wanneer zijn mp3's legaal?

Pagina: 1
Acties:

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Dilemma: Ik ben opzoek naar een aantal singels van een groep die niet meer bestaat. Hier zal hoogst waarschijnlijk ook geen enkele meer van gemaakt worden lijkt me.
Logische redenatie aan mijn kant: Hoe kom je aan iets wat er niet meer is, je kan het niet meer kopen. De groep krijgt hiervoor nooit geen geld meer voor, ook niet als het 2de hands verkocht wordt, omdat het al een keer verkocht is. Nu kan ik wel gaan zitten KaZaa'en, maar die kwaliteit zuigt meestal zwaar. Als ik een mp3-request doe op singels die er niet meer zijn, en nooit meer komen, mag dit of niet?

Ey!! Macarena \o/

• JT
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Nee, moet je toestemming voor vragen van de platenmaatschappij enzo denk.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

De rechten liggen bij de auteurs / platenmaatschappij / artiesten. Dat ze niet meer bestaan doet daar niets aan af. Ook al zouden ze overleden zijn dan nog behouden de familie / erfgenamen deze rechten. Zie Elvis.

de betaler vervuilt

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
De rechten liggen bij de auteurs / platenmaatschappij / artiesten. Dat ze niet meer bestaan doet daar niets aan af. Ook al zouden ze overleden zijn dan nog behouden de familie / erfgenamen deze rechten. Zie Elvis.
Nee ok, snap ik, maar als ik naar de platenmaatschappij stap (geen idee wie dat toen was) en vraag voor singels die niet op album hebben gestaan gaan ze die echt niet voor me persen lijkt me zo. En omdat het nu bekant collectors items zijn, ga ik niet tig pleuro per singel geven namelijk.

Ey!! Macarena \o/

• JT
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Dan zal je Joost ofzo het moeten bewijzen dat jij dat mag vragen :o

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 18:03

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Pas na 50 jaar is (ook) muziek vrij van auteursrecht. In NL tenminste, in de V.S. is het 96 jaar.

Toen een aantal jaar geleden iemand een leuk huisnummertje had gemaakt op Orff's "Carmina Burana" had hij er ook ff geen rekening mee gehouden dat dat wel klassiek is, maar Orff minder dan 50 jaar dood was :O alle singletjes in beslag genomen...

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09
Er zijn ook van die sites die MP3's voor geld aanbieden, als het goed is zijn die mp3's WEL legaal

Verwijderd

Zal het niet hetzelfde gaan als bij ROM's, als je het origineel in huis hebt is het legaal??

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
offtopic:
Ik ga de groep niet noemen, omdat het dan niet als een warez/mp3 request gezien kan worden :)

het betreft een Nederlandse band. Muziek die op singel is uitgebracht staan niet altijd op albums, zoals bijvoorbeeld de B-kanten. Het wordt simpel weg niet meer verkocht. Er komt voor deze band dus voor die muziek geen geld meer binnen. En ik neem het risiko niet om het 2de hands te kopen en dan die singels gaar zijn.

Ey!! Macarena \o/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 15:23:
Zal het niet hetzelfde gaan als bij ROM's, als je het origineel in huis hebt is het legaal??
Sterker nog, ik HEB ze gehad, ik was toen alleen niet zo voorzichtig met m'n spullen >:)
Die singeltjes zijn krom getrokken omdat ik vergeten was m'n bureau-lamp uittezetten. Maargoed, ik wil die graag toch wel weer hebben, jeugdsentiment :)

Ey!! Macarena \o/

• sanderb
  • Laatst online: 23:31
RaZ schreef op 20 November 2002 @ 15:27:
[...]

Sterker nog, ik HEB ze gehad, ik was toen alleen niet zo voorzichtig met m'n spullen >:)
Die singeltjes zijn krom getrokken omdat ik vergeten was m'n bureau-lamp uittezetten. Maargoed, ik wil die graag toch wel weer hebben, jeugdsentiment :)
Als je die kromgetrokken singeltjes nu nog steeds zou hebben, is er niets illegaals aan het hebben van de Mp3. Als jij echter niet kan bewijzen dat je ze hebt gekocht, dan blijft het gewoon illegaal..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

2 unlimited!!! :) ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Topicstarter
sanderb schreef op 20 November 2002 @ 15:30:
[...]

Als je die kromgetrokken singeltjes nu nog steeds zou hebben, is er niets illegaals aan het hebben van de Mp3. Als jij echter niet kan bewijzen dat je ze hebt gekocht, dan blijft het gewoon illegaal..
Tja, als je als 9 jarige jochie iets verneukt, ga je het echt niet bewaren :) We zijn nu toch al paar jaren verder :)
HELE FOUTE opmerking >:)
De band deed Nederlandstalige muziek, 2 unlimited was gewoon een trieste vertoning (mijn mening, en tja, alsje ray of anita werd genoemd was dat niet positief >:))

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1