Toon posts:

processor FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
bijna bij elke topic lees ik hierover, ik weet dat dit de externe bussnelheid van de processor is en dat er een clockmultiplier ervoor zorgt dat je aan je gewone cpu snelheid zit maar nu is mijn vraag :
intel komt binnenkort met een 800 fsb, is dit nu sneller dat de rest ?
even rekenen : 400 fsb * 8 mulitiplier = 3200 mhz maar 800 fsb * 4 multiplier is ook 3200 mhz, eigenlijk toch evensnel of maak ik ergens een fout ?
dank bij voorbaat

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 18:33:
bijna bij elke topic lees ik hierover, ik weet dat dit de externe bussnelheid van de processor is en dat er een clockmultiplier ervoor zorgt dat je aan je gewone cpu snelheid zit maar nu is mijn vraag :
intel komt binnenkort met een 800 fsb, is dit nu sneller dat de rest ?
even rekenen : 400 fsb * 8 mulitiplier = 3200 mhz maar 800 fsb * 4 multiplier is ook 3200 mhz, eigenlijk toch evensnel of maak ik ergens een fout ?
dank bij voorbaat
Ja je maakt een foutje :), De FSB waar jij het over hebt, is 100mhz. Dit wordt gequadpumped, maar blijft bij de berekening buitenwege. Zie b.v. een Pentium 4 1600 mhz, 400mhz bus. Deze heeft een multiplier van 16 en een bus van 100 (16x100). De nog te komen pentium 4 met 800mhz quadpumped bus heeft een FSB van 200mhz. Een pentium 4 1600mhz met 200x8 is sneller dan een pentium 4 100x16. Dit komt doordat de bandbreedte voor het geheugen veel groter wordt, daar kan de pentium 4 van profiteren en zo zal de snelheid ervan aanzienlijk groter worden.

Hmm beetje knudde opgeschreven van mij, maar ja :P

Verwijderd

nu bijvoorbeeld heeft de p4 een 533 mhz bus, maar deze is quad pumped zoals dat heet. Dat betekent dat hij eigenlijk maar 133 mhz is.

Dus een 9*133 (533 dus) is een 1200 mhz p4 (niet dat deze bestaat, maar ok, voor een voorbeeld dan ;)).

edit: nah, je hebt het iig iets sneller dan ik omschreven ;).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

het is zo dat je processor de FSB (Systeembus dus) gebruikt om data aangevoerd te krijgen.
de snelheid hoeft niet zo heel hoog te zijn, omdat de processor meestal enkele clock cyclussen nodig heeft om iets te berekenen.
maar als de FSB te sloom is, zit de processor uit zijn neus te vreten.
het is gewoon dat je het een beetje moet afwegen wat bij de processor past.
erg veel is overbodig, maar te langzaam en de processor komt niet tot zijn recht.
hoe sneller de CPU, hoe sneller de FSB moet zijn om een goede eenheid te vormen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
dus, als ik het goed begrepen heb moet ik, als ik een 800 mhz fsb wil kopen, ervoor zorgen dat mijn geheugen hoger is dan 200 mhz ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 18:43:
dus, als ik het goed begrepen heb moet ik, als ik een 800 mhz fsb wil kopen, ervoor zorgen dat mijn geheugen hoger is dan 200 mhz ?
PC3200 is nu inderdaad een vereiste (of goed pc2700).

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan je berekenen hoeveel mhz die pc3200 of pc2700 etc is

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe je dat kan berekenen is wel in de RAM FAQ terug te vinden (zie Technische PMG FAQ) :)

Verder gooi ik hem dicht, omdat dit wel erg basic is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.