[gentoo&gnome]gnome start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik via gdm of kdm gnome aanvink om te starten dan komt die niet op. Hij geeft wel mooi dat logo'tje aan, maar onderin waar dan alle toelie moet komen te staan die gestart worden gebeurd er dan niks.... en uiteindelijk crashed die.
Nu heb ik net startx -e gnome-session gedaan en dan komt die wel op, maar met een hele zooi foutmeldingen over CORBA :? een ps axu | grep CORBA geeft inderdaad geen draaiende CORBA. Maar dat zou toch standaard met emerge gnome mee moeten komen? Of zie ik wat over het hoofd. Eigenlijk heb ik vanaf mijn schone install alleen maar prob's gehad. :S

edit:
Hoe kom ik er eigenlijk achter of dit nu 1.4-rc1 is of 1.2?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Denk dat als je hier hulp wilt hebben het makkelijker is om die logfiles te posten. Kunnen de experts meer mee :)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
je zou als root onderstaande kunnen proberen:
code:
1
/etc/init.d/xmd start

en anders:
code:
1
/etc/init.d/gmd start

als het dan werkt kan je met
code:
1
rc-update add xdm default
het geloof ik in je automatisch-starten lijstje zetten, zorg iig wel dat je bijvoorbeeld via ssh je bak nog kan benaderen want bij mij werkte in gdm mn keyboard niet... :/ en de laatste keer wilde gnome/kde ook niet compilen trouwens, jammer dat zulke probs altijd bij gentoo gebeuren, anders had ik het geweldig gevonden :(

• Zwerver
  • Niet online
ten eerste kan ik geen logfiles terug vinden, alleen maar foutmeldingen die opkomen in gnome als ik um draai met startx -e gnome-session en ten tweede heb ik al gdm draaiend als standaard inlog, dat werkt wel....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

he toevallig, ik zit nu ook maar in kde de werken, want toen ik vandaag evn uitlogde en gnome weer wilde starten had ik precies hetzelfde probleem

failsafe-gnome start wel perfect

toch vreemd hoe dat zo ineens gebeurd is, ik heb vandaag gtk+ geupdate naar 2.0.8-r1, misschien ligt het daaraan?

/edith: joh weet je wat, ik ga voor de gein eens gnome 2.1 unmasken, schijnt wel aardig te lopen, zie wel wat er van komt..

Verwijderd

en over je versie-vraag, bij 1.2 zit gcc 2.95, en bij 1.4 zit gcc 3.2, maar je gentoo-versie is eigenlijk niet echt veelzeggend ergens over, gewoon een nummertje voor de iso's

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

als je de forums van gentoo had door gelezen had je kunnen vinden dat het aan de xfontconfig ligt.

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=20833

hier wordt hetzelfde probleem besproken

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Zwerver
  • Niet online
????????? Dat gnome niet wil starten ligt aan de anti-aliased fonts? Lijkt me niet, verkeerd linkje ofzo???

edit:
ook maar aan gnome-2.1 begonnen, just for fun

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

het is toch echt zo zelf ook last van gehad vorige week

• Zwerver
  • Niet online
maar ik HEB niet eens iets gedaan aan de /etc/fonts/fonts.conf ?? dus wat moet er dan veranderd worden? ik kan ff niet vinden wat dan de oplossing zou moeten zijn?

• Blaasvis

Blaasvis

Cidora \o/

/etc/fonts/fonts.conf bestaat niet dat is het hele probleem meende ik....

Verwijderd

hm ik heb hem anders nog gewoon, maar ja, rare dingen hoor de laatste tijd bij gentoo, laatst al een depscan.sh die iets met find wilde doen, terwijl me /usr nog niet eens gemount was, ok, ff rescue cd, en handmatig mount /dev/hda8 /usr ervoor, maar het zijn toch ondoordachte dingen

• Zwerver
  • Niet online
hehe /etc/fonts/fonts.conf is er wel degelijk hoor, en ze zijn de portage tree aan het update naar 1.4 en daardoor de heletijd dit soort gezooi :|

Pagina: 1