Toon posts:

Aansluiting UTP-kabel naar ministekker op Quatrovox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vrienden van mij zijn net verhuisd en vroegen mij te helpen met het aanleggen van een thuis netwerk voor de telefoon. Ik, altijd wel in voor een verzetje, wil dit wel doen maar loop nu tegen het volgende aan:
De UTP kabel zit al in de muur en daar zitten ze in van die mooie contacten met alle 8 aders verbonden, ik wil nu dat ik de ministekker in de Quatrovox duwen en dat een stekker van de telefoon in de muur gaat... en dat het werkt uiteraard!

VRAAG: Hoe krijg ik een UTP kabel met acht aders op een ministekker met vier pootjes? Weet iemand welke kleur ik op welke plek moet klemmen...
Dus heeft iemand een kleurcode voor mij zoals je dat ook hebt bij het maken van een stekker op een UTP kabel?

Ik ben BTW ook al bij de Primafoon geweest -> wisten weer eens niks ( 8)7 rukkers).

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Gaat het om een isdn aansluiting? (lijkt me wel want je hebt het over een quatrovox) Moet er een analoog toestel op deze isdn-aansluiting aangesloten worden?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je post inmiddels 3 keer gelezen, heb zelf ook een Quattrovox gehad en snap best iets van netwerken, maar van je verhaal kan ik geen soep maken. Ik snap niet wat je wil...

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Het maakt in principe niets uit welk kabeltje je in welk gaatje steekt, als je het aan beide kanten maar precies gelijk doet (zowel voor isdn als analoog)

edit:
Natuurlijk hoef je maar 4 adertjes te gebruiken... :)

[ Voor 0% gewijzigd door liosnel op 21-11-2002 10:15 . Reden: aanvulling ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

liosnel schreef op 21 November 2002 @ 10:13:
Het maakt in principe niets uit welk kabeltje je in welk gaatje steekt, als je het aan beide kanten maar precies gelijk doet (zowel voor isdn als analoog)

edit:
Natuurlijk hoef je maar 4 adertjes te gebruiken... :)
Voor analoog hoef je eigenlijk maar 2 draadjes te gebruiken en het maakt wel uit welke, die draden zitten namelijk onderling gedraaid om overspraak enzo te voorkomen. Meestal gaat het wel goed, maar als je toch bezig bent kan je het beter goed doen.

Verwijderd

Topicstarter
Goed ik heb ook zelf mijn post nog eens gelezen.. Iets duidelijker misschien:
Er is sprake van een ISDN systeem.
Dus eerst een NT1 en dan een kabeltje naar de Quatrovox (want mijn vrienden hebben helaas alleen maar analoge toestelen) En dan van de Quatrovox een viertal aansluitpunten voor die analoge toestellen (woonkmr, slaapkmr, studeerkmr, garage) en de kabels tussen de Quatrovox en de aansluitpunten in de kamers zijn getrokken met UTP kabel (dus met 8 aders). Nu is het alleen zodat in deze modernste uitvoering van de Quatrovos je alleen maar een ministekker kunt prikken (als zijnde de toestellen die hebben ook zo'n stekker) Ik weet alleen nu niet welke kleur ader ik nu op welke plek moet krijgen. Ik begrijp dat ik dat ik het kan uitvogelen met een doosje stekkers en alles proberen tot ik de juiste volgorde heb, maar dacht ik post het hier en dan is dat makkelijker (en sneller).

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Zoals hierboven ook is gezegd, de kleurcode maakt niet uit. Als je maar zorgt dat je aan beide zijden van de draad de aders op de zelfde plekken heb zitten.

Stel je heb 2 rj11 connectoren en die wil je aan 2 zijden van de draad.

code:
1
2
3
4
5
Rj11:
____     Rood            ______
____     Blauw           ______
____     Bruin            ______
____     Wit               ______

Hiermee zie je dus dat je geen draden moet crossen, maar alles direct aansluiten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 09:47:
Vrienden van mij zijn net verhuisd en vroegen mij te helpen met het aanleggen van een thuis netwerk voor de telefoon. Ik, altijd wel in voor een verzetje, wil dit wel doen maar loop nu tegen het volgende aan:
De UTP kabel zit al in de muur en daar zitten ze in van die mooie contacten met alle 8 aders verbonden, ik wil nu dat ik de ministekker in de Quatrovox duwen en dat een stekker van de telefoon in de muur gaat... en dat het werkt uiteraard!

VRAAG: Hoe krijg ik een UTP kabel met acht aders op een ministekker met vier pootjes? Weet iemand welke kleur ik op welke plek moet klemmen...
Dus heeft iemand een kleurcode voor mij zoals je dat ook hebt bij het maken van een stekker op een UTP kabel?

Ik ben BTW ook al bij de Primafoon geweest -> wisten weer eens niks ( 8)7 rukkers).
Zei de ene rukker ( die het ook niet weet ) tegen de ander... ;)

Normaal gesproken worden voor telefonie 2 aders gebruikt, voor de utp zijn dit de aders 4 en 5 wat overeenkomt met blauw 4 en wit/blauw 5.
Dus als de bekabeling in de kamers is afgewerkt op een walloutlet, dan gebruik je blauw en wit/blauw.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 18:44:
[...]

Zei de ene rukker ( die het ook niet weet ) tegen de ander... ;)

Normaal gesproken worden voor telefonie 2 aders gebruikt, voor de utp zijn dit de aders 4 en 5 wat overeenkomt met blauw 4 en wit/blauw 5.
Dus als de bekabeling in de kamers is afgewerkt op een walloutlet, dan gebruik je blauw en wit/blauw.
Sorry O+ maar moest het er gewoon bij zetten... idd er zit zo'n heel sjiek ding in de muur en dat zal dan wel een walloutlet heten en nu weet ik dus ook welke aders ik moet gebruiken op deze kabel.
Pagina: 1