt/dri

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 02:25:
Ik ga Unreal Tournament 2003 NIET kopen als ik er geen code bij krijg!

(bovenstaande reactie is net zulke onzin als voorgaande reacties over het open sourcen van deze drivers, die waarschijnlijk van hogere kwaliteit zullen zijn en betere support hebben)

Nee, er is nogal een groot verschil tussen drivers en een spelletje. Als het spelletje brak of fout is, waardoor het niet werkt en je kunt het niet fixen en het wordt niet gefixt door het bedrijf, dan is het enige ongemak dat je hebt dat dat spelletje niet werkt.
Als je problemen met je drivers hebt, dan brengt dat heel veel meer ongemakt met zich mee.

Ik ga mijn systeem gewoon niet afhankelijk maken van proprietary software, klaar. Dat is een lijn die ik voor mezelf getrokken heb.

Het liefst gebruik ik helemaal geen proprietary software, en dat lukt ook vrijwel 100%, op een handjevol spelletjes na.
Sir Isaac schreef op 22 november 2002 @ 12:17:

Matrox ja. Matrox levert zelf opensource drivers. Dus er zijn drivers, EN de XFree developers kunnen er zelf aan klussen.
Ik ben sowieso tevreden over mijn Matrox kaartje. Alleen jammer dat de prijs / 3D performance verhouding zo laag is.

Verwijderd

Heeft SiS uberhaupt (accelerated) Linux drivers dan?

[edit]
deadinspace, ik zei dit gister @ HCC ook al tegen odysseus, het is een mooi ideaal streven, maar is het wel realistisch? Closed-source software zie ik sowieso niet als een probleem. Het is een markt, en het heeft geen effect op je systeem. Het is dus puur politiek om closed-source software wel of niet te draaien. Uiteraard mag iedereen hierin zijn mening hebben, maar is het niet zo dat in sommig gevallen je gewoon niet kan verwachten (vanwege licenties (wineX), commerciele belangen (spellen)) dat iets opensource is?

Qua systeem-spul, ik kan me vanuit ATI of nvidia voorstellen dat zij copyrighted dingen gebruiken in hun drivers, en dat kan ook niet opensource. Het heeft effect op je systeem (niet langer 100% debugbaar), maar ik doe al ruim een half jaar kernel ontwikkeling terwijl ik altijd de binary drivers van nvidia gebruik.

Ik denk dat de meeste mensen uberhaupt het verschil tussen open- en closedsource niet merken in de praktijk (niet op hun eigen computer, that is), en dat het dus slechts een streven moet zijn, geen plicht.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2002 12:22 ]

• The Condor
  • Laatst online: 06-05 14:44
Waarom krijg ik als ik die nieuwe drivers van Ati installeer dat ik quake 3 in mesa software gl moet spelen ?????

btw ik heb een radeon 8500 64mb (275/275)

Hmmm heb het geloof ik al gevonden, wou weer te snel, zo als altijd :P

[ Voor 36% gewijzigd door The Condor op 24-11-2002 15:30 . Reden: Forgot something (oeps) :D ]

Spec`s

• paragon
Hmm, lukt maar niet om 3d goed te krijgen chromium en tuxracer lopen volgens mij op 0.1 fps. Dirver installeert normaal krijg ook gewoon dat ati control panel, maar glxinfo geeft bij drect rendering no. Wat doe ik fout?

Verwijderd

Tjah, 0.1 FPS staat gelijk aan software rendering dus ik vermoedt dat je driver niet helemaal 'normaal' is geinstalleerd ;)

• paragon
Hmmm, ja dat begrijp ik ook. Ik zie alleen niet waar er iets fout gaat, ik zla het nog wel een keer proberen.

• paragon
Ik krijg het volgende als ik installer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
rpm -i --force fglrx-glc22-4.2.0-2.4.3.i586.rpm
*** Trying to install a precompiled kernel module.
- creating symlink
- recreating module dependency list
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglr200.o
- trying a sample load of the kernel module
Warning: loading /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglrx.o will taint the kernel: non-GPL license - Proprietary. (C) 2002 - ATI Technologies, Starnberg, GERMANY
  See http://www.tux.org/lkml/#export-tainted for information about tainted modules
Module fglrx loaded, with warnings
done.
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglr200.o
 ===
ATI display drivers successfully installed
please run 'fglrxconfig' now
 ===

Er gaat dus iets niet goed, maar waarom installed ie bij anderen wel normaal en bij mij niet?

Verwijderd

De drivers werken volgens mij ook alleen met "Build by ATI hardware" en niet met Powered by ATI hardware, zoals bijv, Laptops dat vaak zijn :( Is ook bij de Windows driver het geval namelijk. Nee gelukkig heb ik geen 3D ondersteuning nodig, en kan ik prima met de huidige drivers werken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2002 07:55 . Reden: woordje vergeten :( ]

Verwijderd

paragon schreef op 25 November 2002 @ 14:22:
Er gaat dus iets niet goed, maar waarom installed ie bij anderen wel normaal en bij mij niet?
Zegt ie ook welke functies ie niet kan vinden?

Als ie dat niet doet:
code:
1
/sbin/depmod -e /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglr200.o

• paragon
@poeyerke: Mijn kaar is gewoon "build by ati", heb altijd alle windows driver kunnen installen (die werken btw nu voor alle hw)

@dikkebanaan: dat is echt alle output die ik krijg na het installen.

• paragon
Verwijderd schreef op 25 november 2002 @ 14:53:
code:
1
/sbin/depmod -e /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglr200.o
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm /fglr200.o
depmod: sys_call_table
/lib/modules/2.4.18-14/kernel/drivers/char/drm/fglr200.o:

# module id=string
# pci module vendor device subvendor subdevice class clas s_mask driver_data
# isapnp module cardvendor carddevice driver_data vendor function ...
# usb module match_flags idVendor idProduct bcdDevice_lo bcdDevice_hi bD eviceClass bDeviceSubClass bDeviceProtocol bInterfaceClass bInterfaceSubClass bI nterfaceProtocol driver_info
# module pattern
# ieee1394 module match_flags vendor_id model_id specifier_id version
# module id

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~paragonx/Screens/fireglcontrol.png

[ Voor 3% gewijzigd door paragon op 25-11-2002 20:03 ]

Verwijderd

Ah, dat is em.. jij gebruikt Red Hat 8.0 toch?

RH exporteerd sys_call_table niet in 'hun' kernel omdat dat niet veilig genoeg zou wezen..
(allernieuwste dev kernel schijnt dit ook niet te doen)

Link: (onder 'Unexporting the system call table')

• paragon
Hmm, das dan wel raar want er staat onder fixed: Support for Mandrake 9.0 and Red Hat 8.0.
Hoe los ik zoiets nou op want ik heb geen verstand van dit soort zaken. Ik wil zelf eens wat adners dan windows, maar eerst heb ik er uren over gedaan om m'n adsl aan de praat te krijgen en nu weer zo'n probleem met een driver voor een video kaart :(

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 24 November 2002 @ 12:14:
deadinspace, ik zei dit gister @ HCC ook al tegen odysseus, het is een mooi ideaal streven, maar is het wel realistisch? Closed-source software zie ik sowieso niet als een probleem. Het is een markt, en het heeft geen effect op je systeem. Het is dus puur politiek om closed-source software wel of niet te draaien. Uiteraard mag iedereen hierin zijn mening hebben, maar is het niet zo dat in sommig gevallen je gewoon niet kan verwachten (vanwege licenties (wineX), commerciele belangen (spellen)) dat iets opensource is?
Natuurlijk verwacht ik niet van alles dat het open-source is. De kans dat als ik morgen wakker wordt Windows XP en Adobe Photoshop tot Free Software zijn verklaard is 'vrij klein', om het zo maar uit te drukken. Wel vind ik dat je Free Software-alternatieven moet steunen. Dat doe ik door in alle mogelijke gevallen voor die software te kiezen boven closed-source alternatieven. In de meeste gevallen zal ik ook als er geen alternatief is de closed-source versie niet gebruiken, simpelweg omdat je daarmee een situatie creëert waarin er geen open-source variant wordt ontwikkeld. In werkelijke noodgevallen maak ik hier nog wel een uitzondering op, maar dat wordt zoveel mogelijk beperkt.
Qua systeem-spul, ik kan me vanuit ATI of nvidia voorstellen dat zij copyrighted dingen gebruiken in hun drivers, en dat kan ook niet opensource. Het heeft effect op je systeem (niet langer 100% debugbaar), maar ik doe al ruim een half jaar kernel ontwikkeling terwijl ik altijd de binary drivers van nvidia gebruik.
Deadinspace beweert ook echt niet dat jij niet aan de v4l-drivers kan sleutelen als je de nVidia-drivers gebruikt. Die dingen interacteren niet echt met elkaar, als het even kan (nu ja, hooguit via enkele standaardinterfaces). Stel dat het wel zo zou zijn, dan zou je gehinderd worden omdat je de interface naar de nVidia-driver niet kunt veranderen of verbeteren. Nu al is het niet mogelijk om extra features aan die nVidia-driver toe te voegen, waardoor je in je vrijheid beperkt wordt. Dat je daar weinig van merkt omdat je dat stuk vrijheid (nog) niet nodig hebt doet niets af aan het feit dat die inperking er wel is.
Ik denk dat de meeste mensen uberhaupt het verschil tussen open- en closedsource niet merken in de praktijk (niet op hun eigen computer, that is), en dat het dus slechts een streven moet zijn, geen plicht.

Helemaal met je eens, ik zal dan ook niemand verplichten om alleen Free Software te gebruiken. Wel is het voor mijzelf duidelijk dat de huidige situatie op de softwaremarkt niet naar mijn zin is en dat ik die dus graag anders zou zien. De manier om dat op te lossen is niet door dure software te gaan kopiëren - illegaal gedoe ben ik geen voorstander van, al heb ik daar ook nog wel wat boter op mijn hoofd - maar door die markt te veranderen. Natuurlijk kan ik dat niet in mijn eentje, maar je moet ergens beginnen en dat is dus bij mijzelf. GNU/Linux is groot geworden door de gedachte achter Free Software en ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen nu het eindelijk door lijkt te breken.

Je noemde me op de HCC al 'extreem' in mijn standpunt op dit gebied en daar heb je gelijk in. Zolang ik het alleen op mezelf betrek is dat niet erg lijkt me ;). Voor mij is het niet de bedoeling dat er geen closed-source software meer is, als mensen dat willen gebruiken dan moeten ze dat zelf weten. Mijn bedoeling is wel dat er voor alle closed-source software een open-source alternatief is. Die ontwikkeling kan ik alleen stimuleren door die alternatieven te gebruiken, eraan te ontwikkelen en te hopen dat er meer mensen besluiten om zo te werk te gaan :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

paragon schreef op 25 november 2002 @ 21:01:
Hmm, das dan wel raar want er staat onder fixed: Support for Mandrake 9.0 and Red Hat 8.0.
Hoe los ik zoiets nou op want ik heb geen verstand van dit soort zaken. Ik wil zelf eens wat adners dan windows, maar eerst heb ik er uren over gedaan om m'n adsl aan de praat te krijgen en nu weer zo'n probleem met een driver voor een video kaart :(
Aangezien ze ook al fouten hebben gemaakt met het plaatsen van die tekst (eerst zou er GL2 ondersteuning zijn, een paar uur daarna spraken ze over GL2 extensies, en nu als het goed is alleen GL 1.4) kan ik me voorstellen dat ze ook een fout kunnen hebben gemaakt met het plaatsen van het goede bestand met de driver..

Ik zou het bestand nog 1 keer downloaden en uitproberen voor de zekerheid en als dat niet lukt een mailtje naar ATi sturen.

Verwijderd

odysseus schreef op 25 November 2002 @ 22:03:
Deadinspace beweert ook echt niet dat jij niet aan de v4l-drivers kan sleutelen als je de nVidia-drivers gebruikt. Die dingen interacteren niet echt met elkaar, als het even kan (nu ja, hooguit via enkele standaardinterfaces).
Mjah, voor video overlay wel direct (via X).
Je noemde me op de HCC al 'extreem' in mijn standpunt op dit gebied en daar heb je gelijk in. Zolang ik het alleen op mezelf betrek is dat niet erg lijkt me ;). Voor mij is het niet de bedoeling dat er geen closed-source software meer is, als mensen dat willen gebruiken dan moeten ze dat zelf weten. Mijn bedoeling is wel dat er voor alle closed-source software een open-source alternatief is. Die ontwikkeling kan ik alleen stimuleren door die alternatieven te gebruiken, eraan te ontwikkelen en te hopen dat er meer mensen besluiten om zo te werk te gaan :).
Ach, er zijn extremeren (RMS :X). :>.

Zolang 't een idealisme blijft vind ik 't geen probleem, eerder een handigheid, misschien ga ik ooit nog wel Adobe Premiere zelf ontwikkelen... >:).

• BezurK
  • Laatst online: 05-03 19:51
Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 11:20:

[...]

Ach, er zijn extremeren (RMS :X). :>.

[..]
offtopic:
Poe, daar noem je er ook eentje zeg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BezurK op 26-11-2002 18:48 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 19:31

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Werken de ati Drivers nu al goed of niet? Ik heb zelf een 9700pro en wil graag mandrake 9.0 gaan installeren. Maar als die drivers niet goed werken doe ik dit niet. Met nvidia was het een appeltje eitje om die drivers te installen.

.

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Dit is wel een erg oud topic om te schoppen, maar het beste is om ze te proberen, en anders de opensource ati drivers te proberen, mocht het niet werken (mandrake is voor zover ik weet rpm-compat met RH dus het zou moeten werken)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 09:57:

Bij gentoo zit een ebuild voor rpm's maar of het goed werkt weet ik niet.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Zou het kunnen dat deze drivers ongeschikt zijn voor de powerd by boarden? Ik krijg hem niet aan de gang met quake :(

.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

AkroBatik schreef op 17 February 2003 @ 22:17:
Zou het kunnen dat deze drivers ongeschikt zijn voor de powerd by boarden? Ik krijg hem niet aan de gang met quake :(

Volgens mij zijn ze helaas inderdaad alleen voor 'built by ATi', niet voor de 'powered by ATi'. Helaas, want er zijn vrij veel kaarten die in de laatste categorie vallen :7.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 09:35
Wat is het verschil dan qua hardware tussen de powered by en de build by? Ik heb namelijk net die drivers geinstalled op een pc met een powered by ati, en ik kan nu dus met geen mogelijkheid meer de desktop environment in. Hij zegt dat me monitor niet goed is geconfigged...

Ik heb een club3d ati radeon 8500
en een syncmaster 757dfx

Iemand die hier de werkende instellingen van weet?

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

AkroBatik schreef op 17 februari 2003 @ 22:17:
Sinds de 2.5.1 versie werken de drivers ook voor "powered by" kaarten. Echter, dankzij de medewerking die ATI ook heeft verleend aan het DRI projectteam, heb ik niet het idee dat de ATI-binary drivers veel sneller zijn dan de open-source DRI drivers die in Xfree86 4.3.0 zullen zitten (tenminste voor mijn 8500). Misschien komt dit wel omdat het DRI-team er meer de tijd voor heeft kunnen nemen :?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ik zelf ben in bezit van een Geforce TI200 deluxe van asus deze werkt perfect onder linux - ik heb 't idee dat de performance onder linux beter is dan onder windowsxp - bij sommige games etc.
Maar als ik 't zo lees hoef ik nog steeds geen ATI kaart te kopen als ik wil gamen onder linux; drivers zijn niet top, support is al helemaal nie veel, en de performance is ook neit geweldig.
Heb ik een verkeerde conclusie als ik zeg dat nvidia een betere linux support heeft (zowel voor software als hardware?) en dat als je een gamer bent je beter voor een nvidia kaart kunt kiezen ipv een ati [ onder linux ] ??

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• MagicTempest
Weet iemand dan wat ik fout heb ingesteld? Als ik thuiskom kan ik de config file hier wel posten, maar de error is dat hij geen monitor kan vinden en ik dus niet meer in me xwindows kan komen.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

linuxconf draaien en monitor instellen¿

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Verwijderd

Scarecrow schreef op 18 February 2003 @ 11:19:
Ik zelf ben in bezit van een Geforce TI200 deluxe van asus deze werkt perfect onder linux - ik heb 't idee dat de performance onder linux beter is dan onder windowsxp - bij sommige games etc.
Maar als ik 't zo lees hoef ik nog steeds geen ATI kaart te kopen als ik wil gamen onder linux; drivers zijn niet top, support is al helemaal nie veel, en de performance is ook neit geweldig.
Heb ik een verkeerde conclusie als ik zeg dat nvidia een betere linux support heeft (zowel voor software als hardware?) en dat als je een gamer bent je beter voor een nvidia kaart kunt kiezen ipv een ati [ onder linux ] ??
Dat ben ik dus volledig met je oneens, ik vind de open-source DRI drivers top, de ATI binary drivers zijn ook erg goed, maar niet veel beter als de uitstekende DRI drivers... Maar ik heb een 8500, misschien is dat een verschil?! Voor de opensource drivers kun je ook nog enviroment-variabelen zetten voor meer performance - weliswaar ten koste van enige CPU tijd, maar dit doet de ATI binary driver bijvoorbeeld al standaard.

Ik heb toch echt de indruk dat je voor NVidia geen serieus open-source alternatief hebt voor de drivers en dat je dit bij ATI wel hebt, en heb gezien dat ATI ook daadwerkelijk bereid is om opensource ontwikkelaars te voorzien van documentatie en bereikbaar is voor vragen van driver-developers... Met een uitstekend resultaat wat DRI betreft (radeon framebuffersupport is bijvoorbeeld wel brak in de kernel, maar dat ligt grotendeels aan de verantwoordelijke persoon en het feit dat de meeste kernel-developers hoofdzakelijk met de 2.5 kernel bezig zijn en niet meer met de 2.4).

• MagicTempest
Ik heb me monitor al meerdere malen op verschillende manieren ingesteld, maar geen nut.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# **********************************************************************
# DRI Section
Section "dri"
# Access to OpenGL ICD is allowed for all users:
#    Mode 0666
# Access to OpenGL ICD is restricted to a specific user group:
    Group 100    # users
    Mode 0660
EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Module section -- this  section  is used to specify
# which dynamically loadable modules to load.
#
Section "Module"

# This loads the DBE extension module.

Load        "dbe"   # Double buffer extension

# This loads the miscellaneous extensions module, and disables
# initialisation of the XFree86-DGA extension within that module.
    SubSection  "extmod"
      Option    "omit xfree86-dga"   # don't initialise the DGA extension
    EndSubSection

# This loads the Type1 and FreeType font modules
    Load        "type1"
    Load        "freetype"

# This loads the GLX module
    Load        "glx"
    Load        "dri"

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
# Files section.  This allows default font and rgb paths to be set

Section "Files"

# The location of the RGB database.  Note, this is the name of the
# file minus the extension (like ".txt" or ".db").  There is normally
# no need to change the default.

RgbPath     "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"

# Multiple FontPath entries are allowed (which are concatenated together),
# as well as specifying multiple comma-separated entries in one FontPath
# command (or a combination of both methods)
#
# If you don't have a floating point coprocessor and emacs, Mosaic or other
# programs take long to start up, try moving the Type1 and Speedo directory
# to the end of this list (or comment them out).
#

FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
#    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/"
    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/"
#    FontPath   "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/"

# The module search path.  The default path is shown here.

#    ModulePath "/usr/X11R6/lib/modules"

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# Server flags section.

Section "ServerFlags"

# Uncomment this to cause a core dump at the spot where a signal is
# received.  This may leave the console in an unusable state, but may
# provide a better stack trace in the core dump to aid in debugging

#    Option "NoTrapSignals"

# Uncomment this to disable the <Crtl><Alt><BS> server abort sequence
# This allows clients to receive this key event.

#    Option "DontZap"

# Uncomment this to disable the <Crtl><Alt><KP_+>/<KP_-> mode switching
# sequences.  This allows clients to receive these key events.

#    Option "Dont Zoom"

# Uncomment this to disable tuning with the xvidtune client. With
# it the client can still run and fetch card and monitor attributes,
# but it will not be allowed to change them. If it tries it will
# receive a protocol error.

#    Option "DisableVidModeExtension"

# Uncomment this to enable the use of a non-local xvidtune client.

#    Option "AllowNonLocalXvidtune"

# Uncomment this to disable dynamically modifying the input device
# (mouse and keyboard) settings.

#    Option "DisableModInDev"

# Uncomment this to enable the use of a non-local client to
# change the keyboard or mouse settings (currently only xset).

#    Option "AllowNonLocalModInDev"

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
# Input devices

# Core keyboard's InputDevice section

Section "InputDevice"

Identifier  "Keyboard1"
    Driver      "Keyboard"
# For most OSs the protocol can be omitted (it defaults to "Standard").
# When using XQUEUE (only for SVR3 and SVR4, but not Solaris),
# uncomment the following line.

#    Option "Protocol"   "Xqueue"

Option "AutoRepeat" "500 30"

# Specify which keyboard LEDs can be user-controlled (eg, with xset(1))
#    Option "Xleds"      "1 2 3"

#    Option "LeftAlt"    "Meta"
#    Option "RightAlt"   "ModeShift"

# To customise the XKB settings to suit your keyboard, modify the
# lines below (which are the defaults).  For example, for a non-U.S.
# keyboard, you will probably want to use:
#    Option "XkbModel"   "pc102"
# If you have a US Microsoft Natural keyboard, you can use:
#    Option "XkbModel"   "microsoft"
#
# Then to change the language, change the Layout setting.
# For example, a german layout can be obtained with:
#    Option "XkbLayout"  "de"
# or:
#    Option "XkbLayout"  "de"
#    Option "XkbVariant" "nodeadkeys"
#
# If you'd like to switch the positions of your capslock and
# control keys, use:
#    Option "XkbOptions" "ctrl:swapcaps"

# These are the default XKB settings for XFree86
#    Option "XkbRules"   "xfree86"
#    Option "XkbModel"   "pc101"
#    Option "XkbLayout"  "us"
#    Option "XkbVariant" ""
#    Option "XkbOptions" ""

#    Option "XkbDisable"

Option "XkbRules"   "xfree86"
    Option "XkbModel"   "pc101"
    Option "XkbLayout"  "us"

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
# Core Pointer's InputDevice section

Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver "mouse"
    Option "Protocol"   "Busmouse"
    Option "Device"     "/dev/mouse"

# When using XQUEUE, comment out the above two lines, and uncomment
# the following line.

#    Option "Protocol"   "Xqueue"

# Baudrate and SampleRate are only for some Logitech mice. In
# almost every case these lines should be omitted.

#    Option "BaudRate"   "9600"
#    Option "SampleRate" "150"

# Emulate3Buttons is an option for 2-button Microsoft mice
# Emulate3Timeout is the timeout in milliseconds (default is 50ms)

#    Option "Emulate3Buttons"
#    Option "Emulate3Timeout"    "50"

# ChordMiddle is an option for some 3-button Logitech mice

#    Option "ChordMiddle"

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
# Other input device sections
# this is optional and is required only if you
# are using extended input devices.  This is for example only.  Refer
# to the XF86Config man page for a description of the options.
#
# Section "InputDevice"
#    Identifier  "Mouse2"
#    Driver      "mouse"
#    Option      "Protocol"      "MouseMan"
#    Option      "Device"        "/dev/mouse2"
# EndSection
#
# Section "InputDevice"
#    Identifier "spaceball"
#    Driver     "magellan"
#    Option     "Device"         "/dev/cua0"
# EndSection
#
# Section "InputDevice"
#    Identifier "spaceball2"
#    Driver     "spaceorb"
#    Option     "Device"         "/dev/cua0"
# EndSection
#
# Section "InputDevice"
#    Identifier "touchscreen0"
#    Driver     "microtouch"
#    Option     "Device"         "/dev/ttyS0"
#    Option     "MinX"           "1412"
#    Option     "MaxX"           "15184"
#    Option     "MinY"           "15372"
#    Option     "MaxY"           "1230"
#    Option     "ScreenNumber"   "0"
#    Option     "ReportingMode"  "Scaled"
#    Option     "ButtonNumber"   "1"
#    Option     "SendCoreEvents"
# EndSection
#
# Section "InputDevice"
#    Identifier "touchscreen1"
#    Driver     "elo2300"
#    Option     "Device"         "/dev/ttyS0"
#    Option     "MinX"           "231"
#    Option     "MaxX"           "3868"
#    Option     "MinY"           "3858"
#    Option     "MaxY"           "272"
#    Option     "ScreenNumber"   "0"
#    Option     "ReportingMode"  "Scaled"
#    Option     "ButtonThreshold"    "17"
#    Option     "ButtonNumber"   "1"
#    Option     "SendCoreEvents"
# EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
# Monitor section

# Any number of monitor sections may be present

Section "Monitor"
    Identifier  "Monitor0"
    HorizSync   31.5 - 79.0
    VertRefresh 40-150
EndSection

# Graphics device section

# Any number of graphics device sections may be present

# Standard VGA Device:

Section "Device"
    Identifier  "Standard VGA"
    VendorName  "Unknown"
    BoardName   "Unknown"

# The chipset line is optional in most cases.  It can be used to override
# the driver's chipset detection, and should not normally be specified.

#    Chipset     "generic"

# The Driver line must be present.  When using run-time loadable driver
# modules, this line instructs the server to load the specified driver
# module.  Even when not using loadable driver modules, this line
# indicates which driver should interpret the information in this section.

Driver      "ati"
# The BusID line is used to specify which of possibly multiple devices
# this section is intended for.  When this line isn't present, a device
# section can only match up with the primary video device.  For PCI
# devices a line like the following could be used.  This line should not
# normally be included unless there is more than one video device
# installed.

#    BusID       "PCI:0:10:0"

#    VideoRam    256

#    Clocks      25.2 28.3

EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# === ATI device section ===

Section "Device"
    Identifier                        "ATI Graphics Adapter"
    Driver                            "ati"
# === disable PnP Monitor  ===
    #Option                            "DDC"
# === disable/enable XAA/DRI ===
    Option "no_accel"                 "no"
    Option "no_dri"                   "no"
# === Fire GL DDX driver module specific settings ===
# === Screen Management ===
    Option "DesktopSetup"             "0x00000000"
    Option "Display2"                 "0"
    Option "HSync2"                   "(null)"
    Option "VRefresh2"                "(null)"
    Option "GammaCorrectionI"         "0x00000000"
    Option "GammaCorrectionII"        "0x00000000"
# === OpenGL specific profiles/settings ===
    Option "Capabilities"             "0x00000000"
# === Video Overlay for the Xv extension ===
    Option "VideoOverlay"             "on"
# === OpenGL Overlay ===
# Note: When OpenGL Overlay is enabled, Video Overlay
#       will be disabled automatically
    Option "OpenGLOverlay"            "off"
    BusID "PCI:1:2:8"    # vendor=1002, device=514c
    Screen 0
EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
# Screen sections

# Any number of screen sections may be present.  Each describes
# the configuration of a single screen.  A single specific screen section
# may be specified from the X server command line with the "-screen"
# option.
Section "Screen"
    Identifier  "Screen0"
    Device      "ATI Graphics Adapter"
    Monitor     "Monitor0"
    DefaultDepth 24
    #Option "backingstore"

Subsection "Display"
        Depth       24
        Modes       "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600"
        ViewPort    0 0  # initial origin if mode is smaller than desktop
#        Virtual     1280 1024
    EndSubsection
EndSection

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# ServerLayout sections.

# Any number of ServerLayout sections may be present.  Each describes
# the way multiple screens are organised.  A specific ServerLayout
# section may be specified from the X server command line with the
# "-layout" option.  In the absence of this, the first section is used.
# When now ServerLayout section is present, the first Screen section
# is used alone.

Section "ServerLayout"

# The Identifier line must be present
    Identifier  "Server Layout"

# Each Screen line specifies a Screen section name, and optionally
# the relative position of other screens.  The four names after
# primary screen name are the screens to the top, bottom, left and right
# of the primary screen.

Screen "Screen0"

# Each InputDevice line specifies an InputDevice section name and
# optionally some options to specify the way the device is to be
# used.  Those options include "CorePointer", "CoreKeyboard" and
# "SendCoreEvents".

InputDevice "Mouse1" "CorePointer"
    InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard"

EndSection

Dit is dus me XF86Config file. Ik weet niet wat jullie er allemaal mee kunnen, of dat jullie nu ineens zien van dat is fout, maarjah.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Ik heb toch echt de indruk dat je voor NVidia geen serieus open-source alternatief hebt voor de drivers en dat je dit bij ATI wel hebt, en heb gezien dat ATI ook daadwerkelijk bereid is om opensource ontwikkelaars te voorzien van documentatie en bereikbaar is voor vragen van driver-developers...
Volgens mij was ati toch gestopt met support aan opensource driver ontwikkelaars nu ze zelf binary drivers hadden ontwikkeld, en zowel de binary (zijn de officiele drivers nu ook voor alle ati chips?) als de opensource DRI versie zijn veels te traag...

Dus ik heb liever een closed-source driver die werkt en snel is, dan een closed source driver van ati en een opensource DRI driver die beide langzaam zijn (ik vraag me btw af hoe OSS driver projecten voor dit soort zaken omgaan met alle patenten op het gebruik van opengl extensies?)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

blouweKip schreef op 18 februari 2003 @ 14:45:
[...]

Volgens mij was ati toch gestopt met support aan opensource driver ontwikkelaars nu ze zelf binary drivers hadden ontwikkeld, en zowel de binary (zijn de officiele drivers nu ook voor alle ati chips?) als de opensource DRI versie zijn veels te traag...

Dus ik heb liever een closed-source driver die werkt en snel is, dan een closed source driver van ati en een opensource DRI driver die beide langzaam zijn (ik vraag me btw af hoe OSS driver projecten voor dit soort zaken omgaan met alle patenten op het gebruik van opengl extensies?)
Misschien dat ze gestopt zijn met actieve support, maar ontwikkelaars kunnen nog altijd zelf voor support terecht bij ATI, en zijn voorzien van de nodige documentatie e.d. (Mogen die wel niet vrijgeven -uiteraard- maar wel gebruiken voor opensource drivers).

Ik kan vloeiend spellen spelen via WineX op 1240x1024 op m'n 8500... Ik heb geen idee of dit veel of weinig is, maar ik haal zo'n 3000fps met glxgears, zowel met de dri-driver als de radeon-2.5.1. Is dat erg slecht?

SGI heeft er trouwens juist voor gezorgd dat men OpenGL (net als XFS) vrij kon gaan gebruiken, ze hebben een heuze open-source afdeling...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Ik kan vloeiend spellen spelen via WineX op 1240x1024 op m'n 8500... Ik heb geen idee of dit veel of weinig is, maar ik haal zo'n 3000fps met glxgears, zowel met de dri-driver als de radeon-2.5.1. Is dat erg slecht?
Dat hangt van de rest van je systeem af, als je naast je 8500 een 800-1000 mhz procje hebt dan valt het idd mee
Dat SGI opengl zou hebben geopen-sourced (en dat dus de extensies allemaal open zouden zijn) lijkt me wat vreemd, volgens mij had namelijk MS ook bepaalde patenten (en ik kan me niet voorstellen dat men die zonder problemen door OSS developers laat gebruiken)

Verder heb ik alleen benachmarks gezien van ut2k3 (wat opzich al een brakke opengl renderer heeft) en die waren niet bepaald goed voor ati

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

blouweKip schreef op 18 February 2003 @ 15:26:
Dat SGI opengl zou hebben geopen-sourced (en dat dus de extensies allemaal open zouden zijn) lijkt me wat vreemd
Dat is ook niet wat ik gezegd heb, de glx implementatie is vrij te gebruiken, zie: http://oss.sgi.com/projects/opensource/glx/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2003 16:57 ]

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Bij mij is hij dus aan het ouwehoeren dat ik geen opengl support heb :( Ik heb de nieuwste drivers geinstalled (.rpm dat kan ik zelfs nog :P) maar dan als ik quake opstart zegt hij dat ik geen opengl support heb. Gevolg: Geen quake :(

Hoe los ik dat op?Ik heb Een Sapphire 9700 pro kaart (pba dus!!)

[ Voor 13% gewijzigd door AkroBatik op 18-02-2003 18:07 ]

.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 18 February 2003 @ 10:39:
Sinds de 2.5.1 versie werken de drivers ook voor "powered by" kaarten. Echter, dankzij de medewerking die ATI ook heeft verleend aan het DRI projectteam, heb ik niet het idee dat de ATI-binary drivers veel sneller zijn dan de open-source DRI drivers die in Xfree86 4.3.0 zullen zitten (tenminste voor mijn 8500). Misschien komt dit wel omdat het DRI-team er meer de tijd voor heeft kunnen nemen :?
Hmm, acceptabele free drivers voor ATi kaarten? Gaaf.
Geeft wat hoop in mijn upgrade-mogelijkheden :)
blouweKip schreef op 18 February 2003 @ 14:45:
(ik vraag me btw af hoe OSS driver projecten voor dit soort zaken omgaan met alle patenten op het gebruik van opengl extensies?)
Volgensmij valt dat nogal mee met die patenten? S3TC ja, maar verder?

Er zijn zat free OpenGL-implementaties (Mesa software, Matrox, ATi en vast nog wel andere drivers). Lijkt me niet echt een groot probleem-punt dus. Behalve S3TC dan.
AkroBatik schreef op 18 February 2003 @ 18:07:
Zoals al eerder in de thread genoemd is: de drivers van ATi ondersteunen alleen "built by ATi" kaarten (kzal maar niks over proprietary software zeggen :X ).

Het schijnt dat je de BIOS van je kaart naar een echte ATi BIOS kunt flashen, en dat het dan werkt ofzo. Maar ik ben allesbehalve een expert wbt ATi kaarten, en ik heb dit ook maar ergens gehoord of gelezen. Als je dit wil proberen, dan is dat uiteraard op eigen risico en dan raad ik je aan om eerst op zoek te gaan naar informatie hierover (misschien werkt het alleen bij bepaalde kaarten ofzo).

Verwijderd

Bij mij is hij dus aan het ouwehoeren dat ik geen opengl support heb :( Ik heb de nieuwste drivers geinstalled (.rpm dat kan ik zelfs nog :P) maar dan als ik quake opstart zegt hij dat ik geen opengl support heb. Gevolg: Geen quake :(

Ik denk dat je gewoon de bijpassende DRM-kernel drivers (opnieuw) moet installeren. Tenminste, volgens mij zou "glxinfo" bij jou momenteel moeten aangeven dat "drm" uit staat, en zou ook in je /var/log/Xfree86* logfile moeten staan dat drm of dri op "disabled" staat... Misschien heb je na een kernel upgrade geen nieuwe drivers aangemaakt?

De ATI drivers vanaf versie 2.5.1 zijn ook geschikt 'voor powered by ati' kaarten, dat is het probleem in elk geval niet...

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Verwijderd schreef op 20 February 2003 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat je gewoon de bijpassende DRM-kernel drivers (opnieuw) moet installeren. Tenminste, volgens mij zou "glxinfo" bij jou momenteel moeten aangeven dat "drm" uit staat, en zou ook in je /var/log/Xfree86* logfile moeten staan dat drm of dri op "disabled" staat... Misschien heb je na een kernel upgrade geen nieuwe drivers aangemaakt?

De ATI drivers vanaf versie 2.5.1 zijn ook geschikt 'voor powered by ati' kaarten, dat is het probleem in elk geval niet...
Ik heb gewoon mandrake 9.0 geinstalleerd. Vervolgens die drivers er op gekwakt. Succescol geinstalleerd maar hij deed het niet. Geen kernel upgrades ofzo. Het enige wat ik dus geinstalleerd heb is die Ati*.rpm Wat moet ik dan nog meer instaleren?

.

• FCA
  • Laatst online: 05-05 15:41

FCA

Je moet in de XF86Config files gaan lopen editen. Dit wordt niet door de rpm gedaan. Of je kunt het progje fglrxconfig draaien, wat automagisch een nieuwe XF86Config maakt. Ik denk alleen dat je dat onder Mandrake beter niet kunt doen.
Zo ziet het relevante gedeelte van XF86Config er voor mij uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Section "Device"
    Identifier                          "ATI Graphics Adapter"
    Driver                              "fglrx"
# === disable PnP Monitor  ===
    #Option                              "NoDDC"
# === disable/enable XAA/DRI ===
    Option "no_accel"                   "no"
    Option "no_dri"                     "no"
# === Fire GL DDX driver module specific settings ===
# === Screen Management ===
    Option "DesktopSetup"               "0x00000000" 
    Option "Display2"                   "0"
    Option "HSync2"                     "unspecified" 
    Option "VRefresh2"                  "unspecified" 
    Option "GammaCorrectionI"           "0x00000000"
    Option "GammaCorrectionII"          "0x00000000"
# === OpenGL specific profiles/settings ===
    Option "Capabilities"               "0x00000000"
# === Video Overlay for the Xv extension ===
    Option "VideoOverlay"               "on"
# === OpenGL Overlay ===
# Note: When OpenGL Overlay is enabled, Video Overlay
#       will be disabled automatically
    Option "OpenGLOverlay"              "off"
    BusID "PCI:2:0:0"    # vendor=1002, device=4e45
    Screen 0
EndSection

Draai hier trouwens Gentoo op een Radeon 9500Pro en na een
code:
1
ACCEPT_KEYWORDS="~x86" emerge ati-drivers

en dat fglrxconfig doet alles het perfect (nou ja, m'n DMA niet, maar dat komt eraan. Ben een beetje masochistisch geweest om een nForce2 moederbord + R300 videokaart onder Linux proberen te draaien denk ik :/ )

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

AkroBatik schreef op 20 februari 2003 @ 15:13:
mijn section "device ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
Section "Device"
    Identifier "device1"
    Driver "vesa"
    Option "DPMS"
EndSection

Lijkt me niet goed dus :/

[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Lees eens de bijgeleverde documentatie door. Het is niet de bedoeling dat we hier de boel gaan voorkauwen voor je. Enig eigen initiatief wordt wel verwacht. Post getrashed.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Het hoeft ook niet voorgekauwd te worden. Maar een stapje in de goede richting kan handig zijn ;)

Iig ben ik nu de faq op de ati site aan het lezen en daar word gesproken over Check.sh om te kijken welke XFree86 versie ik heb. (aangezien ik denk dat ik de foute versie heb gedownload. Maar ik kan dit bestand nergens vinden. En met google kom ik ook alleen maar op faq's uit die me vertellen dat het downloaden van dit scriptje handig is. Maar waar dat word niet gezegd. Of is er trouwens ook een andere plek waar ik kan zien welke versie van Xfree 86 ik heb?

.

Verwijderd

[nohtml]
AkroBatik schreef op 17 February 2003 @ 22:17:
Wat heb je zelf ondernomen, hoe ziet je config eruit ?

Wat heb je zelf ondernomen, hoe ziet je config eruit ?
AkroBatik schreef op 20 February 2003 @ 10:30:
[...]

Ik heb gewoon mandrake 9.0 geinstalleerd. Vervolgens die drivers er op gekwakt. Succescol geinstalleerd maar hij deed het niet. Geen kernel upgrades ofzo. Het enige wat ik dus geinstalleerd heb is die Ati*.rpm Wat moet ik dan nog meer instaleren?
Zelf al gezocht ? Blijkt niet uit je post.
AkroBatik schreef op 20 February 2003 @ 15:29:
Het hoeft ook niet voorgekauwd te worden. Maar een stapje in de goede richting kan handig zijn ;)

Iig ben ik nu de faq op de ati site aan het lezen en daar word gesproken over Check.sh om te kijken welke XFree86 versie ik heb. (aangezien ik denk dat ik de foute versie heb gedownload. Maar ik kan dit bestand nergens vinden. En met google kom ik ook alleen maar op faq's uit die me vertellen dat het downloaden van dit scriptje handig is. Maar waar dat word niet gezegd. Of is er trouwens ook een andere plek waar ik kan zien welke versie van Xfree 86 ik heb?
Dat bestand Check.sh staat anders gewoon netjes op drivers page van ATI. En aangezien je dan ook nog vraagt welke XFree86 versie je hebt kun je mij niet wijsmaken dat je nu niet aan het helpdesken bent.

Ik sluit deze draad en ik wil je met klem verzoeken om [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens goed door te lezen. Want op deze manier gaat het niet goed.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.