Toon posts:

PC crasht tijdens cd schrijven!!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mij nieuw systeem nog maar hooguit een weekje:

gigabyte 845pe mobo
p4 2.4ghz
256mb ddr333 ram
en deze stukken had ik nog:
40gb hd seagate
floppy
cdrw creative 8*4*32
cdrw lg 24*10*40
300W voeding uit ne aopen case
no name brol midi cse (open gezet, dus warmte is zeker prob nie)

bolde goed voor paar daagsjes
tot 2 dagen geleden ik iets aant schrijven van, cdrw LG valt midden int schirjve gewoon uit, alsof het ding geen stroom meer kreeg, maar pc bolt nog gewoon door....
ff heropstarte, alles werk trug, weer paar cdkes kunne schrijve zonder probleem.

Nu juist probeer in opnieuw cdkes te schrijven, kopieke maken van eentje, origineel int LG, ff lezen, daarna cdr in LG, schrijft ff, pc loopt ineens vast.... LG lijkt weeral geen stroom te krijge, ma doet nu gans de pc crashen
dit nog 2 maal terna geprobeert, zelfde scenario

Eerste keer van die drie toen em crashte freede beeld gewoon, noppes foutmelding, 2 anders keren kreeg ik dit:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
blablabla, de gewone zeker wa altijd op blauw scherm komt, en dan dit:
IdeChnDr.sys Adres F994EA18 at F994t000 ......en nog wa cijferkes

Heeft iemand plz plz plz enig idee wa ik hieraan kan doen?
Als er iets is waar ik pissig van word is het mijn PC die vastloopt.
Persoonlijk denk ik aan een te zwakke voeding, maar die "IdeChnDr.sys" wijst eerder op IDE ofzo, dus driver prob of LG cdrw die systeem doet crashen?

btw: bij laatste poging van schrijven heb ik de Creative cdrw afgesloten....

Games enz draaien allemaal perfekt, pc heeft 8 a 9 uurkes vandaag al stabiel gebolt (zoals altijd normaal gezien), ondertusse gesurft, ff UT2003 gespeeld, ging allemaal perfekt.... tot ik cdke wou schrijven

HULP a.u.b.
:(

Verwijderd

hmm, misschien is het toch een voeding probleem.
Als je nu eens je extra fans + cdromdrive er ff afhaalt, en alleen met die cdrw het gaat proberen.

Verwijderd

Topicstarter
er was maar 1 extra fan aangesloten, op mobo. Creative cdrw is al volledig losgekoppeld.

en hup, fan is nu ook afgesloten

• comvidnet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
ik denk ook dat het de voeding is als die het niet trekt gaat de hdd ook uit, en dan kan die bestanden niet meer lezen.

Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Toch raar dat gamen wel perfekt gaat, terwijl dit toch meer van het systeem vraagt, niet?
En dat ik bijvoorbeeld vorige keer nog stuk of 10 cdkes heb kunne schrijven (is 4 daagjes geleden maar, nix aan configuratie verandert), en nu ineens niemeer....

Verwijderd

Topicstarter
btw, juist ff in 'systeem info' gezocht, en dit staat er idd:
Stuurprogramma c:\windows\system32\drivers\idechndr.sys (2.2.0.2126, 04/10/2002, 91,40 kB (93.594 bytes), 17-11-2002 16:23)

toeval dat he tjuist bij het schrijven was? kan een kapot cdrw station zo een crash veroorzaken? ik schrijf dus altijd met mijn LG burner

Verwijderd

ehm, doet die andere brander het wel eigenlijk ?

Verwijderd

Topicstarter
Juist geprobeerd da zelfde cdke te kopieren met mijn goeie oude Creative cdrw, en werkt, loopt nix vast.
Nu kan i ker totaal nemeer aan uit!!!!

iemand?
heb cdke dus laten lezen in lg cdrx, en late schrijven door creative, NIET on the fly, zodat em ook alles op hd zet eerst

Verwijderd

Topicstarter
update:
ne gelukt cdke van creative nog es geprobeert met LG:
CRASH

nog mss handige info, lg schrijver stopt nie altijd het hetzelfde moment, op sommige cdkes staat heel weinig, andere wa meer enz

Toen em blauw scherm gaf, gaf hij GEEN fout meer ivm idechndr.sys , maar wel dit:
STOP: 1100503 * blabla enz

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2002 21:49 ]

Verwijderd

Kun je ook gewoon ABN typen ?? Ik snap dit niet...

Verwijderd

Topicstarter
vertaling:

update:
na gelukt cd'tje van Creative nog eens geprobeerd met de LG burner, resusltaat: pc die crasht

nog misschien handige informatie, die LG schrijver stopt nie altijd op het zelfde moment met schrijven, op sommige cd'tjes staat veel data, anderen weer minder enz.

Toen Pc een blue screen gaf juist (bij testen van LG burner weer), gaf hij GEEN fout meer in verband met idechndr.sys , maar wel deze foutmelding: 'STOP 1100505...enz enz'

beter zo?
ik weet het, zitten veel typfoutjes in, en het is in het 'Vlaams' getyps he, sorry

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-08 02:22

The Wrecker

Networking Rulez

er zijn 2 dingen mogelijk (je voeding is 't niet). Of een fout irq adres toewijzing. (probeer dma eens uit te schakelen) of je cd brander is een beetje laten we zeggen niet goed. check de bekabeling van binnen.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Duid op een irq probleem. Probeer er eens een aantal kaarten eruit te halen of andere rand apparatuur. (zo kaal mogelijk opstarten zo mogelijk zelfs je muis ontkoppelen en dan een cd branden lukt dit een aantal maal zonder problemen dan is het vrijwel zeker een irq )probleem)

Verwijderd

Topicstarter
Een probleem met IRQ's had ik ook al ff over nagedacht, maar bij systeeminfo vind ik dit:
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK

IRQ15 wordt alleen gebruikt door secondary IDE Channel, dus dat zou dan normaal gezien toch geen confliten mogen geven?

Zou een kapotte CD-brander zo een crash kunnen veroorzaken? Ik dacht gewoon dat mijn cdtje in de helft van het branden eruit zou komen, maar niet dat mijn volledig systeem zou vastlopen, of ben ik hier verkeerd in?
Trouwes, die cd-brander heeft maandenlang perfekt gewerkt, kan dit nu zo ineens kapot gaan dan? (heb hem niet laten vallen ofzo hoor)

Morgen zal ik alleszinds opstarten met zo weinig mogelijk aangesloten (ik kan enkel een paar USB poorten uitschakelen, en soundcard verwijderen, meer zit er niet in m'n PC).
En als ik de kans heb ga ik hier eens een andere cd-schrijver in proberen (met alle andere apparaten aangesloten), en als het dan gaat....

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 19:53:
er was maar 1 extra fan aangesloten, op mobo. Creative cdrw is al volledig losgekoppeld.

en hup, fan is nu ook afgesloten
uhh het kan ook niet zijn dat ie juist te warm wordt? (ik zeg maar wat :D)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
zijpanelen waren er volledig af, dus lijkt me eerder onwaarschijnlijk

btw: als ik met fireburner een cdtje brand, met LG burner, lukt het WEL
als ik een cdtje kopieer met nero, met LG burner, maar eerst de plaats voor de temp-files verander (om uit te sluiten dat het aan hd ligt) van C naar D (zelfde schijf, andere partitie), loopt pc nog altijd vast

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Zo'n soort probleem als hier heb ik ook.. Maar dan als ik Nero gebruik.. Meeste andere programma's werken wel perfect :? Krijg ook IRQ_NOT_LESS blabla en dan die mooie blauwe schermen.. Moet daarna trouwens 2x rebooten voordat ie weer in Windows XP komt..

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm, idd raar,
aangezien ik het probleem ook nog alleen maar met nero gehad heb.
Ik hoop dat het probleem puur in Nero is (maar nog raarder dat ik op mijn vorig systeem altijd met nero geschreven heb, met de LG burner).
Misschien met een ander programmatje proberen dan...

Welke schrijver gebruik je?

Iemand nog suggesties voor burn-progjes? voor copietjes te maken, en gewone data cd's.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 11:22 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Geen IRQ-probleem, wel een driver-probleem. Heb het al vaak hier langs zien komen, met als teneur: kan je het hier op GoT niet vinden, gebruik dan vooral Google, want het schijnt breed gedocumenteerd te zijn.

Niet dat ik er zelf ervaring mee heb ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

probeer eens met 1 brander...misschien dat dat beter gaat!

Verwijderd

Topicstarter
Driver probleem? Ik moet normaal gezien toch geen aparte drivers installeren voor m'n LG cdrw?
Moederbord drivers dan? IDE drivers etc? Ik heb de drivers van gigabyte zelf geïnstalleerd, zou toch in orde moeten zijn....

Met 1 brander proberen heb ik al gedaan (Creative afgekoppeld), crasht nog altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 12:14 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

*Zucht* ik zeg nog, use the search.

GoT-searches leveren momenteel idd geen ruk op. Google dus:

[google=DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]

Eerste hit: "Windows 2000 controls power in such a way that the system crashes under heavy communication traffic to the PCI-GPIB board. This is a timing-related issue with the driver, which shows up when the ACPI mode is enabled (by default) under Windows 2000."

En over de specifieke (IdeChnDr.sys-) driver die dit probleem veroorzaakt kan ik zo direct niks concreets vinden, maar het lijkt me sterk dat je de eerste bent. Nog ff doorzoeken dus, gelukkig zijn er ruim 600 hits ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
nog ff een vraagje, kan het mss gewoon zijn dat mijn LG schrijvertje versleten is? Kan een versleten cdrw zo een crash veroorzaken?
Er zijn wel al enkele honderden cdtjes doorgevlogen op 9 a 10 maanden....

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 13:01:
nog ff een vraagje, kan het mss gewoon zijn dat mijn LG schrijvertje versleten is? Kan een versleten cdrw zo een crash veroorzaken?
Er zijn wel al enkele honderden cdtjes doorgevlogen op 9 a 10 maanden....
Kunnen jazeker, waarschijnlijk op grond van bovenstaande: nee. Geloof het nou maar, je hebt ruzie met dat .sys-bestand ;)

Als je de volgende keer windoze installeert, installeer dan om te beginnen eens helemaal geen mobodrivers. Iig die ide-driver niet. Is het wat (en nu begeef ik me op glad ijs) om dat bestand gewoon weg te flikkeren?

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Grote kans dat bij reboot weer om dat file'tje gevraagd zal worden.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar download van www.intel.com eens de INF updater en de Application Accelerator Pack. Dit is zeg het Service pack zoals via die heeft maar dan voor de intels :*)

Aangezien het volgens sommigen een driver probleem is (waar ik ook aan zit te denken) dan bied dit misschien een oplossing.

Oh ja, waarschijnlijk kun je beide downloads ook wel in de meuktracker vinden. Volgens mij waren er net weer nieuwen.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Maar als het aan de drivers zou liggen, dan zou hij met de Creative toch ook problemen moeten hebben? Deze zit aan dezelfde IDE kabel, dus gebruikt dezelfde drivers?

Idd gaf hij 2 keer foutmelding ivm da sys bestand, ma ook een paar keer die 'STOP 34234 blabla'

maar niemand kent nog een goed progje om te schrijven? Wie weet is het probleem alleen in Nero. Ik ga alleszinds dat eerst een proberen. Daarna mss andere schrijver ipv LG hangen, en Nero nog eens testen....

Dat bestand gewoon wegflikkeren lijkt me nie zo goed idee (mss als i kde rest getest heb), kan kss beter gewoon alle drivers van mobo gewoon uninstalleren

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

kan zijn dat bijvoorbeeld je LG DMA gebruikt om bestande over te zetten en de Creative PIO, kan wel eens problemen opleveren. Nu ik er zo aan denk, probeer ook eens je branders elk om de beurt (of tenminste de LG) bij je harde schijf op te hangen, misschien dat dat uitkomst bied.

Canon Digital Ixus V3

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 13:43:
Deze zit aan dezelfde IDE kabel, dus gebruikt dezelfde drivers?
Nou nee :+ Kabels en drivers zijn geheel onafhankelijk van mekaar.

Marelo zou best eens gelijk kunnen hebben, trouwens, maar ga vooral met de tips van RawPeanut aan de slag. Klinkt bekend :)

Verwijderd

Topicstarter
RawPeanut schreef op 22 november 2002 @ 13:54:
kan zijn dat bijvoorbeeld je LG DMA gebruikt om bestande over te zetten en de Creative PIO, kan wel eens problemen opleveren. Nu ik er zo aan denk, probeer ook eens je branders elk om de beurt (of tenminste de LG) bij je harde schijf op te hangen, misschien dat dat uitkomst bied.
De crashes kwamen altijd voor als ik van LG las, en LG schreef, dus geen DMA/PIO prob denk ik.
De cdrw om de beurt op IDE1 hangen kan normaal gezien toch geen verschil maken, dit is toch alleen bij on-the-fly, niet?
Alleszinds voor de zekerheid ook eens proberen, wie weet...

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Het kan weldegelijk heel veel uit maken of een apparaat bij een ander apparaat aan de kabel zit, alleen om voorbeeld te noemen, TDK brander die absoluut niet samen met een Sony DVD op een kabel kan, afzonderlijk werken ze perfect. Maar goed, je kan altijd proberen immers. Waarom dan geen DMA/PIO probleem? Als de firmware van een van de apparaten rekent dat er een DMA compatible apparaat op het 2e kanaal zit en dat is niet het geval dan kan je rekenen op problemen. Zo zijn er nog meer redenen. Misschien om zo'n probleem op te lossen is het handig op even te gaan zoeken naar nieuwe firmware voor je LG. (Als je dit doet zou ik hem voor de zekerheid alleen op een kabel zetten!!)

PS Bij on the fly zegt bijvoorbeeld nero dat het aan te raden is de apparaten elk op een aparte ide poort te zetten, maar dit is puur als waarschuwing omdat dan de snelheid van de bus gedeeld moet worden tussen een schrijvende brander en een lezende CD/DVD speler, in theorie kan dit wel, maar in de praktijk gaat het niet echt goed. (Bufferunderun..) Qua functionaliteit maakt het niet uit.

PS2 (nee niet de playstation :P ) Heb jij model GCE-8240B van LG? Zo ja, dan zit firmware update er niet zo 123 in, op de site van LG kan je die namelijk niet downloaden. Misschien als je ze mailt mocht dit de laatste uitkomst zijn. Je kan natuurlijk ook altijd ff met ze bellen om te vragen of dit een bekent probleem is en of ze zelf nog suggesties hebben..

[ Voor 38% gewijzigd door RawPeanut op 22-11-2002 14:24 . Reden: alweer ff iets toegevoegd ]

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel moeten dat ik GCE-8240B heb, want volgens mij heeft LG gaan andere schrijver op 24speed....
Had gisteren ook nog ff naar firmware of updates gezocht op lg site, totaal niks dus

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Heb je al wat geprobeerd dan? Iets dat we kunnen uitsluiten waar het probleem niet in ligt?

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
ben nog maar juist thuis, ff gegeten, en direkt beginnen testen.

Eerst voor de zekerheid es getest of het aan psu ligt, paar stukken afgekoppeld
op mijn 300W voeding stak alleen nog dit:
Gigabyte 845pe mobo
p4 2.4ghz
256mb ram
hd
floppy
LG writer
gf4 ti4400
4 extra usb poortjes (voor modem, keyb, muis)

Dus met Nero geprobeer op cdtje te kopiëren, en weeral een crash, maar geen blue screen.... ik kreeg vanboven gewoon een rode balk, en gefrezed scherm natuurlijk (kan zijn dat het blue screen nog moest komen ofzo...)

dus PSU is uitgesloten?
of is mijn 300W zelfs hiervoor te zwak?

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
Probeer eens een CD te schrijven met WinOnCD, die werkt bij mij wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
juist geprobeerd met Easy CD Creator 5 (cdtje kopieren dus),
bij 97% hiel hij ineens op met schrijven, maar pc bleef wel doordoen, crashte niet.
Eject knopke van schrijver ging dus nie, ledje was uit, als ik de lade opendeed met een pinnetje, draaide de cd wel nog rond

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 12:12:
Driver probleem? Ik moet normaal gezien toch geen aparte drivers installeren voor m'n LG cdrw?
Moederbord drivers dan? IDE drivers etc? Ik heb de drivers van gigabyte zelf geïnstalleerd, zou toch in orde moeten zijn....

Met 1 brander proberen heb ik al gedaan (Creative afgekoppeld), crasht nog altijd.
Heb je de nieuwste versie van Nero? (Drivers voor een CD-RW zitten nl. in het brandprogramma.) Nero kun je gewoon updaten.

En de IDE drivers voor je moederboard, zijn die Windows XP 2000 compatible (hmm ervan uitgaande dat je dat gebruikt)?

[ Voor 3% gewijzigd door pinockio op 22-11-2002 18:57 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Misschien eens een firmware update van de LG brander of eens ander merk van CD-R proberen.
Staat je brander trouwens in DMA mode?

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, eindelijk terug on-line geraakt...

Ik heb dus een andere cdwriter (aopen 40speed) ook ff in mijn systeem geprobeert, en werkt perfekt! Ik heb spijtig genoeg de kans nie gehad om mijn cdschrijver in ee nander systeem te testen (systeem dat bedoeld was om te testen, wil niemeer opstarten, miserie dus)

dus het ligt aan? lg cdrw?

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Denk wel dat het aan de LG brander lag, maar goed, nieuwe brander is altijd leuk, ook stuk sneller natuurlijk. Je hebt best kans trouwens dat de brander in een ander systeem wel goed werkt..

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de LG burner binnen gedaan in de winkel waar i khem vandaan heb, en gezegd dat alleen deze schrijver nie gaat, en 2 andere wel. Nu maar hopen dat als zij het testen op een andere, het ook crasht, en ik een nieuwe krijg.
Alleszinds voor de zekerheid nieuw schrijvertje gekocht, philips combo cdrw 32*12*40 dvd 12x (stond in promo). Kan ik ook leuk filmpjes zien zonder monitor en stereo op laptop aan te sluiten.
Burner met deze werkt trouwens ook perfekt. btw, als iemand een hippe cdrw zoekt voor in een gemodde case ofzo, zeker die van philips eens checken op de site.

Allemaal DIK BEDANKT voor de hulp he!
'k apprecieer het zeker, tof van jullie

Verwijderd

Topicstarter
En weeral problemen, met die niewe philips cdburner dus...

Juist gedaan met cdtje te schrijven, cdlade gaat open... ik laat hem ff open staan en wil em daarna terug toe doen, maar hij reageert niet.
Alsof de drive gewoonweg geen stroom krijgt.

Zou het dan toch allemaal aan mijn voeding liggen?
op dit moment is alles aangesloten, maar we lmaar 1cddrive ipv 2 (alleen de nieuwe philips dus), dit op een 300W voeding vanuit aopen kast....

Iemand nog eens hulp plz?
best gewoon nieuwe psu kopen?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 17:09:

best gewoon nieuwe psu kopen?
Begin daar eerst maar mee, ja.... ;)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1