Maximale FSB op Asus TUV4X

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Medetweakers..

Omdat ik nog geen geld heb voor een complete upgrade, ga ik eerst en vooral een recenter mobo kopen voor m'n P III 800 mhz, ter vervanging van m'n Abit VL6 (op zich prima bordje, maar geen UDMA100 en AGP 4x, en max 150 FSB :() lijkt een Asus TUV4X me een prima plankje, op elk gebied.

Maar zou iemand mij kunnen vertellen wat de maximale FSB is dat je in het BIOS kunt instellen? Search heeft niks opgeleverd, en de manual vermeldt ook niet wat de maximale waarden zijn.

Jupiler

Verwijderd

Ehh, volgens mij 166... Ik kijk morgen ff, ik heb een pc staan met een Asus TUV4XE dacht ik. zal ffkijken

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Thanks.. Zou nice zijn :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Toptictitel edit.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wat is het geworden WaaEeZ? :)

En is er trouwens nog iemand die een andere tip heeft ivm het mobo.. Goede keuze, e.d.?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Afhankelijk van je hd's is UDMA100 geen denderend verschil, AGP4x nog minder en de maximale FSB die je in de praktijk haalt met OCen zal ook niet erg ver boven de 150 liggen.

Het grootste voordeel zit 'm erin dat je huidige mobo geen Tualatin cpu's ondersteund en die TUV4X wel.

En ik zie dat je huidige mobo een Via 693A chippie heeft.. de 694T op dat Asus bordje heeft ook wat betere mem performance geloof ik, en die 686A chipset op je huidige mobo zou ook wel eens dingen tegen kunnen houden (686A = southbridge, regelt PCI e.d, en een baggere PCI communicatie staat garant voor een bagger werkende pc).

Je moet jezelf alleen wel goed afvragen of dit een goede upgrade is. Als je dat Asus mobo erg goedkoop kunt krijgen is het best een verbeteringetje, maar overschat dat niet. Een nieuw mobo+cpu die ook nog klaar zijn voor >2Ghz is met het oog op de toekomst wellicht toch een betere koop.

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 21-11-2002 19:46 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Yep, maar ik heb er gewoon geen geld voor.. En dat Asus mobo kan ik redelijk goedkoop krijgen.

Het gaat me vooral om het overclocken.. De max FSB op dit bordje is 150 Mhz, en dat vind ik echt bagger.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jupiler schreef op 21 November 2002 @ 20:02:
Yep, maar ik heb er gewoon geen geld voor.. En dat Asus mobo kan ik redelijk goedkoop krijgen.

Het gaat me vooral om het overclocken.. De max FSB op dit bordje is 150 Mhz, en dat vind ik echt bagger.
De setting in de bios zal waarschijnlijk niet hoger dan 166Mhz gaan, en als ie wel hoger gaat trekt dat mobo dat niet.

Ik weet niet wat je ervoor gaat betalen, maar dat mobo staat voor 92 Euro in de pricewatch en een ECS K7S5A + Duron 1300 voor 55 + 46 = 101 Euro.

En dat laatste is toch echt al een stuk sneller dan die P3 800 ;)

Reken maar niet op erg veel extra OCen en denk echt goed na of je niet even doorspaart voor iets als hierboven.

offtopic:
als je dat mobo zo goedkoop kunt krijgen dat die ECS+duron kit niet interresant is wil ik wel weten waar je dat mobo vandaan haalt ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
166 mhz is toch al een mooiere overclock dan 150 mhz.. En een Duron 1300 met 64 of 128 kB cache en 100 mhz FSB beter presteren als een Pentium III 800 met 512 kB cache geheugen en 133 FSB? Lijkt me niet :) (en bovendien heb ik geen zin in 50+ temps)

En waarom zou het mobo een hogere overclock dan 166 mhz niet trekken? Koeling is iig geen probleem hiero.

En doorsparen doe ik ook uiteraard.. Maar voor die paar tientallen euro's die ik hoef uit te geven aan dit plankje.. Is van een maat, leidt een PC winkel, en die heeft nog een paar TUV4X's over.. Vriendenprijsje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Steve op 21-11-2002 21:03 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jupiler schreef op 21 november 2002 @ 21:02:
166 mhz is toch al een mooiere overclock dan 150 mhz.. En een Duron 1300 met 64 of 128 kB cache en 100 mhz FSB beter presteren als een Pentium III 800 met 512 kB cache geheugen en 133 FSB? Lijkt me niet :) (en bovendien heb ik geen zin in 50+ temps)
Geloof me maar, dat ding is sneller (ga maar lekker benchmarks zoeken en de orb op madonion raadplegen, die Duron is met z'n rauwe Mhz'en gewoon sneller, in heel erg cache-specifieke apps kan die P3 mogelijk winnen, maar dat zal in de praktijk zeer weinig voorkomen. De celly was in de eerste instantie met veel minder cache ook sneller/even snel als z'n broertje P2 die veel maar sloom cache had.)

En die temps zijn te verhelpen met de juiste koeler (ga voor die koeler dan ook reviews lezen, heb ik niet gedaan en ik zit idd met een AthlonXP met een koeler die veel herrie maakt en matig koelt :().
En waarom zou het mobo een hogere overclock dan 166 mhz niet trekken? Koeling is iig geen probleem hiero.
Je hebt behalve koeling ook nog zoiets als schaalbaarheid. Voorbeeld : een P3 CuMine krijg je nauwelijks boven de 1,1 Ghz uit (er zijn uitzonderingen met goede steppings, maar dan nog). Al koel je ze tot 0 graden kelvin, je krijg die dingen nooit van je leven op 3 Ghz. Dat kunnen die chips gewoon niet aan.

Met koeling kom je wel een stukje verder, maar verwacht er niet al te veel van.
En doorsparen doe ik ook uiteraard.. Maar voor die paar tientallen euro's die ik hoef uit te geven aan dit plankje.. Is van een maat, leidt een PC winkel, en die heeft nog een paar TUV4X's over.. Vriendenprijsje ;)
Die paar tientallen Euro's kunnen natuurlijk ook al het begin zijn van het sparen voor een nieuw mobo + cpu'tje.

Verwijderd

Als het vriendenprijsje enkele tientallen euro's is zou je er een Tualatin Celly bij kunnen halen en ongeveer even duur uit kunnen zijn als met de K7S5A/Duron combo. Het voordeel is dat je dan nog altijd dezelfde cache hebt (256, 512 zou een katmai zijn en dan heb je iig niets aan je huidige max fsb, laat staan een hogere) en ongeveer hetzelfde aantal megahertzen als de Duron. Bovendien kan je je huidige processor blijven gebruiken, al is een Duron/Celly T. sneller.
Het voordeel van de K7S5A is dat er uiteindelijk een snellere processor op past, handig als je tijdens het sparen een extra tussentijdse upgrade wilt doorvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 00:03 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik wil uiteindelijk een P IV systeem met o.a. 1066 RIMM hebben (en ga nou niet roepen dat RIMM duur, niet goed enz is), dus die tussenstap naar AMD is niet echt nodig.

Maar ik heb nu nog steeds geen antwoord op m'n originele vraag.. Wat is de maximale FSB van een TUV4X??

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:22
Jupiler schreef op 21 november 2002 @ 21:02:
166 mhz is toch al een mooiere overclock dan 150 mhz.. En een Duron 1300 met 64 of 128 kB cache en 100 mhz FSB beter presteren als een Pentium III 800 met 512 kB cache geheugen en 133 FSB?
jazeker, die Duron is DIK sneller. DIK sneller, 2 keer zo snel zou me niet verbazen (hoewel hij me nou ook weer niet zo snel lijkt :)).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
2 keer zo snel? 8)7...

Ik ken iemand die een Duron 1200 heeft hoor, met een k7s5a.. Voor de rest ongeveer hetzelfde uitgerust als mijn PC, ook dezelfde videokaart. Om een voorbeeldje te geven: hij heeft 500 3Dmarks meer.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jupiler schreef op 22 november 2002 @ 16:12:
2 keer zo snel? 8)7...

Ik ken iemand die een Duron 1200 heeft hoor, met een k7s5a.. Voor de rest ongeveer hetzelfde uitgerust als mijn PC, ook dezelfde videokaart. Om een voorbeeldje te geven: hij heeft 500 3Dmarks meer.
Dan is die Duron toch sneller? :X
En vanaf die Duron kun je wel upgraden naar een grappige AthlonXP, met die P3 niet ;(

3Dmark is trouwens lekker afhankelijk van de vidkaart, hoe weet je dat dat niet de bottleneck is? Of misschien heeft die vriend bagger sloom geheugen/OS/instellingen/drivers/etc/etc/dev/null

2x zo snel is wel overdreven, maar dat heb ík niet gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 22-11-2002 17:04 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Sneller wel, maar echt niet veel sneller (heb niet enkel 3Dmark gedraaid), het is het geld niet waard :)

En zoals gezegd ben ik vastberaden up te graden naar een P IV.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jupiler schreef op 22 november 2002 @ 17:15:
Sneller wel, maar echt niet veel sneller (heb niet enkel 3Dmark gedraaid), het is het geld niet waard :)

En zoals gezegd ben ik vastberaden up te graden naar een P IV.
Leg het geld wat je anders nu aan dat mobo uitgeeft dan maar vast bij je P4.. Die paar % winst van het extra OCen met dat mobo is nog véél minder dan de winst die je met een duronnetje zou halen, gá dan ook gewoon voor die P4.

Nog een eigen ervaring dan, ik ben een tijdje terug van een Via 693A bord naar een Via 694x bord geupgrade (zonder te OCen). Dan merk je bar weinig van de snelheidswinst (50 extra 3Dmarks in 3Dmark2K). Die paar extra Mhz die je misschien met dat nieuwe mobo kunt OCen kun je straks misschien bij je P4 leggen om nog een nét iets snellere P4 te kopen :Y).

Mijn advies is dus wel duidelijk... Ja, je kunt wellicht een paar % snelheidswinst met dat andere mobo maken (zul je zien dat je geheugen/pci kaarten/whatever niet verder wil...), maar ook dat is het geld waarschijnlijk niet echt waard (wellicht de kick van het overclocken, maar dat is persoonlijk. Qua snelheidswinst/kosten is het het niet echt waard.).

• Kakaroto
  • Laatst online: 18-08 22:43
Upgraden naar TUV4X heeft totaal geen zin. (max 166MHz bus)
Overklokken van Pentium 3 van 150MHz bus naar 166MHz is zinloos.
Je krijg misschien als het mee zit 5-10% extra performance, en daar ga je toch geen nieuw bordje kopen?
Kijk, ik ben niet echt een tweaker..als het maar werkt en vlot! :)

Ik zal gaan overstappen naar P4 of XP. (2-2.53GHz)
Als je niet zoveel geld voor over hebt, ga dan over naar Duron of Celeron Northwood.

Geloof me, veel meer performance en de schaalbaarheid is stukke beter dan die P3s.
Ik heb thuis ook een Pentium 3 systeempje en wilde eerst ook upgraden naar een MSI-6309 ver2.0, maar toch maar niet gedaan, je blijft maar achterblijven en hardware is later niet meer leverbaar.

De Pentium 3 tijdperk heeft zijn tijd een beetje gehad :)

• denios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 10:28
Heb zelf een Asus CUSL-2C en ben er zeer tevreden over. Goede flash updates en genoeg opties om eventueel te overclocken (die van mij is een PIII 1 Ghz, dus overclockt niet veel, zo'n 50-75 Mhz, maar een PIII 800 gaat stukken beter >:) )

Succes in ieder geval!

"You! Out Of The Gene Pool!"

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
@ W3ird_N3rd & ka_ka_rot.. Weet ik, en daarom spaar ik ook gewoon verder voor een P IV systeem.. Maar dit mobo heb ik voor een prikje, en het is toch wat beter dan mij Abit VL6'je, dat een redelijk basic model is.

Dus 166 mhz is de maximale bussnelheid? Dan koop ik 'm gewoon.. Dan zit m'n P III toch al aan 1 Ghz, en het geheugen aan 166 mhz. Bovendien heb ik dan ook nog 4x AGP en UDMA 100. Misschien niet zoveel snelheidswinst, maar het telt toch.. En voor het weinige geld dat ik betaal voor dat moederbord moet ik het alvast niet laten :)

Edit: een maat heeft nog een Pentium 900 (100 FSB) die hij niet meer gebruikt.. Als ik die nou eens erin stop en dan 150 FSB instel (moet ie makkelijk trekken), wordt dat een leuke OC :Y)

[ Voor 58% gewijzigd door Steve op 22-11-2002 23:17 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jupiler schreef op 22 November 2002 @ 23:12:
@ W3ird_N3rd & ka_ka_rot.. Weet ik, en daarom spaar ik ook gewoon verder voor een P IV systeem.. Maar dit mobo heb ik voor een prikje, en het is toch wat beter dan mij Abit VL6'je, dat een redelijk basic model is.

Dus 166 mhz is de maximale bussnelheid? Dan koop ik 'm gewoon.. Dan zit m'n P III toch al aan 1 Ghz, en het geheugen aan 166 mhz. Bovendien heb ik dan ook nog 4x AGP en UDMA 100. Misschien niet zoveel snelheidswinst, maar het telt toch.. En voor het weinige geld dat ik betaal voor dat moederbord moet ik het alvast niet laten :)

Edit: een maat heeft nog een Pentium 900 (100 FSB) die hij niet meer gebruikt.. Als ik die nou eens erin stop en dan 150 FSB instel (moet ie makkelijk trekken), wordt dat een leuke OC :Y)
Pentium 900? Celly 900 zul je bedoelen. En die krijg je echt niet op 1350... Coppermine. 1,2 Ghz als je erg veel mazzel + goede stepping + goede koeling hebt...

De meeste CuMine's komen niet voorbij de 1,1Ghz. Veel succes met je 150Mhz FSB 8)7

Pagina: 1