Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Vu Meter

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
Kheb net mijn VU meter in elkaar geslodeerd en werkend. Echter het begon te roken in de kamer, en na nader onderzoek bleek dat de draadjes van de molex naar het hdd controller. Deze is samengesmolten.

ik dacht net. ik had 2 leds die het niet deden kan het zo zijn dat 12 volt wordt verdeeld over 10 leds dus eigenlijk wordt 2.2 volt niet gebruikt?

PhD i.o.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Zodra er draadjes smelten is het heel erg heet geworden. Zoveel hitte kan je in deze opstelling (voor wat ik ervan snap met de beperkte hoeveelheid informatie) alleen voorkomen in geval van kortsluiting of iig HELE lage weerstand.

Dat 2.2V niet gebruikt zou worden klinkt wat raar...

Geef anders eerst wat meer info... welk schema heb je gebruikt, wat gebruik je om de boel te voeden (computervoeding, trafo, accu) en ga zo maar door... hier is weinig mee te doen zo :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Empie schreef op 20 november 2002 @ 14:59:
Zodra er draadjes smelten is het heel erg heet geworden. Zoveel hitte kan je in deze opstelling (voor wat ik ervan snap met de beperkte hoeveelheid informatie) alleen voorkomen in geval van kortsluiting of iig HELE lage weerstand.

Dat 2.2V niet gebruikt zou worden klinkt wat raar...

Geef anders eerst wat meer info... welk schema heb je gebruikt, wat gebruik je om de boel te voeden (computervoeding, trafo, accu) en ga zo maar door... hier is weinig mee te doen zo :)
Dat heb je heel tactisch omschreven..

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
nou ik heb een schema van een kameraad gebruikt. 10 leds. Ik heb een HDDled aansluiting op het mobo en 2 draadjes een rode en een zwarte voor de voeding. Dat ging allemaal goed. Echter er begonnen 2 leds niet te branden. Dus ik dacht van naja zal wel komen. Totdat ik in eens een rookpluim uit me pc zag komen en naar binnen keek en zag dat het stroomkabeltje (rode) was gesmolten en gaan hechten met een andere rode.

Toen snel de PC uit en toen dacht ik aan het verhaal van die 2 leds. Dus eigenlijk teveel spanning op een te klein aantal leds

PhD i.o.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

als er teveel spanning op je leds komt (wat niet is gebeurd) dan gaat je led roken, en niet je snoertje. Waarschijnlijk is er in het powersnoertje dus kortsluiting ontstaan.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

He je die kabel open gelegt op je kast??

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

M@ximuS schreef op 20 november 2002 @ 09:59:
Kheb net mijn VU meter in elkaar geslodeerd en werkend. Echter het begon te roken in de kamer, en na nader onderzoek bleek dat de draadjes van de molex naar het hdd controller. Deze is samengesmolten.

ik dacht net. ik had 2 leds die het niet deden kan het zo zijn dat 12 volt wordt verdeeld over 10 leds dus eigenlijk wordt 2.2 volt niet gebruikt?
ehm, hdd-vu-meter met 12 leds?? heb em wel met 10, 20 en 40 leds gezien, maar 12??

Wat bedoel je hier mee: 'draadjes van de molex naar het hdd controller' (ja, ik snap dat je bedoelt dat er draadjes zijn doorgesmolten... Maar welke??? Bedoel je de voeding van je vu-meter??)

En verder: het ic'tje (LM3914) zorgt dat elke led max 40mA krijgt en 5 volt. Er word geen voltage opgedeelt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

De stroom door de LEDjes van een LM3914 is instelbaar tussen de 2 en de 30 mA.
De spanning over de LEDjes is afhankelijk van die stroom en de rest van de spanning valt over het IC zelf.
Bij een hoge voedingsspanning en een hoge LEDstroom wordt het IC erg heet, maar bij de topicstarter is er duidelijk heel iets anders aan de hand.
Misschien een foutje gemaakt bij het aansluiten?

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11 19:21
heb je niet bij die twee ledjes per ongelijk de pootjes aan elkaar gesoldeerd, dan heb je gelijk een oplossing voor beide dingen: 1) je LED doet het niet 2) je maakt kortsluiting

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Topicstarter
er waren 10 leds echter 2 van die 10 werkten niet. dus 8 wel. Maar goed, khep nieuwe leds en een nieuwdraadje, dus versie 2.0 is in de lucht :)

PhD i.o.

Pagina: 1