Toon posts:

Portmapping vraag (reeds FAQ gelezen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over portmapping. Beetje newbie hiero, maar ik heb wel de FAQ gelezen, maar ik kon geen antwoord vinden.

Ik heb thuis een getweakte Alcatel. Hij werkt nog niet, maar ik denk dat ik het zaakje moet doormappen. Als ik een poort doormap naar een PC (stel http = 80), betekent dat die poort dan meteen niet meer toegankelijk is voor andere PCs die ook zijn aangesloten op dit netwerk dmv een switch>

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Uitgaand wel hoor. Anders zou je dus geen webpagina's meer kunnen opvragen.

Naar mijn weten wordt alleen al het inkomende verkeer op poort 80 naar de gemapte computer gestuurd. Dus voor uitgaand heb je hier geen problemen mee.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar hoe zit het dan met de overige computers op dat netwerk? Je mapt maar één computer door.

Verwijderd

precies, je kunt dus met een portmapping 1 poort naar 1 pc mappen.
Heb je meerdere sites op meerdere pc's dan heb je een firewall / router nodig die op host-header kan mappen. En volgens mij kan de alcatel dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
je kan wel meerdere PCs instellen in één van de menuutjes van 10.0.0.138 maar ik weet verder niet precies wat je daar dan mee kan doen.

Normaal slaat een router van een PC zowel de outgoing local ip als de outgoing port op. Maar ik weet niet goed of dit dan de port van de router is waar deze op werkt of de port is van het programma van de local PC

Als het de laatste is, waarom geef je dan bij het mappen van een port een insideadres?

Volgens mij heb ik hier gelezen dat je dit dan niet voor meerdere PCs kon doen.

Dus wel:

create protocol tcp inside_addr=10.0.0.150:80 outside_addr=[Global Outside IP]:80
met 10.0.0.150 de IP van de 1e PC

Maar dit kon niet:

create protocol tcp inside_addr=10.0.0.151:80 outside_addr=[Global Outside IP]:80
met 10.0.0.151 de IP van de 2e PC

En dit is wel raar, want ik lees dat iedereen wél kan internetten met alle computers en alles. Terwijl als dit niet zou moeten kunnen als je de bovenstaande portmapping regels toepast.

I'm confused...

Verwijderd

Bekijk het even als volgt: ik ga van buitenaf jouw website opvragen. Mijn browser stuurt een pakketje van een willekeurige poort vanaf mijn pc naar poort 80 op jouw ip. Als dat pakketje eenmaal bij jou ip aangekomen is zal het alcatel modem opmerken dat het naar poort 80 gestuurd is, en aan de hand van die gegevens gaat het modem in zijn regeltjes zoeken of er ergens iets staat wat er met een pakketje op poort 80 moet gebeuren. Als het goed is vindt jouw modem een regeltje waar staat: stuur alle pakketjes die je van buitenaf ontvangt op poort 80 door naar de webserver op het interne netwerk met het ip xxx.xxx.xxx.xxx.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
precies en van binnen naar buiten zou je alcatel modem gewoon zelf poortjes moeten open (automatisch dus) (weliswaar per aanvraag en tijdelijk dus je zou altijd moeten kunnen inetten)

en van buiten naar binnen moet je specifiek opgeven......

Maar ik denk dat je meer klem loopt op de functies en toepassingen van nat dan op het gebruik van je alcatel

http://www.adslguide.org.uk/qanda.asp?faq=nat

Verwijderd

Topicstarter
PAT is Port Address Translation or port forwarding or masquerading. It is a method of forwarding certain ports to a specific machine behind the NAT device.
OK maar kan je dan 2 poorten voor twee verschillende computers aanwijzen? Beiden draaien bijv. een webserver. Of je hebt een bepaald spel op twee computers staan.

Ik heb ergens anders gelezen dat routers eigenlijk geen ports gebruiken maar van de port samen met de local IP een socket vormen. Die zou dan voor elke PC uniek moeten zijn.

Maar ik geloof dat ik hier op dit forum ergens anders heb gelezen dat dit niet mogelijk is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2002 15:44 . Reden: uhm... ]

Pagina: 1