Toon posts:

probleem met nieuw cpu+mobo+ddr

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn nieuwe mobo (Gigabyte 8PE667 Ultra) binnen gekregen met een nieuwe CPU (Intel P4 2,53 Ghz) en een reepje van 512 Mb DDR ram.

Nu heb ik dit allemaal ingebouwd (zonder dat er rare dingen zijn gebeurd), maar zo gauw ik nu de computer aan zet gaan de fans mooi draaien, maar verder gebeurd er niks (geen beeld, geen piepjes). Ook de num-lock van het toetsenbord reageert niet.

Nu vraag ik me af zou dit aan het geheugen kunnen liggen? Er staat namelijk in de handleiding Double sided x16 DDR devices are not supported bij Intel 845PE chipset. Als ik het goed begrijp betekend dit dat je geen DIMM's mag gebruiken met aan beide kanten chips en waarvan het totaal 16 chips bedraagd. Nu heb ik helaas hier geen andere modules liggen om het te testen.

Zou ik ervan uit kunnen gaan dat dit aan het geheugen ligt of moet toch gaan denken dat het moederbord @(*(@*( is?

Verwijderd

Normaal betekent geen beeld en geen piepjes cpu fout. Dit wil niet zeggen dat het niet alsnog aan je geheugen ligt, maar ik zou eerst een andere cpu proberen.

Verwijderd

ik had hetzelfde... cpu kapot... DOA noemen ze dat

(dead on arrival :))

------------------------>

moest je heel veel kracht zetten om de CPU Cooler te installeren?

Verwijderd

Topicstarter
nee had niet veel kracht nodig om mijn CPU kooler erop te zetten.

Verwijderd

Of mobo DOA...Happened to me... Zelfde symptonen BTW.

Kun je ergens een reepje DDR single sided lenen, kun je dat wellicht uit sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. ga morgen aan een collega van mij vragen of die niet toevallig ergens nog een reepje heeft liggen om te kijken of het aan het geheugen ligt.... Baal wel als een stekker.. Heb ik eerst 2 weken op die spullen moeten wachten, krijg je nu dit weer. :(

Verwijderd

dat zul je altijd zien :( en dan zakt je de moed wel in de schoenen...

Je zou eigenlijk ook even een processor moeten lenen, maar als je het spul in de buurt hebt gekocht kun je misschien het beste er direct mee terug gaan.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Probeer het eens met het geheugen eruit. Als je mobo dan gaat piepen dan sluit je al uit dat je mobo DOA is. En bijna zo goed als zeker ook je CPU. Zonder geheugen moet tie namelijk wel gaan piepen.

Heb je toevallig niet vergeten die extra vierkante ATX stekkertje aan te sluiten?

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 15:32

AzzKickah

06-CENSORED

Stinger666 schreef op 21 November 2002 @ 00:23:
Probeer het eens met het geheugen eruit. Als je mobo dan gaat piepen dan sluit je al uit dat je mobo DOA is. En bijna zo goed als zeker ook je CPU. Zonder geheugen moet tie namelijk wel gaan piepen.

Heb je toevallig niet vergeten die extra vierkante ATX stekkertje aan te sluiten?
Wil je dat wat ik vet heb gemaakt nog iets duidelijker uitleggen? Pleeze? :)

Verwijderd

AzzKickah schreef op 21 november 2002 @ 00:27:
[...]

Wil je dat wat ik vet heb gemaakt nog iets duidelijker uitleggen? Pleeze? :)
je hebt allemaal kabels aan je voeding hangen.. der zit als goed is een 4kant stekkertje met 4 pinnetjes zeg maar.. die bedoelt ie :) ziet er het zelfde uit als gewoon ATX stekker.. maar dan klein :+ zitten meen ik 3 gele en 1 zwarte kabeltjes aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat vierkante stekkertje heb ik gewoon aangesloten, daar krijgt je CPU-core nl stroom van :)

Verwijderd

Mobo brak?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het geheugen er uit laat begint hij doorlopend te piepen. Begint er toch op te lijken dat dit moederbord met dit reepje geheugen niet gaat werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 22:55:
nee had niet veel kracht nodig om mijn CPU kooler erop te zetten.
Als er maar een maar dan ook een pinnetje kapot is kun je het shacken. Een processor heeft al zijn pinnetjes nodig. Maar voor de rest is dit een DOA CPU.

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Ik heb hetzelfde moederbord, met double sided DDR Ram,(Kingston 512 Mb, pc 2700), en 2,4 PIV processor, geen probleem. Toch heb ik ook zo'n probleem gehad. Oorzaak: Interne PCI modem. Als ik deze modem eruit haal, start tie gewoon op. Steek ik hem in welk pci slot dan ook, dan blijft hij hangen. Modem is niet kaduuk, want in mijn oude moederbord (Aopen, 440 BX) functioneert hij prima.

Kijk dus even naar welke kaarten je erin gezet hebt, en haal deze een voor een eruit. Ik weet ook niet wat voor AGP kaart erin zit, met een 2x start hij ook niet op. Ik heb zelf (nu nog) een ASUS V7700 Pure kaart erin zitten.

JPS

Verwijderd

Topicstarter
JPS43 schreef op 21 November 2002 @ 08:55:
Ik heb hetzelfde moederbord, met double sided DDR Ram,(Kingston 512 Mb, pc 2700), en 2,4 PIV processor, geen probleem.
En heeft dat double-sided geheugen ook in totaal 16 chips, want die geheugenreepjes schijnen dus niet te werken.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Trek dat reepje geheugen er uit en start de comp op. Bij geen geheugen krijg je een hele serie piepjes. Bij brak geheugen soms niet...

Probeer anders ook eens het volgende:
Trek alles er uit -VGA, PCI en harddisks en zo. Boot met -alleen- CPU. Geen respons? -> Mobo/CPU dood. Respons? -> Geheugen er in en verder zoeken...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

koop dan ook de goeie...wel effe researchen voor je iets koopt jongetje.

Verwijderd

Draait de koeler linksom of rechtsom?

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 09:08:
[...]

En heeft dat double-sided geheugen ook in totaal 16 chips, want die geheugenreepjes schijnen dus niet te werken.
Ja, Zie http://www.valueram.com/datasheets/KVR333X64C25_512.pdf. Dit is het geheugen wat in mijn PC zit, en dit maakt melding van zestien 32M x 8-bit chippies. Kingston adviseert zelfs o.a. dit geheugen via hun geheugenwizard. Ik weet niet van welk merk jouw reepje is, misschien kan je even de specs checken en vergelijken.

Ik zie inderdaad wel de opmerking staan in de handleiding, maar ik vraag me af of x16 te maken heeft met het aantal chippies, misschien niet met het type chippies (16 bits?) :? Ben niet zo goed thuis in geheugenspecs.

Ik heb wel in andere topics wat gelezen over geheugenproblemen, zie:Het grote GA-8PE667 topic en Gigabyte GA-8PE667 Ultra is uit!. Deze gaan vooral over het plaatsen van een tweede reepje

JPS

Verwijderd

dat geheugenreepje van jou, is dat er een van een bekend merk?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op 21 november 2002 @ 09:23:
Draait de koeler linksom of rechtsom?
Volgens mij staat de koeler stil en draait de fan
maar weet niet wat dat met dit probleem te maken heeft.

[ontopic]
Als ik jou was zou ik terug gaan naar de winkel waar je je spullen gekocht heb.
Na twee weken zit je nog ruim in je garantie.

We mogen dan wel tweakers zijn, maar aan kapotte spullen hebben we nog niks.
In de winkel hebben ze wel mogelijkheden om even het geheugen te testen voor je, dan weet je gelijk of dat het probleem is.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en de tips. Het bleek inderdaad te liggen aan de geheugenmodule. Ik heb er een bijgehaald van 256Mb (Single Sided) en tot mijn verbazing werken nu beide modules goed. Maar als ik alleen die van 512Mb erin heb zitten gebeurd er niks.

Dit topic kan gesloten worden.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Dank voor deze geweldige reply _/-\o_
Pagina: 1