[winXP] XP niet te installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ongelooflijk.....

Zit hier met een Compaq (de)Pressario 5726.

Ik heb deze machine ongeveer een half jaar geleden van een schone XP Pro installatie voorzien. Toen al ging de installatie niet 100 % lekker. Tijdens het kopieren tijdens de Windows XP setup gaf ie een melding dat ie een file niet goed gekopieerd had. Aangezien dit om een .ttf ging had ik toen zoeits, boeie en ben ik gewoon verder gegaan met installeren. Alles verder prima, niets aan de hand. De pc wordt niet heel intensief gebruikt maar na een paar maanden ineens een blauw scherm en niet meer opstarten :(

Dus ik XP cd erin en install opnieuw, kiezen voor format disk tijdens installatie. Leek allemaal redelijk goed te gaan maar op het moment dat er voor het eerst Windows XP in het scherm kwam met die zwarte achtergrond(dat ie voor het eerst in XP zelf komt) , blauw scherm, stop 0x0000007E.
Nah, kan gebeuren dacht ik, nog een keer install, maar helaas, continu meldingen dat er allerlei verschillende bestanden niet goed gekopieerd konden worden.
Dus ik denk, harddisk is aan zijn end.
Bij Maxtor een toooltje gedownload om dit te checken, en de harddisk komt door alle tests vlekkeloos.
Harddisk in mijn pc gehangen, vlekkeloos installeren. Dus idd de harddisk is het niet.

Toen hier op GOT wat gezocht maar het enige wat ik kon vinden was eventuele pci kaarten die conflicten zouden kunnen geven of een cdrom speler die slecht was of eventueel een CD die niet goed was.
Alle pci kaarten eruit, probleem is er nog steeds.
Heb het in de writer en in de dvd geprobeerd, beide leverde de foutmelding tijdens de setup op dat er bestanden niet gekopieerd konden worden.
Ook de hele cd naar een hd gekopieerd om vanaf harddisk te installeren, zelfde verhaal.
Toen dacht ik nog aan één van de twee geheugenbankjes die wellicht gaar was dus heb ik die op alle mogelijke manieren eruit gehaald en omgewisseld, maar ook dat mocht niet baten.

Uiteindelijk bedacht dat WIN2000 er dan maar op ging, daarmee had ik hetzelfde probleem.
Win98, ging in één keer goed, probleem is alleen dat ik dan weer geen driver voor de netwerkkaart kan vinden en ik er eigenlijk toch liever XP opzet...

Kortom, ik ben ten einde raad, krijg XP er gewoon simpelweg niet op. :( :?

Verwijderd

Wat voor een harddisk heb je? Kijk anders op de site van de fabrikant of er een tooltje is om je HD te testen. Het kan natuurlijk ook zijn dat beide geheugendimm's brak zijn. Win98 trekt zich daar weinig van aan.. Je geheugen kun je testen met memtest (www.memtest.com). Je zou ook even een andere grafische kaart kunnen lenen van iemand en het dan nog eens proberen. Heb je je PC overclockt? Post ook even je systeemspecificatie's :)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Klinkt als een geheugenprobleem idd. Dat zou ik eerst eens gaan testen.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• chaozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-04 17:36
leuf schreef op 21 November 2002 @ 01:02:
Bij Maxtor een toooltje gedownload om dit te checken, en de harddisk komt door alle tests vlekkeloos. Harddisk in mijn pc gehangen, vlekkeloos installeren. Dus idd de harddisk is het niet.
Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 07:36:
Wat voor een harddisk heb je? Kijk anders op de site van de fabrikant of er een tooltje is om je HD te testen.
8)7 :Z

chaozz.nl | RetroGameCouch

Verwijderd

Een collega van mij heeft ook een compaq gehad en vertelde me dat het uiterst lastig wordt gemaakt door compaq om er andere operatie systemen en hardware te gebruiken.

Het is niet onmogelijk maar dus wel lastiger.

Verwijderd

test het geheugen eens met memtest86 ofzo. weet niet hoe dat precies heet. Heb dit ook wel eens gehad en het bleek het geheugen te zijn.

edit:
dit is de link: http://www.memtest86.com/

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2002 10:14 . Reden: weet nu zeker dat dat programma zo heet ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Heeft het moederbord iets als onboard sound of zo? Probeer dat anders eens uit te schakelen (net als allee andere onboard dingen.) Bij mijn kun WinXP niet de juiste drivers vinden voor die onboard geluidskaart en daarom ging de installatie ook niet goed. Nu staat onboard sound uit en hangt er een SB 5.1 in, werkt perfect :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• AJ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

AJ

Ik heb een keer een beschadigde OEM-cd meegemaakt (98SE) toen ik ook zoiets kreeg. Maar dat is dan het laatste waar je aan denkt.
HD vervangen, geheugen vervangen, pfff...
btw, Compaq heeft een uitmuntende telefonische helpdesk, ergens in Drente geloof ik, voor het geval het een compaqgrap is.

edit:
AJ gaat volgende week ook XP pro op een Pressario zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door AJ op 21-11-2002 23:10 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
hoe kom je aan de windows xp cd-rom; als het er 1 van compaq is, dan kan het een (voor het systeem aangepaste) cd zijn, en kan het zijn dat deze een beetje brak is. dan kun je van een vriend/kennis of internet even een backup lenen en kijken of het daar wel mee lukt.

als windows XP met het systeem is meegeleverd is dit een compleed legale actie omdat je dan een licentie ervoor bezit.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• leuf
  • Niet online
Nou, het lijkt er in ieder geval op, na een memtest test dat één van de twee banken geheugen aardig gaar was. Ben em nu aan het testen met één bank geheugen en dat lijkt goed te gaan. Als de tests afgerond zijn zonder error's ga ik maar weer installeren maar dan met één bankje geheugen.

Thnx voor de help tot nu toe allemaal! Dacht dat ik het geheugen stukje wel afgeschermd had door ze stuk voor stuk eruit te halen maar blijkbaar was er echt een test als memtest voor nodig om te identificeren dat ie kapot was.

Ik zal dit weekend nog even berichten of de install nog gelukt is met die ene geheugen strip....

Verwijderd

leuf schreef op 21 november 2002 @ 01:02:
Ongelooflijk.....

Zit hier met een Compaq (de)Pressario 5726.

Ik heb deze machine ongeveer een half jaar geleden van een schone XP Pro installatie voorzien. Toen al ging de installatie niet 100 % lekker. Tijdens het kopieren tijdens de Windows XP setup gaf ie een melding dat ie een file niet goed gekopieerd had. Aangezien dit om een .ttf ging had ik toen zoeits, boeie en ben ik gewoon verder gegaan met installeren. Alles verder prima, niets aan de hand. De pc wordt niet heel intensief gebruikt maar na een paar maanden ineens een blauw scherm en niet meer opstarten :(

Dus ik XP cd erin en install opnieuw, kiezen voor format disk tijdens installatie. Leek allemaal redelijk goed te gaan maar op het moment dat er voor het eerst Windows XP in het scherm kwam met die zwarte achtergrond(dat ie voor het eerst in XP zelf komt) , blauw scherm, stop 0x0000007E.
Nah, kan gebeuren dacht ik, nog een keer install, maar helaas, continu meldingen dat er allerlei verschillende bestanden niet goed gekopieerd konden worden.
Bij Maxtor een toooltje gedownload om dit te checken, en de harddisk komt door alle tests vlekkeloos.
Harddisk in mijn pc gehangen, vlekkeloos installeren. Dus idd de harddisk is het niet.

Toen hier op GOT wat gezocht maar het enige wat ik kon vinden was eventuele pci kaarten die conflicten zouden kunnen geven of een cdrom speler die slecht was of eventueel een CD die niet goed was.
Alle pci kaarten eruit, probleem is er nog steeds.
Heb het in de writer en in de dvd geprobeerd, beide leverde de foutmelding tijdens de setup op dat er bestanden niet gekopieerd konden worden.
Ook de hele cd naar een hd gekopieerd om vanaf harddisk te installeren, zelfde verhaal.
Toen dacht ik nog aan één van de twee geheugenbankjes die wellicht gaar was dus heb ik die op alle mogelijke manieren eruit gehaald en omgewisseld, maar ook dat mocht niet baten.

Uiteindelijk bedacht dat WIN2000 er dan maar op ging, daarmee had ik hetzelfde probleem.
Win98, ging in één keer goed, probleem is alleen dat ik dan weer geen driver voor de netwerkkaart kan vinden en ik er eigenlijk toch liever XP opzet...

Kortom, ik ben ten einde raad, krijg XP er gewoon simpelweg niet op. :( :?
Je zou nog kunnen proberen je bios te resetten

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 november 2002 @ 00:04:
[...]

Je zou nog kunnen proberen je bios te resetten
lees de draad voor je blaat? (hij heeft waarschijnlijk al de oplossing)

daarnaast is het niet nuttig om de hele post te quoten om vervolgens er 1 regel onder te zetten... kort de quote dan wat in (zodat alleen de voor jouw opmerking relevante informatie blijft staan)

[ Voor 6% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 22-11-2002 00:24 . Reden: zinnetje toe gevoegd ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• leuf
  • Niet online
En idd, wat ik al vewachtte, één bankje geheugen eruit en het installeren ging vlekkeloos en het systeempje draait nu weer keurig stabiel!
Toch grappig dat zoals al gezegd WINXP inderdaad wat kritischer is voor wat betreft geheugen dan WIN98.
Pagina: 1