[DV] Capture en kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:14
Hey,

Ik was deze week het één en ander aan het capturen en bedacht me toen enkele dingen:

- Waarom moet er van DV eigenlijk gecaptured worden? Het is toch digitaal, waarom wordt het dan niet gewoon als bestand of zoiets doorgestuurd? :?
Als ik nu capture en ik belast mijn PC wat teveel met andere dingen durft hij wel eens een frame droppen. Niet dat je dat echt ziet, maar ik zie niet goed in waarom het zo moet gebeuren.

- Ik had (wegens gebrek aan lege filmpjes :'( ) enkele dingen nogal wanordelijk op verschillende tapejes gezet. Deze wou ik dan allemaal op PC zetten en daarna in de juiste volgorde terug op de tapejes zetten.
Maar ik vroeg mij aftoen ik daarmee bezig was, of je daarmee geen kwaliteitsverlies hebt.
Als je filmt wordt er gecompresseerd. Dat stuur je naar de PC zonder verlies, maar als je het dan terug naar je tape stuurt, wordt het dan niet opnieuw gecompresseerd, met verlies tot gevolg?? :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Hoezo capturen? Je kan toch via Firewire de boel overpompen? Enige eis is dat je HDD meer dan 5meg/seconde kan verstouwen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Fire69
Ja, ik dacht dus ook dat het gewoon 'overpompen' was toen ik er de eerste aan begon.
Maar je moet ze dus echt wel capturen. Als je een tapeje van een uur hebt, duurt het ook echt een uur voor je'm op PC hebt.
Ik doe het nu altijd via Scenalyzer, maar ook met Studio8, Media Studio Pro, Premiere, ... blijft het hetzelfde systeeem.

Verwijderd

Volgens mij is het toch geen capturen.
Je camcorder draait toch maar op 1 snelheid. Dus zelfs als firewire sneller zou kunnen dan wordt de data niet sneller aangevoerd.
Daarom zie je dus ook gewoon het beeld tijdens het kopieren.
Of vergis ik me hierin ?

• Fire69
Ok, misschien moet je het niet echt als capturen in de pure zin van het woord zien, maar toch heb je de nadelen ervan wel.
Als je gewoon van cd iets haalt, en je pc kan effe niet volgen, wacht je cd wel, maar bij het versturen van DV blijkbaar toch niet.

Verwijderd

Dat ligt volgens mij aan het firewire protocol. Dat maakt geen gebruik van buffers.
Dus je moet inderdaad een snelle hd hebben.

• Fire69
Ok, da's dus niet zo'n onoverkomelijk probleem.

Iemand enig idee voor de 2de vraag?

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 22:22
Voor zover ik weet heb je geen kwaliteitsverlies als je een film met DV codec heen en weer stuurt, TENZIJ je er titels en/of effecten aan hebt toegevoegd; die moeten namelijk opniew gerenderd worden (ergo: kwaliteitsverlies).

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
als je de dv codec consequent gebruikt en de camera ondersteunt ook dv-INPUT (dat doen ze lang niet allemaal). EN je monteert er dus geen titels etc. in. dan blijft de kwaliteit 1:1 het is dan gewoon een kopie van je bandje op een ander medium (HD in dit geval). maar 5 mb per seconde is 300 mb per minuut, dat ziet je verder wel zitten zonder compressie? grote kans dat je systeem dat niet trekt tijdens het monteren, het zal in ieder geval verre van realtime gaan - het editen dan.

• Fire69
BuG2FiX schreef op 20 November 2002 @ 13:38:
als je de dv codec consequent gebruikt en de camera ondersteunt ook dv-INPUT (dat doen ze lang niet allemaal). EN je monteert er dus geen titels etc. in. dan blijft de kwaliteit 1:1 het is dan gewoon een kopie van je bandje op een ander medium (HD in dit geval). maar 5 mb per seconde is 300 mb per minuut, dat ziet je verder wel zitten zonder compressie? grote kans dat je systeem dat niet trekt tijdens het monteren, het zal in ieder geval verre van realtime gaan - het editen dan.
Wat versta je onder consequent gebruiken?
Ik stuur het naar PC via Scenalyzer Live, dankzij de datestamp staan ze dan allemaal mooi gesorteerd op opnamedatum, en die stuur ik gewoon terug naar de tape (ja, Sony TRV50E heeft DV-In).
Dat zou dus zonder verlies moeten gaan volgens jou?

Ik heb een gewone Maxtor 7200rpm schijf, die het tempo wel kan volgen (1u => 12gieg), als ik niks anders doe dat te belastend is voor mijn pc'tje.

• BuG2FiX
scenalyzer ken ik niet :s ik weet dat het bijv. met FinalcutPro en premiere prima werkt, het gebruikt meestal standaard de DV codec voor weergave en capture. zolang je dus die dv codec gebruikt tijdens het capturen - monteren en terugschrijven naar tape is er geen kwaliteitsverlies. maar wederom vraag ik me af of je zonder speciale hardware wel op volledige resolutie (720x576) en datarate kan monteren.

• Fire69
BuG2FiX schreef op 20 November 2002 @ 14:01:
scenalyzer ken ik niet :s ik weet dat het bijv. met FinalcutPro en premiere prima werkt, het gebruikt meestal standaard de DV codec voor weergave en capture. zolang je dus die dv codec gebruikt tijdens het capturen - monteren en terugschrijven naar tape is er geen kwaliteitsverlies. maar wederom vraag ik me af of je zonder speciale hardware wel op volledige resolutie (720x576) en datarate kan monteren.
Hier kan ik je niet echt volgen.
Bedoel je nou dat je met 'normale' hardware niet genoeg hebt om je film op je schijf te krijgen aan de vollegie resolutie?

ps: Scenalyzer is wel handig omdat je kan kiezen dat hij adhv de datestamp aparte avi-files maakt van je film. en het is maar 1meg groot.

• BuG2FiX
jawel, op de schijf krijgen is meestal niet het probleem maar speel em maar eens af...

uiteindelijk komt het er vaak op neer dat je gewoon het eea moet proberen qua instellingen, ik bedoel alleen te zeggen dat de DV codec gebruikt moet worden als je het hebt over kwaliteitsbehoud. test gewoon een paar stukjes van bijv. een minuut uit en kijk hoe af wat er gebeurd.

• Fire69
BuG2FiX schreef op 20 November 2002 @ 14:18:
jawel, op de schijf krijgen is meestal niet het probleem maar speel em maar eens af...

uiteindelijk komt het er vaak op neer dat je gewoon het eea moet proberen qua instellingen, ik bedoel alleen te zeggen dat de DV codec gebruikt moet worden als je het hebt over kwaliteitsbehoud. test gewoon een paar stukjes van bijv. een minuut uit en kijk hoe af wat er gebeurd.
Hm, de gecapturede avi afspelen is echt geen enkel probleem hoor.
Heb ook al effe een stukje in premiere gestopt en effectje opgezet, gaat allemaal vrij vlot (geen realtime natuurlijk, altijd eerst laten renderen).

Staat de codec standaard op de hoogste kwaliteit of kan er nog iets verbeterd worden?

• BuG2FiX
codec instellingen zijn niet te veranderen, het staat ingesteld op volgens de DV specificatie. dit betekend dus ook een 1:1 kopie. vandaar dus dat je em ook terug kan zetten uiteindelijk. het moet lukken zo op deze manier, ook renderen met dezelfde codec dus, suc6 ermee!

Verwijderd

Simpel gezegd werkt het DV codec als volgd: wanneer je het beeld niet bewerkt, dus alleen maar stukjes film (die je op je harde schijf hebt ge-captured) in een bepaalde volgorde zet, dan verminderd de kwaliteit van je film niet want het DV codec zet dan alleen maar de door jou gekozen stukje achter elkaar (in de door jou gekoze volgorde) zonder verder wat dan ook aan de kwaliteit te veranderen. en pakt het alleen in een nieuw mooi pakje (een AVI) voor je zonder aan de inhoud wat te veranderen

Het terugschrijven naar je DV-camera via de DV-in kan idd ook prima zonder speciale kaart zolang je hdd het maar aan kan en je computer niet uit de middeleeuwen stamt 8)7 dus minimaal een pentium 3 of hoger met een beetje een snelle hdd, zou prima moeten werken.

• Fire69
[quote]Verwijderd schreef op 21 November 2002 @ 06:01:
Simpel gezegd werkt het DV codec als volgd: wanneer je het beeld niet bewerkt, dus alleen maar stukjes film (die je op je harde schijf hebt ge-captured) in een bepaalde volgorde zet, dan verminderd de kwaliteit van je film niet want het DV codec zet dan alleen maar de door jou gekozen stukje achter elkaar (in de door jou gekoze volgorde) zonder verder wat dan ook aan de kwaliteit te veranderen. en pakt het alleen in een nieuw mooi pakje (een AVI) voor je zonder aan de inhoud wat te veranderen
[/qoute]

Met die Scenalyzer hoeft zelfs dat niet, die maakt dus individuele files aan per opname, met als filename de datestamp, dus ze staan direct in chronologische volgorde.
Die selecteer je dan allemaal en stuurt ze terug naar de cam, supergemakkelijk allemaal.
Het terugschrijven naar je DV-camera via de DV-in kan idd ook prima zonder speciale kaart zolang je hdd het maar aan kan en je computer niet uit de middeleeuwen stamt 8)7 dus minimaal een pentium 3 of hoger met een beetje een snelle hdd, zou prima moeten werken.
Zal dus wel lukken met XP1900+ en paar 7200rpm's.

OK, ik weet genoeg, bedankt iedereen. :)
Pagina: 1