Welke processor?? Overclocken??

Pagina: 1
Acties:

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 10:26

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Ik sta op het punt om mijn "oude" Pentium II 300 MHz te gaan vervangen door een nieuw exemplaar. Vanwege begrijpelijke redenen wil ik een AMD.

Ik heb ongeveer 2000 te besteden, maar ik zou niet weten welke processor ik moet nemen. De volgende onderdelen moet ik ook nieuw hebben:

Moederbord
Geheugen (256 MB)
Harde Schijf (30 GB)

Wat kan ik het beste doen? Voor de Thunderbird gaan op een redelijke kloksnelhied (1 GHz) en op de rest wat besparen of voor een Duron gaan en die eventueel overclocken.
Nu ik het er toch over heb: Is dat overclocken bij de Thundirbird en Duron nog wel mogelijk, want ik heb hier wat tegenstrijdige berichten over gehoord.

Wie kan mij helpen? Ik speel redelijk vaak spellen (heb een GeForce 6800 met 32 MB DDR) en verder gebruik ik de PC voor Internet en web-en softwareontwikkeling ...

Wie kan mij helpen ??

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

Verwijderd

Ik zou het volgende nemen:

256 MB cas 2 pc 133: 700,-
abit kt7 raid: 450,-
2x IBM 7.200 15 GB: 650,-
(Prijzen bij benadering)

Nu zit je op 1.800 en moet je nog een processor nemen. Over het algemeen kan je stellen dat de thunderbird zo'n 10-15% sneller is dan een gelijk geklokte duron. Echter, een duron is veeeeeel verder over te klokken dan een thunderbird.

Ik zou de goedkoopste duron nemen, een goede koeler, en die overklokken tot over 1 Ghz. Wel opletten dat je een recente duron neemt.
De snelheid van de duron zoals die verkocht wordt schijnt niet echt uit te maken. Met een 600 heb je ongeveer net zoveel kans om bijvoorbeeld 1 Ghz te galen als met een 750 of zo.

Wedden dat je hier errug tevreden over zult zijn ;)

Ik heb ook 256 mb op een duron 600@1064 , kt7-raid met 2x20,5 Gb IBM's 7.200
(en een tbird 700@850, die komt in de server waarvoor nog onderdeeltjes ontbreken :( )

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Mijn voorganger zegt het al. Een Duron 700Mhz schijnt ook errug goed overclockbaar te zijn. Kost momenteel 4 * minder dan de T-bird 1 Gig welke relatief veel minder goed te overclocken is (215,- tov 890,- ). Koop dus eerst een goedkoop Duronnetje, ga er lekker mee freubelen tweaken en klooien en als je het een beetje zat bent, is de 1 Gig T-bird al weer een stuk goedkoper ;-)

Dit wordt ook mijn tactiek, ik heb geld genoeg voor een T-bird 1 Gig maar ga toch lekker eerst met een 700 Duron klooien en ervaring opdoen. Bovendien is het leuker om voor weinig relatief toch meer resultaat te behalen met oŽclocken. Last but not least: stel dat je door een foutje je proc opblaast...

Suc6

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Ok, eenstemmigheid alom, dat zie ik graag....

Maar dan het volgende: hoe moet het overclocken van een Duron dan? In het verleden was het een kwestie van het voltage en de multipliers goed zetten, maar ik zie de hele tijd berichten over bruggen 'doortekenen' en 'gummen'. Ik word volgens mij oud hoor, want ik weet echt niet waar men het over heeft.

Wat ik zoek zijn dus een paar goede tips (en liefst URL's naar overclockguides ofzo). Wat ik dan het liefste zie is een verhaaltje als: "Ik heb een Duron 600 gekocht en die heb ik zo en zo en zo op 1 Ghz gekregen en het draait allemaal als een zonnetje..."

Nog een vraagje ter afsluiting: die RAID die op de MSI zit...maakt dat echt zoveel uit in snelheid? En als ik nou 2 schijven voor de RAID inzet, kan ik er dan nog een 3e naast hangen (die kleiner is en van een ander type - uit mijn huidige PC - nl. een 20 GB UDMA 66) zonder daarmee problemen te veroorzaken?

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 23:06
www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=12449 kijk hier maar es
en antwoord op je vraag:
ja

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Het belangrijkste voor overklokken is dat je eersteklas spul gebruikt. Vooral je mobo, geheugen en koeler. Zet ook een of meer 80mm fans in je kast.

Een athlon of duron heeft 7 bridges. een bridge is een setje van telkens 2 tegenoverelkaar liggende verbindingspunten. Deze zijn wel of niet verbonden. Door verchillende combinaties te gebruiken stelt amd de snelheid en voltage in. Indien de puntjes van de bridge die L1 genummerd is niet verbonden zijn, heeft de processor een multiplier lock. Je kan de verbinding zelf herstellen met een HB potlood. Hoe je dat precies moet doen wordt op bijna iedere hardwaresite beschreven. Bovendien staat het uitgebreid beschreven in de laatste Computer Totaal.

Raid maakt echt veel uit. Op raid 0 (striping) verlies je geen capaciteit, maar neemt wel de lees en schrijfsnelheid toe. Hoe meer schijven je in je raid 0 array hangt, hoe sneller hij wordt. Ik zou dus voor nog 2 of 3 20 Gb schijven gaan. Die schijven kunnen rustig verschillend zijn. Nadeel is echter dat de snelheid en capaciteit bepaald wordt door kleinste en traagste schijf. (2 x 30 en 1 x 20 wordt 3 x 20 = 60).

En het is ook mogelijk om buiten de raid-0 array nog andere schijven eraan te hangen. Wat jij voorstelt kan dus probleemloos.

Verwijderd

he ik heb een vraagje he me pa wil ook een duron hebbuh maar is week 41 of later nog wel met onderbroken l1 bruggetjes???? please tell me!

Verwijderd

Yep, potlood erover en gaan

Verwijderd

okey :P

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 23:06
jah vriend vamme heeft deze week een duron gekocht, potlood erover en broeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem broeeeeeeeeeeem enzo

WEBN & chill (@IBKR)

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
allemaal bedankt voor de reacties. ik heb inmiddels het een en ander uitgezocht en weet nu hoe het overclocken gaat en hoeveel je hebt aan een IDE RAID systeem. Net zoals ik verwachtte niet echt veel tenzij je met grafische pakketten en grote bestandsoverdrachten werkt... Ja, een spel is misschien wat sneller geladen, maar je hebt meer aan een schijf met een snelle toegangstijd... (is hier bij tweakers te vinden.)

maar goed, nu heb ik dus nog geen links met verhalen over overgeclockte systemen. Ik schaf denk ik een 750 MHz aan. Stel dat ik die op 1050 MHz wil laten lopen... hoe pak ik dat aan en welke instellingen moet ik dan voor het voltage instellen.

Nog een vraagje voor Remedy70: waar haal ik die eersteklas koelers dan? En welk moederbord zou je aanraden (en vooral waarom?)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
Om de vraag maar te beantwoorden :)
Mainbord: Abit KT7 = stabiel, goed overclockbaar etc. Naar mijn mening het beste bord voor de Duron/Thunderbird

en hoe je op de 1050 kom.. Je weet waarschijnlijk wel dat Multiplier*FSB=proc snelheid. Dus met een multiplier van 10,5 en FSB van 100 ben je er al.. Multiplier van 9,5 en FSB van 110 ben je er ook (bijna).

Ligt er net aan wat je duron wil (de eene gaat iets sneller dan de ander).
Pagina: 1