Toon posts:

[winXP] Videokaart geeft na een tijd wit beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een nieuwe computer met een Geforce 4 TI4200 van het zeer bekende (ahum) merk: Jaton. Elke keer als ik een game speel werkt hij goed maar naar een tijd gaat het beeld ineens op wit en loopt de computer vast. Dit heb ik tot nu toe bij al mijn spellen, MOHAA, Serious sam en Renegade zelfs al bij het begin. Je hoort dat de computer vastloopt omdat het geluid gaat haperen en uiteindelijk uitgaat. En tenslotte reboot de computer spontaan! Ik heb al andere drivers geprobeerd maar nix helpt. Ook niet als ik hem door windows xp laat instaleren. Waarom ik denk dat het aan mijn videokaart ligt is omdat hij na de spontane reboot zegt dat de videokaart niet stabiel draait. Trouwens de ene keer loopt hij al bij het begin vast en de andere keer pas na 10 min. Ik heb de kaart al er een keer uitgehaald en er opnieuw ingestopt maar dat helpt dus ook niet. De fan doet het ook en die heb ik ook nog aangedrukt maar dus dat heeft ook niet geholpen. Wat moet ik doen om het te voorkomen?

Verwijderd

Topicstarter
Kan het er aan liggen dat er een naamloze monitor aanzit? Die kan alleen worden geinstaleerd als plug and play monitor. Er zit geen diskette of cd bij die monitor.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

Vreemd; Dat van de monitor lijkt me onwaarschijnlijk, die van mij staat ook als plug&play in de lijst. Het spontane rebooten is iets van XP. XP gaat automatisch rebooten als het syteem crashed.

vragen:
-Heb je al de nieuwste drivers geinstalleeerd
-Is het alleen in spellen of ook tijdens andere zware belastingen
(Het kan zijn dat je videokaart gewoon kapot is of je RAM module)
-Wat zijn je temps (systeem en CPU) (kast kan te warm zijn)
-Wat zijn de timings van het geheugen? bijv. CAS2-2-2 of CAS3-3-3

-Voor het testen van het videogeheugen kun je Artifact Tester 5 gebruiken.
-Voor RAM-geheugen kan je met SiSoft Sandra je geheugenmodule (Bandwith) een paar keer testen.
-CPU: idem Sisoft Sandra

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
- Ik heb ook de nieuwste drivers geinstaleerd, heeft niet geholpen.
- Het is tijdens spellen en tijdens 3dmark 2001SE.
- De temperaturen komen niet boven de 40 graden uit.
- Snelheid staat nergens vermeld.
Ik ga kijken voor dat proggie. Is dat ook voor de cpu?

Verwijderd

Topicstarter
De test is voltooid en ik heb 0 artifacts!!! Weet iemand soms een proggie waar ik de temp van de videokaart kan meten?

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

als je koeler van de GPU het gewoon doet dan heb je wel voldoende aan je systeemtemperaturen(ik hoop voor je dat die dus nietop 40 graden zit maar tussen de 23-28 graden of zo.

SiSoftSandra Standard is gratis; je kan hiermee de stabiliteit van je CPU en je RAM controleren.

Met name je RAM is interessant; (Memory Bandwith Benchmark een keer of 15 vlak achter elkaar draaien) Er zijn ook betere programma's om te kijken of er schade is aan je RAM.

De kans is groot dat een van de componenten kapot is; nu rest dus nog de vraag welke..

Kijk bij Sisoft ook onder Mainboard Information, ik ben benieuwd naar de timings van je geheugen. Het kan zijn dat deze te aggressief Zijn afgesteld. Als voorbeeld om deze gegevens makkelijk te vinden zijn hier de mijne:

Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-2-2CL 1CMD
Bank 1 Setting : 256MB DDR-SDRAM 8-1-1-1R 4-1-1-1W 2.5-2-2CL 1CMD
Bank Interleave : 4-way
Speed : 2x 144MHz (288MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
Power Down Mode : No
Fixed Hole Present : No

Memory Module(s)
Memory Module 1 : Samsung M3 68L6423DTL-CB0 21B54717 512MB 16x(32Mx8) DDR-SDRAM PC2100U-2533-750 (CL2.5 upto 133MHz) (CL2 upto 100MHz)

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan het ram want ik kan moeiteloos de computer een dag laten draaien.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

ja en?

tussen draaien en intensief belasten is een groot verschil

www.triathlete.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ram is ook erg essencieel voor gewoon draaien. Programmas gebruiken het ook veel. Het ram egheugen zal daarom denk ik niet defect zijn. Ik ga die meneer die de computer geleverd heeft morgen in ieder geval bellen dat er iets niet goed zit.
Pagina: 1