Toon posts:

SACD en campatibiliteit versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan het rondneuzen voor een HT, mijn keuze is gevallen op Philips, i.v.m. TV zij hebben twee versterkers die aansluiten bij mijn wensen namelijk de:

MX999 en de FR996, na enig speurwerk blijkt dat het enige feitelijke verschil, afgezien van extra game aansluitingen op de FR996 aan de voorkant) deze versterkers identiek zijn. er is echter een belangrijke maar. de mx999 heeft volgens de philips specs geen SACD ondersteuning en de FR996 wel.

Na vraag bij een electronica zaak gaaf aan dat voor SACD een 6 kanaals ingan nodig is. Ik weer naar de philips site, staat er op dat de MX999 wel een 6 kanaals ingang heeft, dus nu snap ik er niets meer van. iemand enig idee of het nu wel of niet kan????

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

http://www.exodustrading.com/philmxdvhomt.html

Het staat er wel, maar dat ze schrijven 6 kanaals voor SA-CD/DTS is verdacht (tenzij ze een externde DTS decoder bedoelen).

SACD ingang moet analoog zijn (dus voor multichannel betekend dat 6 RCA plugjes)

edit . zo te zien moeten ze een externe decoder bedoelen, want de mx999 heeft geen dts.

Zou trouwens iest anders uitzoeken (als je budget het toelaat). Wil je perse multichannel? Voor muziek is dat niet strikt noodzakelijk :)

edit2 hier http://www.bestekeus.nl/s..._info.php/products_id/659 lees ik weer dat ie wel dts heeft. Denk dat ze het zelf ook niet zeker weten

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
multichannel is toch echt wel sensatie bij opera-concerten-toneel etc. dus hoezo niet noodzakelijk? SACD heeft ook een digitale aansluiting (coaxiaal meestal), wellicht zit daar het verschil. de bitrate en frequentie zijn hoger dan bijv. normale cdees en het aantal kanalen natuurlijk ook. Om deze bitrates etc. goed te verwerken moet je versterker ook SACD zijn (mits je het digitaal doet natuurlijk). als de SACD speler 6 tulpaansluitingen heeft dan kun je met een 5.1 DTS versterker ook prima uit de voeten. (ik heb zelf een Harman Kardon AVR5000 bijvoorbeeld) lekker!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 11:01
Er is op dit moment geen mogelijkheid digitaal in te sturen vanaf een SACD speler als het om het SACD signaal gaat. Dit is altijd analoog!
De vraag is inderdaad of je wel 6 kanaals wilt. Het is namelijk zo dat je het optimale effect alleen bereikt bij het gebruik van 6 gelijkwaardige speakers. Dus het heeft niet zoveel zin om het aan een HT setje te hangen.
Daarnaast moet je erg goed opletten met de keuze voor een versterker, veel HT versterkers hebben namelijk de hinderlijke gewoonte om alles wat binnenkomt, dus ook analoog signaal weer om te zetten naar PCM. Oeps, het voordeel van DSD is dat er juist geen PCM aan te pas komt!

Dus let op dat er een mogelijkheid is om analoog te blijven op je versterker.

Ik zelf heb een multichannel SACD speler maar gebruik deze alleen maar voor stereo. De door mij gekochte voorversterker is de Musical Fidelity A3cr. Deze is in combinatie met de A3CR eindversterker geschikt voor SACD. De huidige Musical Fidelity versterkers zijn dat ook. Maar ik weet niet of dit in je budget past....
De A3cr serie was namelijk goedkoper dan de huidige serie, en de A3cr was al 1695 pleuro per stuk.

Maar voor het wat normaler geprijsde spul moet je gewoon bij Philips en Sony kijken, SACD is hun speeltje, dus zullen ze ook sneller geschikte versterkers leveren lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
de MX999 heeft zeker wel DTS, maar volgens jullie kan ie met een 6 kanaals ingang gewoonn aangesloten worden op een SACD, deze speler is namelijk slechts 70 euro duurder, dus vandaar lijkt het me wel een optie!!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

6 kanaals analoge ingang (dus niet 1 optische of coax s/pdif ingang)

• BuG2FiX
en waarom heeft mijn philips SACD1000 dan wel twee digitale uitgangen die het ook nog eens doen? ik krijg daarmee gewoon een 5.1 input signaal in mijn versterker, analoog niet nee idd maar het medium SACD is toch ook niet analoog ?! de conversie van SACD naar Dolby Digital is geen vermindering van de kwaliteit in praktische zin, dus waarom zo moeijlijk doen. ik heb em ook analoog aangesloten gehad met goede kwal. tulpstekkers, ga mij het verschil maar eens aanwijzen, dat hoor ik niet.

mh, verwarrend als je het zo bekijkt die aansluitingen :s

[ Voor 7% gewijzigd door BuG2FiX op 21-11-2002 20:50 ]

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Zie blz 12 (of 151) van de handleiding
http://www.consumer.phili...loads/nl_sacd1000_dfu.pdf :
"SACD meerkanaalsgeluid kan niet worden vekregen via de digitale aansluiting."

edit. Als het goed is krijg je dus alleen 5.1 geluid van een DVD (DD of DTS of DBpro) en niet van een SACD (tenzij inderdaad de philips het dsd signaal converteert ).

[ Voor 43% gewijzigd door Duck-Twacy op 22-11-2002 00:25 ]

• BuG2FiX
het klopt idd, ik had me vergist omdat ik beide aangesloten heb, de dvdŽs geven idd wel dts (logisch) maar de SACD werkt over 6CH direct input. grmbl mijn excuses voor de verwarring. en bedankt voor de uitleg verder enzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een medewerker bij Megapool (dus ik twijfel er ten zeerste over) gehoord dat het verschil tussen de Philips versterkers met SACD ondersteuning en die zonder een frequentie bereik verschil zou zijn, hierdoor zou de MX999 geen SACD ondersteunen.

Echter lijkt mij dit sterk. Een analoog signaal hoeft naar mijn mening slechts nog versterkt worden om weer gegeven te kunnen worden. wat is jullie menig hierover. mijn vraag of ik de SACD speler kan aansluiten, en dan natuurlijk ook SACD's kan af spelen is nog niet beantwoord.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 09:11:
Echter lijkt mij dit sterk. Een analoog signaal hoeft naar mijn mening slechts nog versterkt worden om weer gegeven te kunnen worden. wat is jullie menig hierover. mijn vraag of ik de SACD speler kan aansluiten, en dan natuurlijk ook SACD's kan af spelen is nog niet beantwoord.
hetzelfde als die van jou
analoog is analoog :)

uiteraard heeft iedere input zijn bepaalde specificaties...
stel je voor..
SACD is een 'vervanging' van de platen op hoog niveau. Als een plaat dezelfde frequenties (en meer) + nog hogere dynamiek zelfs moet kunnen weergeven..waarom kan een digitaal (digitaal = ALTIJD gelimiteerd) apparaat dan dat niet weergeven?

dus als je logisch na denkt zal het echt geen verschil uit maken.

je moet alleen zorgen dat de input ook de dynamisch bereik aankan..dat wil nog weleens verschillen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
het is dus niet zoals bij een input voor plaaten (LP) dat het signaal anders versterkt moet worden of iets van dien aard?.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Er zijn versterkers die wat moeite hebben met het hoge frequentie bereik van een SACD signaal (met name de gevolgen van bepaalde filtering rond de 50 Khz of zo). Sommige SACD spelers hebben daarom een schakelaar achterop om een zwak hoog af filter in te schakelen (boven 20 K uiteraard).
Misschien bedoelt ie dat
(NB weet niet precies of ik het goed zeg, maar het is wel zoiets (klok maar geen klepel gevonden))

edit zie bv blz 32 (170) van de pdf van de SACD1000 "geavanceerd gebruik"

Mijn Sony heeft trouwens die mogelijkheid niet, heeft er mee te maken hoeveel rare geluiden er in het signaal boven de 50 K zitten, nieuwere SACD spelers zouden er minder last van hebben, geloof ik

[ Voor 27% gewijzigd door Duck-Twacy op 27-11-2002 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben erachter.

Audio CD heeft een frequentie bereik tot 20kHz.
SACD heeft een frequetie bereik tot 100kHz.

SACD heeft een 6 Kanaals ingang nodig op de versterker.

Voor zover is duidelijk geworden dat SACD niet optisch kan worden verbonden met de versterker. Dit komt volgens mij doordat er (nog) geen versterksers bestaan die SACD kunnen decoden.

De MX999/FR996 hebben beiden een 6 kanaals ingang, de specs zijn exact hetzelfde. de tweede is volgens Philips echter wel SACD compatibel en de eerste niet. Voor beide geld dat het frequentie bereik 10Hz - 30kHz. is.

Nu is mijn vraag dus:
Is de uitgangs frequentie <100kHz dezelfde (soort) frequentie als het frequentie gebied van de versterker namelijk <30kHz.
m.a.w. moeten deze twee waarden gelijk zijn voor optimaal geluid, of is er een soort verhoudingsverschil tussen de waarden?

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
'k snap niet waarom een versterker een bepaald apparaat niet zou supporten. Er komt analoog geluid binnen via 6 tulpjes en als dat apparaat bepaalde frequenties niet aankan dan zal ie die gewoon niet laten horen.
Volgens mij maakt het dus geen klap uit welke van de twee je neemt als het enige verschil is "sacd support".
Digitaal word sacd toch nooit weergegeven (zal wel copieer beveiliging zijn, dus geen perfecte copieen). Zelfde is voor de hoogste kwaliteit dvd-audio, dit wordt altijd downsampled.

Verwijderd

Topicstarter
Scarp, hele topic gelezen... nee zeker. jouw antwoord is reeds duidelijk.

waar het mij nu omgaat is of ik ten volle gebruik kan maken van het hoge frequentie bereik van de SACD speler in combinatie met een van beide spelers (er is dus geen verschil).

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als beide apparaten tot 30kHz ondersteunen dan is dat wat je zal horen. Alhoewel je boven 20 kHz niet veel meer hoort, dus erg veel nut heeft het niet. De meeste speakers produceren ook geen geluid zo hoog.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
Dit staat verder allemaal in de faq en anders is het wel te vinden met de search
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.