Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] cpu fan - temperatuur of RPM control

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ben bezig met het bouwen van een nieuwe compu met o.a.
AMD Athlon XP 1800+ T-bred core A
Epox 8K5A2+
Alpha 8045T koeler

helaas met een onderdeel kom ik niet uit - FAN !!! :(

mijn voorkeur gaat uit naar Papst of YS-TECH 80x80x25 mm , beiden zijn goed maar hebben onder min of meer gelijke specificaties wat andere mogelijkheden t.a.v. temperatuur/snelheid of RPM/Tachosignal fan controle

ys-tech fd1281255b-2t heeft een ingebouwde temp sensor maar GEEN fanrotatie monitoring
temp sensor heeft volgende gegevens
25graden 1600rpm 0.9W 19db airflow 38m3/h
50graden 2600rpm 1.3W 29db airflow 64m3/h

papst 8412 n/2ngm heeft geen temp sensor ( dus fixed speed ) maar WEL RPM/Tachosignal controle

Nu weet ik het niet wat ik moet kiezen.Het gaat hier om een cpu koeler/fan en lagere geluid vind ik belangrijk.

Kortom gezegd , voor welk optie moet ik kiezen ? Ingebouwde temp sensor en geen fanrotatie monitoring of andersom ?

Wie kan mij hiermee helpen :)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
je kan natuurlijk ook een baybus maken zodat je kan switchen tussen 12, 5 (of 7) en 0 volt.. of met potmeters kan het traploos.

maar heeft een temp sensor bij een fan veel nut? (omdat die lucht constant beweegt en dus niet echt de echte temperatuur weergeeft) zit die temp sensor ingebouwd of los aan een draadje? :?

maar iig, temp controle lijkt me nuttiger dan rpm..

Verwijderd

je kan het ook software matig regel idee misschien heb ik ook kan je aleles regelen per sensor per fan :) www.speedfan.com geloof ik

Verwijderd

Topicstarter
Pastasaus schreef op 20 november 2002 @ 20:17:
je kan natuurlijk ook een baybus maken zodat je kan switchen tussen 12, 5 (of 7) en 0 volt.. of met potmeters kan het traploos.

maar heeft een temp sensor bij een fan veel nut? (omdat die lucht constant beweegt en dus niet echt de echte temperatuur weergeeft) zit die temp sensor ingebouwd of los aan een draadje? :?

maar iig, temp controle lijkt me nuttiger dan rpm..
nog even voor zekerheid - het gaat hier om een CPU FAN en ingebouwde temperatuur sensor

Verwijderd

Topicstarter

voor de case fan mogelijk niet maar voor CPU ??????

ik weet het niet en wacht nog steeds op jullie input
thks

• Drake
  • Laatst online: 27-11 16:07
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 20:04:
ben bezig met het bouwen van een nieuwe compu met o.a.
AMD Athlon XP 1800+ T-bred core A
Epox 8K5A2+
Alpha 8045T koeler
Tja....je wilt een stil systeem en kiest daarintegen wel voor een oc-systeem !
Stil en oc-en gaan niet echt samen.......allen met wc !

Voor een juiste fankeuze....zie link; http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

Ikzelf heb een 8412NG op 7V en is lekker stil 21 db....................let ook op andere herrieschoppers (als fans, op mobo,videokaart en heel belangrijk in de voeding.......en natuurlijk de HDisk)

Suc6 met zoeken.

Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200

Verwijderd

Topicstarter
Tja....je wilt een stil systeem en kiest daarintegen wel voor een oc-systeem !
Stil en oc-en gaan niet echt samen.......allen met wc !

nee , ik ga niet echt oc-en , wel voor een stabiele en stile systeem

wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen beiden mogelijkheden,na veel zoeken en lezen ben ik nog steeds niet uit

Verwijderd

Vergeet die tempsensor maar.. Koop een papst van rond de 30 cfm als stilte belangrijk is. Je kan ook een 40cfm halen en die op 7V laten lopen als je hem te luid vind. Of een Enermax, die kun je stellen en hoor je dus bijna niet op de laagste stand (erg handig).
Tempgestuurde fan is BS voor een cpu.

Edit:
Zou je niet voor dikke koeling gaan? Gezien de cpu die je hebt. Ik kan je vertellen dat die cpu wel lekker koel is en je dus met een fan afkan die je niet hoort. In jouw geval volstaat die 12dB papst zelfs nog! Die hoor je dus echt niet! Maar oc en wordt lastig dan. Eerder onmogelijk.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja, ik weet niet over welke enermax hier gesproken wordt, maar de 12 cm enermax is dus echt wél hoorbaar. De 8cm daarentegen is op de laagste stand, écht onhoorbaar, maar verplaatst dan ook weinig lucht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 21:39:
Vergeet die tempsensor maar.. Koop een papst van rond de 30 cfm als stilte belangrijk is. Je kan ook een 40cfm halen en die op 7V laten lopen als je hem te luid vind. Of een Enermax, die kun je stellen en hoor je dus bijna niet op de laagste stand (erg handig).

Edit:
Zou je niet voor dikke koeling gaan? Gezien de cpu die je hebt. Ik kan je vertellen dat die cpu wel lekker koel is en je dus met een fan afkan die je niet hoort. In jouw geval volstaat die 12dB papst zelfs nog! Die hoor je dus echt niet! Maar oc en wordt lastig dan. Eerder onmogelijk.
Kijk , hier heb ik iets aan - bedankt

aan welke dikke koeling denk je dan ?

is dan alpha en goede papst niet genoeg voor deze cpu ?

RPM/tachocontrol - dat volgens papst specificaties - wat heb ik hier er aan , wat kan ik hier verwachten ?

Verwijderd

zet er dan gewoon een zalman op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 22:03:
wie weet , dat is mijn tweede optie wat de koeler betreft maar voorlopig denk ik nog aan alpha - betrouwbaar en prima review's , bovendien scort beter dan zalman

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 21:39:

Edit:
kijk , hier denk ik aan
papst 8412ngm/2

Lüfter Papst 80x80x25mm Gleitlager - Model 8412NGM/2 Tachosignal <26 dB(A) - 3pol / 3pin:
Papst Gehäuse-Lüfter mit besonders leisem Gleitlager. Die Lamellen des Lüfters drehen sich nicht wie bei herkömmlichen Lüftern in einem Kugellager, sondern in einem Oel-Keramik-Lager. Dadurch entsteht auch bei voller Drehzahl deutlich weniger Geräuschentwicklung. Alle Modelle sind baugleich. Der einzige Unterschied in den einzelnen Modellen ist die Drehzahlregelung. Wahlweise gibt es jedes Modell mit 3pin-Molex-Anschluß für das Mainboard mit Drehzahlregelung/Tachosignal, 4pin-Anschluß für das Netzteiloder als Varifan mit Temperaturregelung über den mitgelieferten Temperaturwiderstand. Der Widerstand wird an der zu meßenden Stelle des Computer fixiert (Leitkleber). Bei höherer Temperatur steigt die Drehzahl des Lüfters. Verringert sich die Temperatur, sinkt auch die Drehzahl.

2600rpm flow 58m3/h 26db 1.2W 8-15

dan heb ik toch genoeg ruimte om in de toekomst alsnog oc-en - dat in combinatie met alpha koeler :P

Verwijderd

TT komt trouwens met tec koeling
ennuh swiftech heeft het ook ;)
is misschien helemaal mooi nog meer ruimte omte oc'en

of JOIN DE WC clan

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 15:45

rimpeldinky

nani?

hehe ik zou persoonlijk ook voor WC gaan(als je geld hebt) dan heb je nog 1 of 2 fans nodig, veel stiller zul je 'm niet krijgen
en met glow-motion, UV ccfls doorzichtige slangen ziet t er nog leuker uit ook :+ ik dwaal af....

maar als je echt stilte wil zonder WC kun je ook zo'n 16 bij 16 pakken en die op 5 volt laten werken(weet zo niet meer waar je die kon kopen :? )

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 22:33:

of JOIN DE WC clan
wat is tec koeling 8)7 thermoelectric

Verwijderd

Ik heb genoeg erover gezegd.. Cooler topics heb ik een hekel aan. Waarom? Nou, je krijgt altijd dit soort reacties die compleet offtopic zijn:
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 22:03:
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 22:33:

of JOIN DE WC clan
rimpeldinky schreef op 20 November 2002 @ 22:40:
hehe ik zou persoonlijk ook voor WC gaan(als je geld hebt) dan heb je nog 1 of 2 fans nodig, veel stiller zul je 'm niet krijgen
en met glow-motion, UV ccfls doorzichtige slangen ziet t er nog leuker uit ook :+ ik dwaal af....

maar als je echt stilte wil zonder WC kun je ook zo'n 16 bij 16 pakken en die op 5 volt laten werken(weet zo niet meer waar je die kon kopen :? )
Dit is niet als flame bedoelt, maar het gaat hier over de keuze tussen 2 fans heren!! wtf heeft zalman daarmee te maken? Zinloos dit...

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gelijk heb je, als ik het zo hoor zou ik voor de Papst gaan.... marjah, ik maak de uitsluitende keuzes niet :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 23:18:
Ik heb genoeg erover gezegd.. Cooler topics heb ik een hekel aan. Waarom? Nou, je krijgt altijd dit soort reacties die compleet offtopic zijn:

[...]

[...]

[...]

Dit is niet als flame bedoelt, maar het gaat hier over de keuze tussen 2 fans heren!! wtf heeft zalman daarmee te maken? Zinloos dit...
idd mijn fout O-) maarja mening mag ook wel :D maarja ik zou voor die papst gaan om ook een beetje ontopic te blijven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Fewture

thks voor je moeite , ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn 21:51 en 22:23

graag alsnog je input

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 01:43:
Fewture

thks voor je moeite , ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn 21:51 en 22:23

graag alsnog je input
is hij je persoonlijke guru ???

ROFLOL

GEINTJE

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Okee simpele keuze,

Fans op cpu koelers worden ALTIJD ? met de blazende kant naar het koelblok gezet, waarschijnlijk heeft iemand daar over nagedacht en is er achter gekomen dat dat het beste werkt, en das mooi dan hoeven we zelf niet meer na te denken.

Een fan met sensor heeft die sensor meestal aan de aanzuigkant van de fan zitten, die van mij tenminste wel.

Goed zou je nu dus die fan met temp control op je blok zetten blazend naar je blok, meet ie dus de temperatuur van je kast, en bepaald aan de hand daarvan of ie harder of zachter moet. Is niet zo handig of wel ?

Hmmmm
Writersblock, kijk morgen wel effe verder :P

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

ik denk dat je het best die papst kan kiezen, stiller, en voor je CPU is het wel handig om te weten dat ie draait
[btw: goede MoBo keuze ;) ]

Gregor van Egdom Krekr

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23
Heb dit coolertje alweer een tijdje in bestelling staan, ben wel benieuwd of het wat is ;)

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap