Toon posts:

ac97 6channel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ff helemaal in de war met dat ac97. Een search hier geeft de indruk dat het alleen maar stereo geluid geeft. Als ik echter naar de KT400 chip kijk die ik misschien ga kopen op een ASUS mobo (http://www.via.com.tw/en/apollo/kt400.jsp), zegt het "Integrated Audio AC'97 6 Channel".

Ok. Dus ik dacht zo daar een Philips A5.100 op aan te sluiten. Kan dat/heeft het zin? Het doel is DVD's afspelen en eventueel zo nu en dan een spel, onder WinXP Pro.

(Ik ben me wel bewust van de mogelijke teleurstellende kwaliteit, maar ik kan altijd nog extra geld uitgeven aan een geluidskaart als de ac97 me niet voldoende bevalt. Zo'n fijnproever ben ik hopelijk niet :).)

Verwijderd

AC97 wil alleen maar zeggen dat je processor het rekenwerk voor het grootste gedeelte moet doen ipv een soundchip. De kwaliteit van AC97 is niet geweldig. Hoewel de chipset dit ondersteund hoeven mobo fabrikanten dit niet te gebruiken en zetten vaak een soundchip op het mobo die een stukje beter van kwaliteit is.

Verwijderd

Topicstarter
Aha. Dus dit hier betekent dat de processor in plaats van te rekenen aan stereo geluid, hij gaat rekenen aan 6-channel geluid? Of telt die KT400 als "stukje beter van kwaliteit"?

Verwijderd

Ja, nee meestal is dat een Cmedia of creative labs chip die dan onboard zit en dat is een hardwarematige (cpu ontlastende) oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Bedankt.