[Matrox G550] head 1 is 2 en 2 is nu 1... Vaag!

Pagina: 1
Acties:

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Misschien een beetje vage omschrijving, maar het is ook een erg vaag probleem!

Ik heb een Matrox G550. Die doet het op zich goed, maar hij heeft een probleem:
Op head 1 (de main head, DVI) krijg ik geen standaard beeld. Dus geen beeld in bios etc. Dat beeld heb ik wel op head 2, de analoge.

Ik krijg met geen mogelijkheid dit weer goed. En het is behoorlijk irritant omdat ik mijn monitor op 1 wil, zodat ik de DVDMax functie naar m'n TV weer kan gebruiken. Dat kan niet als de TV is aangesloten op head 1 want head 1 is alleen maar in te stellen naar resolutie en refresh-rate, niet naar PAL of andere systemen.

Aan de software ligt het niet; Ik heb meedere drivers geprobeerd. Ik heb ook een compleet nieuwe installatie gemaakt. Ik heb zelfs een ander moederbord geprobeerd, maar niks hielp. Ook het DVI-analoog adaptertje is niet het probleem.

Ergens in de kaart zit dus het probleem, maar wat dan?

En wat kan ik er aan doen?

Iemand een idee?

ThX! :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
*kick!

Vaag he? B)

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 18:01
Welk os?
En heb je de monitors al eens van plaats geswitched (1 - 2) in je display settings?

Verwijderd

heb ik ook 1x gehad.. wat ik toen gedaan heb is gewoon de monitor kabels andersom aangesloten.. heb het overigens 1x gehad.. was ook heel raar.. want ik zette mijn pc aan en toen opeens was het andersom.. dus ook al tijdens het booten... verder nooit voorgekomen..

Windows XP met de laatste officiële drivers.. verder had ik toen ook 100% zeker niks veranderd in de config of iets dergelijks.. voor mij is het ook een raadsel.... lijkt me een foutje van de matrox kaart, alleen hoe of wat weet ik dus niet...

weet je in ieder geval dat je niet de enige bent :P

verder zoek ik nu niet meer want ik heb een ander videokaart.. ;)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Hoe switch ik mijn monitors van plaats? Missien een stomme vraag, maar ik zie het niet zo gauw in de QuickDesk of onder properties...

Monitorkabels andersom is bij dualhead wel een optie, maar bij dvdmax naar tv niet omdat de tv dat dus niet oppakt...

Verwijderd

Als je bij de instellingen van je display kijkt dan zie je twee monitoren staan (1 & 2) Als je nu bv. 2 aanklikt en je houdt de linker muisknop ingedrukt, dan kan je deze verplaatsen. Standaard is monitor 1 links en monitor 2 rechts. Dit kun je dus veranderen door bv. monitor 2 links van monitor 1 te zetten. Suc6 :)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
[intussen gelukt]
Call me stupid, maar ik kan nergens meer dat plekje vinden waar die twee displays naast elkaar staan! Maar dat wil ik wel weten, aangezien ik wel kan voorstellen dat dit de truc kan zijn...
[/intussen gelukt]

De ellende blijft dat ik head 1 niet softwarematig op 2 kan zetten...
Ik kan wel aanwijzen via QuickDesk dat de monitor op head 1 primair moet zijn, maar het blijft volgens Matrox toch head 2!

Daardoor kan ik ook nog steeds niet DVDMax gebruiken...

[ Voor 47% gewijzigd door MisterDon op 25-11-2002 13:34 ]

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Een complete update omdat ik er met geen mogelijkheid uit kom. Ik heb:

-Alle drivers van Matrox geprobeerd
-Het meest recente bios van de G550 geinstalleerd
-Een ander moederbord geprobeerd
-Een totaal ander systeem geprobeerd
-Een nieuwe installatie geprobeerd
-Een andere G550 geprobeerd

Niks lijkt te helpen; Ik kan dus wel dual head gebruiken, maar om de een of andere spooky reden kan ik met geen mogelijkheid het voor elkaar krijgen om poort 1 op de kaart (de dvi poort) ook daadwerkelijk als poort 1 uit te laten zenden. Via QuickDesk blijft hij aangeven dat het toch echt head 2 is, terwijl dat dus absoluut niet het geval was...

HELP! :)

Verwijderd

euh :? Heeft die G550 nog bios waar je ook dingen in kunt veranderen? zo ja, staat daar misschien iets als DVI primary of zo??
btw. heeft de kaart het ooit wel goed gedaan?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
De kaart heeft het iets meer dan een jaar (garantie... ) perfect gedaan. Ik geloof niet dat ik in bios nog dingen kan veranderen. Heb ik ei'k nog niet eens bij stil gestaan... Ik ga maar eens op zoek of ik daar nog iets aan kan veranderen. Want dat lijkt idd wel het probleem.

Verwijderd

Ik zal ff precies uitleggen hoe die instellingen te veranderen zijn (bij een G450 dan!)
Klik met je rechtmuisknop op bureaublad, ga vervolgens naar tabblad 'instellingen',
hier zie je twee monitoren staan, monitor 1 (standaard op head 1) en monitor 2 (standaard op head 2 (duh :D)) Als je monitor 2 aan klikt, kun je aangeven dat je wilt dat je bureaublad wordt verlengt naar monitor 2, maar ook dan kun je hier monitor 2 (head 2) als primary instellen.
Tenminste, zo werkt het bij mijn G450 (op Win XP pro UK Maxtor driver 5.72.21.0)
maar zo zou het ook voor een G550 moeten werken, toch :?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Dank je voor je wel zeer uitvoerige uitleg. De truc om 1 en 2 te switchen werkt dan ook wel, maar het probleem is dat als je 1 en 2 omdraait de DVI (die dus 1 moet zijn) toch (via het "herkennen" knopje onder de beeldschermproperties) wel primair staat maar als kop 2 blijft uitsturen.

En dat is dus de ellende. Ik kan wel kop 1 laten uitsturen alsof het 1 is, maar dan dus alleen door tussenkomst van de quickdesk die dat doet. Daardoor is 1 dus niet aanspreekbaar bij het opstarten (bios) omdat dan alles over 2 (de analoge uitgang) loopt.

Het moet weer worden zoals het eerst was: DVI is head 1 en wordt zo aangestuurd. Analoog is head 2 en wordt ook zo aangestuurd. En dat lijkt nu onveranderbaar gewijzigd.

Zou ik met twee monitoren willen werken, dan zou je idee wel een oplossing zijn, maar aangezien ik head 2 alleen maar als tvout gebruik gaat de boel dan over zn nek helaas.

Toch bedankt voor je uitgebreide uitleg. Helaas voldoet het alleen niet; ik moet keihard 1 weer kunnen aanwijzen als 1 en 2 als 2...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Okee. Hert is me gelukt, dus daarom een update. Je moet gewoon alles opnieuw installeren met de stekkers van de monitor op je plek waar je em graag wilt hebben. Dan gaat het goed. Ga je het veranderen, dan wordt het een zooitje.

Maar een verse installatie van XP did the job uiteindelijk.

Iedereen met de goede ideeen bedankt.

Verwijderd

Mooi dat je het uiteindelijk toch aan de praat hebt gekregen :)
Pagina: 1