Toon posts:

[BASIC] MAC-adres?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik mijn oude vertrouwde QuickBasic 4.5 weer terug - toch nog iemand die zo vriendelijk was om ze even voor me te kopiëren :)

Afin, dat is nogal offtopic, nu zit ik met het volgende probleem:

In het tooltje dat ik aan het schrijven ben heb ik het MAC-adres nodig om een pc als uniek te herkennen. Aangezien de pc's waarop deze tool gebruikt gaat worden inloggen op een DHCP-server is het onmogelijk het IP-adres hiervoor te gebruiken, dus ik wil eigenlijk onder DOS het MAC-adres van mijn ethernetkaartjes (ook nog allemaal verschillende soorten) uit kunnen lezen.

Weet iemand misschien een stukje code waarmee dit mogelijk is?

>> ik heb Google geprobeerd, maar het lijkt alsof niemand hier ooit mee bezig is geweest.

Mocht dit niet mogelijk zijn, suggesties over een andere manier om uniek herkend te worden, ook na verscheidene reboots, in systemen waarin alleen de netwerkkaart achterblijft zijn welkom! (En nee, ook een tijdelijk bestandje is geen mogelijkheid - aangezien ik gebruik maak van PXE om het netwerk op te komen is de diskdrive zo goed als onbruikbaar, is alleen op heel omslachtige wijze mogelijk. De harddrive wordt geherpartitioneerd in the process dus ook daar kan ik niks mee...)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
[nohtml]
Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 11:41:
Inmiddels heb ik mijn oude vertrouwde QuickBasic 4.5 weer terug - toch nog iemand die zo vriendelijk was om ze even voor me te kopiëren :)

Afin, dat is nogal offtopic, nu zit ik met het volgende probleem:

In het tooltje dat ik aan het schrijven ben heb ik het MAC-adres nodig om een pc als uniek te herkennen. Aangezien de pc's waarop deze tool gebruikt gaat worden inloggen op een DHCP-server is het onmogelijk het IP-adres hiervoor te gebruiken, dus ik wil eigenlijk onder DOS het MAC-adres van mijn ethernetkaartjes (ook nog allemaal verschillende soorten) uit kunnen lezen.
Als je het IP adres van een pc kent, kun je het mac adres van die netwerkkaart opvragen.
Als je bv pingt naar een pc, en daarna doe je arp -a (in een dosbox), dan zie je de mac adressen van alle ip-adressen waarnaar je gepinged hebt.
Weet iemand misschien een stukje code waarmee dit mogelijk is?
Mja, scriptrequests zijn niet toegelaten.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja, idd...

weet iemand misschien dan op welk geheugenadres o.i.d. ik het MAC-adres kan uitlezen? Mijn programma moet dit nl. uitlezen, niet een DOS-tool

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Computernaam is toch 'redelijk' uniek?

Waarom vraag je die environment variabele niet gewoon op?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Je zou de dos-tool aan kunnen roepen met een SYSTEM statement?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Is de output van ipconfig niet handiger dan? :)
En als ipconfig het kan, zou het ook in andere tools moeten kunnen.

Je zou kunnen analyseren wat ipconfig allemaal doet als ie runt?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb zelf een windows-tooltje die het mac adres (zonder streepjes) laat zien! Indien interesse kan ik die ff opzoeken!

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Verwijderd

Is Quick Basic niet een DOS only development omgeving? In dat geval geef ik je weinig kans, aangezien in die tijd nog weinig gestandaardiseerde drivers bestonden voor netwerkkaarten (alleen Novell spul). Er is geen standaard om een netwerkkaart te maken, dus er is geen vast adres waar je het MAC adres kunt uitlezen. Daar zijn altijd drivers voor nodig.

Hier nog een bak Basic links, misschien dat je daar nog iets vindt: http://www.cbel.com/basic_programming_language/

Mijn advies: kies een moderne programmeertaal waarin je minimaal Windows API calls kan maken.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Maar dan nog kan je gewoon environment variabele opvragen in dos....

Computers uniek maken kan ook met de computername! Dus die variabele opvragen moet ook voldoende zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dus: de computername is random :)

Je kunt het zo zien dat eigenlijk alles random is behalve de netwerkkaart, maar het kan dus ook zo zijn dat er op een bepaald moment 20 IDENTIEKE systemen naast elkaar staan. Het verloop van deze systemen ligt boven de honderd per dag, als jullie snappen waar ik heen wil... ben wel geinteresseerd in dat programma voor Windows overigens, ook al heb ik een DOS-tooltje nodig.. en ik zal eens kijken of de output van IPconfig onder alle omstandigheden gelijk blijft, als ik die nl. al kan runnen dan kan de hele regel "Physical Address" gebruiken...

Niet zo'n nette oplossing, maar toch alvast thanx tweakers!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je nog wat aan die applicatie die ik heb (om je mac-adres op te vragen)?

Linkje naar MAC Adres applicatie

• bluewarlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 09:58
Als ik het dus goed begrijp wil je dus met 1 flop het mogelijk maken om een MAC adres uit te lezen?

Language exists to conceal true thought

Verwijderd

Topicstarter
ja, precies, maar het is nog iets anders bluewarlord: Het is een flop waar ik geen schrijfrechten naar heb. ik heb alleen schrijfrechten naar een netwerkdrive.. waar iedereen aan kan.

btw: thnx. BtM909

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 20 November 2002 @ 14:40:
Heb je nog wat aan die applicatie die ik heb (om je mac-adres op te vragen)?

Linkje naar MAC Adres applicatie
The requested document was
Not Found on this server

:? ... :(

• Basszje
  • Laatst online: 17:38

Basszje

Reisvaap!]

Beetje uit interesse hoor, maar waar doe je dat in godsnaam in basic vandaag de dag :? Gewoon uit interesse :)

Naast arp -a heb ik helaas geen nuttig advies..

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
en arp -a > bestand.txt en dan filteren ?

[ Voor 31% gewijzigd door pkouwer op 26-11-2002 22:15 ]

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 13:06
Is een netwerk kaart niet plug-and-play? Zoek eens naar het boek 'Programming Plug And Play' van James Kelsey.

• Basszje
  • Laatst online: 17:38

Basszje

Reisvaap!]

michiel100 schreef op 27 november 2002 @ 07:01:
Is een netwerk kaart niet plug-and-play? Zoek eens naar het boek 'Programming Plug And Play' van James Kelsey.
Plug en Play onder dos :? 8)7

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Verwijderd schreef op 26 november 2002 @ 15:47:
[...]

The requested document was
Not Found on this server

:? ... :(
Ja ... Ik zag al 2 downloads en dacht dat je al bezig was....

Ok staat er weer op.... Laat maar ff weten als je het hebt gedownd. :7

Downen Maar andere applicatie + sourcecode thanks to Toink

[ Voor 10% gewijzigd door BtM909 op 29-11-2002 11:55 ]

• Toink
  • Niet online
Ik heb eventueel ook nog wel zo'n tool voor VB inclusief de sourcecode, mocht je er iets mee willen. Je tikt een netwerknaam in en hij geeft jou het bijbehorende MAC-adres terug.

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

kijk da's natuurlijk helemaal mooi!

• Toink
  • Niet online
Uhh ja, naar wie moet ik 'm nou mailen?? BtM909, jij wil 'm hebben?

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Marmelade punk wilde hem hebben!

Kan je hem niet ergens online zetten? Mail hem anders dan naar mij (BtM909@prowebdesign.nl), dan zet ik hem wel ff online...

• Toink
  • Niet online
check uw mail :). Ik heb helaas geen webspace beschikbaar dus if you would be so kind....

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

BtM909 schreef op 29 november 2002 @ 11:22:
Downen Maar andere applicatie + sourcecode thanks to Toink

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ontzettend bedankt allemaal, aangezien ik in DOS bezig ben ben ik toch voor arp -a gegaan... Programma half af, gaan we misschien TOCH over naar Linux :( |:(
Pagina: 1