Toon posts:

[Java] Hoe forceer ik Numlock[/Java]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt en op Google gezocht...maar helaas niks gevonden :(

Probleem:

We maken hier software voor in fabrieken. De operators in zo'n fabriek moeten getallen invullen...Dit doen ze doormiddel van de toetsen aan de Numlock kant. Nu bellen ze regelmatig op dat ie het niet doet..Wij antwoorden dan..brandt het lampje met de 1 er langs? 9 van de 10 gevallen => Nee :+ ze zetten hem dan aan en alles werkt dan weer. :)

Mijn vraag: :?

Is er een manier om in java of gewoon in windows NT of NT Server, er voor te zorgen dat numlock altijd geforceerd aan staat. Dus ongeacht of de klant die knop nu aan of uitzet. :?

Het zou eventueel ook een oplossing in Visual basic mogen zijn maar aangezien ons pakket java is zou dat het makkelijkst zijn.

Alvast bedankt _/-\o_

• PrinsEdje80
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Je kunt toch in de bios instellen dat je wilt opstarten met NumLock aan?
Evt is dit in windows volgens mij ook wel aan te zetten....

Used to be Down Under... Foto gallery

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmm ik weet de code nog uit me hoofd hoe je dit in Basic moest doen. Je moest een bepaalde flag in het memory omzetten op deze manier:
code:
1
2
DEF SEG = 0
POKE 1047, PEEK(1047) OR 32

Dit is echter code die werkt in real DOS mode met segmentjes van 64K >:)
Hoe je dit in een beschermde Java omgeving zou kunnen doen zou ik echter niet weten.

[ Voor 0% gewijzigd door pjonk op 20-11-2002 11:21 . Reden: tyop's ]

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Verwijderd

Topicstarter
dat van die bios weet ik maar dan kunnen ze hem nog uitdrukken op het toetsenbord....en dat is eigenlijk niet de bedoeling die mensen drukken vaak op verkeerde knopjes :+ zo ook de numlock... Dat basic scriptje is misschien wel iets zoiets moeten we eigenlijk in jave hebben :) !

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook in je programmaatje een pijltje naar links opvatten als een 4, een pijltje naar beneden als 2, etc.

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 11:18

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 10:55:

Is er een manier om in java of gewoon in windows NT of NT Server, er voor te zorgen dat numlock altijd geforceerd aan staat. Dus ongeacht of de klant die knop nu aan of uitzet. :?
in java kan het volgens mij niet, wat wel zou kunnen is een eigen keyListener maken (toe te voegen) en kijken of er op 1 van de toetsen van de numlock kant wordt gedrukt en dan daar op reageren.

volgens mij is dit wel mogelijk (wel wat extra werk, maar het zijn toch maar 10 toetsen)

[ Voor 0% gewijzigd door bazzs2001 op 20-11-2002 11:27 . Reden: tiepvout ]

groeten

Verwijderd

Topicstarter
bazzs2001 schreef op 20 november 2002 @ 11:27:
[...]

in java kan het volgens mij niet, wat wel zou kunnen is een eigen keyListener maken (toe te voegen) en kijken of er op 1 van de toetsen van de numlock kant wordt gedrukt en dan daar op reageren.

volgens mij is dit wel mogelijk (wel wat extra werk, maar het zijn toch maar 10 toetsen)
en hoe moet ik met dit beginnen? Doe je dit in je register ofzo?!

• bazzs2001
  • Laatst online: 13-06 11:18

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 11:30:
[...]

en hoe moet ik met dit beginnen? Doe je dit in je register ofzo?!
eh nee, je moet je eigen KeyListener maken en aan het textvak toevoegen

voorbeeld code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
public class KeyPadListener extends KeyAdapter {

public void keyTyped(KeyEvent e) {
        if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_KP_UP) {
          //code om 8 toetevoegen in het textvak
        }else 
        if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_KP_DOWN) {
          //code om 2 toetevoegen in het textvak
         }
        enz
    }
}

code om aan je textvak toe te voegen:
code:
1
    myTextField.addKeyListener(new KeyPadListener());

je moet alleen wel naar alle KeyCodes voor de numpad knoppen (ik weet trouwens niet zeker of dit werkt, maar zoiets zou moeten werken).

groeten

Verwijderd

Topicstarter
ok ....bedankt ga dit eens proberen! reslutaat post ik hier!! thnx allemaal!

• DaCoTa
  • Laatst online: 00:54
Misschien is het logischer om niet zomaar de uitvoer te veranderen, maar een melding op het scherm toveren, evt. in de vorm van een pratende paperclip? 'Ik weet dat u hier nummers moet invoeren, maar dat lukt niet zolang numlock uit staat. [OK] [Cancel] [Wat is numlock?].'

Kan me voorstellen dat mensen die wel weten hoe het werkt, danig pissed worden van zo'n aanpak. Of mensen die niet op het keypad typen, maar met de gewone nummertjes en gewend zijn de numpad als pijltjes te gebruiken. Niks zo iritant als beter wetende software.
Pagina: 1