[Slackware] Netwerk probleem vaag

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:49
Ik heb hier een slackware 8 bak met iptables en squid voor transparant proxy. Nou krijg ik steeds telefoontje van mensen in ons bedrijf dat ze internet niet op kunnen en als ik dan kijk kunnen ze de slackware bak niet pingen.
Als ik dan op de slackware bak die pc ping werkt dat wel en dan hebben ze ook meteen weer internet en kunnen ze weer pingen :? 8)7
Waar zou dat aan kunnen liggen? Netwerkkaart?

Hail to the king baby!

Verwijderd

Lastig, geeft je log geen info ? Welke netwerkkaart en hoe zit het met apm/acpi ? 't Is net of je kaart in slaap valt :)
Zelf niet de combinatie squid - iptables gebruikt, maar wel allebei op afzonderlijke Slackware-8.0 machines (8.1 ook trouwens) en ik herken de problemen zoals jij ze schetst niet. Je zou natuurlijk als lapmiddel een ping scriptje kunnen starten via cron....

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:49
Er zit een on-board Realtek in en een 3Com 3C-905C-TX ofzo. Die realtek gebruik ik voor intern en die 3Com als externe interface.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Dus de mensen met problemen gaan via je realtek kaart. Probeer de interfaces eens andersom te configgen. Dat kun je doen door in /etc/rc.d/rc.netdevice de volgorde om te draaien van de modules en de kabels even te verwisselen.

Verwijderd

Wilde gok, maar als jij die machines pingt dan worden de MAC-adressen van beide machines weer in de respectievelijke ARP-caches gezet. Ik zou eens kijken in de ARP-cache van de server of er een ARP entry instaat voor de machine die niet op internet kan. Het lijkt wel alsof 1 van de netwerkkaarten niet goed reageert op een ARP request. Die zou je met tcpdump kunnen bekijken.