[SuSe 8.1] Samba install lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 08:39
Ik ben een echte n00b op het gebied van linux 8)7,..maar heb t toch maar eens geinstalleerd.
Nu probeer ik Samba te installeren. Ik heb de .tar al uitgepakt en krijg de volgende foutmelding:

~/Samba/samba-2.2.7/source> ./configure
./configure: line 527: rm: command not found
./configure: line 1: sed: command not found
configure: error: can not find sources in or ..

Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat? Ik heb de hele tijd op internet gezocht,....maar kon nix bruikbaars vinden.

Als iemand een goede maual weet voor Suse 8.1, dan hoor ik het ook graag. Ik wilde eens iets anders dan steeds Windows,...maar heb er tot nu weinig gemak van gehad. Misschien dat jullie mij op weg kunnen helpen en mij zo van het M$-pad afhouden.:)

Strix (Skullflame)

Verwijderd

zo te zien maak je gebruik van tsch...probeer 't is met bash of ash. (/usr/bash ./configure)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Pak gewoon een .rpm van je SuSE CD / DVD / FTP. Wat je nu aan het proberen bent, is het compileren van een pakketje source-code, waar je (NOFI) duidelijk nog niet aan toe bent. Wat er fout gaat is het feit dat je sed en rm (wist niet dat dat kon) mist. Dat zijn commando's die (blijkbaar) niet geïnstalleerd zijn. een shell gebruikt, die hier blijkbaar niet voor geschikt is. (bij nader inzien sluit ik me aan bij compukid). Je moet óf deze pakketjes installeren van je installatie-medium, óf daarvan even het samba-client of server rpmmetje halen.

Dan nog 2 hele kleine dingetjes.
1. Zélfs ;) hier in NOS hebben we liever niet dat mensen over M$ praten.
2. Het feit dat je n00b (je bedoelt denk ik newbie ;) ) bent, geeft je nog geen vrijwaring niet te zoeken / te lezen. Dat zul je toch echt moeten doen. Het is dan ook als beginner verstandig om àls je écht met Linux aan de slag wilt bijvoorbeeld een doosje SuSE8.1 te halen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat: handleidingen. Onmisbaar :)

Succes verder.

[ Voor 7% gewijzigd door wzzrd op 21-11-2002 20:52 . Reden: wzzrd 0 - compukid 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 08:39
Bedankt voor jullie hulp.
Ik had de live-eval van Suse gedownload, maar ga nu toch maar de volledige versie aanschaffen.
Aangezien ik vast nog wel tegen problemen aan ga lopen i nde toekomst,...hoop ik nog eens vaker jullie om raad te mogen vragen.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De gekochte versie van SuSE heeft veel documentatie bijgeleverd. Mocht je na het lezen daarvan er niet uitkomen dan willen we je vast wel helpen :)