[DHCP] Vraag over lease-tijden

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woutepout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 12:22
Ik heb sinds een tijdje thuis een NetBSD gateway (ipnat + ipfilter) draaien om m'n thuisnetwerkje aan internet te hangen. Ik deel de ip-adressen uit met DHCP, omdat er ook een paar laptops aan het netwerk gehangen moeten kunnen worden (die dus ook op andere plaatsen gebruikt worden).

Haalt een (Win95-) client tijdens het opstarten altijd een vers ip-adres op of doet hij dit pas na het verstrijken van de lease-tijd? Ik heb al gehoord dat Win9x clients weigeren (zelfstandig) een renewal te doen als ze in een ander subnet gehangen worden, maar hoe zit dit bij volledig andere netwerken?

Wat ik bedoel is: ik moet er absoluut zeker van zijn dat m'n vaders laptop altijd een nieuw ip opvraagt als hij op de zaak wordt ingeplugd. Moet ik ervoor zorgen dat de lease-tijd kort genoeg is om dit te verzekeren of gaat het vanzelf goed?

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

zodra je laptop opstart in het netwerk zal hij proberen zijn laatste ip adress lease te refreshen. deze zal de dhcp server bij je vaders bedrijf zeer waarschijnlijk weigeren en een ander adres aanbieden, probleem opgelost.

IP Rocks

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik hing een tijdje geleden mijn eigen windows '98 machine aan een linux bak die 192.168.3.x uitdeelde, normaal deelt een andere linuxbak uit de range 192.168.1.x aan die computer uit. Win '98 hield dus lekker zijn 192.168.1.x ipadres en nam *geen* nieuw ip aan van de andere dhcpserver. Moest ik echt handmatig refreshen met winipcfg.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is allemaal toch zo te testen? Je laat gewoon ff je dhcp server een tijdje ip's uit een ander subnet uitdelen, en dan kijk je of die geaccepteerd worden door de clients.

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 12:12

CORVETTE

---- American V8 ---

normaal is het zo dat NT pas op de helft van de tijd een nieuwe aanvraagt dus als je hem voor die tijd in een andere sub of netwerk gooit, behoudt hij eerste tijd ( is geloof ik max 36 uur ) zijn oude ip.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(