Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Rolluik

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Hi,

hier mijn eerste post. Ik ben op het moment bezig met een CM en zal wat fotootjes plaatsen zodra het ergens op begint te lijken... Al gelijk een fout gemaakt, namelijk een stuk uitgezaagd op de plaats waar de HD's zitten, maar ja, het is dan ook de eerste keer.

Maar goed, daar gaat deze post niet over.

Ik heb mijn huis voorzien van electrische rolluiken. Toen ik hier net kwam wonen, is gelijk de eerste week voor 20 mille (HFL) aan electrische apparatuur gestolen, en dat wil ik niet nog eens meemaken (nu staat er ook niet meer zo veel.....) en heb dus electrische rolluiken gehangen.

Vrij vervelend om die iedere ochtend open te moeten doen... Uberhaupt vervelende dingen eigenlijk. Maar ik wil ze nu aansluiten op mijn pc, dat ik dmv van wat buttons hier de luiken open of dicht kan doen.... Iemand enig idee hoe ik dit makkelijk zelf kan doen? Het is anders dan een lamp lijkt me. Een lamp heeft alleen maar een omschakeling nodig, terwijl je bij de rolluik de knop 'open' moet houden tot de luik helemaal open is, en dan weer naar een 'null'stand.

Ik hoor graag tips :)

Hier had uw reclame kunnen staan.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 12:08
lijkt me dat ook die schakelaar werkt als er wel of geen stroom doorheen gaat, dan zou je die stroom kunnen nabootsen.

Maar daar ben ik absoluut niet zeker van, 'k niet zoveel verstand van die schakelaars.

301SQN

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als je bereid bent wat te investeren, dan kun je bij conrad het een en ander kopen om dat te doen.

Verwijderd

Ik weet niet hoe handig je met alles bent; en hoe rijk ;)

Voor 60 euro kun je een IPC@CHIP SC12 kopen. Dit is een chip met TCP/IP ondersteuning; FTP; HTTP CGI & PHP; TELNET; en 2 seriele poorten.

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/beck/images/chip.jpg

Deze chip hang je aan je hub, en je kunt over de hele wereld je luiken open en dicht doen.
Ik ga hem in ieder geval bij mijn volgende project gebruiken.

Er is er veel info over deze chip te vinden.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 21:17

Peetman

Tjah....

Je kan sowieso timen hoe lang het duurt om de rolluiken open / dicht te doen. Dan kan je pc ook zolang 'schakelen'. Zo'n rolluikschakelaar is waarschijnlijk 2-polig namelijk omhoog / uit / omlaag. Al met al een hoop knutselwerk, ook als je wat kant en klare apparatuur bij conrad koopt. Wel een leuk projectje.

Verwijderd

is vrij dure bezigheid want je moet een computergestuurde relais kaart hebben.
zie conrad.nl

Of mischien zou je met goekope relais en deze aan een usb poort ofzo iets kunnen doen.

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Dank allemaal voor de tips so far.... Wil hem iig niet via het net besturen, maar puur vanuit mijn pc, en die wil ik dan evt. tijdgeschakeld doen maar iig handmatig... Had de site van Conrad al een keer gezien, maar zal daar nog maar eens een keer gaan rondkijken om te zien of er iets naar mijn gading bijzit!

Verwijderd

mag je je pc wel goed beveiligen, anders hacken ze eerst in, en dan doen ze voor zichzelf de luikjes open ;) maar ik krijg wel allerlei nieuwe ideeen met deze chip :)

succes in ieder geval, ben benieuwd!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt bij verschillende electronica zaken een apparaatje wat je tussen je stekker en stopcontact in doet. Deze hebben een afstandsbediening. Is dan wel geen pc oplossing maar wel EEN oplossing :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 15:36:

Voor 60 euro kun je een IPC@CHIP SC12 kopen. Dit is een chip met TCP/IP ondersteuning; FTP; HTTP CGI & PHP; TELNET; en 2 seriele poorten.

[afbeelding]

Deze chip hang je aan je hub, en je kunt over de hele wereld je luiken open en dicht doen.

Er is er veel info over deze chip te vinden.[/quote]

ROFL, Wordt je chipie dinges gehacked gaat overal je rolluiken open :D gogo thiefes ;)

[ONTOPIC]

T lijkt me dat er al iets van een controler bij zit waar knoppen voor up en down op zitten, denk dat je die knopjes moet verlengen en in je kassie stoppen:)

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 17:22
Schakelaar slopen, 2 relais eraan hangen, 1 voor omhoog, 1 omlaag. De relais via een transistor schakelen met de lpt, bijv met qbasic, kan je er ook een timer in coden om hem een bepaalde tijd te laten schakelen...
Wat je ook kan doen is een interface+relais kaart van bijv. Velleman kopen, is wel prijzig maar ook makkelijker....
ff zoeken op GoT helpt ook er zijn zoooooooo veel topic's over het schakelen van electronica met de pc...

• Wisey
  • Laatst online: 09:06
Ik monteer dagelijks rolluiken, dus zal je best wel kunnen helpen.
Heb je icq?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:16

Elektronicanet

Leds do it!

Kijk eens bij Velleman naar de kit KN8000 (die van mijn usericon :) )
Hier moet je dan een relaisprint bij kopen/maken, dan kun je ze rechtstreeks aansluiten.

Nederlander in België

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 15:36:

[afbeelding]

Er is er veel info over deze chip te vinden.
Oeh ... ziet er niet vout uit toverstaf ....

en 60 eur is niet veel als ik zie wat er allemaal in op en aan zit ...

Repareren doe je zo.

• MenaceD
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kan je nie gewoon iets in elkaar knutselen met die marmitek-dingen? "Home-automation"...
Moet je maar eens kijken voor de mogelijkheden in de originele schakelaar denk ik...

www.marmitek.nl

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
ik ga ook voor de x10 (marmitek) is heel makkelijk in te stellen en je kunt je rolluiken open en dicht doen vanuit/af elke plaats in je huis

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Sine
Wat ik me ineens bedenk ..

daar zijn heel leuke mini PLC's voor

http://www.crouzet.com/corporate/m2/uk/index.cfm

Afbeeldingslocatie: http://www.crouzet.com/corporate/m2/uk/img/home/bloc02.jpg

PDF-JE
http://www.crouzet.com/olc/PDF/ANG_2406.pdf

simpel te proggen en er zit alles in klokken timers poortjes enz enz enz

Siemens heeft btw ook zo'n ding .. LOGO noemen ze het.

Repareren doe je zo.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Prijs? Zal wel veel te duur zijn voor ons hobby-isten

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Sine schreef op 20 November 2002 @ 18:32:
[...]

Oeh ... ziet er niet vout uit toverstaf ....

en 60 eur is niet veel als ik zie wat er allemaal in op en aan zit ...
Ik weet het :)

Ik kwam hem toevallig gisteren hier weer op GoT tegen; en ik had het vandaag met een projectlid over dit ding.

Hij kan er aankomen voor rond de 20 euro... dus dat valt best mee :)
De chip zelf kost maar een paar euro; het duurste is de lincentie van de software die erin zit: en die is 75% van de totaalprijs :(
En je bent verplicht om die licentie erbij te kopen.

Verwijderd

jesus jullie zijn wel ontiegelijk moeilijk bezig hoor....

men nemen een vrije usb poort.....die geeft 5v af op een van de pinnen
je neemt een ic die stroom kan wisselen op sterkte van A ... in dit geval dus mA maar dat terzijde je hangt daar een tweeweg kabel aan met een weerstand ertussen die allebei naar een relais loopt maar op twee verschillende sterktes

nu maak je een progie die signalen naar je usb poort stuurt in puls vorm......de een sneller als de ander gevolg: je kan op bepaalde tijden meer stroom laten lopen wanneer jij dat wilt
dus je kan nu al je relais gaan kiezen op het relais zet je dus 220

ff kloten en kutten tot je de juiste instellingen hebt en klaar ben je

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 20:03:
jesus jullie zijn wel ontiegelijk moeilijk bezig hoor....

men nemen een vrije usb poort.....die geeft 5v af op een van de pinnen
je neemt een ic die stroom kan wisselen op sterkte van A ... in dit geval dus mA maar dat terzijde je hangt daar een tweeweg kabel aan met een weerstand ertussen die allebei naar een relais loopt maar op twee verschillende sterktes

nu maak je een progie die signalen naar je usb poort stuurt in puls vorm......de een sneller als de ander gevolg: je kan op bepaalde tijden meer stroom laten lopen wanneer jij dat wilt
dus je kan nu al je relais gaan kiezen op het relais zet je dus 220

ff kloten en kutten tot je de juiste instellingen hebt en klaar ben je
Humor: wat is eenvoudiger, bitje aan/uit op de printerpoort en daarmee een relais schakelen, of.. PWM achtige praktijken op de USB poort, gecombineerd met exotische IC's.

Ik denk dat de USB oplossing tóch wat lastiger is hoor!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Sine
SlinkingAnt schreef op 20 November 2002 @ 19:19:
Prijs? Zal wel veel te duur zijn voor ons hobby-isten
valt zwaar mee de goedkoopste uitvoering 6 inputs 4 outputs 68 eur

Repareren doe je zo.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik weet niet hoeveel volt e.d er door die draad moet om de rolluiken te bedienen, maar als het gewoon 2 draadjes zijn die contact moeten maken, kan je bijv die 2 draadjes verbinden aan een of ander stekkertje (male tulpstekker misschien) en in je case een female aan de achterkant maken. Aan die female bouw je een schakelaartje die je bijv. aan de voorkant van je case monteert. dan sluit je de tulpstekkers aan elkaar aan en kan je zo switchen (en lekker goedkoop :) )

das mijn idee iig, als je het hardwarematig wil doen. als je het softwarematig wil doen kan je denk ik dat ding waar Toverstaf het over had kopen. :7

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Je kan heel makkelijk met je serieele port dingen aasturen. Kan in principe met elke programmeertaal, maar bijv. QBasic is erg makkelijk. Staan zat topics over denk ik.

Dat gaat trouwens lastiger als je WinNT, 2000 of XP hebt. Die doen moeilijk over poorten aansturen.

Wat hardware betreft:

Neem een darlington driver en sluit die aan tussen de seriele poort en de 2 relais van het rolluik. Die darlington driver zorgt ervoor dat je serieele poort beschermd wordt tegen spanningen die van de relais kunnen komen. Mail me anders maar voor meer info.

Darlington driver is bijv. de ULN 2003. Heeft + en - aansluitingen, en 7 ingangen. Als 1 van die ingangen hoog wordt (5v) dan wordt de uitgang die daarbij hoort doorverbonden naar de ground. Anders spert die. Het IC kan 12 volt aan op de uitgangen. Gebruik eventueel een zenerdiode van 12v tussen de voeding en het IC, ter bescherming. Dat heb ik iig gedaan bij een eigen projectje.

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
hmmm... na dit alles gelezen te hebben, vrees ik ervoor dat ik toch nog eerst wat meer kennis moet gaan vergaren.... Of zo'n 'kant-en-klare' oplossing nemen.... Ik zal er nog maar eens een keer over na gaan denken allemaal.... En wat meer docu over bij elkaar gaan scharrelen... Allemaal bedankt voor de vele opties!

Verwijderd

Droopey schreef op 20 November 2002 @ 23:33:
hmmm... na dit alles gelezen te hebben, vrees ik ervoor dat ik toch nog eerst wat meer kennis moet gaan vergaren.... Of zo'n 'kant-en-klare' oplossing nemen.... Ik zal er nog maar eens een keer over na gaan denken allemaal.... En wat meer docu over bij elkaar gaan scharrelen... Allemaal bedankt voor de vele opties!
Kom dan ook met meer info ;)

Als je echt snel klaar wilt zijn koop je die kant en klare paketten. Kun je gewoon op de pc aansluiten en draadloos met je rolluik schakelen.
Reken dan alleen wel op zo'n 2 a 3 honderd euro.

Daarom kun je denk ik beter de oplossing van Sine gebruiken; met een PLS of PLC of microcontroller de boel gaan schakelen.
Is iets lastiger, maar stukken goedkoper en veel meer mogelijkheden.

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 23:43:
Daarom kun je denk ik beter de oplossing van Sine gebruiken; met een PLS of PLC of microcontroller de boel gaan schakelen.
Is iets lastiger, maar stukken goedkoper en veel meer mogelijkheden.
Lijkt me de leukste oplossing idd.... Neemt niet weg dat ik er nog even flink in moet duiken voor het zover is....

Ik loop ook al jaren te roepen dat ik mijn case ga modden..... ben vorige week begonnen :)

I'll take my time :)

• Joepho
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Waar woon je eigenlijk want volgens mij komt het in NL niet zo vaak voor dat je luiken hebt...

Ik zelf woon in frankrijk en wij hebben dus ook van die rolluiken maar die moeten met de hand :(

• Wisey
Joepho schreef op 21 november 2002 @ 22:57:
Waar woon je eigenlijk want volgens mij komt het in NL niet zo vaak voor dat je luiken hebt...

Ik zelf woon in frankrijk en wij hebben dus ook van die rolluiken maar die moeten met de hand :(
Ligt eraan waar je bent. In duitsland en Belgie is het inderdaad veel meer
ingeburgerd. In limburg hebben ze het dan ook min of meer overgenomen en heb
je bijna meer huizen met rolluiken dan zonder.

• Wisey
Als je een beetje kan knutselen moet het toch zelf lukken..
Een rolluikmotor heeft een kabel met 4 aders:

Aarde - Geel/Groen > Deze kan je direct doorverbinden,
nuldraad - Blauw > Deze kan je direct doorverbinden,
En 2 schakeldraden > Bruin en Zwart > Verbind je tekens
1 door met de Fase van de stoom (Bruin) en hij gaat op of neer.
Welke je precies moet hebben van die 2, ligt eraan aan welke kant
de motor is ingebouwd.

Dus maak zelf een relais die je kan schakelen met je pc..en klaar !

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Topicstarter
Joepho schreef op 21 november 2002 @ 22:57:

Woon gewoon in NL.... Maar als je een inbraak hebt gehad waarbij voor bijna 20 mille HFL aan apparatuur wordt weggehaald, en de verzekering weet er onderuit te komen (ben nu ook ergens anders verzekerd) dan ga je voorzorgsmaatregelen nemen.... Ik wil niemand uitdagen, maar de kans dat er nu nog iemand ongevraagd binnenkomt is beduidend kleiner geworden met de komst van de rolluiken (maakt veel herrie en zo worden buren gewaarschuwd of ikzelf natuurlijk).

Ja, vindt het zelf ook erg jammer (en vooral lelijk) dat ik rolluiken heb, maar ja... Beter voorkomen dan genezen zeg ik maar :)

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

mmm ik als beveiligings man kan je natuurlijk ook wel uitleggen hoe je je huis "dicht" maakt zonder die afzichtelijke rolluiken.... maar das nu een beetje mosterd na de maaltijd.

maar als ik iets voor je luikies moet adviseren zou ik zeker de marmitek oplossing nemen kan je ook met de pc bedienen en als die net effe uit staat pak je gewoon de universele afstandsbediening waar je alle andere apparatuur in huis ook mee bedient .... en de verlichting ook natuurlijk.....

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• Joepho
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

wat ook een nog een extra beveiling is voor als je er niet bent is aan de onderkant van de luiken schuifjes plaatsen want we hebben getest als de rolluiken kun je ze altijd no vergenoeg omhoog drukken om er onderdoor te kunnen, bij ons tenminste

• Wisey
Joepho schreef op 22 november 2002 @ 15:52:
wat ook een nog een extra beveiling is voor als je er niet bent is aan de onderkant van de luiken schuifjes plaatsen want we hebben getest als de rolluiken kun je ze altijd no vergenoeg omhoog drukken om er onderdoor te kunnen, bij ons tenminste
Bij standaard rolluiken wel ja, maar er worden ook wel eens stalen haken in de
kast geplaatst, dat dus wanneer je hem omhoog duwd, hij niet verder dan 5 cm
gaat. De schuifjes zijn ook als optie te verkrijgen.
Pagina: 1