[Debian] Alleen group cdrom laten mounten

Pagina: 1
Acties:

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-05 14:29
Ik heb een Debian Woody server draaien. Nu wil ik dat alleen de users die in de groep cdrom zitten, de cdrom kunnen mounten.

Dus als user1 in de groep cdrom zit, kan hij mount /cdrom doen.

Ik krijg het niet voor elkaar. Mijn dev/scd0 heeft de volgende permissies
brw-rw---- 1 root cdrom 11, 0 mar 14 2002 /dev/scd0

Als ik in /etc/fstab user of users weghaal dan kan helemaal niemand anders dan root de cdrom mounten. Ook niet de users in de groep root.

Heeft iemand hiervoor een oplossing?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

in fstab de groep opgeven die toestemming heeft om de cdrom te mounten zou moeten werken.
edit:
Typo's :'(

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Hoe dan Hagar? Ik zie in `man mount` geen opties die dit mogelik maken. :/

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lukt mij ook niet zo snel. Ik kan in de manpages van mount en fstab alleen de (al genoemde) opties user/users vinden, en de optie 'owner' om alleen de eigenaar van het device te laten mounten. Daar heb je echter alleen wat aan als de groep 'cdrom' uit maar 1 persoon bestaat.

Je kunt natuurlijk /cdrom alleen toegankelijk maken voor mensen uit de groep 'cdrom' en de optie user(s) opgeven in fstab. Dan kunnen anderen wel mounten, maar niet bij de informatie op de cd komen. (maar dit is erg rommelig, vind ik).

Een mooiere manier vind ik om alleen root de cdrom laten mounten, en dan met behulp van sudo de gebruikers uit de groep 'cdrom' de mogelijkheid bieden om 'mount /cdrom' als root uit te voeren.
Hagar schreef op 20 November 2002 @ 01:01:
in fstab de groep opgeven die toestemming heeft om de cdrom te mounten zou moeten werken.
Waar heb je die informatie vandaan? Ik kan het namelijk nergens vinden en ben nu toch wel nieuwsgierig of het kan :).

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Zeezicht
/cdrom toegankelijk maken voor de groep cdrom is wel een mogelijkheid, maar idd niet zo erg netjes lijkt me...
Het moet eigenlijk net zo gaan als de groep audio voor geluid....

Verwijderd

De juiste "gid=" aangeven binnen de fstab. Of heb je dat geprobeerd ?

• Zeezicht
heb ik ook geprobeerd.... maar als er geen user(s) in fstab staat dan kan alleen root mounten....

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zeezicht schreef op 20 november 2002 @ 08:55:
/cdrom toegankelijk maken voor de groep cdrom is wel een mogelijkheid, maar idd niet zo erg netjes lijkt me...
Het moet eigenlijk net zo gaan als de groep audio voor geluid....
Eh.. Hoe denk je dat dat werkt met die audio :?

code:
1
2
3
hylke@kahlan:/$ ls -la /dev/dsp
crw-rw----    1 root     audio     14,   3 Mar 14  2002 /dev/dsp
hylke@kahlan:/$

M.a.w. : addgroup cdrom :Y)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Zeezicht
Ja duh.!!
Ik zit zelf ook al in de group cdrom, maar ik kan 'm dan nog niet mounten!!!

• Zeezicht
Maar heeft niemand anders een idee hoe ik het kan doen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je gewoon 'users' opgeeft zodat iedereen zou kunnen mounten en dat vervolgens inperkt door alleen de groep 'cdrom' (en root) toegang te geven, dan zou het toch moeten werken?

* odysseus ziet niet in waarom dat niet zou kunnen, eigenlijk :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Zeezicht
Je bedoelt dus /cdrom alleen toegankelijk maken voor de groep cdrom? Vond ik niet zo een nette oplossing... maar ja als dat de enigste manier is

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, ik bedoel dat je /dev/cdrom (of eigenlijk /dev/scd0) alleen toegankelijk moet maken voor de groep 'cdrom', net zoals je hierboven al postte. Dat is wel een nette oplossing. Alleen /cdrom onbereikbaar maken voor de meeste users gaat je niet helpen: dan mounten ze immers gewoon aan een andere directory :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Zeezicht
Hmm dat is dus niet de oplossing... check de eerste posting van mij maar... daar staat het volgende:
brw-rw---- 1 root cdrom 11, 0 mar 14 2002 /dev/scd0

• Zeezicht
BTW als ze de cdrom niet mogen mounten op /cdrom (geen user(s) in fstab) dan mogen ze het ook niet ergens anders...

• deadinspace
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

odysseus schreef op 20 november 2002 @ 17:30:
Nee, ik bedoel dat je /dev/cdrom (of eigenlijk /dev/scd0) alleen toegankelijk moet maken voor de groep 'cdrom', net zoals je hierboven al postte.
Daar kijkt mount niet naar (zou wel geen slecht idee zijn trouwens, vanwege deze situatie).
Alleen /cdrom onbereikbaar maken voor de meeste users gaat je niet helpen: dan mounten ze immers gewoon aan een andere directory :).
Dat mogen ze niet (je denkt te HURD ;) ).

Sudo is denk ik de enige oplossing om mountbaarheid per group te bepalen.
Of je past mount aan dattie wel naar de device permissies kijkt.

[ Voor 6% gewijzigd door deadinspace op 21-11-2002 23:06 ]

Pagina: 1