Netwerken met @home voor 3 en 5 personen

Pagina: 1
Acties:

• Sebastian
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb dan ondertussen een aantal netwerkjes opgebouwd, maar dat was altijd voor 2 personen. Nu moet ik 2 netwerken bouwen, een voor drie personen en een voor 5 personen.

Netwerk voor 3 personen:
Dit @home netwerk bestaat al in het studentenhuis van mijn broertje en daar zitten twee gebruikers op. Door middel van een 8 poorts switch en 2 verschillende domein namen (cc....a, cc....b) hebben zij beiden internet verbinding. De ip-adressen worden bij deze computers automatisch aangemaakt.
Mijn broertje had al een router gekocht, maar als ik deze aansluit werkt het internet op geen enkele computer. Ik kan wel bij zijn huisgenoot verbinding maken met de router, maar met zijn eigen computer niet 8)7

Hoe krijg ik dit netwerk voor hun alle drie aan de praat, of met de router of met de switch?

Netwerk voor vijf personen
Ik ben gevraagd door een vriendin om een netwerk te bouwen voor vijf personen en nu vroeg ik mij af hoe ik dat het beste aan kan pakken, omdat een normale router maar 4 aansluitingen heeft. Kan ik er gewoon een switch tussen zetten? Of is het minder simpel dan het lijkt?

En ja, ik heb de search bekeken en ook google. Ik heb alleen nog geen bevredigend antwoord helaas :|

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:22

AirX

Tweak Guru

3 gebruikers: draaien er dan niet 2 DHCP servers??? want in een router zit er meestal 1 ingebouwd, draaien ze beide, dan heb je gedonder :)

5 users: Je kunt gewoon een switch aan je router knopen, gewoon een normale UTP kabel tussen router en switch. Kabel wel in de uplink van de switch proppen!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

bij @home kon je vroeger meerder ip adressen aanvragen.
maximaal 3 je had dan cc-......-a, b & c

helaas kan dat niet meer, je hebt twee accounts (a & b), en deze mag je houden. dus maximaal 2 gebruikers zonder een router of een pc als een router te gebruiken.

het gebruik van een router bij @home is echt heel makkelijk.
ik adviseer je een e-tech router te kopen. iets van 110 euro met ingebouwde switch. het instellen kost je 5 minuten en dan ben je klaar.
er zitten dan 4 poorten op. je hebt er 3 nodig dus dat is dan klaar.

voor het netwerk van 5 personen is het net zo makkelijk.
neem een router instellen maar. wil je meer dan 4 pc's aansluiten? dan sluit je via de uplink poort van je router er een hub of switch aan.
neem een router.

verder verwijs ik je door naar de internet deel faq: Hoe deel ik Internet ?
staat het duidelijk uitgelegd hoe en wat.

ohja, voor wat betreft met het probleem van de router.
als je daar nog vragen meehebt? hoezo als je hem via je broertjes pc aansluit werkt het niet en met de pc van zijn huisgenoot wel?? je moet gewoon alle pc's op de router aansluiten.

leg eens uit wat het probleem is

• Sebastian
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Thnx voor de info!

Ga er straks gelijk mee bezig, wil het graag vandaag nog afronden :)

En wat dat probleem met de router betreft: De ccomputer van mijn broertje kan geen contact maken met de router, om deze vervolgens in te stellen. Met de comp van zijn huisgenoot lukt dat wel gewoon...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

Sebastian schreef op 21 november 2002 @ 11:01:
Thnx voor de info!

Ga er straks gelijk mee bezig, wil het graag vandaag nog afronden :)

En wat dat probleem met de router betreft: De ccomputer van mijn broertje kan geen contact maken met de router, om deze vervolgens in te stellen. Met de comp van zijn huisgenoot lukt dat wel gewoon...
heb je de desbetreffende pc wel op automatisch een ip adres verkrijgen gezet.
misschien dat je de pc naam nog moet veranderen.
en dan niet het cc nummer van @home kiezen computernaam

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb hier op mijn aansluiting van @home 1 server aangesloten (met cc computernaam) en met een tweede netwerkkaart gaat dit door naar de switch. In die switch zitten dan de kabels van mijn huisgenoten en van mij.
maja, nadeel is dus wel dat er altijd een compaq proliant server staat te draaien, toch een boel lawaai.....

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1