Toon posts:

Shaduwen in Java

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu eerstejaars Kennistechnologie student en we moeten voor ons komende project het volgende doen:

de shaduw van een 3d object projecteren op een vlak. Als dat lukt kunnen we ook meerdere lichtbronnen nemen of meerdere vlakken etc...

We mogen geen java3D classes gebruiken.

Zelf hebben we zitten denken aan parsing, raytracing of rendering.
Wat lijkt jullie een geslaagd idee en waarom? Andere input en gewoon n idee voor n onderdeel van ons project zijn altijd welkom!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Lijkt me meer iets voor de Webdesign & Graphics of de Programming & Webscripting (verschil tussen die 2 is me nog altijd niet duidelijk :X ).

Vraag een move aan in de Schop een Modje :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

P&W it is :)
(en ik maak de topictitel meteen wat minder schreeuwerig).
Wat had je zelf in gedachten bij de verschillende opties?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

[in een notendop]
Als je een 3d object weergeeft op je beeldscherm voer je in weze ook een projectie uit. Je zet de 3d coordinaten van het object om in 2d coordinaten en op basis daarvan teken je het. Een schaduw projecteren gaat in weze net zo, alleen voer je je projectie niet uit op het beeldscherm maar op een ander object.
[/in een notendop]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf denk in eerste instantie aan het volgende:

Transformeer het object zo zodat het net lijkt alsof je vanuit de lichtbron kijkt, en bepaal de outline (waneer je met convex objecten werkt is dit heel simpel, anders is het mischien handig om je object op te splitsen in meerdere convexe objecten). Van deze outline maak je een soort frustrum en dit kun je vervolgens op het vlak projecteren.

Maar, omdat je zegt dat je eerste jaars bent, lijkt me dit ietsje hoog gegrepen (corrent me when i'm wrong). Hebben ze tijdens college niet enkele dingen hierover uitgelegd??

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 09:29:
Zelf hebben we zitten denken aan parsing, raytracing of rendering.

parsing en rendering? Dat zijn 2 werkwoorden die op zichzelf helemaal niets betekenen, dus wat bedoel je er precies mee?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-08 11:38
zeg flup ...w e hebben het al bijna af hoor :D
Pagina: 1