Toon posts:

IRQ conflict Videokaart en ISDN adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend is Windows volloedig ingestort op mijn computer. Ik heb daarna windows opnieuw moeten installeren. Hoewel alle hardware altijd goed gewerkt heeft, heb ik nu een probleem. Mijn videokaart en ISDN adapter gebruiken ieder IRQ5, hetgeen mijn systeem niet echt leuk vindt. Elke keer als ik internet op wil, moet ik eerst via alt-del-ctrl msgsrv32 uitschakelen, omdat die vast loopt. Daarna kan ik wel het internet op, maar mijn systeem is verre van stabiel, waardoor sommige software niet of nauwelijks te gebruiken is (cute ftp bijvoorbeeld). Mijn vraag is of iemand weet hoe ik de IRQ clash kan oplossen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:

- Bijna alle settings in BIOS al eens gewijzigd, zonder succes. IRQ toebedelen via OS uitgezet; IRQ's reseten enabled, paralelle en seriele porten geen IRQ meer toebedeeld laten krijgen; alle IRQ's handmatig ingesteld (PCI / Legacy ISA ipv alleen Legacy ISA)

- ISDN kaart ge-uninstalled, drivers ge-uninstalled, kaart uit PC gehaald, opnieuw opgestart en plots zat videokaart op IRQ 7. Comp uit, ISDN kaart er weer in, opnieuw geinstalleerd, en zowaar zaten zowel videokaart als ISDN kaart weer op IRQ 5.

- In windows onder hardware instellingen naar PCIbus gegaan en IRQ besturing uitgezet. Dit had tot gevolg dat zowel mijn netwerkkaart als ISDN kaart geen IRQ toebedeeld kregen.

Voor mijn gevoel heb ik alles geprobeerd wat ik kan bedenken (ook diverse drivers van videokaart / isdn kaart opnieuw geinstalleerd), dus ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen. Dit zijn mijn systeem specificaties:

- Moederboard: Gigabyte AG 7IX, Bios versie F3
- Processor: AMD Athlon k7 600 MHZ
- 328 MB geheugen
- Viper II Z 200 met 32 MB geheugen (AGP)
- PCI ISDN kaart van E-tech
- Soundblaster geluidskaart
- Netwerkkaart
- Hauppage tv kaart
- Besturingssysteem: Windows 98

Verwijderd

isdnkaart in ander slot gepropt?
als je handmatig de IRQs per PCI slot toebedeeld, helpt dat niet?! dat is wel extreem vaag.
ik oe thet vragen: je isdnkaart zit toch niet in het slot direct naast je agp poort? die deelt vrijwel altijd het irq met de agp bus namelijk... maar vermoedelijk weet je dat zelf al.

als dit alles niet helpt, probeer een andere windows versie?
MSGSRV32 uit je startup halen? (msconfig)
neemt niet één van je PCI kaarten twee irq's in (want volgens mij heb je net zoveel insteekkaarten als vrije IRQs...

Verwijderd

Topicstarter
Het PCI slot net onder de AGP is leeg, dus daar kan het niet aan liggen.
Niet alle IRQ's zijn ook in gebruik overigens. IRQ 7 is telkens leeg, maar toch wordt daar niet een van de twee aan toegekend. Wel weet ik dat mijn geluidkaart voor 2 verschillende geluidsapplicaties (SB16 emulatie en SB live) 2 verschillende IRQ's gebruikt. TV kaart gebruikt vootr 2 verschillende dingen 1 IRQ.

Ik kan trouwens niet per pci slot een IRQ toebedelen. Ik kan alleen in BIOS zeggen of een bepaalde IRQ moet worden toegewezen aan PCI/Legacy ISA of aan Legacy ISA.

Ik heb de ISDN nog niet in een ander PCI slot gedaan. Zit nog steeds in dezelfde als waarin hij altijd heeft gezeten, toen het wel werkte. het vreemde is namelijk dat met dezelfde specificaties de computer ooit gewoon normaal en stabiel gedraaid heeft, totdat ik windows opnieuw moest installeren.

Ik heb in de msconfig gekeken, maar kon nergens de optie vinden om MSGsrv32 uit te schakelen. Weet iemand waar die optie staat ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van het weekend weer wat geprobeerd om het probleem op te lossen. Door Windows opnieuw te installeren en alle hardware behalve de Videokaart uit de PC gehaald en Widnows opnieuw geintsalleerd na een format c:\

Daarna een voor een alle hardware teurggeplaatst. ISDN zorgde meteen voor een groter conflict dan voorheen met de videokaart, waardoor Windows helemaal niet meer opstarten wilde, dus weer opnieuw begonnen. Nu de netwerk kaart in het slot waar de ISDN altijd zat, bleek de netwerk kaart ook een conflict te hebben. Mijn conclusie: Een van de PCI sloten deelt een IRQ met het AGP, en het is niet het PCI slot meteen onder de AGP (is #3 van de 5). Ik heb dan ook besloten om dit PCI slot niet meer te gebruiken. Hiervoor heeft mijn TV kaart even moeten wijken nu. ISDN kaart ook geinstalleerd, blijkt die nu een IRQ te sharen met mijn netwerk kaart, zodat elke keer dat ik het internet op wil (en ook op andere random momenten) ik weer via alt/del/ctrl msgsrv32 moet uitschakelen, alvorens ik (met een instabieler systeem) verder kan gaan.

Mijn vraag is nu hoe het IRQ conflict netwerk kaart - ISDN op te lossen. Ik heb nog vrije IRQ's (IRQ 3 bijvoorbeeld), dus dat is het probleem niet. Ook heb ik alle opties in Bios die betrekking hebben op IRQ's al enkele malen gewijzigd om te bekijken welk effect dat heeft: geen.

Mijn systeem is nu dus erg instabiel, en eigenlijk wordt ik er een beetje moe van. Dus mijn vraag is of iemand weet wat ik er aan kan doen. Ook wil ik graag weten of een PCI vs AGp slot IRQ sharing conflict is op te lossen, of dat dit een probleem van het moederboard is ? In het verleden heeft alle hardware samen goed gefunctioneerd, totdat ik er een Geforce4 (asus 8460) bijzetten. Deze is nu weer vervangen door de "oude" kaart, een Viper II Z 200.

Een laatste vraag die ik heb is hoe ik internet explorer (na afsluiten msgsrv32 werkt dit namelijk wel) kan instellen dat hij het wachtwoord van mijn verbinding onthoudt. Dit doet hij namelijk niet meer. Ook niet na installatie van Microsoft Client voor netwerken. Deze laatste installatie verdwijnt trouwens wel steeds uit de configuratie, en als ik via het configuratiescherm naar netwerk ga, krijg ik de melding dat het netwerk niet compleet is.