scart audio spitten->bijna geen volume meer

Pagina: 1
Acties:

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 15:30

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Ik heb een stereo Video en een mono TV, aangezien de tuner van mijn TV kaduuk is(hij loopt steeds van zn kanaal af) kijk ik TV via de video tuner met een scart kabel verbonden aan de TV. Ik heb ook een 2.1 speakersetje staan en dat gebruik ik natuurlijk liever dan die ene brakke speaker in mn TV.

Ik heb dus eens scartsplitter gehaald en daar een scart/tulp blokje en de scart kabel naar de TV in geprikt. in het blokje zitten de audiokabels, welke naar het speakersetje gaan. Het probleem is nu dat ik vrijwel gaan audio overhoud, als ik de TV scart eruit trek heb ik volledig volume op speakersetje en als ik dat blokje eruit trek gaat alles naar de TV. Als ze er allebij inzitten is het volume bijna 0. Maak ik hier een denkfout of kan je gewoon geen audio delen van een scart?

Breek je nek voorzichtig

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:25
Da's toch niet zogek? Waarschijnlijk heeft je versterker een veel lagere weerstand dan je TV waardoor je TV krijg stroom meer krijgt (IMH-n00b-opinion)

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
uhm als ze er allebij inzitten verdwijnt zowel het geluid uit de TV als uit het losse speakersetje, dus dan klopt wat jij zegt niet, het volume wordt ook niet gehalveerd ofzo, wnat als ik TV en speakerset volume@ max set dan versta je er nog niets van

Breek je nek voorzichtig

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het signaal wordt verdeeld over de twee 'ontvangers' al naar gelang de impedantie van elk apparaat. Hoger impedantie = hoger weerstand = minder signaal.
Als je nou een kabel neemt die het audio signaal niet split, maar zeg maar uit de scart-kabel haalt (dus nog steeds maar 1 audio signaal lijntje), en die op je externe set zet, krijgt die het volledige signaal ==> Joy :)

geen zin zonder onzin

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
uhm kan je dat ff uitleggen? ik heb zo'n blok dat van 1->5 uitgangen maakt, met video werkt dat perfect, waarom dan niet met audio, vind ik een beetje raar. Maar ik zou dus het audio signaal uit de kabel die naar de TV gaat moeten plukken en dan moet het wel goed gaan? Ik vind dat wel appart, want zoals ik al zei als je het signaal echt verdeeld zou het toch nog steeds vrij goed te gebruiken zijn? maar met zowel TV als speakers op max is er bijna niets te horen is. Als je een scart stekker eruit trekt is het wel goed, dus het is dan wel heel raar verdeeld, of niet?

Breek je nek voorzichtig

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
je moet een actieve scart verdeler hebben, met een eigen voeding. die versterkt het signaal over de uitgangen. 1 naar 5 is leuk maar de weerstand (impedantie/demping) wordt zodanig hoog dat het niet gaat werken idd.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
ik gebruik er maar 2, en als de weerstand van allebij afzonderlijk geen probleem is, hoe kan dan dat er meteen niets meer te horen is? halveren kan ik nog begrijpen. maar wat kost zo'n actieve scart splitter?

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Hou er ook ff rekening mee dat je niet van die lullige plastic scart-kabels gebruikt, dit kan enorm schelen. Gebruik zelf de profigold (bij handyman/homeparts) 1 van de goedkoopste vergulde kabels, maar het verschil in zowel beeld als geluid (via versterker) is enorm

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
:? Ik heb maar een brakke audiosonic TV dus daar maak ik me niet druk om, maar daar zal het geluid niet ineens van onhoorbaar volume naar gewoon volume gaan. Ik ga eens kijken wat er gebeurd als ik het pinnetje van geluid uit de scart stekker vis, iemand een link naar pinlayout van een scart?

Breek je nek voorzichtig

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 19:20
Zoek op Google naar scart pin-layout en zie hier: http://216.167.90.231/bropdf/SCART.PDF ;)

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Verwijderd

Volgens mij heeft het 2.1 speakersetje een veel te lage ingangsimpedantie en vormt
dus samen met je tv een te lage impedantie voor de uitgang van je dvd.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Wie heeft het over DVD? Ik heb het over mn Video recorder :P

maar hoe bedoel je dat precies? want juist als ze er samen in zitten doen ze het geen van beiden, terwijl afzonderlijk in het scartblok geen probleem is

Breek je nek voorzichtig

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

The_PyroPath schreef op 25 November 2002 @ 01:01:
Wie heeft het over DVD? Ik heb het over mn Video recorder :P

maar hoe bedoel je dat precies? want juist als ze er samen in zitten doen ze het geen van beiden, terwijl afzonderlijk in het scartblok geen probleem is
Dat bewijst dat zowel je TV en de speakerset een (te) lage impedantie hebben.
Met 1 apparaat trekt je video het nog wel, maar met 2 zegt ie: doei! doe 't zelf maar. ;)
Oplossing:
1. koop 4 weerstanden van 1k en zet die in serie naar de TV en naar je versterkte speakers.
2. of (zoals je zelf al zei) trek de audio pootjes uit de scart die naar de TV gaat...
apenstaartje schreef op 20 november 2002 @ 21:28:
Het signaal wordt verdeeld over de twee 'ontvangers' al naar gelang de impedantie van elk apparaat. Hoger impedantie = hoger weerstand = minder signaal.
Als je nou een kabel neemt die het audio signaal niet split, maar zeg maar uit de scart-kabel haalt (dus nog steeds maar 1 audio signaal lijntje), en die op je externe set zet, krijgt die het volledige signaal ==> Joy :)
huh?
Hoger impedantie = hoger weerstand = minder signaal. :? :?
Zeg.... uhh... niet om uhh... maar uhhh... :'(
Is het niet andersom? })

Ja natuurlijk is het andersom!: :+
Lagere impedantie = lagere weerstand = minder signaal over voor een ander apparaat.
Duidelijk is dat het apparaat met de laagste impedantie de meeste audio krijgt.

En als je te laag gaat dan heb je de kans dat er niets meer over blijft (KAN, maar hoeft niet perse)

Alles kan stuk.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Goed ik zal de scart kabel eens vervangen door een scart blokkie met 3 tulpen en dan alleen de videoverbinden, dat zou dan toch ook moeten werken?

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Meet gewoon ff ohms over de uitgang en ingangen dan weet je de oorzaak!!!!
Met de wet van ohm (lts nivo) heb je dit zo opgelost.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 25 November 2002 @ 22:30:
Meet gewoon ff ohms over de uitgang en ingangen dan weet je de oorzaak!!!!
Met de wet van ohm (lts nivo) heb je dit zo opgelost.
Jij hebt kennelijk je LTS niet afgemaakt, of je hebt zitten slapen.
Bij de LTS leer je namelijk ook dat je Impedantie NIET met een normale meter kan meten.
Impedantie is een frequentie afhankelijke weerstand, die kun je dus niet met gelijkspanning meten (wat alle multimeters doen).

En ja, soms is de weerstand gelijk aan de impedantie, maar dat weet je pas als je de impedantie kan meten... En als je dat wilt heb je een dure meter nodig... ( en die hebben de meeste tweakers niet, ik ook niet ).

Simpelste oplossing dus, zoals er al gezegd werd:
Zo'n scart blokje met 3 tulpjes kopen, de audio naar de speakers, de video naar TV.
Probleem opgelost.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Alsof mijn NEUS dat niet weet kreeltje , maar bij deze spanningen is er niets mis mee om het zo te meten.
En trouwens als het zo ontzettend frequentie afhankelijk is bij line nivo en ongebalenceerd
dan moet je ff een professioneleren oplossing geven i.p.v weerstandjes in serie of heb je je lavo niet afgemaakt?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 26 November 2002 @ 20:34:
Alsof mijn NEUS dat niet weet kreeltje , maar bij deze spanningen is er niets mis mee om het zo te meten.
En trouwens als het zo ontzettend frequentie afhankelijk is bij line nivo en ongebalenceerd
dan moet je ff een professioneleren oplossing geven i.p.v weerstandjes in serie of heb je je lavo niet afgemaakt?
professioneleren? :?
...

Nou ja.. oke wat jij wilt...
http://www.symetrixaudio.com/Products/305.htm

Maar ja, 4 weerstanden zijn hier niet vergelijkbaar mee maar toch echt een stuk goedkoper...

Alles kan stuk.

Pagina: 1